Konstiga blandningar?
Är det bara jag som reagerar när dessa udda korsningar dyker upp på blocket? Nu är det inte så skadligt för valparnas fysik som eventuella korsningar mellan schäfer och Tax, precis, men ändå?
De senaste två jag reagerade på var leonberger/husky, berner sennen/husky och amstaff/husky.
Varför? Vad vill man skapa för hund? Huskys är väl för fasen inget man blandar ut med vad som helst?
Jag har haft två huskykorsningar under min uppväxt (varav båda var planerade för bästa drag-kapacitet i spann). Och det är knappt att jag förstod varför man gjorde så. Men vilken hund får man av att korsa en amstaff och husky?
Jag menar inget illa. Jag förstår helt enkelt inte mentaliteten med "åh, din hane är så fin, ska vi ta en kull?".
Har ni sett några konstiga blandingar på sistone? :) Detta är lite av en gnällspik-tråd. Endast till för att vädra lite. Inte för att faktiskt göra någon skillnad i världen.
Ja jag förstår inte dom korsningarna heller.
Så länge man korsar lika raser eller från samma grupp är det okej tycker jag, men man ska inte korsa hejvilt som många gör :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kikade blocket en snabbis.
* Dvärgpudel / papillon
* Irish softcoated wheaten terrier / Gråhund 
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Jag har sett corgi/BC blandning (ett tag sedan nu)- såg verkligen ut som en border collie med korta små stumpben. Det var nog den mest udda blandningen utseendemässigt jag sett. *ler*
Mvh Emelie 
amstaff/pit/border collie :S
Oh gosh. Är detta ett skämt?
"Rotwailer/labrador".
Annonsen gäller valpar som snarare ser ut som pointerkorsningar. Hur man kan få fram de färgerna och mönsterna ur endast labbe och rottweiler, kan man ju undra!
Den där rotwailern kanske är en ny ras? Hm.
#5 verkar som dom inte märkt att grannens hane (eller vem den nu är) som varit i farten och lagt sig i
två av dom kan absolut vara den blandningen, men de andra två bör av färgen att döma komma från något helt annat….
Precis. Borde man inte skriva då att det är en tjuvparning och att andra raser kan vara inblandade?
Det hela är lite olustigt för mig, som lägger stor vikt på att säljaren (av alla) ska ha stenkoll på läget :)
Jag kanske bara är gnällig. Haha.
Är väl inget konstigt att sådana korsningar görs. Många människor som parar sina hundar tänker inte ett dyft på vad de håller på med. De vill antingen ha valpar så sin snälla hund eller så vill de försöka tjäna pengar.
Sedan finns det ju tjuvparningar också, och jag förstår inte varför man inte väljer att ta bort fostren istället för att låta hunden föda dom.
Jag har noll respekt för folk som blandar hejvilt utan någon som helst koll på vad de sysslar med.
Ptja vi har en dalmatiner/bordercollie/engelsksetter-blandning, förstår inte alls vad folket tänkte när de valde att para föräldrarna. Och nej jag stöttade inte uppfödaren i denna fråga, hunden räddade jag från ett hem med misshandel.
Men har sett några "roliga" blandningar på blocket så som:
Tax/dalmatiner
Bordercollie/laika
papillon/jackrussel/rottwailer
labrador/amstaff/tax
Jag vill styrka att jag inte dömer någon som har en blandis, hur konstig den än må vara :) Däremot är jag inte glad för alla backyard breeders där ute.
Jag hade som sagt själv en rottis/husky (som mer såg ut som vinthund/husky), och en pointer/alaskan husky. Den sistnämda var en tjuvparning i höörs skogar, och den första tiken var efter en planerad kull till ett hundspann (varav de bästa plockades ut och resten såldes som sällskap).
Så att själva hundarna föds orena gör mig ingenting. Det händer olyckor, och man kan avla för olika syften :) Det är som sagt de människor som tar en kull för att "hon är så söt" eller för att tjäna pengar.
Jag vet inte om ni såg omplacerings-annonsen jag la ut på en liten amstaffhane? Jag fick iväg honom till en familj och allt fungerar bra, men nu säger uppfödaren att hon ska para om sin tik IGEN med en rottweiler. Jag blir så arg och trött på samma gång.
Jag nämnde korsningen mellan amstaff och husky.
Redan är en av valparna som såldes på blocket igen, bara 13 veckor gammal.
Min kompis har en schäfer/rottweilier/dobberman/collie hon är dock 75% schäfer.men ändå? Vilken j*vla blandning.. Haha Min faster har en långhårig schäfer/collie/samojed hon är en riktigt fluffig hundjättemysig päls särskilt nu när hon är gammal och den känns som bomull
Samojed och collie kändes vääldigt :O
#14 jaa.. Hon har samojed päls, riktigt fluffig, collie kropp och ungefär samma färg som belgisk vallhund, fast hon har "glasögon" haha
Syrran hade en schäfer/rottis/berner sennen/new foundland/sankt bernard blandning.
En hund som togs bort nu för ett tag sedan då hon vaktade till vansinne samt dödadealla katter den kom åt, syrran kunde inte bjuda hem folk mot slutet man kom helt enkelt inte in i huset.
Utseendemässigt var det den maffigaste schäfer någonsin.
Har själv en blandis Wachtel med ynka inslag av karelsk björnhund. Ser mest ut som en chokladlabbe.
Såg en mix till salu i sommras, Boxer och Border Collie.
Det kan ju bara inte vara bra.
Rent utseendemässigt så var border/shar pei ungefär det fulaste jag sett i hundväg.
Paulina
För ett tag sedan såg jag en väldigt udda blandning på blocket… Fransk bulldog/tollare. I annonsen stod det dessutom att valparna kommer att bli lika stora som en fransk bulldog, ehum what?
Medarbetare på brukshundraser.
Såg nu en annons på Blocket där dom säljer blandrasvalpar mellan groenendael och vit kungspudel.
Haha, vilken blandning!
(Det är en sak när det gäller tjuvparning, men är detta planerat så får man ju undra om människorna är normala i huvudet!).
Vovven i fråga förtjänar ju ett underbart hem oavsett vilket :) Hoppas det löser sig.
Tack, hoppas också att han får ett bra och aktivt hem som han verkligen förtjänar eftersom han är en sån go hund.
Jag har ingen aning om Fedinans kull var planerad eller ej… men man tycker ju inte att den borde vara planerad med tanke på den konstiga blandningen :S
Själv ogillar jag blandras"uppfödare" väldigt mycket.
Såhär ser Fedinands kullsyster ut! En såg ute som basset hound men hängande hud och en såg ut som ett fluffmoln med massa massa päls och korta korta ben men lång kropp…
Medarbetare på Hundar.ifokus
Ja, oj. Här ser man hur det går till med genetiken.
En bekant köpte sig nyss en valp där pappan var Jack Russel/shiuaua eller hur tusan det stavas och mamman var Jack Russel, wachtel och shi tzu - parningen var planerad, till råga på allt.
Jag är emot all blandras avel, en blandras är en ras för mycket redan men jag förstår verkligen inte hur sjutton man kan para sin hund om den redan är korsning och till råga på allt så verkar många också korsa in ännu en ras.
2 raser är 1 ras för mycket, allt över 2 raser är rent vansinne i mitt tycke. Tjuvparning är en sak, men en planerad parning ser jag bara idioti i oavsett raser.
Jag såg att någon här tyckte det var okej om man blandade inom samma grupp, min pappa födde upp älghundar (jämthundar) förut.
Jag vet att vissa korsar jakthundar med varandra (gråhund + jämthund exempelvis) för att båda parter har jaktegenskaper man vill sammanföra eller förstärka - dock är avkommorna ur denna kull totalt värdelösa rent teoretiskt. Du kan inte få någon merit på blandraser.
För att gå jaktprov krävs det att den ställts ut och du får inte ställa ut en blandras, stamtavla fås heller inte ut, spelar ingen roll hur bra individerna är i skogen så är de rent teoretiskt värdelösa. Dessutom finns det bra individer med rätt egenskaper om man kollar lite och inte tar närmsta bästa.
Tycker inte det finns någon vettig anledning alls att blanda och hålla på, det finns alltid individer med de önskvärda egenskaper i samma ras om man bara ger sig hän att kolla!
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Hamnade här för att jag tänkte se om min blandras fanns någonstans, och se, #2 nämnde den! Wheaten terrier/gråhund. Just den annonsen faktiskt. Fattar inte varför många här kritiserar alla blandraser när ni inte ens vet om det är en olycka eller planerat. Var inte syftet med tråden att lufta på irritationen över folk som parar med flit?
Min, som nämns här, var faktiskt en olycka. Men en lycklig sådan. Hon är väldigt stabil och många, även hundägare som haft hund i flera år, blir imponerade av henne. Och jag har aldrig varit lyckligare i mitt liv. Hon är oersättlig.
Jag anser självklart inte att man ska hobbypara blandraser, men jag anser dem vara lika mycket värda som alla andra hundar, de har rätt till ett lyckligt liv, och att inte behandlas om cirkusdjur. Det känns som att många dömer så fort man ser en blandras att den är ohälsosammare. Det är inte alltid fallet. Antar att alla sett "Pedigree Dogs Exposed", om hur renrasighetshysterin kan bli ohälsosam. Hur friska dalmatiner väljs bort framför de renrasiga ohälsosamma för att de friska för länge sedan blandades ut med pointer. Tycker att det är viktigt att påpeka att blandras inte behöver betyda ohälsa, lika lite som renrasighet behöver betyda att hunden är frisk. Sverige ligger ju ljusår före Storbritannien i lagstiftning kring avel, men poängen är viktig.
Blandisar är det inget fel på :) Jag har själv haft en husky/rottis och en husky/pointer.
Världens underbaraste hundar.
Vad jag stör mig på är när folk medvetet parar två helt olika raser för att "de är så söta" och sen säljer dem på blocket till lite vem som helst. Och ibland blir det ohälsosamma blandningar som tax/shar pei. Hur fan tänkte dem där, menar jag :)
Du tänker hälsosamt! Jag menade inte att förolämpa blandisar.
Jag tycker det är fruktansvärt oansvarigt att para på det där sättet. Även om det händer en olycka kan man göra abort. Blandraser kan vara precis vad som helst vad gäller hälsan, och det är precis därför man inte ska avla på dem. Man ska avla på friska individer som har friska gener flera generationer tillbaka. Annars är det ju samma sak som att avla på gulliga mopsar som inte kan andas.
MEN det betyder ju inte att jag gillar blandraser mindre. Båda mina är världens gatukorsningar och de är ju världens bästa hundar, men att ta kull på dem? Det är ju som om man tror att de går att klona. Nu råkar jag tex veta att min tiks pappa har mentala problem, men det ser man inte på henne. Jämför det med någon som inte har koll på sin hunds stamtavla men avlar för att hunden man har nu ju är gullig. Nej usch.
Om man har som syfte att upprätta en ny ras som det kan finnas behov för tycker jag man kan blanda för åtråvärda gener, men det är ju sällan sån avel genomförs. Tex var det spännande att se hur Aeroflot framavlade sina bombhundar om jag minns rätt. Men sånt läggs knappast upp på blocket om hundarna ens säljs vidare.
Jag såg en stackars hund som måste varit tax/labrador. Stackarn ville ju springa men det gick ju inte på de benen 
blev nyfiken och kollade på google på sharpei blandisar och hittade den här:
http://www.allmutt.com/wp-content/uploads/2012/01/mutt-Pembroke-Welsh-Corgi-shar-pei-mix.jpg
denna hunden ska vara en blandning mellan whelsh corgi och shar pei…..
#30 Väldigt söt hund men tycker inte att bladningen verkar vara något vidare genomtänkt.
#30 stackars hund
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
jag har också sett en del konstiga mixar, men den konstigaste än så länge är nog min kompis hund som är en korsning av Rottweiler och Pekingese.. Ena föräldern var renrasig Rottis, andra var Rottis/Pekingese. Ser typ ut som en väldigt avlång Rottweilervalp
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Även om det finns folk som blandar för att få presterande hundar hittar jag ändå nu som då annonser med folk som blandat massvis med t.ex. jakthundar och sedan skriver "passar även som enbart sällskap", otroligt oansvarigt, ser heller ingen vits med själva blandningarna, jakt duger de ju heller inte till.
