Yorkshireterrier
Grupp 3 Terrier FCI-nummer 86
Snabbfakta
Grupptillhörighet
Grupp 3 Terrier. Standardnumret hos FCI är 86.
Rasklubb/Specialklubb
Registreringssiffra
Andra namn/Smeknamn
Kända yorkshireterriers
- Smoky, amerikansk krigshjälte. Krigshund under Andra Världskriget som krediterades med 12 stridsuppdrag och tilldelades 8 "battle stars". Smoky adopterades senare av korpral Wynne som skrev en bok om äventyrern tillsammans med Smoky - Yorkie Doodle Dandy: Or, the Other Woman Was a Real Dog.
- Sylvia, den minsta hunden i världen vad man känner till. Hon dog innan hon var 2 år fyllda, år 1945 och var då 6 centimeter i mankhöjd, mätte 9 centimeter mellan nosspets och svans och vägde 0, 11 kg.
- Big Boss, utsedd till världens minsta hund av of Guinness World Records 2002. Big Boss var då 12 centimeter i mankhöjd.
- Tiny Pinocchio, en ovanligt liten yorkshireterrier som varit med i tv-shower som Oprah och the Today Show.
- Spike, sidekick till tv-kändisen Joan Rivers.
- Vida, supermodellen Gisele Bündchens yorkshireterrier.
- Mignon i den amerikanska tv-serien Green Acres.
- Truffles (spelad av Pussy Galore) i den brittiska tv-serien George and Mildred.
- Mocha, sångerskan Kelly Rowlands yorkshireterrier.
Rasstandard
URSPRUNGSLAND/HEMLAND
Storbritannien
ANVÄNDNINGSOMRÅDE
Sällskapshund
FCI-KLASSIFIKATION
Grupp 3, sektion 4.
BAKGRUND ÄNDAMÅL
Yorkshireterrier kan sägas vara ett bevis på brittisk uppfödarkonst. Rasen skapades med början under 1850-talet i Yorkshires ulldistrikt. Vävare och ullfabriksarbetare tog som hobby och med all säkerhet som extrainkomst, att föda upp mycket små, mjukhåriga terrier, som blev populära sällskapshundar hos besuttna damer.
Den gamla engelska Black-and-tan terriern, Malteser, Dandie dinmont terrier och Skyeterrier nämns som mer än troliga ingredienser. Clydesdaleterriern eller, som den senare kallades Paysleyterrier nämns även i viss litteratur, men den var av senare datum och hade troligen bl.a. yorkshireterriern som ursprung, inte tvärtom. Yorkshireterrier ställdes ut redan på 1860-talet, visserligen först som skotsk terrier, men det "drabbade" på den tiden de flesta terriervarianter norr om Midlands.
Yorkshireterrier erkändes som ras 1886. Numera är den en av världens populäraste sällskapshundar. Den är likaså en mycket populär utställningshund.
HELHETSINTRYCK
Yorkshireterrier skall vara en långpälsad hund. Pälsen skall hänga rakt och jämnt ned efter sidorna. Den skall dela sig i en bena, som sträcker sig från nosen till svansspetsen. Hunden skall vara mycket kompakt och nätt med mycket god resning och självsäker hållning och attityd. Den allmänna bilden skall ge intryck av en spänstig och välproportionerlig kropp.
UPPFÖRANDE/KARAKTÄR
Yorkshireterrier skall vara en alert och intelligent dvärgterrier. Den skall vara livlig med ett stabilt sinnelag.
HUVUD
Huvudet skall vara tämligen litet med plan skalle.
Skallparti
Skallen får inte vara för framträdande eller rund.
Nostryffel
Nostryffeln skall vara svart.
Nosparti
Nospartiet får inte vara för långt.
Käkar/Tänder
Perfekt, regelbundet och komplett saxbett. Tänderna skall vara korrekt placerade och käkarna jämna.
Ögon
Ögonen skall vara medelstora, mörka, tindrande, med ett klart, intelligent uttryck och riktade rakt framåt. De får inte vara framträdande och ögonränderna skall vara mörka.
Öron
Öronen skall vara små, V-formade, burna upprättstående, och täckta med kort hår. De får inte vara för brett ansatta.
HALS
Halsen skall vara tillräckligt lång.
KROPP
Kroppen skall vara kompakt.
Rygglinje
Rygglinjen skall vara plan.
Ländparti
Länden skall vara stark.
Bröstkorg
Bröstkorgen skall vara måttligt välvd.
Svans
Svansen har traditionellt kuperats.
Kuperad svans: Svansen skall vara medellång. Den skall vara rikligt bepälsad. Pälsfärgen skall vara mörkare blå än på resten av kroppen, speciellt på svansspetsen. Svansen skall bäras något över rygglinjen.
Okuperad svans: Svansen skall vara så rak som möjligt och av sådan längd att helhetsintrycket blir välbalanserat. Den skall vara rikligt bepälsad. Pälsfärgen skall vara mörkare blå än på resten av kroppen, speciellt på svansspetsen. Svansen skall bäras något över rygglinjen.
SVANSKUPERING ÄR FÖRBJUDET I SVERIGE
EXTREMITETER
FRAMSTÄLL
Frambenen skall vara raka.
Skulderblad
Skuldrorna skall vara väl tillbakalagda.
Framtassar
Framtassarna skall vara runda med svarta klor.
BAKSTÄLL
Bakbenen skall vara raka sedda bakifrån.
Knäled
Knälederna skall vara måttligt vinklade.
Baktassar
Baktassar som framtassar.
RÖRELSER
Rörelserna skall vara fria och vägvinnande, parallella både fram och bak, med bibehållen plan rygglinje.
