Biter på kopplet
Hej, min vän har en hund och den har nu fått för sig att den ska bita på kopplet. Den har nu gnagat sönder 2 koppel och hennes familj vet inte hur dom ska få den att sluta. Jag själv har ingen erfarenhet av detta, men jag hoppas någon av er har så ni kan hjälpa dom.
Tacksam för svar! :)
Jag promenerar en sådan hund ibland. Det räcker att jag säger nej eller sluta med lite bestämdare röst. Blir hunden lekfull och inte bryr sig kan jag ta tag i "skägget" och ta ur kopplet ur munnen och sedan vara riktigt bestämt med rösten om hunden försöker bita igen.
Det gäller att ha tålamod och vara envis!
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
#1 Okej, men denna familjen är som hur ska jag förklara. Oerhört snäll mot sin hund. Har gullig röst hela tiden fast den gör något dumt. Förstår inte riktigt mening med att vara bestämd. Har försökt förklara för dem, men det går in genom ena örat och ut genom det andra.
Jaha, okej. Vissa hundar lyssnar säkert på det också, dom skulle ju kunna träna mer med positiv förstärkning. Om han biter biter i kopplet kan de locka bort det med godis och säga loss vänligt samtidigt och efter han lär sig ta bort godiset mer och mer och bara säga loss. Tyvärr kan vissa hundar på detta viset tro att de får godis om det biter på kopplet så det fungerar nog inte på alla.
Hur gammal är hunden?
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
2 år gammal.
Kan vara en överslagshandling också. Den vet inte vad den ska göra och därför börjar tugga på kopplet (nära och lätt att få tag på). Positiv förstärkning. De ska löna sog att INTE bita på kopplet helt enkelt :) mer aktiviteter på promenaden. Prova parkour?
#5 Har faktiskt försökt visa till dem hur enkelt vissa saker i parkour kan vara. Men dom tror som att hunden bryter benen om den hoppar ner från någon liten höjd/hoppar upp.
Jag hade skaffat ett "valpkoppel" med kedja att använda i kombination med träning och aktivering. Dels är det svårare att tugga sig igenom kedja, och dels kan man slappna av bättre i vetskapen om detta och då lägga större fokus på rätt sak. När hunden inte längre tuggar är det bara att byta till vilkvilket koppel man vill ha.
Ge den något att bära på? Då kan den inte bita ihopplet
Besök min blogg: http://bumpi.se
Wilda gjorde det när Hon var liten, blev som sagt lekfull Och ville bita, jag tog då kopplet och höll det rakt upp så hunden inte fick tag på det, alltså sträckte kopplet uppåt. Sen började jag ha en leksak med mig som jag tog fram ibland på promenaderna för att få nyttja detta lekfulla beteendet. Vill Man att hunden ska vara lugn på Promenaderna så kan man när Man ser att Hunden börjar bita ta in hunden, då sätter du dig på Huk och där In hunden i u:et som blir av benen och masserar och lugnar ner sin hund, när den är lugn släpper man hunden fri och fortsätter att gå.