Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 7785 ggr
[fantasi]1
23

brachycefala raser

det här inlägget och frågeställningen riktar sig till er som äger/ har ägt en hund av brachycefal ras (intryckt nos).

_problem: svårt att andas, röra sig obehindrat, tugga, valpa naturligt, ögoninflammationer, äppelskallar, HD/AD osv.
_

jag anser:

vad som faktiskt är något onormalt/missbildat från början har nu blivit något helt normalt. vi vänder inte huvudet två gånger om vi möter en hund med rent utsagt deformerat utseende. vi har avlat fram vad vi tycker är snyggt/coolt/ gulligt. Vi (människan) har fokuserat på tok för mycket tid på det exteriöra och som följd av detta har rasernas hälsa blivit rent ut sagt katastrofal!

nu i efterhand när skadan redan är skedd finns det några eldsjälar till uppfödare som försöker förbättra rasernas hälsotillstånd.

jag undrar: Varför fortsätter vi kämpa med dessa raser? för att få dem helt friska kommer de inte nämnvärt ens likna sina sjukare förfäder? de individer "som går åt" till att avla fram den friskare modellen, räknas inte de? ska de behöva lida för detta projekt?

så nu undrar jag, varför har ni dessa hundar? vad är det med dem som är så tilldragande för er? jag försöker på intet sätt ställa er mot väggen eller göra er upprörda, jag vill bara förstå vad det är som är så lockande med dessa raser.

Cahira
1

Att välja en frisk plattnos är som att välja en frisk rygg på en Tax eller schäfer. Man ser ju om näsborrarna är täta eller öppna tex. 

Pekingesen jag tyvärr bara hade i min närvaro i tre veckor hade ingen aning om att hon hade platt nos. har fått höra mycket historier om henne. Hon sprang i skogen, hon jagade råttor, hon släpade koefterbörd och tog sedan ett lerbad för att kyla ned sig då det är över 30+ här på sommaren, det påverkar även hundarna med lång nos.

Hon snarkade när hon sov eller njöt, annars hade hon inga direkta problem alls. 

Nu funkar inte youtube för mig för stunden men jag har för mig det var denna video som tog upp just det med näsborrarna bland annat. http://www.youtube.com/watch?v=kQ_3f4bLkME

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Camia7]
0

Jag har ingen sån ras men jag skulle säga att det är hur dom är som lockar, men det finns säker dom som dras till utseendet

Cahira
1

Exempel, kolla näsborrarna på denna hund http://petzoo.weebly.com/uploads/6/4/6/5/6465775/7391264_orig.jpg

motför denna hund http://farm4.static.flickr.com/3304/3335539026_92e3344c75.jpg

Jag personligen älskar boston terriers och franska bulldoggs både pga utseendet men även väldigt mycket pga deras personlighet och mentalitet. Älskar bostonterriernas extrema smittande glädjande livssyn och lekfullhet. :)

[fantasi]1
4

#1 hej!

pekingesen du talar om mådde säkert mycket bättre än många andra hundar av samma ras och det är kul att höra hur vissa individer faktiskt inte mår dåligt av sina missbildningar!

Men problemet i stort kvarstår, hur mådde hennes föräldrar, syskon, syskonbarn, kusiner etc? varför var hon framavlad, till vilket ändamål? tror du inte att om hon själv hade fått välja hade hon vart en vorsteh med långa ben som jagat i skog och mark? meningen innan här låter dum den är ändå en ganska rimlig fråga i mina öron.

Cahira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Det kan jag inte svara på, då hon var en rescue från ett hundshelter. Hon älskade nog att vara den hon var eftersom hon blev lagom bortskämd. 😉 Hon fick åka fyrhjuling och traktor eller springa efter, valet var hennes. Hon fick åka bil, och det var klart att hon var "drottningen". Hon hade mycket pondus och var verkligen totalt omedveten om att hon var kortnos. Andra pekingesen som bodde här, även hon en rescue, hade mer päls och föredrog att vara en innehund och bli kelad och bortskämd. Lite mer lady. Hur hennes andning var kan jag tyvärr inte svara på. Men de älskade att vara pekingeser av den anledning att dom blev väldigt bortskämda. Vet inte om de hade blivit lika bortskämda om de var tex vorsteh. Småhundar "får" ju mer. :) 

Edit: Smutslorten Allie i yngre dagar. (Har tillåtelse att dela bilden)

[fantasi]1
0

#5 jag kan absolut tänka mig att ta en ras med hälsosjudomar som omplacering, då handlar det ju om att man värnar om individen =)

Cahira
0

Om min allergi klarar av boston terrier lär jag dra hem en sån nån dag. Men jag kommer vara väldigt noga med att kolla andningen på valpen innan jag betalar för den. :) Även kolla mamman tex och eventuella släktingar man kan kolla. Jämföra valparna osv. Värdera om det är en lyckad valp eller om det är en bra utförd kull. :)

[fantasi]1
2

Finns det ingen här som vill dela med sig av sina tankar? Jag vet att flera av er har en ras med dessa medfödda defekter, ni måste ändå någon gång ha fattat ett aktivt beslut i varför ni valde en defekt ras?

vallhund
2

#8 tror du verkligen att någon är intresserad av att svara på en sådan bredsida?

För någon vecka sedan påstods mopsägare som hade hundar utan problem med andning trots mycket aktivitet tillsammans med annorlunda byggda hundar för att ljuga. Inte här men på ett annat hundforum.

Räknar du in Boxer så känner jag en hel drös väldigt friska sådana.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Lilllens
2

Okej, eftersom att jag har en missbildad hund kan jag svara. Varför valde jag henne? Jag var ute efter en liten, tålig och aktiv hund. Ja hon har en platt nos, det viktiga för mig var inte om nosen var platt eller inte, utan att hon var frisk. Vilket hon är. Jag köpte henne som vuxen omplacering.

[[Boris Sager]]
4

Dumt att starta en tråd, där man så gott som anklagar folk.

Detta forum är till för positiva ämnen.

Celia

[fabienne]
5

Jag kan väl ställa upp då och dela med mig av mina tankar. Jag ägde en olde english bulldogge som vi köpte när hon var ett år gammal. Vi fick avliva henne innan två års ålder pga att ett korsband small, dåliga höfter, artros i knäna och ett glapp i knät som korsbandet pajat på. Utöver det kämpade vi mot otaliga kostrelaterade sjukdomar som bottnade i kalkbrist. På hennes syster pajade båda korsbanden så hon är också avlivad. De andra syskonen har jag ingen koll på.

Typ det enda vår hund aldrig hade problem med var andningen. Jag tycker att det såg ut som hon hade en sund kropp. Hon var smidig och hade inga problem att röra sig (innan korsbandet small vill säga). Problem att tugga känner jag inte igen. Jag tror inte hon föddes med snitt men det kan jag inte säkert säga. Min relation med uppfödaren är väl minst sagt lite ansträngd. Jag tror att rasen skulle kunna bli riktigt sund om uppfödarna slutade avla på skit. Själv kommer jag aldrig mer köpa en sådan här typ av hund. Hälsa är allt.

Vi valde henne för att vi totalt pladask föll för hennes personlighet. Vi sökte inte efter någon speciell ras utan efter en hund som kunde passa in i vår familj, så var hon där på Blocket en dag. Hon var den roligaste hunden jag träffat - så totalt knäpp och clownig. Hon älskade folk och var fruktansvärt lättlärd. Snygg så in i norden också tycker jag, och söt så man smälte. 

Japp, det var väl det. Mina tankar om min defekta hund.

[Aremea]
10

Jag är böjd att hålla med TS, för mig är det otänkbart att skaffa en hund (dvs stödja aveln på rasen) som inte har alla sina "kommunikationsmedel" väl bevarade. Dvs hundar med tunga hängande öron, hårt rullade/obefintliga svansar, korta ben, massor av lång päls i ansiktet eller upptryckt nosparti är uteslutna. 

