Trötta ut busig valp
Min valp är den vildaste jag stött på hittills. Hon gör allt hon inte får. tar sig över alla hinder om vi försöker spärra av henne, tuggar på allt. Ja, helt normalt valpbeteende egentligen men tålamodet räcker inte alltid till. Så det jag vill veta är om ni hat några bra inomhustips så valpen kan roa sig själv emellanåt? Vi är givetvis ute mycket, leker och gör passitivitetsövningar men hon har så mycket energi (och såå vassa tänder). ;) Vad gör/gjorde era valpar trötta?
Aktiveringsboll eller något annat aktiveringsspel, söka efter godis inomhus eller kasta några i gräset och låta valpen söka där, träna några enkla kommandon. Vad som helst som gör så att valpen måste använda huvudet :)
Hmm, han tröttade nog ut sig själv. Beror lite på ålder tycker jag. Ju äldre ju mer måste man jobba aktivt för att tillfredsställa hunden. Alltså när den är 8 veckor räcker det med ett varv runt huset för att valpen ska sova en timma, när de är 8 månader krävs det lite mer… Hur gammal är valpen?
Min valp visade sällan att han var trött, han la bara i en växel till när han egentligen behövde sova. Lösningen blev en mycket spartansk hall med barngrind så han kunde se mig. Där fick han sitta tills han somnade.
När min hund körde på övertrötthet blev det passivitetsträning med mys i knät, tills hon somnade. Jag nonstopmatade henne med små tuggben, så bet hon inte på något annat. Så hade hon lite gosedjur hon lekte med. Sen tränade vi mentalt flera korta stunder per dag. Enkla saker som sitt och tass.
Promenader kan ge motsatt effekt, just eftersom valpen blir övertrött och inte varvar ner efter. Så lugn lek på gården är ofta att föredra, där man kan varva med passivitet.
Skär ett hål i en tennis boll och i med godis så har du gjort en aktiveringsboll istället för att köpa.. Fläta remsor från gamla gardiner och gör knutar på så har du ett "kamp" rep.. Mellan "flätorna" lägger du godis så har vovven att fundera på en stund.. Petflaska utan kork med godis i.. Strumpa med godis i.. Även poppis att stoppa tennis bollar i strumpan.. ihop knycklade toarullar med godis är också bra egen aktivering.. Urskölja mjölkpaket med godis eller tom kan en valp ägna en stund åt att bita sönder.. Blir lite att städa men du slipper bråka med hunden och vara irriterad på den… Här har vi en 16 v mat tjuv som flyger upp på bordet och tar.. Ohjälplig och vägrar lyssna men efter mkt ståhej har blomspruta med vatten blivit räddaren i nöden..
Haha jag hat testat alla era tips. Jag har suttit med min hund i snart två timmar och hon är lika galen. Åh jag blir tokig på henne. :P Hon tycker inte om att mysa heller. Hon bara biter i mig när jag vill klappa henne. Misstänker att uppfödaren inte har myst så mycket med henne. När jag tror att hon äntligen slagit sig till ro så springer hon iväg och letar hyss igen. Hon borde vara hur trött som helst. Biter och sliter i mig när vi är ute. Jag försöker lägga henne ner vänligt men bestämt tills hon lugnar sig men då tjuter hon som om jag gjorde henne illa och man känner sig något uttittad av alla grannar. Har aldrig behövt kämpa såhär med någon av mina tidigare hundar men fen här valpen alltså… Hon är så söt men precis galen! (Jag var bara tvungen att få klaga av mig lite.) ;) Tack för era tips! :)
Haha ge inte upp! Till slut somnar hon!! :D hon är nog extremt övertrött, då är det extra viktigt att inte ge upp!
Upp med henne i famnen/knäet och håll fast henne så hon kan sitta/ligga löst men ändå inte får chans att sticka ifrån. Tålamod, tålamod, tålamod
-
TS, Visst är det en aussie/BC-mix du har?
Det är två raser som kräver mycket aktivering, men också raser som kan behöva aktivt lära sig att vara passiva. #8 tycker jag sammanfattade det bra. Håll fast. Inte hårt, men bestämt. Det kanske tar tre timmar första gången, du kanske rent av får sitta där hela dagen. Men det är också träning, och förhoppningsvis kommer tiden innan hon slappnar av att minska och minska tills hon lär sig att avslappning är det bästa.
Sen är ju valpar skitjobbiga, och såklart att man får tappa humöret ibland när det känns helt jävla hopplöst. Det är samma sak som med rumsrenhet. Vissa hundar får för sig att inne är en bekväm plats att kissa på. Ägaren tycker att "han kissar inte ute, vad jag än gör", och så snart de går in kissar hunden. Då är det bara att stå där ute, oavsett regn, stirrande grannar eller vad det nu är. Och det kanske tar TIMMAR första gången. Man måste ALLTID vara envisare än valpen.
Försök hitta dagar då du har mer energi. En viss tid på dagen då du kan sätta dig ner en längre stund. Var noga med att själv inte stressa upp dig fast det verkar hopplöst. Slå på ett bra tv-program och ställ in dig på att det tar tid. En väldans massa tid.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Jag packade kartonger och papperskassar med saker och sedan la i något gott, så fick hon rota igenom och böcka sig i kartongen/påsen för att leta reda på godisen.
Sen har jag även byggt "kojor"/"rösen" av allehanda kuddar, täcken och filtar här hemma och sedan gömt hennes favorit mjukisräv inne där.
Nu har jag ju en "halvt"gryt hund, så hon tyckte det var super roligt.
Sen gömma ben och godis så de får leta hemma är också ett hett tips.
Besök min blogg: http://bumpi.se
Glömde säga feta märgben, de fick man valp när blev alldeles för jobbig också, då var hon tyst och sysselsatt :)
Besök min blogg: http://bumpi.se
Min valp blir sådär hetsig/bitig/ska ta sig igenom kompostgallret när han är bajsnödig/övertrött. Är det övertrött han är brukar jag ge honom tuggben som jag kör dragkamp med, med mindre och mindre motstånd tills vi bara håller i varsin ände och han kan ligga och gnaga, då brukar han bli så nervarvad att jag kan klappa honom till söms. Ett tips för "egenlek" är att ta ett mjökpaket med sån plastskruvkork å fyll med mat, gnugga in den med bacon eller dyl så kan jag garantera intresse och han lär skita i dig och vara nöjd ett tag samt att det tröttar ut både hjärna och kroppa att jobba ut maten :)