Snälla hjälp mig med ras :(
Hej!
Jag skrev ett inlägg för ganska länge sedan och frågade om Corgi cardigan skulle passa mig.. well jag har kommit fram till att det inte är min ras :/ Tycker den är för liten osv :(
SÅ nu undrar jag om ni kan snääälla snälla hjälpa mig :) Jag var inne på Australian shepherd ett tag men vet inte om det är min ras riktigt..
"Krav"/vad jag kan erbjuda:
3 h och uppåt med motion/dag
Mellanstorlek på hunden, inte under 50 cm och inte en jätte ;)
Pälsvård spelar ingen roll men vill helst inte lägga ner flera timmar/dag på pälsen.. men några h i veckan går alldeles utmärkt :)
Jag vill hålla på med tävlingslydnad, agility, spår(mest bara prova om det skulle vara kul, inte tävla eller nåt) och sen har jag börjat intressera mig för vallning.. men vill inte ha en ras som kräver vallning varje dag (behöver dock inte va en vallhund, jag kan leva utan vallning)
ingen överdrivet högljud ras (vet att man kan träna "bort" det på vissa).
Vaktegenskaper har jag inget emot, men de ska gå att tränas så att det inte går till överdrift.
inte en alltför självständig ras, vill ha will to please typ :)
Det var nog allt :) hoppas någon vet nån ras som passar in :)
Tack på förhand!
/Turast
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Hur gillar du vattenhundar och retrievers/spaniels?
Jag vill varmt rekommendera storpudel. Förmodligen inte en ras du direkt har funderat på men det är en fantastisk all round hund som är pigg på hur mycket jobb och aktiviteter som helst samtidigt som de inte kräver det för att fungera i vardagen.
Av dina punkter ovan så bockar jag lätt av allihop utom vallningen. Mängden pälsvård bestämmer du själv beroende på val av frisyr och vaktegenskaper är väldigt olika beroende på linjer. Min hane är cirka 63 cm hög men det beror också på linjer och det finns storpudlar som är 50 cm också.
Jag vet att många dömer bort pudlar på grund av hur de ser ut i utställningsfrisyr men under all den där pälsen finns en riktigt bra hund oavsett vad du vill göra med den. :-)
Lycka till med valet!
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
#1 Har faktiskt inte tänkt på dem :o ett krav jag glömde skriva var inte så mycket jakt :/ vill kunna ha den lös ( vet att det kräver träning men vissa är ju lättare) vet du någon som passar mina "krav"? :)
#2 Åh jag har tänkt på Pudel faktiskt :) tycker det är grymt coola hundar och en i min klass har en söt "liten" storpudeltös :) vet dock inte om det är "jag" riktigt :/ Men ska absolut läsa lite mer om dem :D
#4 vilken snygging! :) älskar när de är klippta kort, är inte så förtjust i hela utställnings klippningen :P
Tack!🙂 Nej, det är många som har svårt för utställningsfrisyrerna, men de kan man ju lätt välja bort. För mig som inte gillar pälsvård är det här helt perfekt.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Ja verkligen! :O många "hatar" ju pudlar bara för de frissyrerna :/ Och säger att de är meshundar osv bara för det! är helt fel tycker jag :) de är ju så coola och ser så eleganta ut när de går :D
Eller finsk eller svensk lapphund!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Korthårig Collie? :) Kan du berätta lite? skiljer de sig från långhårig? (jag tycker korthårig är mer tilltalande utseendemässigt). :)
hmm lapphundar.. vet inte riktigt, mamma hade en när hon va liten så hon skulle ju bli överlycklig 😂 men jag vet inte riktigt vad jag tycker om dem ^^
Kan lägga till att det blir min första egna hund ( har en gammal blandras sen innan ) :)
Men går på hundgymnasium osv :)
Storpudel skulla passa tycker jag, men är kanske lite partisk ;) Annars håller jag med om KH collie, kan tydligen finnas en del med bristande mentalitet (rädslor, tror jag) men jag har hittills bara träffat trevliga. Försöker komma på fler raser men det står still just nu… Måste bara flika in att min uppfattning om lapphundarna är att de är både självständiga och inte har särskilt mycket "will to please".
#12 och #13
Vet inte om Pudel :/ Resten av familjen är inte så pepp på det :( och det är ju viktigt att de är med också …
Men mentaliteten är väl inget problem om man väljer kennel noga?
en till sak jag kanske borde lägga till (ups) är att jag vill ha en omplacering (ingen problemhund) eftersom jag vill börja jobba nu och vill inte ha en valp :)
#14 Fast det är väl /din/ hund och inte din familjs? De ska väl inte sköta pälsvård, altivering o.s.v?
-
#14 Tänk på att det inte är problemfritt med omplacering, kan kräva minst lika mycket som hos en valp, hunden måste vänja sig vid det nya hemmet och med nya personer, måste börjas om med ensamhetsträningen, så du kan inte börja arbeta direkt alternativ är ju hunddagis eller dagmatte förstås.
