Mattjuv
Hej! Har någon varit med om att deras hundar tagit mat uppe på bänkar och bord osv? Vad gjorde ni åt problemet? Har aldrig varit med om det förut så för mej är det ett stort problem som jag nu har fått med min 4,5månaders curly:/…
Ja så är det här hemma med;)
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Rent konkret så lär vi varandra. Jag lär min hund att om hon ska sno något är det bäst för henne att hon gör det så pass diskret att jag inte märker något, för jag blir vansinnig. Hon i sin tur lär mig att inte lämna framme de godsaker som jag tänkt äta under kvällen om jag lämnar hunden ensam hemma. Win win.
Theo gjorde det första gången idag, jag satt vid vardagsrumsbordet och tittade på TV:n och märkte inte att skinkan ifrån min macka försvann förs han redan hade den i munnen. Haha han fick en utskällning och sen så pratade jag inte med honom på en timme ;) haha xD om han lärde sig något? Knappast.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
MM har en hemma med, paff första gången, sen har jag hört att den här rasen gärna stjäl mat, har vrålat till ( kom utan tanke ifrån mig har aldrig haft en mattjuv innan) när hon blev påkommen så hon gått ner, det var i början, efter det har det knappt hänt…en gång för en månad sedan… men lugnt däremellan.
Jadu, här hemma gick det inte att ha något framme och åka hemifrån. Man lär sig att inte lämna grejer efter ett par uppätna älgstekar.
Enda gången man kan säga till är väl när man ser det. Det är ju tyvärr ett väldigt självbelönande beteende. Har hunden väl börjat så lär den säkert fortsätta. Tycker inte det är så dumt av hunden ändå - naturligt.
Låter inget stå framme. Och behöver någonting stå framme (t.ex. fryst kött som ska tina över natten) så ställer vi det längst in på spisen och har ugnsluckan öppen. Plus att framför det ätbara ställer vi ett fat med ättika.
Och har mamma bakat så får brödet stå framme på bänken för att svalna. Då kopplar vi fast hunden i soffan så att hon inte kan ta sig till bänken.
tyvärr har ju hunden fått utdelning redan i det beteendet & jag vet faktiskt inte vad man kan göra åt det. min hund tar aldrig något när någon är i rummet, han kan ligga jämte en skinkmacka och inte bry sig när vi är där.
MEN går man till exempel iväg från köket eller lämnar honom där hoppar han i princip alltid upp på köksbänken varesig där står något eller inte, just för att det en gång för länge sedan fanns något smaskigt där. det spelar ingen roll om man säger någonting, han gör det ändå om och om igen.
vi stänger därför köksdörren ibland för att slippa tjata. har han försvunnit och köksdörren står öppen vet man vad man kommer mötas av för syn. man liksom bara väntar på det där välbekanta ljudet av tassar som slår i köksbänken ;)
om jag mot förmodan skulle råka lämna min hund ensam med något ätbart blir jag inte sur om han ätit upp det, jag får skylla mig själv liksom.
Öppen ugnslucka blir perfekt trappsteg. Beroende på storlek på hund. I ugn eller väggfast micro tinar jag.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Håll koll på hunden och lämna inte saker framme. Svårare än så är det inte.
Det har aldrig hänt. Eller en gång tog hon ett märgben jag ställt ifrån mig på vardagsrumsbordet men aldrig annars.
Skulle hon få för sig att ens lukta på nått gott på bordet säger jag bara "nej". Hon är även en kräsen pudel, så det kanske har nått att göra med det ;)
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
#9 Du har uppenbarligen aldrig haft en hund som öppnar kylskåpsdörrar.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tränat liknande videon. Jag lämnar tryggt saker framme på bord och bänkar, glömmer matkassar på golvet osv. 🙂
//Lina
Min Malteser Bobby 1 år är hopplös! Ser ut som en ängel, men är det definitivt inte.
Klättrar upp på köksbordet från stolar och drar ner ALLT på golvet, där han "smakar" på ätbart och icke ätbart. Ingen hund av mina är så vild. Ommöblering av kök och passning, passning. Vovvar måste ju använda sin mun för att testa. Hundägaren bestämmer gränserna.
Celia
ojoj. Aros gjorde det när han var vid 4-5 månaders ålder och redan då kunde lägga hakan på bordet… Han snodde skinnet på min kyckling när jag skulle gå och hämta mjölk, självklart såg jag ju detta och han fick en rejäl utskällning. Sedan dess har han inte gjort det mer.. Eller jo en gång, då vi har ett väldigt lågt vardagsrumsbord.. Han ÄLSKAR is, och just då drack jag vatten med is i. Han "nosade sig fram" lite sött sådär.. såg ut som han fick 1 meter lång tunga och slurpade i sig isen, jag var så i chock att jag bara glodde ! Hur lång tunga kan man ha egentligen !? xD
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
😎
Vill jag lämna mat framme stänger jag dörren till det rummet. Är jag kvar i rummet är all mat som jag inte har sagt varsågod till min. Säger nej så fort de gör ansats att sno något och visar att jag inte är glad. Har nog haft tur för de är inte helt besatta av mat och har aldrig lyckats sno något när jag har varit med.
Här har vi en katt som öppnar skåp tar ner burkar som maten finns i och har lyckas alltid få upp därmed barnsäkrat vissa skåp här. Kylskåp öppnare har jag haft som daghund o han stal det mesta även det han inte tyckte var gott gick ändå att riva ut o tugga lite på. Nu har vi en som går upp på bord och allt men det löser vi genom att dra in stolarna så kommer hon inte upp, resten av bord och annat får vi hålla rent. Det gäller att ta dom ibland på bar gärning o harkla till lite så vet dom mycket väl att det där var inte "mitt"
Leon lyckades öppna kylskåpsdörren o sätta i sig ett par grillade kycklingspett, inklusive spetten, såna där i trä, så jag fick proppa i han sparris. Möblerade om i kylskåpet o på mindre än en vecka lyckades han smälla i sig två förpackningar Bregott medelhavssalt, nattmatte tyckte jag skulle förvara så salt fett mer svåråtkomligt. Tur att han har plåtmage, märktes inget på honom.
Var mest jag som var🤢illamående av rädsla.
20 livsfarligt med att lär sig öppna själva. tur att det gick bra med eran rena änglavakten hade din hund. Kan säga att den hunden jag hade som daghund hade ägaren redan lås på både frys och kylskåp just för att hunden kunde öppna dörrarna själv.
#21 ja det var nog änglavakt.
Hundar är roliga, en gång för många år sedan höll jag på o skulle marinera en nötstek på ca 2 kg. Telefonen ringer så jag vänder ryggen till för att svara (innan det fanns mobiltelefoner), pratar en stund, lägger på o steken är borta. Den ca 8 månaders BCn på ca 14 kg vänder sig om o tittar sig omkring, man riktigt såg pratbubblan: "Va, vem, jag såg inget" samtidigt som han frenetiskt sväljer. 😇
Jag hörde på radio o läste i tidningarna för ca 6 månader sedan om en undersökning. Man hade placerat ut mat på bord i ett mörkt respektive upplyst rum med hundägaren/människa i samma rum. I de mörklagda rummen försvann maten, inte i de med bra belysning, dvs de vet att vi inte ser så bra i totalt mörker.
#22, jag känner igen situationen!
"Vadå, jag har inte gjort nåt. Det måste var nån annan".
Ang. experimentet: Fanns det en människa i rummen i båda fallen?
Celia
#23 Ja.
Jodå här snos det hela tiden från bordet för min fästman säger inte till när han gör det och då tror han att det är okej. Nu plockar inte heller min fästman undan efter sig efter mat och sånt så där står ofta massa gott. Tills jag märker och plockar undan. Detta är ett evigt ämne här hemma.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
En hund tänker inte riktigt som vi människor. Vi kan spara på de goda medans en hund tänker "nemen, här ligger de nå gott som ingen tagit än, den måste vara till mig såklart" ;) självklart kan man lära sin hund att inte sno mat om man är i närheten men skulle hunden vara själv med en stek framför nosen tror jag knappast att hunden tänker att han måste vänta på matte eller husse för att först fråga om lov! ;) så de enklaste är nog helt enkelt att låta bli att en sådan situation uppstår. Man lär sig snabbt när man har en glupsk dalle hemma ;)
Min hund kan ju lägga huvet på alla bord inklusive diskbänken så plockar man inte undan allt ätbart så äter hon upp det. Men så pass smart är hon att hon inte gör det när jag är hemma utan hon väntar tills jag gått hemifrån. Flera gånger har det hänt och det är svårt att säga till henne när man inte är hemma.
hon är en allätare och äter tyvärr allt :( Hade lagt upp en brödpåse med rostbröd från frysen på diskbänken för att det skulle tina. Glömde att lägga undan det och 2 timmar senare när jag kom hem låg påsen i soffan och min hund hade ett smuligt spår efter sig… lagom kul.
Har ingen aning om hur man ska få det att sluta!! Hade varit skönt.
Medarbetare på Hundar.ifokus