Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 3224 ggr
LuLeLo
0

Vad är en sällskapshund?

Vad definierar du som sällskapshund? Vad får den hunden för vardag för att räknas som en? När tycker du att det slår över, när blir hunden något annat än en sällskapshund? 

Blev lite nyfiken över hur folk definierar just det ordet. Själv anser jag mig ha två sällskapshundar, en som mest får motion i form av promenader och lite tricksträning, och en som kommer att få löpningsmotion och spår när han blir stor (valp just nu). Om jag skulle ställa ut min ena hund mycket skulle han bli en utställningshund för mig, och om jag skulle tävla med honom blir han en tävlingshund.

Anser du att dina hundar är sällskapshundar?

Tass Josephine

Rafflan
4

En sällskapshundar är enligt mig en hund som inte kräver aktivering utan mår lika bra av att gå promenader, leka och busa.

En hund som inte är en ren sällskapshund är en hund som behöver aktiveras och tränas för att må bra, en del kräver ju mer än andra och det finns ju sk. aktiva sällskapshundar :)

Ja mina hundar är riktiga sällskaps hundar, dem behöver ingen aktivering utan är lika glada för det men dem har heller inget emot att träna ibland :)

LuLeLo
0

Jo, just det, en sak till. Skriv gärna vilka raser ni har :)

Tass Josephine

Frida B
0

Samma som #1

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Rafflan
0

#2 Chihuahua och powder puff, och just nu är jag hundvakt åt en bichon havannas :)

[Bolten]
4

En sällskapshund för mig är en hund som är just sällskap. 

Sedan spelar de ingen roll hur högt den tränar, hur mycket man aktiverar osv. om jag har den till sällskap också är den fortfarande en sällskapshund.

Ja mina är sällskapshundar, har en Dobermann och en Dalmatiner/Rottis/Schäfer.

isabella93
7

En sällskapshund tycker jag är en hund vars huvudsakliga syfte är att vara sällskap åt människan, en hund som inte skaffats för att utföra ett speciellt arbete (som jakthundar, polishundar, ledarhundar o.s.v.). Så de flesta hundar är sällskapshundar, även om de tränar och tävlar på hög nivå inom någon hundsport.

[[Boris Sager]]
1

En sällskaps hund har varierande egenskaper och storlekar, men gemensamt för dem är att de ingår i FCI grupp 9.

Celia

fridaaocrazy
1

Hahha enligt mig är en sällskapshund en hund som bor i huset och myser men som man fortfarande aktiverar, tränar tävlar osv med ;) Jag har en welsh springer spaniel som jag gör en massa olika saker med men för det kallar jag inte honom för agility/tävlings/sök/utställnings hund :) För mig är det en självklarhet att göra olika aktiveingar med hunden, det är så man skapar den perfekta sälskapshunden :)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

[Nalle-]
1

För mig är en sällskapshund som man har i första hand till sällskap, som man delar sin vardag tillsammans med. Sedan kan man ändå träna och tävla med sin hund, men fortfarande så är det en sällskapshund. Mina hundar är helt klart sällskapshundar, storpudel och blandras (lhasa apso bla),

IngridSvensson
0

Egentligen tycker jag att alla hundar är sällskapshundar men vissa raser är mer "renodlade" sällskapshundar. Typ pudlar, bichonhundarna, chinese crested, Chihuahua, ni vet. Sen har jag en norsk Lundehund och tidigare jagade den lunnefågel, men eftersom de är fridlysta sen länge sÅ har lundehundens ursprungliga användsområde försvunnit. Nu är de en sällskapshund som kräver lite mer aktivering än t.ex maltesern. Eller tja, sen är individer olika. Lundehunden är en väldigt flexibel liten hund och jaktlusten är minimal hos min lille rackare!

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

lillvilda
0

Om någon säger att de vill ha en sällskapshund då skulle jag säga att en sällskapshund är en hund ur grupp 9, sällskapshundar. Annars är det väll en hund som används som sällskap. Det tar lite emot att  att kolla ex border collie för sällskapshund oavsett om någon skulle ha den bara som sällskap.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Mischa
1

Får hålla med #6 i den definitionen.

En sällskapshund för mig är en hund där det främsta syftet är att vara till sällskap och inte utföra ett "jobb".

Aktivitetsnivån kan variera, vissa mer aktiva och vissa enbart klapp och promenadhundar.

≧◔◡◔≦

LuLeLo
0

Intressant! Jag tyckte att det behövde redas upp i begreppet en del. Får jag ställa en följdfråga? Många av er skriver att flertalet hundar kan räknas som sällskapshundar och så också flertalet raser. Har ni något skiljenamn eller så för de sällskapshundar som t.ex är väldigt aktiva inom tävling samt bruks och de som enbart går en timme per dag och sedan myser i soffan? 

Annars, tack för intressanta svar :)

Tass Josephine