OT förtroende på internet
Vi är många som frågar efter råd här på internet. Vi delar insikter och åsikter till höger och vänster. Många tycker olika, och vissa tycker fel. Andra tycker fel är rätt, och den tredje säger att ingenting är fel.
Därför blir jag fundersam. Hur är det med källkritiken? Jag kan anonymt skapa en användare och skriva vilken smörja som helst. Hur bedömer du trovädigheten i det som skrivs här på hundar i fokus?
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Jag tycker att man måste använda sitt sunda förnuft. Och lita till de man VET har rätt utbildning. Något som stör mig är hur ofta jag läser bland överviktsopererade där de som varit op:ade länge säger åt de som nyligen genomgått operation att de ska strunta i x, x och x som läkarna säger och lyssna på deras råd istället. "Jag har varit op:ad i tio år, det har inte din läkare!" Sånt är rent utsagt farligt. Visst kan läkare ha fel, men att ignorera vad någon säger, som man vet har rätt utbildning och behörighet för att lyssna på en människa på internet man inte känner… nä, det är bara vårdslöst.
Samma gäller det mesta annat. Sedan när det kommer till djur brukar det ju ofta vara så att folk blir arga för att man inte lyssnar på dem utan veterinären istället, och slänger ur sig typ "jaha, men då är det synd om din hund/katt för att du låter den fara illa istället för att lyssna på mig som kan när din veterinär tydligen är helt dum i huvudet!"
Ja, jag har själv mycket erfarenhet av att veterinärer inte alltid har rätt eller störst erfarenhet gällande vissa frågor - men samtidigt är det mycket mer vårdslöst att ignorera vad en människa med utbildning säger för de ord som kommer från en anonym person på internet som kan ha precis hur mycket eller liten koll som helst.
Så ja, källkritik är nog rätt viktigt, och är man osäker tycker jag det är smartare att i så fall fråga en annan veterinär/läkare om råd istället för att följa vad personer på internet säger.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
När jag frågar något så förväntar jag mig inte att någon ska ge en mirakellösning. Det jag vill åt är att få så många olika tips och idéer som möjligt, som vidgar mina perspektiv och gör att jag kan välja det som känns mest vettigt för oss.
Ibland har man snävat in själv och ser inte riktigt klart. Sen kan nån skriva något som får en att tänka till och så provar man nytt.
Jag tar inte råd på Internet för sanning eller för att vara fakta. De är bara olika perspektiv på frågeställningar som ställs. Man märker att vissa svar är mer och mindre seriösa, mer och mindre faktabaserade…
Vill jag ha ren fakta, hjälp eller konkret handling så kontaktar jag någon IRL som kan hjälpa till.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Jag brukar fråga om råd för en annan vinkel, en annan synpunkt, bekräfta någonting någon sagt osv. Brukar oftast söka information på olika ställen, sammanställa svaren och på så sätt skapa en egen uppfattning. Eller helt enkelt prova olika tips och råd.
Anna och taxen Max
Jag dömer allt med en nypa salt och om det är något riktigt riktigt viktigt så försöker jag se ifall jag hittar informationen på något annat (trovärdigt) ställe
När man varit med ett tag så får man lite hum om vad folk har koll på o inte.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
fast ifall flera säger samma sak så borde det vara ungefär så. annars kan man bara googla och jobba med källkritik :)
#6 Det är inte speciellt ovanligt att väldigt många har fel i en tråd om t ex hundars hälsa. Tyvärr.
Jag kollar upp nästan allt jag läser i trådar faktiskt, i alla fall när det gäller hundars hälsa. Det är väldigt ofta det är felaktigheter eller missförstånd i sånt. Men det gäller även migsjälv, jag kollar upp det mesta om hundars hälsa som jag tror jag vet, innan jag skriver svar, så att det inte vilseleder någon heller.
När det gäller hundträning använder jag mitt sunda förnuft.
#8 Det är så man bör göra, man skall heller inte dra sig för att efterfråga källor/referenser till påståenden som man gör.
Självklart får alla skriva vad de vill, men det är bättre att man skriver "jag har hört/läst" istället för att skriva något som ett påstående, att "så här är det".
Sunt förnuft. Det bero vad man frågar efter. Är det riktigt allvarliga saker - så hoppas jag att man tar kontakt med räddningstjänst/socialen/skola etc efter man bett om råd här/eller väntar på att ringa.
Andra saker söker man kanske ren erfarenhet.
Jag hoppas att man inte litar 100% på någon annan, då det kan skada dig själv eller dina närmaste - utan att försöka ta reda på fakta själv och lita på sitt eget omdöme.
Numer kan man ju faktiskt googla det mesta och räkna ut vad som är en amatörsida och vad som är proffesionell (vårdguiden kanske).
När det sedan gäller just hundar, så får man nog allt lita på sig själv - för i hund- & barnforum finns inget rätt eller fel. Bara folk som tycker att dem har rätt - och Du har fel.
Sunt förnuft leder en långt. Sedan har man ju ett eget ansvar att kolla upp så det verkligen stämmer.
Jag tycker helt enkelt att man måste skilja på fakta och åsikter. Det är INTE samma sak, som många verkar tro, även om det ibland är svårt att bena ut skillnaden.
"På natten är alla katter svarta"
Det kan också vara så att har man suttit på samma/olika forum ett tag så vet man eller lär sig efter ett tag vilka användare som har mer kött på benen så att säga även om de är helt anonyma.
≧◔◡◔≦