#30 jag blev rättså förvånad när jag såg den
#27 Anledningen till att jag nämnde den var ingen annan anledning än att jag tyckte det var en skojig blandning. 
http://dogsofsf.com/wp-content/uploads/2011/09/CIMG8869-600x669.jpg
http://dogsofsf.com/archives/3922
här är en Chihuahua schäfer blandning….
En jag känner påstod sig känna någon med en Grand danois/Chihuahua!
#38 HAHAHAHAHAHA Herrejösses! Man undrar ju vad dom vill åstadkomma med en sån blandning.. 
#38 den blandningen kommer nog se rätt rolig ut xD
Foxterrier + Chinese crested
#38, hoppas att chihuahuan var hanen ;)
Medarbetare på Hundar.ifokus
#42 Jo, det var det! 

#42 & 43
det står ju i artikeln att mamman var chihuahuan :P
You can't spell Bitchy without Itchy
#44 Läs #38! :)
Jag har en Basset Hound/Bouvier.. Världens mysigaste vovve, ser ut som en stor klumpig Tax typ :P
Ser inget problem i konstiga blandningar så länge hundarna inte kan ta skada vid parning/födsel eller att ungarna kan få problem på något sätt.
Min hund är väldigt stor med korta ben, inte så att hon inte klarar det men det är väl inte ultimat direkt.
Hur som tycker jag det är bättre med en lite konstig men ofarlig blandning än hårt avlade utställningsraser, fast det gäller alla arter.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Även fast en ovanlig blandning inte per automatik innebär att hunden far illa av att vara just en sådan blandning.
Självklart inte :)
här är en till som jag tycker är konstig
http://www.worth1000.com/entries/259538/weimaran-dachshund-mix

#49 herregud vad söt
You can't spell Bitchy without Itchy
#50 tycker jag med faktiskt,ser ut som en valpis :3
Jag har faktiskt en amstaff/husky blandning som jag är helt förtjust i. Hon är suverän, med charmiga egenheter så klart. Bra barn hund, sällskaplig, mycket smart, närhetstörstig, glad men lugn för det mesta.
Men det är en tjej att arbeta med, det är det verkligen, för som sagt hon är smart och viljestark, och det är inte alltid våra viljor överensstämmer med varandra och då måste man vara "ALFA", så att säga.
Skulle jag rekommendera denna blandningen rent generellt? Nej det kan jag inte påstå, inte för personer som inte har stor hundvana. Min tik fick sitt 3:e hem då hon var 9 mån, och det var hos mig och min familj, just för att det blev för svårt för tidigare ägare. Det var personer som skaffade en söt liten valp och fick en kanske för smart och viljestark individ på köpet.
Vi trivs jättebra med henne. Hon fungerar perfekt med vår son som har ADHD. Hon har utsett mig som flockledare och faller in i ledet där jag vill att hon ska vara. Visst har hon sina stunder då hon smiter, eller försöker komma undan med att göra saker på sitt sätt, men nämn den unghund som inte har det.
Jag har jobbat många år med hundar förr, och jag har haft lika många problem med renrasiga, om inte mer, som med blandraser. Det finns självklart vissa genetiska "förutsättningar", men det är funktionen som individ som gör hunden, inte bara rasen/erna. Jag må vara partisk då detta är min andra blandras, min förra var en schäfer/labrador/dalmatiner/dobermann blandning, underbar hund, men inte för alla.
Vad jag vill säga är, skulle jag rekommendera amstaff/husky blandade hundar, kanske, kanske inte. Men det beror enbart på personen som vill ha en sådan hund, inte på grund av att det är en fel blandning att ha i en hund för min hund är perfekt för mig och vår familj-
http://www.mnn.com/family/pets/stories/designer-dogs-8-popular-pups
Typiskt U.S.A.
Valpföretagen för dessa "Designer Dogs" tjänar dock mycket pengar.
Celia
det värsta jag sett var mexikansk nakenhund/kinesisk nakenhund blandat med Amstaff……Såg ut som en Amstaff med riktigt svår demodex/skabb…
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Bayersk viltspårhund/labrador
Har en bekant som har gjort en planerad parning med sin tik som är Shih tzu/Lhasa apso/Tibetask Terrier och pappa till valparna är Pudel/tax… Tycker det är helt sjukt att man blandar så många raser…
Codeavalone.blogg.se
Skrev en lång utläggning om Designer dogs, men den kan ni nog vara utan. Den försvann innan jag hunnit posta.Här är ett exempel på "Designer Dogs":
Celia
Vår ena är en jätte blandning, men den kullen var nye direkt planerad. Utan vår tik schäfer/Labrador (räddad från misär som 13 veckors valp) rymde in till grannens bernersennen/golden/new foundland hane. Allt gick sjukt fort och veterinären trodde inte att det blev något då hon inte höglöpte längre, och vi hittade dem nästan direkt, och hon inte ökade ett gram i vikt. Men det blev sex(!!!!) valpar. Tiken steriliserades så fort som möjligt efter för att det nye skulle hända igen. Vi behöll en och alla andra såldes billigt till vänner till familjen så ser dem ofta, och som tur är har det blivit riktigt trevliga individer allihopa.
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
Dom värsta blandningarna som jag sett nyligen (senaste veckan) är kuvasz/aussie och weimaraner/dobermann (10.000 kr dessutom!!!). Några andra som jag kommer ihåg från förut i år är: K. Ovtjarka/amstaff x2 Border collie/husky x2 Spansk vattenhund/wachtel
feral jesus
Men, labrador/rottweiler är väl ingen konstig blandning? Tycker inte jag i alla fall. Skulle utan att tveka kunna köpa en sådan blandning.
När det blir 7-8 raser i en hund tycker jag att det börjar bli konstigt.
Labbe/rottis kan väl fungera storleksmässigt. Sen beror det på vad man vill ha för hund.
Men en corgi/husky/leonberger. Då pratar vi gatukorsning som ingen vet hur den kan bli.
#61 Fungerar säkert helt perfekt mentalt också. En rejält smart men ändå enkel. Upplevs nog som mindre seg än en renrasig rottweiler. Om man nu utgår ifrån att både mamman och pappan är helt friska och som de ska mentalt. Jag kan bara prata om mina egna erfarenheter och teorier :)
Pansartax har jag aldrig sett, men det måste nog ta priset.
Jag förstår. Det är en sak att "råka ha" en perfekt lyckad blandras, och det är en helt annan sak att titta på uppfödarnas tankegång.
I denna trådens fall så finns det ingen tanke bakom blandningarna :) Inte mer än "hoppsan, det blir nog sött".
Jag har själv haft en husky/pointer som var den bästa blandning jag varit med om. Perfekt familjehund på alla sätt. Med det sagt förstår jag inte idén med korsningen :)
Chihuahua/dvärg pincher är den värsta jag stött på. En vanlig blandning men de allra flesta är totala monster. Usch!
Såg en hund som var jack russel/schäfer/border collie till salu. Tycker det känns som en konstig blandning. Jack russel/schäfer, hur tänkte de där?
#65 Var mamman också tjuvparning med tanke på den blandningen 😛
Charmig hund.
#66 jag kan inte tänka mig något annat ;)
#67 Annars kan man undra hur de tänkte, om de tänkte alls. Inget illamenat men inget jag skulle para med flit i alla fall 😛
#68 åh gud nej! jag har svårt att förstå att folk överhuvudtaget avlar vidare på raser med hälsoproblem. renras eller blandras spelar ingen roll.
Från en annons som just nu ligger på blocket
Mamma schäfer
Pappa centralasiatisk Ovcharka/kangal
Här senast såg jag en annons på mops valpar, de såg väldigt konstiga ut med inga nosar alls konstig ras 😉
#71 😃
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#72 Haha kunde bara inte hålla mig 😇
En kollega såg nyss en vavva/mopsblandning på blocket, tydligen supersöt.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#74 Såg också den annonsen! Väldigt söta!