Att stödja sådan avel är för mig inte etiskt försvarbart.

[[Boris Sager]]
1

#13 menar du allt du beskriver tillsammans eller menar du vart och ett av de egenskaper du beskriver? (Korta ben över huvud taget t.ex.)

Den här tråden gäller ju brachycephaler.

Celia

Ixectrona
5

En OEB har ju inte riktigt platt nos dock, de är i samma klass som bullmastiff, boxer, cavalier osv. Kort, men inte extremt kort.

Typiska mopsar, engelska och franska bulldoggar, pekingeser, japanese chin, charlies, bostonterrier etcetera, hör till de "extremt brakycefala".

Det kan finnas hundar av de tidigare raserna, som har flera centimeter nos, som ändå har stora problem - och det kan finnas enstaka plattnosiga hundar som inte har stora problem (inte så att deras livskvalitet påverkas), men generellt så kan man säga, att ge bara hunden några centimeter ansikte, så hjälper det stort.

Jag har gått igenom det här ämnet flera gånger förut, så nu säger jag bara: Sluta avla på de extremt plattnosiga hundarna.😐Det är ett djurplågeri utan like och som gemene man inte ser.

[fabienne]
1

#15 Jag trodde de räknades till brachycefal så jag svarade därför. :) Jag har inte så mycket mer att tillägga i diskussionen känner jag. Jag hoppas att både uppfödare och valpköpare skärper till sig lite och ser till hundarnas bästa. Det hade nog underlättat att kunna andas normalt, menar jag. Uppenbarligen finns det ju frallor etc utan andningsproblem så hopp finns det ju.

Edit: Jag bifogar en bild på kroppen också, även om jag inte vet om det är en ras som "räknas" i den här tråden. Jag tycker inte att kroppen ser osund ut och hoppas att aveln på de mest "ihoptryckta" hundarna utvecklas någonting åt det här hållet.

[Aremea]
1

#14 Även särdagen var för sig. Och jag inser att det var ngt OT, men ville uttala mitt stöd för TS frågeställning.

swapp
0

Valde mops för att jag älskar hur rasen är och ser ut. Jag fattar inte varför det skulle vara nåt fel med att välja hund efter utseende? Jag tycker faktiskt det är viktigt, och jag fullkomligt älskar mopsens utseende. Sen skulle jag aldrig välja rasen om den skulle kräva jättemycket, men nu gör den ju inte det så det är perfekt.

Kelin
1

Jag personligen tycker att de är många raser nu för tiden är helt förstörda.. Jag tycker inte att de är värre att köpa en mops än nakenhund. Och jag hade kunnat köpa en "miss bildad" hund om egenskaperna och storlek passar mig, ja! Däremot skulle jag aldrig kunna köpa en hund som inte kan leva och jobba med de dem är avlade för.

Misarn
7

Det gäller väl att överväga vilka defekter och sjukdomar man som hundägare tycker är ok, när man köper sin hund. Att enbart gå på utseendet tycker jag låter tokigt i mina öron när man väljer ras, för mig är det så mycket som spelar in.

[[Boris Sager]]
1

#17, jag fattar faktiskt inte vad du menar. Några av mina hundraser har ju korta ben och päls i ansiktet, alltså är de enligt dig inte etiskt försvarbara, trots att SKK  anser det. Många hundar med korta ben, Tax t.ex anser du inte är etiskt försvarbar?

Har du verkligen den uppfattningen?

Celia

[Aremea]
10

Jag, jag är av uppfattningen att det inte är försvarbart att föda fram djur med defekter. Dvärgväxt, hårlöshet, extrema proportioner osv. Jag tycker taxar är jättetrevliga, men anser ändå att det är fel att avla fram hundar som ser ut så - att medvetet selektera på och förstärka en defekt. 

Min personliga åsikt har knappast med SKK att göra. SKK tycker en massa saker som jag inte håller med om. 

Varför är det så konstigt? Jag är emot extremavel på hästar, katter, nötdjur och marsvin också!

[Nalle-]
6

I min värld är det inte värre med en plattnos än defekta höfter, hög cancerrisk, hemska allergier eller andra defekter/sjukdomar. Det är så väldigt mycket fokus nu på att just plattnosade raser är oacceptabelt, men raser som löper hög risk för andra defekter eller sjukdomar är inte alls lika farligt. Jag har hellre en plattnos utan andningsproblem än en hund där stora risker finns att utveckla tex cancer, men det är ju min åsikt.

EmmaMell
4

Bra artikel. Funderade lite på mops förut, men nu förstår jag bättre och väljer att inte stödja den aveln. Dock ska man inte glömma att nästan alla hundraser har problem of some sorts, tex väljer många att stöda aveln på schäfer med otroligt sluttade ryggar, vilket jag tycker är galet. Så glöm inte att stödja avelar (?) som bara avlar på friska hundar folks, och lita inte på att bara kortnosade raser har stora problem idag.

EmmaMell
6

Måste även qouta #1:

"Att välja en frisk plattnos är som att välja en frisk rygg på en Tax eller schäfer."

Ixectrona
7

#22 - Vad räknas som defekt?😐

När jag protesterar mot plattnosar så är det för att det direkt orsakar djuren stort lidande (inte i alla, men många fall) och påverkar deras livskvalitet negativt.

Likadant med andra hemska överdrifter, som schäferryggar, extrem hud på mastino, shar-pei och basset, och så vidare.

Men hårlöshet förstår jag inte. Jag har hittills inte sett något som styrker att hårlösa hundar lider av sin hårlöshet - det enda problemet för dem borde vara kylan, men en stor mexikansk eller peruansk nakenhund klarar nog ändå kylan bättre än en italiensk vinthund eller korthårig Chihuahua, som ju har päls, för kroppshyddan spelar roll också.

Är det tandlossningen man inte gillar med den aveln så finns ju American hairless terrier som jämförelse, de har absolut ingen päls, men inga tandproblem (till skillnad från de kinesiska, mexikanska och peruanska nakenhundarna).

Är man däremot bara emot det för *principen* att det är en defekt som aldrig skulle föras vidare i det vilda så bör man inte avla på krullsvansar eller hängöron heller.😉De är "defekter" men orsakar inget lidande. (Utom i extrema fall då… långa, tunga hängöron blir varma och fuktiga och kan ge öronproblem, och rejält skruvade svansar, som på mopsar, kan ge problem med missbildade ryggkotor. Men jag hoppas ni förstår.😃)

[[Boris Sager]]
2

Det är bara det att hårlöshet är kopplat till en letal gen hos Chinese Crested.

http://www.proudpony.se/cchistorik.htm

Celia

[TeamGolden]
13

tycker det är hemskt hur folk förnekar att deras mops andas helt normalt. Kan tyvärr inte förstå mig in i det då jag aldrig träffat en enda mops som andas utan att det låter hemskt och när de kommer upp i varv börjar det gurglas och ja vet inte vad jag mer ska säga. De mopsar jag sett får jag ont av att se, se dem lida såpass utan att människan ser det är hemskt.

[[Boris Sager]]
2

Vi bör nog diskutera vad , som är en defekt. Det tycks vara olika uppfattningar omdet.

Celia

Lilllens
2

#28 Ursäkta mig nu, men du påstår alltså att jag skulle ljuga om att min hund är frisk?

