Hundar iFokus

Hundar

Etikettutställning
Läst 5980 ggr
Sugar Mist
0

Rottweiler räkstjärt?

Jag har sett ett par bilder nu på ett par rottisar som är uppställda som schäfrar och ser ut som om de har räkstjärtar…

Är det meningen att det ska vara uppställda så, och kommer det leda till att även rottisen blir en räkstjärtsras? 

Bara lite nyfiken på om de verkligen ska vara uppställda så

-

Cahira
0

Låter ju helt absurt! 🤐

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
0

Men alltså… oj. Snacka om att försöka få rasen att framstå som stark och tuff. :/

Majken!
1

Ja, de ställs ut på det viset, dock inte riktigt så extremt. Vad som menas med "räkstjärtsras" vet jag inte, men det finns ganska få rottisar som är riktigt framstående inom bruks, det har dock inte med hur man ställer upp dem på utställning att göra.

Frida B
0

Ja det är meningen men det betyder inte att de ska vara räkor. Räkor blir det om man avlar på individer med "böjd" rygg vilket inte förekommer inom rottisen som tur är. Vet inte riktigt varför hundarna ska stå så som de gör för ser ingen mening med de då de (i min mening) ser lite… Fjolligare ut haha! 

Men kolla de första bilderna i inlägg #33 i den här tråden, och jämför med rottisarna i annonsen, så ser du att dem bara är uppställda lite konstigt.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hundelsan
0

Jag har aldrig sett en rottweiler med extremt sluttande kors. 

Det är vanligt att man vill att rottweilers ska ligga på i halsbandet när de ställs upp. Det är jätte vanligt att man har en dubbelhandler som står utanför med leksaker för att hunden ska dra framåt. Men de på bilderna är överdrivna och på utställning brukar hundarna inte stå så.

[Forest]
0

2 bilder gör mycket den står med bakbenen bakåt därmed denna lutning på ryggen. 😉

Sugar Mist
0

#7 Jo jag vet, men ringer en varningsklocka i skallen, för så vitt jag vet så var inte schäfern en räkstjärt från början heller.

-

[Forest]
2

8 men den där har inte räkstjärt så för mig ringer ingen klocka, många hundar som ska stå så med bakbenen när dom ställs upp på en utställning.

Sugar Mist
2

#9 Och tillslut avlas det fram en räkstjärt, det är så jag tänker.

-

vallhund
1

#4 Nej Fläskweilers har inte konstitutionen för att klara några högre klasser i bruks.

#10 Schäfer har sluttande kors, det har inte Rottisar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Bolten]
4

De är inga räkor, korset sluttar inte utan de står lång bak med bakbenen. En 100% rak rygg hade också fått den vinkeln om man ställer dem så.

[[Boris Sager]]
1

#12, ja håller med. Man ser ju tydligt att ryggen är rak och det finns inga tecken på bågot sluttande kors.

Ang. Schäfrar tycks det finnas 2 helt skilda varianter: För bruks- och för utställning. Somliga av utställningstypen kan inte användas för bruks, eftersom de inte har ngn drive kvar i steget.

Schäfrar ska, enl. min mening, ha RAK rygg och definitivt inte något brant kors.

Celia

Majken!
1

#13 En schäfer med rak rygg är felbyggd.

[[Boris Sager]]
3

#14 kan du utveckla din ide?

Celia

[[Boris Sager]]
6

Jag utvecklar min ide under tiden.

Har Schäfer och ryggen ska, enl. rasbeskrivningen vara LÄTT sluttande, vilket inte innebär att ryggen är böjd. Korset ska också vara LÄTT sluttande.

Attt det finns Schäferhundar  som har så krökt bakställ att det påverkar deras rörelser är oacceptabelt, enligt vad jag anser.

Sorgligt att se s.k. räkstjärtar, som inte kan gå normalt. Det är tecken på

genetiska defekter anser jag, som sysslar med genetik hos växter o djur för F.N.

