Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1317 ggr
[Bolten]
0

Skarp/Skärpa

Har den senaste tiden upptäckt att orden skarp och skärpa har helt olika betydelser från person till person. 

Så, vad innebär de för er?

// blogglänk raderad då vi inte vill ha bloggfiske här. Skapar du en tråd inne på hundar är det också här du får svaren. -Admin

hundelsan
2

För mig är en skarp hund en hund som har ett visst mått av aggression och svarar lätt på retningar. En hund som t.ex. biter i rädsla anser inte jag vara skarp.

Stormblomma
2

Tycker #1 besvarar frågan ganska mitt i prick.
En skarp hund är även för mig en hund med visst mått av "aggression", svarar lätt på retningar, har stor dådkraft och mycket mod. Som malle-människa lägger jag nog lätt in även kamplust, intensitet och tryck i begreppet också.

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

[Bolten]
0

Så "bra" åsikter trodde jag inte att jag skulle få! Håller med er helt och hållet!

hundelsan
2

#3 Jag tror många tänker att skarp är samma sak som tuff och orädd och att man gärna vill ha en hund med skärpa för den sakens skull. Jag har själv en hund med mycket skärpa och för mig är det inte direkt önskvärt eftersom det kräver så mycket mer i vardagen.

[Bolten]
0

#4 Du behöver inte berätta vad du tror folk tänker utan vad du själv tänker var de jag frågade :)

Cahira
1

Vass för mig är en hund med humör, skarp för mig är som beskrivet ovan, en hund som kan "tända till" och ta till bett om hunden anser att det krävs i tex försvar. 

Hört folk ludda ihop vass och skarp.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.