PÄLS
Pälsstruktur
Pälsen på kroppen skall vara medellång och alldeles rak (inte vågig), glänsande och med struktur som av fint silke (inte ullig). Pälsen på huvudet skall vara lång. Vid öronbasen och nosen skall pälsen vara mycket lång. Fram- och bakben skall vara välpälsade liksom svansen.
Färg
Färgen skall vara mörkt stålblå (inte silverblå). Den stålblå färgen skall sträcka sig från nackknölen till svansroten och färgen får inte vara uppblandad med gula, bronsfärgade eller mörka hår. På bröstet skall tanfärgen vara mättad och klar. Tanfärgen skall vara mörkare i rötterna och sedan tona ut mot ljusare toppar.
Pälsen på huvudet skall ha en mättad gyllene tanfärg med djupare färgton på sidorna av huvudet, ungefär vid öronbasen och på nosen. Tanfärgen på huvudet får inte nå ner på nacken. Tanfärgen får ingenstans ha inblandning av sotiga/mörka hår. Öronen skall ha mycket djup, mättad tanfärg. Fram- och bakbenen skall ha djup, gyllene tanfärg, någon ton ljusare i topparna än i botten. Färgen på frambenen skall inte nå högre än till armbågen och på bakbenen inte högre än till knäleden. Svansen skall vara mörkare blå i färgen än övriga kroppen, speciellt på svansspetsen.
STORLEK/VIKT
Vikt
Vikt upp till 3,2 kg
FEL
Varje avvikelse från standarden är fel och skall bedömas i förhållande till graden av avvikelse.
NOTA BENE
Hund får ej prisbelönas om den är aggressiv eller extremt skygg eller om den har anatomiska defekter som menligt kan påverka dess hälsa och sundhet.
TESTIKLAR
Hos hanhundar måste båda testiklarna vara fullt utvecklade och normalt belägna i pungen.
Allmänt
Yorkshireterriern är en mycket pigg, lekfull och nyfiken hund. Den vill väldigt gärna vara till lags, förutsatt att den fått rätt uppfostran. Det är ingen ras som kräver milslånga promenader varje dag, men den gillar såklart att vara ute och kräver som alla raser aktivitet.
En York trivs lika bra på landet, som i stan och i hus, som i lägenhet. Rasen passar både gammal, som ung. Små barn bör man se upp med, då rasens ringa storlek gör att det kan komma till skada på grund av barns oförstånd.
Om hunden inte är nedklippt bör den borstas och kammas dagligen. Bad med ett milt shampo rekommenderas till ca en gång i veckan. Öron och tassar ska trimmas. Är hunden nedklippt krävs såklart inte samma pälsvård.
Rasen blir hela tiden mer populär. Yorken har många fler användningsområden än sällskap och utställning, t.ex. agility, spår, lydnad, sök och apport.
-------------------------------------------------------------------------------
Källor
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Hihi där var han ju min rull-bulle,jättebra artikel eros…och som alla säger om yorken det är ett litet paket med väldigt mycket hund i, och det lovar jag att det stämmer ;-).
Ser nu att jag vill tilläga att det framavlades som råtthund i storbrittanien, och jag kan säga att dom takterna sitter i fortfarande…..medan våran katt låg och sov så jagade rulle råtta, och ej skoningslöst som katter gör utan knäckte alltid nacken på dem direkt…..så vi behövde aldrig fällor i vårat garage som låg i direkt anslutning till huset vi bodde i, för det vara bara att lämna dörren på glänt så fixade rulle jobbet oavsett tid på dygnet ;-)
Kanonbra artikel. Speciellt allmänt! Så svårt att hitta fakta om vissa raser som handlar om temperament å så. Kul att veta hur rasen fungerar å är i sinnet å inte bara hur dom ska se ut :)
Lena - Vad bra att du tyckte det :) Vilken är den andra hunden på bilderna förresten?
#3 Tack :) Jo, jag tycker också det är bra att försöka få med lite allmänt och inte bara standarden!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jättebra artikel, kul att läsa :)
#4 Ja, verkligen. Så svårt att hitta info om temperament å så som sagt. Det är ju det jag helst vill läsa. Självklart vill jag ju veta hur den ser ut/ska se ut, men att få veta hur den är i huvudet är ju det viktigaste å vilka behov rasen har så jag vet om den rasen kan passa i mitt hem nån gång i framtiden liksom :)

Mums vilken rullbulle ;) Bra artikell, jag tycker det är kul att läsa om andra raser…och helst om dom vi har här inne =)
Min älsklings hund
åhh va snygg.
måste fråga, vet nån vart det finns uppfödare för Yorkisarna?
gärna dalarna eller nära där omkring
Puttar till rasen lite o frågar om någon har denna ras så man kan ställa lite frågor jag har :)
11 Sicken sötnos :) Jag har nu hemma en liten york på 1 år här hemma och jag undrar lite vilket schampo och balsam som jag kan hitta i djurbutiker är skapligt bra? Nu har jag klippt ner henne till valpklippning hon ska inte ställas ut men underlättar om man har bra schampo och balsam. Vilka borstar bör man ha? Jag har en svinborste och vanlig pigg borste, rak stålkam.
13 köper inte den billigaste till pudlarna men får köpa olika till dom eftersom dom har olika pälsar, jag har märkt samma på yorkar i mellan har mycket olika pälsar, vissa mer pälsade vissa mer fin pälsade o silkespälsar. Nellie har en rätt enkel päls men som sagt här ska inte ställas ut utan hon klippts ner. Får kolla lite vad andra tycker man ska andra tycker är bra helt enkelt i schampo väg jag har fått två tips på märken har ena på test just nu.