[TeamGolden]
9

#30 Riktar mig inte till nån personligen utan utgår från dem hundar jag träffat. Eftersom jag inte sett din hund kan jag inte säga nånting om den, men alla mopsar jag sett (på hundmässan såg jag de flesta) rasslade det och lät som stora slem massor i halsen(?) och svår andning

[TeamGolden]
9

och de var ju även där för att visa upp rasstandarden…

fridaaocrazy
1

Om plattnosade djur anses som missbildade så har väll antagligen en femtedel av alla hundägare en missbildad hund. I så fall har jag en missbildad katt eftersom att jag har en perser. Det folk gör nu är att avla vidare på dessa underbara individer (som plattnosade djur oftast är) men försöker göra de friskare osv :) min katt har aldrig haft problem med andning osv och även om vi snackar om hundar så är deras nosar byggda på samma sätt, förutom att persers inte har någonting av nosparti utstucket över huvud taget. Men folk bör såklart tänka på hur sitt djur andas, för jag vet ju såklart att andningsproblem är ett vanligt fenomen i den plattnosade djurvärlden ;)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Mysisa
11

Det är inte etiskt försvarbart att avla på såna raser. Ska man hård dra lagen spär det olagligt. Du får inte para en hund vars avkommor har ökad risk för sjukdom enligt lag. Så det förvånar mig att denna clownavel får fortsätta. Många raser som det borde bli avelsförbud på idag. Folk som köper dessa hundar gör det nog ofta pga utseendet, dom är ju så bedårande. Spelar ingen roll om man väljer den friskaste valpen i kullen, den har fortfarande syskon och genom ett köp har man stöttat den aveln, Nån gång måste det sättas stopp för människans egoism!

minavitas.wix.com/kennel

Lilllens
3

"Tycker att det är hemskt hur folk förnekar att deras mops kan andas helt normalt" Hm..? - Ja alltså jag är en sån fruktansvärd människa som köpte en omplacering som har intryckt nos, jag menar, sånt kan man ju inte stödja! Klart att min extremt levnadsglada lilla plattskalle inte skulle få ett nytt hem. Jag är så less på hur människor kan säga till mig att jag är dum som stödjer detta, de har ingen aning om min hunds bakgrund eller hur hon mår. Det enda människor trycker på är att jag är dålig, icke djurvän osv för att jag har en hund med platt nos. Min hund är frisk, men jag stödjer djurplågeri och hon borde kanske ha avlivats istället för att få leva ett fullgott liv hos mig. Men klart jag ska få höra om hur dålig jag är som har en mops av lite duktigare människor som orkar ta sig tid att kritisera, men som inte orkar ta sig tid att fråga anledningen till mitt rasval eller hur min hund mår, eller hennes bakgrund.

[TeamGolden]
10

#35 Om du är så övertygad om att hon är frisk borde du inte ha nånting att oroa dig över och försvara eller hur? Mitt tips till dig då är att inte ta åt dig av vad andra skriver om din ras som i det stora hela ses som en sjuk ras.

Lilllens
1

Och jag tillägger att NEJ jag försvarar absolut ingen osund avel. Men JA jag har en mops.

Lilllens
1

#36 Det handlar inte om rasen, utan om denna hets mot människorna när folk inte tar reda på fakta, jag är väl medveten om att rasen är förstörd och jag försvarar inte aveln.

Lilllens
7

Och mitt till dig är att skaffa lite bättre attityd.

Persifone
0

Jag (eller rättare sagt, min sambo) äger en mops. Själv är jag inte jätteförtjust i rasen, inte min typ av hund. Men mopsen är gullig och bra på alla vis.

Dock tog vi över honom från en avlägsen släkting när han var tre år, pga missförhållanden.

Så jag försvarar inte aveln på dessa hundar.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Ixectrona
0

#26 - Okej, ja det förstår jag att det kan vara svårt att försvara.😐Merle har väl samma problem? (Och det är folk inte alltid okej med heller.)

[TeamGolden]
7

#39 Bättre attityd för att jag inte håller med dig/för att vi inte delar åsikter?

