Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 1427 ggr
Driagro
0

Akut hjälp med ensamhetsträning

Jag har börjat studera på universitet och går i snitt varje dag 2- 4 h. Om jag mot förmodan går ännu längre lämnar jag bort honom till en bekant. Men hon kan dock inte ha honom jämt, då hon brukar bli inringd till jobbpass. Saken är den att han inte ens klarar av att vara ensam en kortare stund, han börjar stressa direkt och skälla.

Innan jag går till skolan brukar jag vara ute på en timmes promenad med honom, jag brukar även ge honom något att göra medan jag är borta. Som igår fick han sitt färskfoder i sin kong. Allt verkade lugnt när jag gick och han jobbade med att äta upp maten. 

När jag kom tillbaka hörde jag honom skälla och yla på långt håll, han var alldeles uppstressad och hade grävt på dörren. 

Även om jag går och handlar mat på en halvtimme, så stressar han något enormt. 

Jag har nyss flyttat hit och har inga släktingar som jag skulle kunna lämna honom hos. Hunddagisen är fullt också, men jag har ställt mig i kö. Plus att det inte känns hållbart att inte ens kunna lämna honom när jag ska handla eller tvätta. 

Det här är något som får både mig och honom att må extremt dåligt. När jag är på föreläsningarna stressar jag för att jag vet att han gör det och jag brukar oftast gå hem innan föreläsningen slutar. Jag har även ångest på dagarna för att jag inte vet hur jag ska göra och det slutar oftast med att jag stannar hemma, då han är betydligt viktigare än skolan. 

Han är förresten en cocker spaniel på 13 månader.

Väldigt tacksam för hjälp!

idipidi
0

Klarade han av att vara ensam innan du flyttade? Hur är han ensamhetstränad?

Driagro
0

Jag bodde hemma innan jag flyttade och min far är förtidspensionerad och var nästan alltid hemma. Det har varit väldigt svårt att träna honom, men han har varit hemma ensam längre stunder utan att vara så här uppstressad. Jag förstår att jag borde gå tillbaka till ruta ett och börja om, nu när han blir så stressad.

Shelsy
3

Du kanske borde börja om med träningen? Lämna honom i ca 5min och sedan när han blivit bättre lämnar du honom längre och längre stunder.

Sugar Mist
0

Hur gör du när du vår, och hur gör du när du kommer hem?

-

Frida B
2

Jag skulle tro att det är för att det är helt nytt. Säger som de andra, börja om från ruta ett.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Yuuuhanna
1

Din hund har inge lite äldre hundkompis som redan är trygg och van att lämnas så att han kan få lite sällskap av någon som inte stressar upp sig?

Loveradio
3

Börja om och varva de riktiga lämningarna med låtsas-lämningar. Lås upp dörren, kliv ut och kliv direkt in igen. Går han igång på ljudet av handtaget som öppnas och börjar stressa för att han förknippar ljudet med att du kommer att gå så ryck i handtaget flera gånger tills han tillslut inte bryr sig. Eller om det är ljudet av att du låser dörren så lås och lås upp dörren utan att du lämnar. Gör lämnandet till en normal grej. Lämna lägenheten flera gånger om dan, gå och släng sopor och kom tillbaka som om det inte var nåt märkvärdigt. Avdramatisera och ta reda på exakt vilket steg i lämnandet som det är han börjar stressa upp sig över och tjata ut just det steget så att han inte bryr sig. T.ex ljudet av nycklar. Skramla med nycklarna ett par gånger om dagen och se till att han ligger kvar.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Teddies matte]
1

Börja om med ensamhetsträningen, under tiden du gör detta måste du hitta någon som kan ha hunden när du är borta, ex. sök efter dagmatte.

Majken!
0

Vart i landet bor du?

Driagro
0

#3 Ska definitivt göra det, det är ju det som är mest logiskt. Känns väldigt svårt att tänka just logiskt när man är stressad :)

#4 Jag gör ingen sak av att jag går, tar på mig jackan och skorna och bara går. Samma sak när jag kommer hem, att jag ignorerar honom som att det är ingen stor sak.

#6 Nej, har som sagt nyss flyttat hit. Känner inga hundar alls här.

#7 Tack för ett bra tips! Ska absolut göra det och se vad det är som triggar stressen. 

#8  Ska göra det!

#9 Jag bor i Östersund. 

Tack så mycket för hjälpen alla, känns som en liten börda har lyft från axlarna.

Allumania
0

Ett bra tipps är att skaffa en "baby telefon" När du har en sån kan du lyssna om han har tystnat :) Min granne hade en sådan o kunde höra om valpen var orolig :) När han slutat pipa gick hon in och som sagt gjorde int en show av det utan hon ignorerade hunden en god stund :) Nu vet jag inte hur stor bostad du har men testa låsa in dig i ett rum och låt honom vara ensam. Direkt när han inte piper kommer du ut. Men om han piper till före du kommer så avvaktar du och låser in dig igen.

Majken!
1

#10 Jag bor också i Östersund, vi skulle säkert kunna hjälpas åt framöver, pm:a om intresse finns! Visst vet du att det finns två hunddagis i stan också? Dels vid travet, men också på F4. Johanna och Tolle på F4 är väldigt tillmötesgående, har du inte redan kontaktat dem så gör det.