Men troligen var det inte det du menade med din tanke #14?

http://www.angelfire.com/grrl/sugarcubs/rasbesksch.html

Celia igen

vallhund
1

#16 Illustrationerna i bakgrunden i din länk ser ut som en typisk sk räkstjärt. Informationen i länken är hämtad från Schäferklubben, de som står bakom att hundarna skall ställas ut, till skillnad mot http://www.svenskbruksschafer.com/ o de som arbetar med t ex http://www.brukswebben.se/ för bra jämförelser av olika bruks/utställningshundar tryck på fliken RasRent o RasRisk.

Har du fler utbildningar o yrken än att syssla med genetik hos växter o djur för FN o vara läkare som du kan dra upp för att poängtera att du är expert?

Majken!
1

#16 Jag vet inte vilka förutfattade meningar du försöker läsa in i min textrad, men mitt påstående att schäfrar inte ska ha rak rygg är det jag fortfarande menar.

[[Boris Sager]]
2

#17 anser du att det innebär att vara expert bara för att man arbetar som läkare med genetik? Det anser definitivt inte jag. Var och en är säkerligen bra på just sitt ämne. Jag är bra på genetik, eftersom jag jobbar med det.

Jag tycker det verkar mer fånigt att inte säga det.

Låter som du är avundsjuk med ditt uttalande. 

#18 Jag har inga förutfattade meningar ang din textrad, jag bara citerar den och frågar dig, för jag fattade inte vad du menade.

Celia😐

Majken!
3

#19 Jag menar att schäfern inte ska ha rak rygg.

[[Boris Sager]]
1

#20 motsatsen, som du menar att den ska ha, är då böjd rygg, inte sluttande, eftersom det inte är motsatsen till rak rygg.

Celia

Majken!
3

#21 Varför tror du att jag pratar om motsatsen? Jag har inte skrivit hur schäfern ska vara byggd, jag har skrivit samma mening tre ggr som du fortfarande försöker tolka för att det ska passa dig bäst. Återigen, det jag tycker, säger, anser, vill ha sagt är att schäfern inte ska ha rak rygg.

[[Boris Sager]]
1

#22 Det ska inte passar mig, jag gillar den Schäfertyp, som rasbeskrivingen anger. Jag försöker tolka din beskriving, för att jag ska förstå vad du menar. Kan vi inte försöka ha lite vänligare ton gentemot varandra, även om vi har lite olika uppfattningar?🙂

Celia

vallhund
3

#19 Jag poängterar inte mina utbildningar när jag diskuterar på anonyma fora på nätet. Vad folk har för kunskaper brukar bli tydligt när man följer vad de skriver. Vad folk påstår att de har för utbildningar ger ingen tyngd om det inte märks på vad de skriver.

Mischa
4

För att undvika mer missförstånd eller feltolkningar.

Du skrev i #13 "Schäfrar ska, enl. min mening, ha RAK rygg "

Då fick du som svar " En schäfer med rak rygg är felbyggd."

Och svarar själv med citat ur rasstandarden att ryggen skall vara lätt sluttande dvs inte rak.

Med andra ord snackar ni om samma sak, ryggen skall vara lätt sluttande och inte rak.

≧◔◡◔≦

[schäfernronja]
1

Majken: kan inte du länka bild på en schäfer som, enligt dig, har en rygg du anser perfekt? Skulle va kul att se :)

[[Boris Sager]]
1

#25Lätt sluttande är inte, enl. min bedömning, motsatsen till rak. Motsatsen till rak är böjd. Alltså själva ryggen kan i sig vara rak, men är ändå lätt sluttande, som rasbeskrivningen anger.

Jag tror att det hela enbart är ett missförstånd vad rak rygg innebär

Ja #26 bilder säger mer än ord.

Celia

Majken!
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#26 Det här är min egna hund. Hon är inte perfekt, men hon ser ut som jag tycker en schäfer ska se ut.

Mischa
5

Men vart läser du in att det skall vara en motsats? det enda som är nämnt är vad ryggen inte skall vara dvs. rak.

En sluttning är inte rak.

≧◔◡◔≦

[[Boris Sager]]
0

Ok #24 Jag ska sluta att nämna min bakgrund.😛

Celia

Majken!
3

#29 Precis min poäng, men den verkar inte mottagas.

