Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3051 ggr
therjako
0

Oreg. Rottweiler

Jag funderar lite kring vår rottis, hon är renrasig utan stamtavla.. vi köpte henne när hon var tre år.. hon är registrerad i ssk som blandras/oregistrerad.. vad betyder detta?

[[Boris Sager]]
2

Alla hundar, som inte har stamtavla är blanraser enl. SKK.

Hade hennes föräldrar stamtavla?

therjako
0

Okey, jag vet inte.. vet inte alls så mycket om hennes bakgrund..

Wezza
6

#2 Hur vet du att hon är renrasig?

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

Mischa
1

Anledningarna kan vara många till varför kullen var oreggad. Det kan finnas avelsspärrar, annan ras inblandad, djur som inte uppfyllt ev. Krav som gör att kullen inte varit möjlig att registrera.

≧◔◡◔≦

Djurälskaren87
0

tass här=) vill följa tråden

Allumania
0

Jag känner två oregistrerade dogo argentinon. Båda föräldrarna är registrerde. Jag förstod att det hade blivit stridigheter om vilken valp pappans ägara ville ha och de gav inte pappans papper :( Valparna var nära att avlivas men fick alla hem då dom sänkte deras pris till blandras nivå :( Det är jätte synd då jag är jätte förtjust i honan Pike och skulle tom tänka mig en valp. Hon är så jätte snäll o ljuvlig

CupcakeGod
0

Tass

Fridaaaa
4

#5 & #7 Man kan bokmärka istället för att skriva tass 😉

TS Om du inte vet mycket om hennes bakgrund, kan du inte garanterat veta att hon är renrasig rottis heller.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

therjako
2

3# Det vet jag ju inte med säkerhet, eftersom hon inte är reggad! Det är svårt att få en blandras rottis att se ut som en äkte rottis även om det är 99% rottis.. 

Hon är en omplacering, där vi är tredje ägaren så därför är informationen lite oviss om bakgrunden.

swapp
0

OT men: Varför skriver man "tass"? Jag fattar inte, händer det nåt om man skriver så?

Fridaaaa
2

#10 Därför att de vill följa inlägget, så det kommer bland "senaste inläggen" så man inte missar, men bokmärk är bättre, då hamnar det där också om någon skriver men man slipper onödiga inlägg 🙂

swapp
1

#11 Aha okej :)

Taxelina1
2

TS Hon kan inte vara reggad i skk. Där reggas bara renras med stamtavla. Hon kan nog vara ägarregistrerad i jordbruksverket🤔

#6 När man kommer överens om en parning måste man skriva papper innan, för det kan uppkomma hur många underliga saker som helst. Som i just den här situationen. Och skriver inte hanhundsägaren på faderskapspapperen så står man där. Tråkigt men det kan handla om en del pengar och då kan folk bli som förbytta, tyvärr.

Hälsning från en stor djurvänCool

therjako
0

Men hon går att söka på i ssk och där står det blandras/oreg. är det för att hon inte är reggad? haha blev förvirrad…

Taxelina1
1

#14 Vänta nu…har jag läst fel. Du skriver ssk och jag läste skk🤔

Hälsning från en stor djurvänCool

Fridaaaa
0

#14 Hittar inget med förkortningen ssk som har med hund att göra, du menar inte SKK?

therjako
0

Exakt, jag menar skk! :)

Karmatarerskanise
0

Du menar att din blandras är registrerad hos Svenska kennelklubben? 🤔

Em_
1

Det är inte Djur ID, SKKs ägaregister ni tänker på?

Karmatarerskanise
1

Eller jordbruksverket?

Fridaaaa
0

Ja jag tänkte precis samma, borde vara jbv eller djurID som den är registrerad på i så fall (JBV är det ju lag på)

therjako
0

Jag gick in på ssk.se sökte på chipnr och då kom hon upp.. jag vet inte om det är rätt eller fel.. det var så jag gjorde iaf.. hon står under ras: blandras/oreg.

[Teddies matte]
3

Hunden räknas som blandras och även om förra ägarna påstår att det skulle vara oreggad renras så kan du inte veta.

Skulle det vara så att det är en oreggad "renras" så ligger det något lurt bakom, hundarna kanske inte uppfyllde rasklubbens krav, avelsförbud, uppfödaren utesluten eller liknande.

Fridaaaa
0

#22 Skk.se måste du menade, ssk.se är en helt annan sida 😛

Vart klickade du på skk´s sida för att söka?

therjako
0

Haha, ni får ursäkta mig att jag skriver ssk.. det är mina fingrar som vill skriva de på tangenterna =P haha

Ja, jag bryr mig rent utsagt inte så mycket om hon är renrasig eller inte jag var mer nyfiken på varför hon finns med i registret som blandras/oreg. Jag kan inget om skk, eftersom jag endast har haft blandraser och inte haft att göra med skk.. nu när vi köpte henne så fick vi veta att hon var registrerad i skk och då skulle jag gå in och kolla.. förstår att hon inte har stamtavla och tänkte att det är därför hon inte är registrerad som Rottweiler utan som blandras/oregistrerad.

Mischa
4

Troligtvis är det SKK-ägarregister hon finns i. Vilket är ett frivilligt "ID-register" men eftersom hon saknar stamtavla så finns hon ju heller inte stamboksförd (det man oftast menar med "reggad")

≧◔◡◔≦

[MyCassie]
3

Antar det var här du sökte på hunden. http://kennet.skk.se/agarreg/

Vilken hund som helst kan stå reggad där, renrasig eller inte. Även katter kan reggas där.

Det är ett ägarregister som gör det lättare för allmänheten och polisen att lokalisera ägaren om hunden springer bort precis som jordbruksverket. Men det är frivilligt att ägarregga i SKK, jordbruksverket är det lag på att hundar skall reggas i.

therjako
0

Ok! Tack! :)

vallhund
1

Lite inputs så här på natten.

En hund kan se ut som en renrasig Schäfer men bara ha några % Schäferblod i sig, genetik är inte så enkel.

Om tikägaren/uppfödaren inte kommer överens med hanhundsägaren o denne vägrar skriva på papperna så kan uppfödaren vända sig till rasklubb/SKK så hjälper dom till med att få valparna reggade, har hänt mer än en gång.

Alla blandisar som har tävlingslicens är reggade i SKK.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Thaisilk
0

Både SKK och Jordbruksverket för ÄGARregister över ID-märkta hundar så man ska kunna hitta ägaren till resp. hund vid behov.

Köper man enrRenrasiga SKK-registrerad hund med SKKs registreringsbevis/stamtavla så har uppfödaren redan betalat för att den nya ägaren ska få finans med i SKKs ägarregister - ägaren måste själv skicka in sina uppgifter på en blankett som medföljer registreringsbeviset.

Jordbruksverkets ägarregister är obligatoriskt enligt lag. På samma sätt som man måste ägarregistrera en bil måste man ägarregistrera sin hund.

Skall man tävla med sin blandras i någon officiell tävlingsgren som anordnas av någon av SKK-organisationens anslutna klubbar, ex. Svenska Brukshundklubben, måste man ha hunden ägarregistrerad hos SKK och dessutom ha en tävlingslicens.

Din hunds tidigare ägare har alltså registrerat sig som ägare av sin/din hund i SKKs Ägarregister. Kontakta SKK och ändra uppgifterna så DU står som ägare till hunden istället! Naturligtvis ska du också se till att Jordbruksverket omregistreraar ägarskapet på dig, det är du skyldig att göra. SKKs ägarregister är frivilligt att vara med i (och lätt att hitta hudndrna i), Jordbruksverkets ägarregister MÅSTE man vara med i.