Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3773 ggr
[Camia7]
0

collie aggressiv?

Jag läste på en sida där dom hade gjort en rasbeskrivning av collie och där stod det på aggressivitet=Mycket Är collie aggressiv?

russin
5

Knappast. Jag har aldrig i hela mitt liv träffat en aggressiv collie. Däremot har jag träffat många med olika typer av rädslor.

Aristarcos
2

Håller med #1 inte aggressiv, däremot kan de vara restriktiva emot främmande människor ( som de sig bör enligt rasbeskrivningen då de är en vallhund) och även ha rädslor, men normalt aldrig aggressiv..Man bör vara noga med sin kennel…

Vilken sida har du läst att collien är aggressiv då ???

[Teddies matte]
0

Njä, mentaliteten kan vara lite svajande och visst kan det förekomma en del rädslor, men det betyder ju inte att själva rasen skulle vara sådan, det är ju långt ifrån alla som har dessa rädslor.

[[Boris Sager]]
3

Jag har faktiskt mött några Collie hundar, som varit rätt aggressiva.

Jag har en känsla av att, när en viss ras blir väldigt populär, som t.ex. Collie efter Lassie filmerna och Chihuahua efter Paris Hilton vurmen, så avlar mindre nogräknade människor på den rasen, varför det kan orsaka diverse mentala o fysiska defekter. Men som helhet är säkerligen inte Collien aggressiv.

Celia

Mischa
1

Har läst i deras raslexikon förr, det är ett rent skämt.

Det kan liksom inte ens vara grova översättningsfel, det måste vara en riktig tomte från början som författat de där texterna.

≧◔◡◔≦

[[Boris Sager]]
1

Egendomligt! Samtidigt skriver de på "Teperament:"Collies har ett milt temperament, utan spår av nervositet eller aggression.

Fattar äligen inte vad de menar.

Celia

[Camia7]
0

nej men jag var glad över de där med att dom inte kräver så mycket som man tror.. men det har jag hört fler säga

Aristarcos
3

Läs här istället:

http://www.skk.se/Global/Dokument/Rasstandarder/standard-collie-langharig-fci156.pdf?epslanguage=sv

Det var inte någon vidare hemsida det där inte…

[Forest]
0

Inte träffat på någon lh collie som vart aggressiva, tvärtom väldigt härliga goa hundar. Jag brukar gå med grannens lh collie och våra tre hundar utan problem alls med möten eller träffa "nytt folk" :)

[Camia7]
1

jag ville ha mer info än de vanliga rasstandarden ger ..

Aristarcos
5

#11 .. då är det bättre du letar upp collieägare tex på SKK hunddata och ringer dem direkt, än att kolla på en dålig hemsida . Då lär du inte bli mer upplyst..

[Camia7]
0

Okej :)

[Forest]
0

Eller ringer ett par uppfödare av collie så får man väl bra fakta.

JasmiineN
0

Min Collie är inte aggressiv, aldrig träffat någon heller som är.

Sajtvärd på Collie

Aristarcos
0

TS är inte längre medlem här…

EmmaMell
0

Collies ska inte vara aggressiva om de inte har en mental defekt (oansvarig/okunnig uppfödare) eller om de inte får utlopp för sina naturliga instinkter.

vallhund
0

#17 Vilka naturliga instinkter menar du?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Aristarcos
0

#18 aktiveras tillräckligt antar jag, men normalt vallar man inte med Långhårig Collie som diskuteras här…

fridaaocrazy
0

Collies är inte aggressiva men osäkerhet är vanligt i rasen och då kan man se det som aggressivitet när en rädd hund vill vara ifred, då den antagligen har morrat mot personen som skrivit detta eller liknande.

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

vallhund
0

#19 Just därför frågade jag vad #17 menade.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[saga@]
0

#20 personen som har skrivit tråden hade läst i en rasbeskrivning att collie var mycket aggressiva, inget personen själv upplevt

fridaaocrazy
0

Det spelar väll ingen roll? :P Poängen är att en person kan ha skrivit något sådant eftersom att de träffat en osäker collie vilket har gjort att de fått uppfattningen av att de är aggressiva.

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

ratuoi
2

Nej, inte ett dugg. Har själv en collie som är världens snällaste och mest tillgivna hund som kommer överens med allt och alla, och då menar jag alla. Människor, hästar, hundar, katter samt smådjur.

Har aldrig träffat en aggressiv collie. Visst kan de vara lite försiktiga med nya människor eller främmande platser, men det är för att de är kloka hundar som tänker sig för i nya situationer.

Självklart så finns det säkert någon collie där ute som blivit felbehandlad av sin ägare eller kanske attackerad av en annan hund och därmed blivit aggressiv, men det har ju inte med rasen att göra.

Medarbetare på Social fobi iFokus

[Blue_Lugia]
0

Alla hundar kan vara aggressiva. Det är ingenting som bör kategoriseras efter ras utan istället på hur individer uppfostras och behandlas av ägaren. Dock har ju vissa raser "lättare" att ta fram aggresiviteten än andra.