vilket är bäst till valp.
Undrar vad ni föredrar till, låt oss säga en 10 veckor valp. Halsband eller sele? Och i så fall vilket märke? Motivera gärna ditt svar :) Även om det är långt kvar till att jag skaffar hund så är det ändå bra att kolla runt på olika alternativ, sen så tycker jag även att det är kul att höra era egna erfarenheter :)
En justerbar sele, vilket märke vet jag inte men inte något dyrt iaf. Då valpar växer så snabbt, och brukar snabbt växa ur sin sele :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Halsband. Jag gillar inte sele så mycket. Märke för mig spelar absolut ingen roll, bara det är snyggt! :D (och inte för dyrt)
Jag tycker om sele bäst, speciellt om hunden inte riktigt lärt sig gå i koppel än. Går hunden felfritt och aldrig drar i kopplet så kvittar det vilket man använder, men personligen kommer jag nog alltid använda sele för att minska risken för skador i hals/nacke om det av någon anledning skulle bli ett ryck i kopplet. Lika bra att köpa en billig sele till en valp eftersom de växer så fort. :)
Använder både sele till min stora Berner sennen och den lilla! :)
Jag kommer att använda både och, på vilken när den kommer sen.
Beroende på vad som är lättast när den har kläder på (kommer den behöva, så är inte för att det är sött eller så, skulle aldrig falla mig in).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tycker bäst om sele och tippsar att använda den helst då den är snäll mot hunden. Men eftersom valpar växer snabbt bör man köpa en jätte justerbart sele. Vi har skaffat en som skall passa hunden även om han växer. :) Rukka heter märket :)
Sele, börja med det så tidigt du kan, du kommer inte ångra dig. Visst, en hund som inte drar störs inte av halsband men enligt mig får man bättre kontroll på hunden med sele. Jag har en Chihuahua och säg att det skulle komma en hund springades mot min (för att skada), då kan jag bara rycka uppp honom i kopplet, hade han haft halsband på sig hade hans nacke gått åt helvete direkt.
sele tycker jag, det är mer skonsamt för valpen
Sele
Snor tråden lite: Någon som har tips vart man kan köpa små bra selar?
11, Jag hade två olika kattselear på Enja en i läder och en bredare som puppia sele kanon sele med resor-koppel. Jag köpte tror det var arken zoo eller Djurmagazinet, kolla även tradera där kan man hitta samma selar men billigare
#12 Ja jag är inte inne knappt i dem 2 butikerna, då jag inte har så nära till dem, men kanske kan kolla näst jag är i närheten.
Ja tradera kollar jag då och då, men vill ha oanvänt i så fall 🙂
#11 Jag köpte en sele till min sheltievalp igår på Grizzly zoo. Vet inte hur man får länka men den heter Rukka Mini Comfort Sele. Tyckte den var bra för den har breda partier fram och tänkte att det är skönt för en valp. Den kostar lite över hundralappen och det känns ändå okej om hon växer ur den om någon månad. Nu vet jag ju inte hur liten du vill ha den men jag köpte s och det fanns även xs.
#14 Menar du mig? (bra om du skriver vilken inlägg du syftar till, för skriver man ingen siffra eller vem man syftar till, brukar det vara svar/skrivet till TS, alltså trådskaparen).
Grizzly zoo-djuraffär handlar jag sällan på, handlar från deras hemsida enbart (pga lite olika anledningar precis som för många andra djuraffärer). Se om den finns där 🙂
Jag behöver ha liten till en början, tror inte valpen kom vara så stor, är puff/papillon. Får inte hem ännu men bra att kolla runt.
#15 Oj det glömde jag. Är ny så har inte lärt mig allt riktigt än. Den finns på deras hemsida också men kanske jobbigt om man inte kan prova. Lycka till!
#16 Ingen fara 🙂
Jo det är sant, men har lite anledningar till att inte sponsra vissa djuraffärer så 😉 Hmm… Får kolla vidare annars.