[[Boris Sager]]
1

Jo #27, som jag tidigare nämnt  är sluttande rygglinje INTE motsatsen till rak rygg, det är däremot böjd rygg.

I #13 skrev jag först ang. Rotweiler:#12, ja håller med. Man ser ju tydligt att ryggen är rak och det finns inga tecken på bågot sluttande kors.

Därefter i den kommentaren kommenterade jag Schäfer.

Celia

[Murvel]
0

För att återkomma till rottweilern. Så tycker jag att den bild som länkades egentligen mer påminner om hur boxer och dobermann börjar se ut/ställas nuförtiden, än om schäfern. Alltså att de ska se ut att ha en jättekraftig bröstkorg och gå i en lite diagonal vinkel över ryggen. (Jag fattar att det inte är korrekta termer, men tänk bildmässigt)

[[Boris Sager]]
0

En liten länk om rakryggad Schäfer i denna Rottie tråd!

http://www.schäferhunden.se/rakryggad-schafer.html

Celia

Denna kommentar har tagits bort.
Lilllens
0

#35 Dags att lämna schäfern nu?

vallhund
1

#26 Lägg gärna in en bild där hon är uppställd som US så kanske folk förstår.

#34 Fungerande länk vore bra.

"Dessa hundar har lite lugnare temperament och kräver inte lika mycket motion eftersom att de kan ofta kan få ont i höfterna."

Nu vet jag inte hur reglerna för registrering ser ut i Danmark o om de ev har förändrats sedan den texten skrevs. HD statistiken för US är bedrövlig i stora delar av världen, så inte i Sverige. Här har US snäppet bättre HD, men statistiskt signifikant bättre än BS. I Sverige måste Schäfrar vara HD röntgade för att få gå i avel. Har föräldradjuren sämre än B så avelsspärras valparna.

Sugar Mist
2

Hur gick detta från en rottistråd till schäfrtråd…?

-

Frida B
0

#38 ifokus 😎

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

vallhund
1

Samma händer på alla hundfora jag frekventerar. Vb kan moddarna dela tråden nån stans där det blev mest Schäfer o sätta ny rubrik samt länka till denna. Om de vill.

[molosser]
1

#2 Jag har personligen träffat dessa hundar, otroligt underbara och inga som helst fel på deras ryggar. Om du tycker det ser konstigt ut så kan du alltid ringa och fråga dem istället för här. Uppfödarna har en lång erfarenhet/kunskap utav Rottweilers + andra specifika raser och är väldigt noga när det gäller aveln. Jag har själv ett par Rottweilers från deras kennel (dock är inte hundarna i annonsen föräldrar till någon av mina).

och #3 vad menar du med ''Men alltså… oj. Snacka om att försöka få rasen att framstå som stark och tuff. :/''

Vad/vart i ''annonsen'' tycker du det verkar som att de vill att rasen ska framstå som ''tuff''? 
Rasen är stark, äckligt stark.

Cahira
0

#41 Jag menade i #3 att dom är uppställda totalt övervinklade vilket gör att dom ser mer tuffa ut än boskapsfösande ut. 

Det var vad jag såg iallafall.

[molosser]
0

#42 Tack för en bättre förklaring, då förstår jag hur du menar.

[Murvel]
0

Åter igen: mer jämförbart med dagens boxeruppställning exempelvis. 

http://www.blocket.se/uppsala/Boxer_valpar_49015894.htm?aw=1 (från idag)

Men fortsätt ni er schäferdiskussion ;)

Sugar Mist
0

#44 Herrejösses den första😐

-

vallhund
0

#44 Ett praktexempel på brukshundsuppfödare! 🤮

Hundarna har knappt någon titel annat än MH o Korad, samt en massa utställningstitlar, dessutom står det godkänt MH med 1 på skott, MH är en beskrivning, inget man blir godkänd eller kuggad på.

En stor nyhet verkar vara att en av jyckarna lyckats erhålla titeln IPO1, det är bara att skicka jycken till kontinenten i några veckor + öppna plånboken o blunda så kommer en meriterad hund hem igen.