min hund morrar på andra män?
hej. hugo började med detta beteende rätt så nyligen. tex idag när vi var ute och gick så morrade han på två män som gick förbi oss och han luktar efter dom där dom gått också..
vet någn varför?
märka revir?skydda mig?
Om det börjat plötsligt kan det löna sig ta hunden till vet. plötsliga beteendeförändringar beror oftast på smärta/sjukdom.
nej inte plötsligt, han har jyu små morrat till och från på människor i två år kanske men nu är de just män och han luktar liksom efter dom också..
han var hos vet för 1.5 v sen. inga fel.
Jag skulle gärna vilja veta lite mer bakgrund. Är han omplaceringshund?
Att han morrar mot män f.f.a. kan ju tyda på att han blivit negativt inställd till dem.
Hur gammal är han och vilken ras?
Celia
Ålder och ras?
han är 7.5 år och haft honom sen sex mån ålder. Jag har haft en del elaka ex i mitt förflutna, inte mot honom men varit elak mot mig och han hr hört oss bråka, kan vara de.
men just att han bara morrar på män har börjat nyligen och att han sedan luktar efter dom och gärna där dom gått också.
en papillon som ras.
Är du själv lite extra rädd och vaksam mot främmande män? Kanske när det är mörkt ute, att du spänner kopplet lite eller börjar gå undan om du möter någon? Sådant kan hunden snappa upp, och sedan applicera den rädslan även i andra sammanhang.
6# nej det beror på… visst är vi ute i mörker och jag ser en man mot mig så kan ju hugo känna av att jag bli rädd och morra vilket jag förstår men han gjorde det mitt på ljusa dagen i morse och jag var inte alls rädd för dessa män eller visade de, höll tom på med min mobil när dom gick förbi och visade inget ändå morrade han å luktade efter dom..
så kan min också få för sig att göra lite oväntat men jag tycker personligen inte att det är så allvarligt. det är oftast när det är mörkt & om nån rör sig konstigt eller är väldigt mörkklädd & inte riktigt syns. nån gång har han skällt till när det vari ljust men jag gissar på att han dessa gånger tror att det är en människa vi känner som kommer emot oss ;) eller så talar han bara om att det kommer nån. detta händer dock väldigt sällan & om det händer avleder jag honom med godis. oftast märker jag på honom att han spänner sig & kan avleda redan då :)
Du skrev att dom luktade konstigt? jag tycker nog mest att de låter som att han talar om för dom att han blir lite osäker och inte vill att dom ska närma sig. Egentligen inget konstigt utan fullt naturligt beteende hos hunden. De du kan göra är att visa att du finns där för honom och "talar om" att de inte är något att vara osäker på för du tar hand om situationen så han slipper :) även om man har en bra kontakt och han litar på dig för de mesta så kan man ibland få påminna om att du har kontroll :) eftersom du haft han så länge så tror jag inte att du kommer få några problem med att få tillbaka din trygga hund :)
Min hund reagerar på samma sätt mot människor (främst män) som han tycker beter sig konstigt. Oftast morrar han på berusade människor (både alkohol och annat) som går lite för nära oss (och luktar efter dem som du beskriver) men inte alltför sällan morrar han (eller iallafall reagerar på) folk med synliga funktionshinder.
Kanske kan vara något liknande med din hund?
nej dom han morrar åt är fullt normala. hände i morse igen och det är ofta precis vid en stig som bi brukar gå. han ställde sig och tittade nedåt mot stigen o morrade o jag tänkte då att de var en hund som kom men då var det en äldre farbror med en ica påse i handen och då morrade han å tom skällde till en gång men jag sa ifrån å då slutade han direkt och följde med mig utan att kolla bak på mannnen eller lukta efter honom
Jag tror inte detta är något konstigt beteende. Min hund morrar också mot stora män ibland om vi går nära dem, men det är för att skydda mig, inget annat. Han är inte aggresiv, han bara visar att han skyddar mig och att mannen inte ska gå nära. Nu händer det inte ofta och börjar jag bara prata vänligt med personen så slutar han ju. 🙂
Han är något osäker och det är nog därför han inte vill visa det för män. Han skulle aldrig atackera men varna är inget speciellt enligt mig. Det är som när en tik säger till en valp att det är inte okej att gå för nära när tiken vill vara ifred.
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka