Första "kolla-efter-hund" möte.
Imorgon ska jag och min sambo åka och kolla på första valpen. Vi har ännu inte bestämt vilken ras och planerar inte att komma hem med någon valp. Vi ska ha en jakthund men också sällskaps (gärna knä) hund. Just nu lutar det mot en Tax men vi har även beagle i tankarna. Iallafall imorgon åker vi neråt för att träffa den första uppfödaren. Det jag undrar är: Vad ska jag titta efter så jag vet att det är en harmonisk och tillsynes frisk hund? Vad är viktigt att fråga? Hur märker jag att det är rätt ras/valp för just oss. Är det något man bara känner? Jag vill verkligen inte bara smälta för ett sött litet valp ansikte :p jag har läst om båda raserna och försökt få in den mesta av all grundläggande information även om det är väldigt svårt att få in och sortera allt. Har planer på både jakt och andra aktiviteter. Har lånat en hund nu i en vecka och börjar verkligen känna att jag tror jag klarar detta. Men jag vill ha en mer uppfostrad hund än den jag lånat och är villig att lägga ner allt som behövs för det. Så snälla hjälp mig att förbereda för första titten. Jag är nervös :)
Anna och taxen Max
Va kul att kolla valpar och att ni tänker skaffa en! Jag har haft en strävhårig Tax och dom är härliga! Vad roligt att ni tänkt använda hunden till jakt, som raserna har i sig 🙂
Kolla att det är en seriös uppfödare (vilket ni antagligen redan gjort), kolla att hundarna är friska, både valparna och föräldrarna.
Sedan det som är minst lika viktigt är att välja en valp som har lägre eller samma energinivå som er. Då undviker ni att få en hund som kräver mer än vad ni har möjlighet att ge.
Så tänk på det istället för att som du sa; bara falla för ett gulligt ansikte🙂(Även om alla kommer vara söta, det kan jag lova dig) 😉
Lycka till!
Det är just det där med seriös uppfödare jag funderar på. Fick känslan av att dom skaffat en kull med "kompisens hund" även om den verkar bra och har bra kvalitéer. Samtidigt är valparna registrerade i skk och allt som dom rekommenderar. Han verkade trevlig och dela min syn på jakt vs sällskap. Och noga med vart valspen skulle hamna. Både mamman och pappan jagade med vad han sa, goda resultat. Lugn och fin hemma och full fart i skogen. Det är precis det vi är ute efter. Borde man/kan man/är det vanligt att man veterinärbesiktar hundar innan köp? Vad jag har förstått är Tax en relativt frisk ras men är det några tester/röntgen som borde göras?
Anna och taxen Max
Alla valpar ska säljas med veterinärbesiktningsintyg som är max 7 dagar gammalt. Vissa raser ska ögonlysas som valpar, men tror inte taxar tillhör den kategorin.
Kolla upp föräldradjuren på hunddata. http://kennet.skk.se/hunddata/
Gärna föräldrarnas syskon och eventuella tidigare valpkuller. Kan ge dig en del hum om hur det gått för dem. Fråga gärna om övriga syskon och vad de gjort. Så kan du till viss del se om det stämmer via hunddata (så länge det är uppgifter som registreras där.)
Fråga gärna uppfödaren om de har kontaktuppgifter till någon av deras tidigare valpköpare så du kan ringa och kolla med dem. Inte alls säkert de kan ge dig sådan information, men fråga.
Tack för alla tips. Ska skriva upp det och ta med. Tänkte skriva lista på alla frågor osv. Att skaffa hund är ett stort beslut och jag tänker göra det rätt :)
Anna och taxen Max
Ang Tax så ska dem vara ögonlysta innan dem avlas på. Sen eftersom du vill jaga så är ju jaktmeriter bra med. Har själv en långhårig Tax. Han har inget större jaktintresse och går att ha lös utan problem. Är otroligt härlig. Knähund samtidigt som han är härlig att jobba med. Kör lite allt möjligt med honom. Satsar dock numera på agility och freestyle.
Så Tax är en ras jag verkligen kan rekomendera. Men som sagt var noga med jaktmeriterna på föräldrarna.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Kolla inte på valparna, utan kolla på vuxna hundarna istället, för valpen blir snart vuxen…..
#6 va söt! Tack för tipset #7 bra tips! Det ska jag verkligen tänka på
Anna och taxen Max