Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 3628 ggr
[Daniela1983]
0

Fråga om ohyra

Finns det ohyra som är svår att se med blotta ögat på (svart) hund?

Jag har passat en äldre hund några dagar som kliar sig jättemycket ute och inne, ägaren vet inte om hon har ohyra. Jag tänker på min egna hund och smittorisken OM det är någon ohyra. Min kliar sig dock som en galning ändå pga allergi, så det är inte lätt att veta isf om han fått nåt.

Men men, finns det något som inte syns så väl i pälsen?

BettySue
0

Löss syns inte så lätt i pälsen. Ta en luskam, dra den igenom pälsen och skaka av eller knacka den lite över ett vitt papper. Då kan du se lössens ägg, som syns som små svarta prickar.

Marr
0

Lägg ett vitt lakan där hunden har sin liggplats. När den går därifrån så kan du titta om du hittar småprickar. Tryck en genomskinlig tejpbit över "prickarna" så kan du se med lupp/förstoringsglas om det verkar vara parasiter. Den kan du visa för någon kunnig. vet. apotekspersonal eller dylikt…

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

[Daniela1983]
0

Nej hörrni! :( jag lade ett rosa, hade inget ljusare, lakan under henne och ser en del svarta prickar som inte verkar röra sig. :s Har ingen luskam eller förstoringsglas.

Om det är löss säger ni va, är svarta prickar, måste man sanera allt? För bövelen då, i så fall får de faktiskt ersätta mig för frontline whatever jag får köpa till min egna hund.

Aristarcos
0

Titta nära prickarna så ser du om det är löss med blotta ögat….

BettySue
1

Du kan inte se om de svarta prickarna är löss, eftersom det är lusägg. Du bör prata med veterinären om det bästa medlet mot dem, för frontline är inte särskillt effektivt och funkar ibland inte alls. Lägenheten ska damsugas ofta, allt som kan tvättas ska tvättas och annat ska in i frysen.. Det är inte kul med löss :(

Aristarcos
0

#5 nej, men lössen brukar ibland ramla med….

BettySue
0

Ja men ts skrev att de inte rörde sig :) men jo, lössen i sig kan ses om de faller ner ja :)

[Daniela1983]
0

# 5 jag vill inte ta min hund till veterinären för det här, det ska banne mig de kolla upp snarast har jag meddelat dem vänligt, då jag misstänker det.

Gör de inte det och inte heller ersätter mig för ev medel jag får köpa till min hund passar jag inte hunden igen, jag hatar att städa mm så är lite upprörd just nu. Men får vänta och se, bara de tar sin hund som jag passar till veterinären snarast. Har inplanerat att jag ska vara dagmatte åt ett par andra hundar i helgen så behöver veta hur det står till.

BettySue
0

Jag menade inte att du ska gå till veterinären, utsn att du ska fråga en veterinär eller på annat sätt kolla upp, så att su inte behandlar med fel medel, eftersom frontline ofta inte fungerar då lössen har börjat bli resistenta mot det. Så det gäller att behandla med rätt medel, annars blir du aldrig av med dem.

[Daniela1983]
0

# 9 Okej. :)

[Daniela1983]
0

Hundägarna är visst bortresta hela veckan, hoppet står till familjens unga dotter att ta hunden till veterinär och höra av sig till mig. We're screwed. :(

[Daniela1983]
0

😡

De kommer inte kolla upp det, men jag skulle inte vara orolig, de tror inte det är ohyra fick jag höra av matten över telefon.

Alltså kan man inte ta hunden till veterinär, låter den ha för liten sele med trasigt spänne och käka billigt skitfoder som Doggy..undrar jag om man ska ha hund. Låter lite hårt, men just nu är jag bara upprörd. De gör väl  som de vill då.

Linnea
0

Alltså, löss är ganska stora och syns bra om man tittar igenom pälsen noga, börja där det kliar mest. Dom överlever inte många timmar utan en värd vilket gör att dom är hyffsat lätta att bli av med. Har själv haft löss på två hästar.

Loppor däremot är ett rent h***ete för dom är väldigt små och överlever hur länge som helst utan värd (typ i golvspringor).

Skynda långsamt så går det fortare.

vallhund
1

Varför passar du hundar åt folk som du inte delar filosofi med? De du skall passa i helgen har du naturligtvis upplyst om att det ev kan finnas ohyra hos dig?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Daniela1983]
0

13 har fått höra olika bud om det där.

Linnea
0

#15 Har man inte egen erfarenhet så är lätt att tro att all ohyra är svår att bli av med. Du kan ju googla och se vad du hittar.

BettySue
0

Dock är det ju lusäggen som kan vara svåra att bli av med, då de gömmer sig i golvspringor och liknande och kan överleva i ett par veckor :)

Michaela-N
1

Min hund har har haft löss, var inte alls några problem att få bort dem, jag åkte till apoteket och köpte Frontline Comp, sen försvann de. De löss han hade var röda/orangea i färgen.

Linnea
0

#17 Löss lägger ägg på sitt värddjur då de inte överlever utan värd. Loppor däremot kan leva som båda ägg och vuxen väldigt länge utanför sin värd.

BettySue
0

#19, lusägg överlever i ett par veckor utan värd. :)

[Daniela1983]
0

Har blivit uppdaterad, lite sent såhär, de verkar ha varit hos en vet och inga parasiter hittats men vet var osäker ang öronen så de behandlar mot öronkvalster. (=öronskabb?) Smittsamt?

BettySue
0

Jag är inte helt säker, så ta inte mitt ord för det, men jag har för mig att det är smittsamt, dock endast vid nära kontakt mellan hundarna.

Marr
0

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

[Daniela1983]
0

# 23 Läste där förr men det står lite luddigt. Men nåja, min vovve har inga svarta beläggningar i öronen och det är det viktigaste.