En omplacering är heller sällan helt problemfri, något lär man få jobba med.
Lite att tänka på bara!
Kolla in rasklubbarna hos de raser du är intresserade av, de brukar ha omplaceringslistor.
Om du inte nödvändigtvis känner för att ta från privatperson finns ju t.ex. hundstallet.
#14 nä men de tycker pudlar är fula och är totalt emot det :/ känns ganska trist att kaffa en hund som alla tycker är ful :(
#15 nej det vet jag :) Min lärare tycker att jag ska ha en omplacering och jag har fallit för det :) Jag har med mig hunden på dagarna i skolan, eftersom vi har dem i utbildningen.
jag kollar ju också väldigt noga på omplaceringen jag är intresserad och om den inte passar släpper jag den :)
Men tack för påminnelsen :)
Grejen är ju det att jag inte vet vilken ras riktigt :/Men jag ska kolla lite rasklubbar.
Jag vill helst ha från privatperson/uppfödare..
Vad gäller korthårig collie så är dom mer "bruks" än långhåren och har lite bättre mentalitetstatus än långhåren, men är inte lika höga arbetskrav som andra vallhundar. Eftersom du vill tävla och prova på saker så tror jag den korthåriga collien skulle passa dig utmärkt så länge du väljer en kennel som lägger stor vikt på bra mentalitet. Du vill inte ha en hund med massa rädslor!
De har samarbetsvilja, will to please och älskar att arbeta. :)
KH Collie låter ju nästan helt perfekt :) Plus att jag tycker de är fina :D Men man kan valla med dem va eller är vallinstikten bortavlad?
#19 Nja, de flesta Collierna har inte mycket vall kvar i sig, men säkert kan det gå att hitta någon Collie som fungerar att lära upp till vall men då får man nog leta rätt bra kan jag tänka mig.
#20 jaha, men det gör inget :) Klarar mig utan vall ^^
Vallinstinkten finns, men de har inte samma krav på det som tex BC. Samma med tex Bearded Collie, de har vallinstinkt kvar och kan valla barn tex men har inte samma krav på det för att vara lyckliga liksom. :)
#22 så man KAN gå vallkurs och valla lite ändå? :) vill gärna prova iallafall, om det blir collie alltså :) Kom gärna med fler förslag! Så kul att veta lite raser man kan läsa om :D
#23 Enligt Collieägare själv är det väldigt få som har några riktiga vallegenskaper kvar, läste dock om en uppfödare som vallade med sina och tog fram Collies med vallegenskaper (vet dock inte om uppfödaren är aktiv längre), så kanske det finns några som tar fram hundar med vall, men då får man säkert söka ett tag.
Vad tycker du om Border Collie TS?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Border_collie
Jag gillar den definitivt. Den är ju en vallhund, men inte utpräglad.
Gillar tävlingslydnad, agility, spår. Mycket lok.
Celia
#25 Border Collien är verkligen en utpräglad vallhund och inte något man skall ha om det inte faktiskt är vall man skall satsa på, vallandet skall vara huvudidén om man skall ha en BC.
Ts vill ju inte ha en ras som kräver mycket vallning, då är inte BC:n något för henne.
Vad gäller vallning så antingen vallar man eller så gör man inte. Då man väl "tänt" hunden på vallning så är det för alltid tänt så att säga.
#25 men border collien måste väl valla? :o Är nog ändå ingen border collie person :/
#26 ja precis, för jag vill ju valla men inte varje dag lixom :/
#27 Ja, men jag vill inte att hunden ska kräva vallning precis varje dag, eftersom jag inte har egna djur (men mina grannar, som vi är mycket bra vänner med, har får)
någon som har erfarenhet av KH Collie?
Här kan du läsa ägarerfarenheter av KH collie. http://vovve.net/Raser/Kortharig-Collie/omdomen.asp
Vad gäller valla ibland så är det bra för hunden men stressigt för fåren. Vallning är bra då man ska förflytta djuren men att göra det bara för sakens skull är inte helt reko mot fåren.
#29 tack! :D
Okej då ska jag inte valla :) Tycker om får så mycket, vill inte stressa dem liksom :(
Aussie kan ju vara en ganska skarp ras. Speciellt om du väljer de "ordentliga" valllinjerna.
Man skall vara helt säker på att man kommer orka det man tar på sig och att man kommer vilja vara så aktiv som rasen kräver.
Det verkar som om att du är väldigt petig i exakt storlek och att du lägger stor vikt vid utseende. Något du kanske bör omprioritera om du vill hitta en ras som kommer passa dig och ditt liv.
När jag skaffade min malle tyckte jag att det var en fruktansvärt ful ras, men som passade mig. Idag ser jag dom med heelt andra ögon! ;)
Tycker att förslagen på både Pudel och retriever är något jag kan rekommendera att överväga! :) Lycka till!