[fantasi]1
5

Kul att tråden tog liv! Jag såg nån kommentar i stil med "varför starta en otrevlig tråd som attackerar vissa hundägare" Jag tycker inte trådämnet är otrevligt eller ett påhopp? Jag förtydligar mig också med att jag vill förstå dessa ägare, av egenintresse. Om man inte kan diskutera och ha olika åsikter på ett forum så förstår inte jag poängen med forum över huvud taget..

vallhund
0

#41 Menar du #27 ? Ja merlegenen kan bli letal om man parar 2 merle eller merle/sobel med varandra. Många av valparna resorberas i livmodern o utav de som föds dör ca 25% o de flesta får defekter av olika slag. Vad många inte vet är att enkelmerles oxå brukar ha defekter, typ grunda ögonhålor, sjunka som en sten i vatten o lite annat.

#43 Ja det är ett diskussionsforum, åsikter är bra inte anklagelser.

Anibaz
8

Folk är ju så otroligt naiva när det kommer till dessa raser. "Min hund är pigg och frisk som en nötkärna" "Min hund låter inte som ett sågverk när den andas" osv osv.  Jättebra att era hundar är friska, men faktum kvarstår att man fortfarande stödjer en avel som borde förbjudas. När hundarna inte kan vistas ute på sommaren pga risk för värmeslag, då har det gått för långt för länge sen.

mejamylove
6

#45 Tycker att det är tvärt om, alla är på och klagar på dessa raser fast vissa raser som ingår i brakycefala "delen" är lika friska som vilken annan "normal" långnosad hund.

Anibaz
10

#46 Vissa individer är säkert lika friska som andra individer från andra raser, men raserna i sig kan man knappast kalla friska.

Ixectrona
1

#44 - Ja, jag menade inte att svara mig själv.😂

Lilllens
0

#47 +1

Lilllens
0

#42 Vad är det vi inte har samma åsikter om?

mejamylove
1

#47 Flera av mastifferna och boxer t.ex är som ras lika friska som en långnosad hund. Sen finns det ju undantag. Boxerns största problem är nog cancer, men väldigt många långnosade raser har problem med cancer men jag ser ingen som "protesterar" mot dom?

Däremot, mopsar, pekingese, boston terrier tror jag att jag själv inte skulle köpa pga. dess svårigheter att andas.

[fantasi]1
0

#51 ja du har så rätt, många raser (speciellt de raser som inte stora till antalet) är sjuka, och det är svårt att få bukt på detta eftersom det inte finns så många linjer.. Jag kan tycka att aveln på dessa raser är oförsvarbar.

vallhund
0

#52 Det har inte så mycket med antalet individer i en ras att göra, men mer med hur stor genpoolen är.

[TeamGolden]
0

#50 Rätt och fel om det här:
är så sjukt nervös, börjar en ny skola på tisdag, kommer säkert svimma av nervositet! Men vet hur man hittar dit nu kommunalt så det är en lättnad! Men ändå, kommer må så dåligt nu tllls jag kommit typ halvvägs in i denna terminen och har allt stabilt och förhoppningsvis nån amigo taha :(
Aja, kommer fortsätta vara nervös, ingenting kommer kunna lugna mig, ska även sova i mitt rum som jag möblerat om idag = inte så lyckat :( kommer väl få ångest m.m men jag överlever.
Wish me luck <3

[TeamGolden]
1

Sen måste jag säga att jag vill inte personligen kränka någons hund eller liknande utan menar på att rasen tyvärr tycker jag verkar ha väldigt svåra andningsvägar. T ex mopsen på bilden är ju där för att visa rasstandarden, ja visst tycker jag den är supersöt och den har säkert ett underbart hem. Men jag har problem när jag hörde ljuden från dessa mopsar, det lät som de inte fick tillräckligt utrymme i halsen eller liknande. 

Sen tror jag mopsen på bilden är en av de hälsosammare vad jag förstått? Har sett värre exempel på google

[fantasi]1
0

#53 går inte det hand i hand? Ju mindre en ras är ju mindre genpool finns det?

