Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 5469 ggr
Djurälskaren87
0

snart tandlös

min hund har sex tänder kvar nu och jag börjar oroa mig att han snart kommer bli tandlös för det kommer han då han har tandlossningssjukdomen.

Men en hund utan tänder kan väll ändå leva ett bra hundliv? Jag får blötlägga torrfodret bara och mosa annan mat? För hellre att han är tandlös utan smärta än går runt med smärta anser jag.

Visst det känns ändå ihjärtat att ens älskling inte kommer ha några tänder kvar:( men som veterinären sa att det är mer vi som lider av det än han själv. sen kanske det inte är så snyggt att hans tunga kommer hänga ut på sidan;)

[dynamitella]
1

Det går att gå ifrån torrfoder helt också och köra på exempelvis något mjukt som vom og hundemat :)

Det ska nog gå bra ska du se.

Vad är han för ras?

Djurälskaren87
1

JUst nu äter han special foder som just är bra för hans tänder, men sen när han inte har några tänder kvar är de kanske lönlöst;) men han gillar dock torrfodret och han är en kräsen herre men han får också kött, kyckling osv såklart:)

han är en papillon, fick sjukdomen när han var tre år och vi har gått två ggr per år med honom till veterinären för tandsten och ta bort tänder.

Wezza
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min/vår hund (Suzette) 13år (tik, papillon) har 2 tänder. 2 hörntänder, en där uppe och en där nere, ena på vänster sida och den andra på höger sida. Hon äter Smileys torrfoder (stora bitar), äter hårda stora ben (Smileys ben igentligen, och hon är en Schäfer) och har gjort Smiley lite flintis på läppen för några månader sedan (då också 2 tänder). Ville bara dela med mig av det ;)

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

Djurälskaren87
0

3# aw va söt. kanske är något med rasen då just med tänderna? men hennes tunga hänger inte ut eller?

Wezza
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Hänger gör den ju inte, dock är den ute nån centimeter eller två 24/7 (mer eller mindre) :P

Djurälskaren87
0

hahahhaha busig hon ser ut..:) nä de va inte så farligt!

Djurälskaren87
0

hur gammal var hon när hon började tappa tänder då?

Wezza
1

#7 Vet faktiskt inte riktigt, men det var väl när hon började bli lite gammal. Vi/mamma hade ju en till papillon tik (Disa) innan (hon gick bort 12/3-2013) hon blev 15år och hade alla/flesta tänderna kvar..

fridaaocrazy
0

Man har ju hört otroliga berättelser om mush :) Hundar som igentligen skulle få "bra" speciella torrfoder pga sjukdomar osv hade tillräckligt smarta ägare till att använda Mush! (Barf foder) Hundarna har blivit friska, dålig andedräkt försvann osv osv. En hund ska få det den behöver och kanske är det värt att prova detta innan de tär för sent :) Min hund älskar dessutom det (alla som man hört om också) så är din hund kräsen så är detta offert super!! Dessutom väldigt mjukt, och även om man blötlägger torrfodert så blir det inte lika mjukt. Annars så finns ju billigare alternativ (mush: 25kr/800gram om jag inte minns helt fel). Lycka till! :)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka