Hundar iFokus

Hundar

Etikettklicker-shaping
Läst 1443 ggr
Princesseen
0

Klickerträning

Min 5månaders valp får jag inte att bjuda på beteenden, han står bara och tittar. Har testat att klicka på allt han gör i vardagen. Men så fort jag klickar en gång vänder han direkt, får godisen sen står han bara där igen. Han sitter inte ens. Eller efter typ 5minuter sätter han sig, då klickar jag. Sen går det 5minuter igen innan han sätter sig och så fortsätter det. Vet inte vad jag ska göra?

BettySue
0

Ta set lite lugnt i början, har han inte betts bjuda beteenden förr, kan det vara ett stort steg för honom. Börja med att se om han verkligen förstår klicket. Börja sedan med att hjälpa honom på traven med övningarna. Visa sitt med ett handkomandohjälp, och klicka. Så snart du ser att det börjar komma honom naturligt, sätt upp kraven och se om han kanske börjar bjuda beteenden. Dvs när han är mer van vid klicket och vid träning gör du det svårare genom att minska på hjälp i träningen. Sen ska du junvara väldigt glad över att din valp är så kontaktsökande att han faktiskt väntar och håller folkus så länge när du klickat :)

Princesseen
0

#1 okej tack, ska testa att visa honom lite. Ja jag är jätte glad över det. Han är jätte lugn och lyssnar jätte bra. Han är en riktig ängel faktiskt.

[ylvisulrik]
0

Har du provat att göra någon typ av fantasilek? Ett tips är att sätta dig och klicka allt han gör, blinkar han så klicka det, öppnar han munnen för att andas så klicka det, ändrar han sin kroppsvikt så klicka det, vrider han lite på huvudet så klicka det osv. Se till att ha hög klick-frekvens! Ett annat är att göra 100 saker med en låda. Ta fram en låda och klicka allt han gör, om han tittar på den, går fram till den osv. Tänk på att inte ha krav på att han ska göra något speciellt utan se allt han gör och klicka det. :) Gör detta kontinuerligt tills det lossnar att han ska bjuda på beteende, för det är det han inte verkar ha förstått. Att klicka var femte minut har ingen mening, när jag shejpar så ser jag till att jag lägger upp träningen så att jag kan klicka väldigt tätt, alltså typ att nästa klick ska kunna komma strax efter hunden fått belöningen från förra klicket.

Princesseen
0

#3 jag har testat fantasileken flera gånger. Men det släpper inte. får väöl fortsätta försöka. Det där med en låda har jag försökt men han gör inte mer än att titta på den ibland.

Lans
0

Gillar han att leka? När jag lär in nya grejer på min hund måste jag lekbelöna hela tiden i början. Använder jag bara godis går hon iväg. Sen när hon har lärt sig fungerar godis. Men hon orkar liksom inte tänka till om det BARA leder till en korvbit :)

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Princesseen
0

#5 han är väldigt lugn när det gäller leken också. Har försökt använt det men han står och väntar på att vi ska leka. Och så fort jag slutar leka står han där igen.

JamieBlue
0

Har du testat att slänga iväg godisen en bit i stället för att ge den ur handen? Då måste hunden röra på sig för att ta godisen och på vägen tillbaka till dig får den sedan fundera över vad det var den gjorde för att få klicket förra gången.

Princesseen
0

#7 ja det har jag testat, speciellt när jag försökte med sitt för han skulle resa sig. Sen gjorde jag det när jag ville att han skulle gå i en balja. Så kastade jag den så han behövde gå mot den.