Mysisa
1

#56 Hur stor genpolen är beror ju på hur många hundar som används i avel. Och hur hög inavelsgraden är i dessa hundar. Tex en ras med 400 individer, 200 används i avel och inavelsgraden är i snitt 2,5% Ras nummer två har 600 individer 100 används i avel och inavelssnitter ligger på 6,3% Vilken ras har störst genpol skulle du säga?

minavitas.wix.com/kennel

Lilllens
0

#50 Vad menar du? Jag tror att jag skrivit tre gånger i denna tråd att jag inte försvarar aveln på något sätt. Jag köpte min hund som en vuxen OMPLACERING, jag skulle aldrig köpa en mopsvalp, eller en annan plattnosig valp. Stödjer jag aveln genom att ta över en omplacering? Jag ställer inte heller ut min hund , för att jag inte tycker att de ska se ur som dem gör idag. Men jag tycker däremot att man absolut kan ge en ny chans till en vuxen hund som redan bott hos flera personer, eller ska man kanske avliva de omplaceringar som finns?

[fantasi]1
0

#56 det första alternativet givetvis. Men de raser som är mindre till antalet har också oftast automatiskt mindre genpool, beroende på avelskriterier, geografi osv? Tänker jag fel?

[TeamGolden]
6

#58 Då har du, precis som jag skrivit innan ingenting att ta åt dig av. Förstår inte varför du känner dig så träffad när du uppenbarligen inte har nånting med mopsaveln att göra. 
Rätt och fel om att ta omplaceringar hör väl inte riktigt hemma i denna tråd.

Cahira
4

#51 Jag har personligen mött fler boxrar med andningsproblem än jag mött boston terriers med andningsproblem. Ville bara tillägga det. :) jag tror boxer och boston terrier ligger på ungefär samma nivå.

Lilllens
2

#60 Vad menade du med bilden då, om inte att jag stödjer aveln? Nej jag tar inte åt mig, kan man inte förklara hur det ligger till utan att behöva "ta åt sig"? Klart att jag vill göra rätt för mig själv.

mejamylove
3

#61 Får man fråga vart du träffat dom? :) Ingen boxer jag har träffat har haft andningsproblem och jag har träffat mååånga, medan varenda boston terrier jag har träffat har "snarkat" och andats väldigt ansträngt när dom andas in, typ pipande.

Cahira
0

#63 Boxrar har jag stött på på promenader lite här och där i sverige, medans bostonterrierna har jag mött här i usa. Tre stycken visserligen så är kanske inte så mycket att gå på, men alla hade öppna fina nosar. :)

Lilllens
2

#61 Jag skulle vilja säga att Bostonterriern är betydligt mycket värre än boxern.

mejamylove
0

#64 Vet du om dom avlar på andra sorters bostons i usa? Skulle vara intressant att veta eftersom det kan bli så varmt där. :)

vallhund
0

#59 Raser med få individer samarbetar globalt för att säkerställa att genpoolen inte blir för snäv, min hund är t ex från Österrike o har få släktingar i Sverige.

Om vi tittar på inhemska raser med få individer så har man i samarbete med SKK o genetiker för att få in nytt blod, t ex några Stövarraser.

Cahira
0

#66 Ingen aning, men pekingeserna som bodde här och boston terriers som vänner till Mike haft har alla klarat av 30-40 graders värme och hög luftfuktighet utan värmeslag. Allie (pekingese, enda jag hann träffa) snarkade då hon sov och då hon njöt av att bli kliad och ibland då hon skällde och andades in men hon sprang igenom hela livet och verkade inte medveten om sin plattnos alls. :)

Sticker dock inte under stolen att väldigt många pekingeser har enormt kassa nosar. Men bostons jag hört om och mött har alla haft lite nos och öppen nos. Boxrarna här borta har annan nos än svenska boxrar med har jag märkt. Denna boxer tex har ju lite nos. http://www.dogbreedinfo.com/boxer.htm

De bostons jag mött har sett ut ungefär såhär. http://www.breederretriever.com/photopost/data/667/boston_terrier.jpg

lite nosrygg dvs.