Såg en dreever/rottweiler valpar tillsalu. Fattar inte hur det skulle fungera..
Hur menar du? Valparna eller betäckningen?
Inget ont om hundarna som är blandraser, en del kan vara så Goa och snälla, men… Jag kan tycka att de som avlade denna blandras medvetet UTAN att ha något särskilt i åtanke är rätt oansvariga. För att förtydliga vad jag menar; en del forskar ju på hur man ska få vissa raser att bli friskare och då funderar man på hur man kan avla vidare på rasen. Alltså, en del raser är snart påväg in i en återvändsgränd. Min hund är en norsk Lundehund och där finns en genetisk sjukdom och rasen är utrotningshotad så alla lundehundar är avlägset släkt med varandra. Iallafall, där pågår det forskning om hur man ska avla bort sjukdomen genom att föra in en ny ras. Vad vet jag, det enda jag vet är att jag tycker att man ska ta hänsyn till att inte blanda flera olika raser hejvilt, där mentaliteter kan krocka och ingen hänsyn till att ett flertal rasbundna genetiska sjukdomar ärvs vidare till hunden som kanske har 4 olika raser i sig. Helt galet! Ska man blanda så ska det vara forskning på det hela. Men en del bryr sig inte om hundars bästa och vill tjäna slantar…
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

#77 Både och… Sen måste man ju nåmna att dreevern e jakthund o rottweilern vakthund.
Ansvarlig blandning är jag med på. Tex. Finns det en som blandar alaskan malamut o samojed i trakten för att få bort fallsjuka genen från malamuten :) Han är medveten om vad han gör och hundarna är bara av högsta kvalitet! Känner två av valparna i kullen, Aku och Iines. Riktiga fluffbollar
#79 Jag vet vad det är för raser. parningen brukar aldrig vara problem, är tiken liten så klättrar hon upp på sängen t ex så den stora hanen kommer åt, är tiken stor så lägger hon sig på golvet så att den lille hanen kommer åt, uppfinningsrikedom saknas inte.
#80 Är det ett projekt som kennelklubben är med på?
#80 Vet inte då jag inte träffat honom personligt.
#82 Mao har du ingen aning om det är ett seriöst avelsprojekt eller "av högsta kvalitet"
Såg en lite lustig blandning på blocket en tid tillbaka
Whippet/bulldog/shar-pei
Hunden var väl gullig men vilken blandning😃
#83 Det är vad jag har fått höra! Jag har inte sett människan! Aku och Iines har världens bästa lynne så föräldrarna kan ju inte heller vara bara skräp…
Nej, men att höja uppfödaren och hans "avelsprojekt" till skyarna är inte riktigt rätt då :) Det kan handla om en backyard breeder som inte vet vad han håller på med.
Samojeders lynne är det inget fel på i vanliga fall heller. Så att dessa hundarna är trevliga tyder inte på ett lyckat projekt i aveln :)
Idag på blocket såg jag Yorkshireterrier /Whippet.
Såg ut somen York.
Celia
Som jag fattade det så var det två hundar? en av varje? om det nu är samma annons som vi tänker på.
#87 Kollade på blocket nyss och finns bara en annons där de säljer en whippet och en yorkie, alltså ingen mix
Bilder på båda med.
Då måste jag ha missuppfattat. Yorken såg inte ut som en york, som jag tänker mig york, men mest lik. Annonsen var inte från idag utan flera månader gammal, men kvar. Det var inte den annonsen från Värmland, för där såg jag att det var två hundar.
#90 Ok, för jag hittade inte den du syftar på, sökte på både whippet, yorkie och yorkeshireterrier i hela Sverige
Man vet aldrig, ibland så blir det bra resultat av kombon. Men jag tycker att man har ett ansvar att inte avla för en speciell design bara för att det är gulligt eller "inne". En hund ska inte behöva spendera tid hos veterinären bara för att vi vill ha plattare ansikte, eller större ögon osv.
Det är bara min åsikt, men vad vet jag?
#91, jag sökte också, men hittade inte heller annonsen. Glöm det. Jag kanske drömde. 😛