Okej att valpen låter?
Vår valp på 5 månader är världens snällaste.
Dansk/Svensk Gårdshund.
Han har aldrig bitits mycket, är lugn men ändå busig ibland förstås.
Men han låter och morrar så himla mycket när han busar! Som ett litet monster, haha :) Speciellt när han leker med våran vuxna hund.
Detta kan vara när de leker jaga och/eller dragkamp.
Jag har aldrig haft valp och jag hör ju på honom att det inte är elaka läten utan bara att han leker. Men ibland kan jag höra att han liksom "faller över kanten" och blir mer sur och arg än busig och det är då dessa monsterläten verkligen kommer fram!
Men finns det någon risk att detta eskalerar/kan tolkas fel av andra hundar? Och bör jag gå in och bryta när han blir ett "monster" eller är det bara så att vissa hundar låter mer än andra när de leker?
Våran valp var likadan när hon var något yngre (7 månader nu). Det kunde hända när vi var ute och lekte med henne, så liksom blev hon mer högljudd och hårdhänt, så som du beskriver "föll över kanten". När det blev så så avbröt jag henne (dvs bara slutade leka) sen var det inget mer med det. Vi skällde aldrig på henne eller fyade på något sätt utan bara markera att, "ska du vara så hårdhänt vill jag inte leka". Det var hur vi gjorde :) Har dock inga svar på om det kan eskaleras eller misstolkas.
// Sofia
Vad det gäller ljud är det inte mycket du kan göra enligt min erfarenhet. Vissa individer leker på det sättet. Liksom du troligtvis inte kan påverka om hunden är av typen som leker "jagelekar" eller "brottningslekar". Min snart 9åriga tik har låtit när hon leker i alla år. Någon gång ibland är det en annan hund som reagerar med att tycka att det är lite läskigt, men hon är väldigt språksäker och snäll så hundarna lär sig vanligtvis väldigt fort att det är ingen fara, det är bara busljud.
Blir hon däremot hårdhänt och uppenbart grinig så tycker jag att ni kan göra som #1 och bara avbryta och visa att beter man sig så tar leken slut.
Lycka till!
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/
Har två passehundar, Jack russels, som låter jättemkt när de leker. Ofta morrar de när de kampar eller så skäller de för att de inte "hinner med" med deras korta ben. Vinthundar är tex väldigt störiga enligt dom ;) Jag har aldrig märkt att de blivit aggressiva men om det hänt hade jag bara avbrutit lugnt och stillsamt. Om det inte hjälper hade jag sagt ifrån lite ordentligare. Men sedan känner jag dessa hundar och vet att när de är uppspelta måste man säga till. Om jag hade varit du hade jag bara avbrutit honom, låtit honom lugna sig och sedan få leka igen.
Att valpen morrar och låter är inte så viktigt om du som ägare vill inte ha en hund som morrar då den busar men om du märker att valpen "faller över kanten" så tycker jag att du skall avbryta leken och där med visa att du inte vill leka med valpen ifall den skall hålla på så :)
Min hund låter som en galning när vi kampar eller när hon leker med andra hundar. Hon har aldrig fått problem pga detta, men ibland kan andra hundar vara lite försiktiga runt henne i början, men när de förstått att hon leker så så kör de på för fullt.
Märker du däremot att valpens hela attityd förändras, så skulle jag också avbryta. Det kan ju hända att han blir aldeles för uppspelt och det inte riktigt blir lek mer.
Men om det bara är lekläten (som i min hunds fall kan låta helt otroligt ondskefulla) så är det inget att vara orolig för :)