[fantasi]1
3

#67 jag är glad att SKK har engagerat sig i din ras, tyvärr kan jag inte säga att jag ser dem lägga någon större tid på att hjälpa andra raser.. Jag har vart på deras huvudkontor vid några tillfällen och de raser som är är representerade bland de anställda är då inte avlade utifrån sundhet.. Har du någosin funderat på hur det kommer sig att SKK ofta sponsrar utställningar men aldrig finns representerade på bruksprov, IPO etc?

mejamylove
5

#68 Den vänstra boston terriern på bilden var väldigt fin, den högra såg dock lite underlig ut. jag har inte träffat någon boston utanför ringen och där har dom mopsansikte allihop, tyvärr :/

Fast boxern verkar som ras gå i rätta riktningen, jag har sett flera boxrar med längre nos på dem senaste utställningarna jag har gått på, hoppas det håller i sig :)

Cahira
0

#70 Åh, det låter ju positivt! Oj, mopsansikte, det har jag inte stött på än.

mejamylove
0

#71 Hoppas att du slipper.

http://animal.discovery.com/breed-selector/dog-breeds/non-sporting/boston-terrier.html om du klickar på pilen åt något håll kmr du till profilbild :)

vallhund
0

#69, inte SKK, det är rasklubben som är alert.

SBK är en specialklubb med avelsansvar för brukshundar precis som http://www.sgvk.org/ är en specialklubb för gårds o vallhundar, dvs en del av SKK. SBK arrangerar en del utställningar för brukshundar, precis som SGVK gör, resultaten registreras på SKKs Hunddata, precis som alla andra officiella prov. På SGVKs tävlingar o prov så kommer inte representanter dit från SKK, varför skulle de?

Om du tittar på http://www.skk.se/medlem/olika-medlemskap/medlem-i-special-och-rasklubb/lankar-till-ras-och-specialklubbar/#s så ser du rasklubbar till vänster o ev specialklubbar till höger.

[fantasi]1
3

#73 ja givetvis finns det rasklubbar! Men som huvudorganisition tycker jag att SKK ska ta större ansvar, som det ser ut nu blundar de för problemen och rasklubbarna (med frivilliga ordföranden som inte tjänar en krona på sitt ansvartagande) får ta hela smällen. Jag tycker att varje person som väljer att investera tid och engagemang i en ras skall ta ansvar för vad de faktisk tillför sin ras, detta gäller uppfödare och köpare/ägare. Sluta flytta över skulden på andra.

vallhund
0

#74 Vem flyttar över skuld på andra?

" Jag tycker att varje person som väljer att investera tid och engagemang i en ras skall ta ansvar för vad de faktisk tillför sin ras, detta gäller uppfödare och köpare/ägare."

Det håller jag med dig om.

De som bestämmer i SKK är medlemmarna, med en så stor organisation så måste man ha anställda för att sköta ruljansen, deras ansvar o arbetsbeskrivning bestäms av deras arbetsgivare, dvs vi medlemmar via våra ombud, rasklubbar, motioner, länsklubbar/specialklubba etc…etc… I föreningar utses Förbundsordförande av kongress/årsmöte/riksting osv, i en del fall betyder det heltidsarbete o mer därtill, arvodet fastställs av kongress el dyl.

Föreningar förändras inifrån, inte av att man står utanför o kastar skit.

[fantasi]1
4

#75 jag säger inte att du flyttar över skuld, jag menar över lag. Jag skriver via min telefon så därför kan jag inte länka/ har svårt att ta citat. det var inte meningem att du skulle känna dig pinpointad. Vad jag har förstått utifrån det jag undersökt och ifrågasatt de på SKK om, så handlar det inte alls om vad "folket" valt, utan om vad det dinns kapital till att göra. Ledningen på SKK vill att pengarna går till att advertisement som ex de senaste som "plock upp" och "skäll inte på hunden". När senast såg du en kampanj om friskare avel? Med detta skrivet så vill iallafall JAG se att gemene man tar ansvar om sin ras, och inte bara förlitar sig på att uppfödarna gör ett aktivt, sunt och långvarigt val..