Frågor om mopsar
Hej, jag har lite frågor om mopsar. Och i denna tråd vill jag inte ha några påpekningar om att dom har problem med andningen,dom är inte så ''viga'',problem med ögonen. Så har alla förstått det nu. Nu till mina frågor.
Hur mycket orkar en mops hålla på per dag ?
Kan man träna agility/freestyle/lydnad/Rallymix med den ?
Är det enkelt för en mops att vara lös, alltså att den håller sig till ägaren (Såklart att man tränar den också, men som är den svårlärd med det ?)
Kan man lära dom några trix som, Städa bort sina leksaker, Hoppa hopprep (Att ägaren snurrar hopprep så hoppar hunden och ägaren), Hålla i saker i munnen ?
Vill dom vara ute när det är kallt ?
Kräver en mops och en fralla ungefär lika ?
Har ingen större erfarenhet av mopsar men svarar vad jag tror.
Hur mycket orkar en mops hålla på per dag ?
Det är individuellt som hos de flesta raser, men en mops kanske inte orkar gå fyra timmar i streck direkt. Kanske inte heller ett långt, fysiskt träningspass. (Då tänker jag mest på andningen). Men som sagt så är det väldigt individuellt.
Kan man träna agility/freestyle/lydnad/Rallymix med den ?
Självklart kan man, allt går om man bara vill och hittar motivationen hos sin hund. Men återigen, andningen ställer nog till det för många mopsar i agilityn. Och de är inte direkt hundar som älskar att lyda minsta vink, utan det är mycket "om" och "men" och "ska bara" attityd hos många jag sett. Väldigt envisa ibland, men självklart så går det.
Är det enkelt för en mops att vara lös, alltså att den håller sig till ägaren (Såklart att man tränar den också, men som är den svårlärd med det ?)
Det har för det mesta med uppfostran att göra, men det är ju ingen jaktras så jag skulle säga att de är lättare att ha lösa än till exempel en jämte. Men kan tänka mig att dom kanske inte håller stenkoll på ägaren då det är en självständig och relativt envis ras.
Kan man lära dom några trix som, Städa bort sina leksaker, Hoppa hopprep (Att ägaren snurrar hopprep så hoppar hunden och ägaren), Hålla i saker i munnen ?
Självklart, finns viljan hos dig som ägare så går allt! Men man måste hitta vad som motiverar hunden bäst, dock gäller det inom alla raser :)
Vill dom vara ute när det är kallt ?
Individuellt även där skulle jag säga, men har för mig att mopsen inte har underull (eller?) och dom är små, och mindre hundar fryser lättare. Skulle därför rekommendera ett värmetäcke.
Kräver en mops och en fralla ungefär lika ?
Ska jag vara ärlig har jag ingen aning, så lämnar det till någon annan :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#1 Tack för dina svar. 🙂
Hur mycket orkar en mops hålla på per dag ? Hålla på med vad? Fysisk eller eller mental träning? Jag har gått på 3timmars promenader, sparkat och åkt skidor med min mops, hon orkar det mesta. Kan man träna agility/freestyle/lydnad/Rallymix med den ? Självklart, men det kanske inte är så lätt. De är svårmotivetade och har lite "jag gör vad jag vill"-attityd vilket inte hör hemma på en lydnadsplan. Är det enkelt för en mops att vara lös, alltså att den håller sig till ägaren (Såklart att man tränar den också, men som är den svårlärd med det ?) Alltså jaktinstinken på dessa hundar är i princip obefintlig. Min är lös nästan jämt. Och de flesta är verkligen extremt fästa vid sina ägare. Kan man lära dom några trix som, Städa bort sina leksaker, Hoppa hopprep (Att ägaren snurrar hopprep så hoppar hunden och ägaren), Hålla i saker i munnen ? Ja självklart, min mops har lärt sig några trix. Men det är inte så lätt. Vill dom vara ute när det är kallt ? Nja, alltså det går väl. Fast kul är det kanske inte alltid, min tål dock både kyla och värme bra. Hon är ute i minus -30 utan täcke ibland. Kräver en mops och en fralla ungefär lika ? Ja det skulle jag vilja säga, nu har jag bott med en fralla och en mops tillsammans i en vecka och de är väldigt lika, min mops är dock full av energi och är helt galen medan frallan är hur lugn som helst.
/Lova
Ny blogg!
Den gula mopsen har ju underull, medan den svarta har tunnare päls utan så mycket ull - så har jag hört av mopsägare.