Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 4783 ggr
mallju90
0

Köpa hund från England?

Om man ska köpa hund från England. Vad gäller? Kan man flyga ner och hämta hunden och ha med den på planet, vilka bolag godkänner hund från UK ?

Vad ska man ha för papper måste valpen rabies vaccineras? Kan man hämta den som 8 veckor

Frida B
1

Mitt tips är att mejla jordbruksverket och kolla :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Ktisroinen
1

Vill bara varna dig för lurendrejare! Vi blev nästan lurade när vi skulle köpa hund. Det var någon som påstod att deras farbror eller vad det var just dött/hamnat på hem och att hon/han ärvt valpen och inte kunde behålla den. Är det en liknade historia så bör du verkligen se upp! Enda anledningen till att vi insåg att det var något skumt var att vi mejlade på två valpar från två olika delar av England och fick svar från två olika mejladresser, ändå var det otroligt många likheter i deras berättelser… Det var via blocket btw.

Övrigt kan jag tyvärr inte hjälpa dig, #1 har nog en bra idé. Personligen kan jag väl tycka att det är onödigt att importera en hund såvida det inte är en specifik ras som kanske inte finns så många av här. Man får ju ändå tänka på att den lilla valpen ska sitta i karantän och grejer. Kan bli mycket för en liten valp.

BettySue
0

Kontakta jordbruksverket är nog absolut enklast. Oftast är det enklare att importera en valp under 3 månader, då andra regler ang rabiesvaccination gäller då. England är ju rabiesfritt, så det kan vara så (minns inte helt) att rabiesvaccin inte är nödvändigt för att ta hunden från england till sverige. England har krångliga regler när det gäller att flyga med hund, vad jag minns, så det ska du förhöra dig i god tid om. Det kan även kosta en hel del. (Mina kompisar reste med deras fullvuxna labrador då de skulle bo på Irland ett tag, och de fick stora problem med att ta hem honom igen pga regler ang storlek på bur och liknande. Det slutade med att de hämtade tillbaka honom i bil).

Det finns, vad jag vet och läst, ingen karantän på hundar mellan EU-länder, om deras vacciner är up to date. Karantän tas till om en hunds vacciner inte gäller eller liknande.