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/
#31 det är därför jag tvekade på aussien :)
när har jag varit petig med utseendet? :O jag vill bara ha en som inte är för liten och inte för stor.. inte sagt något mer om utseende ?
Tror inte jag är någon pudelmänniska bara, tycker de är jättefina och härliga men kan bara inte tänka mig en Pudel :( har inget med utseendet att göra!! Retrivers är ju jakthundar och det vill jag inte ha :)
#32: Jag uppfattade det så då det varit mycket prat om vad som är fint och inte. Pudlar är fula i frisyrer, du kan inte ha en hund som andra inte tycker är fin, du vill hellre ha en korthårig collie för att den tilltalar dig mer än långhårig. Jag drog slutsatser av detta. Ber om ursäkt ifall dessa var felaktiga.
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/
#33 sa bara att vissa frisyrer man klipper på pudlar inte tilltalar mig. Jag vill att min familj också ska tycka om hunden, har inte något med att jag inte gillar utseendet, men har min familj fördomar som inte försvinner även om de känner pudlar känns det taskigt mot dem att köpa en ras de inte gillar, eftersom de också lever med mig. KH collie gillar jag mer för de inte är lika mycket utställningsavlade, det kanske framstod som jag tyckte mer om dem pga utseendet, tycket bara utseendet är ett plus i kanten. Har hellre en mentalt stabil hund som är ful, än en vacker hund med sabbat psyke :)
Jag kanske bara uttryckte mig konstigt, inte alltid lätt i skrift att förstå vad andra menar eller själv förklara precis vad man menar :)
#34 Min familj tyckte min aussie var rent utsagt skitful men inte hindrade det mig att skaffa rasen jag ville d: Alltså, det är du som ska välja ras, inte din familj, eller?
-
#35 jo iof, men jag är ju inte så inne på Pudel heller, känns inte som min ras heller. Jag vet faktiskt inte varför, jag känns bara inte Pudel.. Sen bestämmer vi mycket saker tillsammans med mig familj, och det tycker jag är bra, eftersom alla oftast har något med det att göra. Sen om jag verkligen fastnar för en ras och känner att det är "min" ras så är det klart jag ska får dem att inse att den är bra :)
Boxer?
#37 inte tänkt på boxer faktisk! Men har inte de väldigt många rasbundna sjukdomar?:/
Aussie? Eller är jag helt på fel spår?
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
Halva min familj hatade min hunds ras innan jag fick hem honom. Och när jag berättade att jag köpt en puff så var dem inte så förtjusta, milt sagt. Men nu är dem helt omvända, till och med pappa som avskyr mindre hundar smyger till honom godis och låter honom logga hos honom i soffan. Så jag är väldigt glad att jag nye lyssnade på dem :)
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
Boxer har en hel del sjukdomar som man bör kolla upp noggrant innan isf.
Vit Herdehund säger jag skulle passa perfekt också, dock så är det nog inte så mkt vall kvar i dem så där bör man kanske inte valla, men annars så. :)
#25 Bc inte en utpräglad vallhund? 😂
Det finns väldigt olika individer, vissa vallar lite, andra skulle kunna valla i all oändlighet.
Visst ''behöver'' inte alla border collie valla, skulle snarare säga att alla border collies kan inte valla med tanke på att alla hundar är individer och har stött på bc's som inte vallar för de inte klarar av det eller har intresset. Precis som jag känner till bcs som inte passar i vallet för de är alldeles för tända i det och det går inte riktigt hem om de tokstressar fåren. Att ha en bc är svårt, man måste hitta en balans där hunden kan valla till sin måtta.
Åter till TS tråd tycker jag :)
#39 Ja jag va inne på det, men vet inte riktigt längre.. därför jag skapade tråden :)
#40 Jo men då ville du jättegärna ha den rasen eller hur? :) Jag känner inte så med Pudel ^^
#41 Ja det va det jag tänkte, sen är jag inte så förtjust i deras nos :/ tycker det ser svårt ut att andas.. Vit Herdehund har jag faktiskt inte tänkt på! Är inte de lika skarpa som schäfrar? :/ Vet inte om jag kan ha en sån, dock vet jag ju inte så mycket om dem 😟
#42 haha tänkte lite så också :P Min kompis har en BC som är rädd för får ^^ så hon vallar inte men är nöjd ändå :D
Tack så himla mycket för så många svar ❤️
Nej, från början var jag lika misstänksam som dem, jag lev kär i individen. Jag har reumatism och måste ha en hund som inte har något jättebehov av fysisk stimulans, utan är nöjd med lite mental träning. Och jag har aldrig varit glad för små eller medelsmåhundar. Så min mamma fick praktisk taget tvinga mig att åka med till uppfödaren och prata om rasen och se dem. Hade inte sett dem på flera år och inbillat mig att dem var mycket mindre än dem var. Blev helt kär i denna lilla fluffvalp. :)
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
#44 jaha, i see :)
Jag har börjat intressera mig för KH collie nu :P de verkar helt perfekta om man hittar en bra uppfödare :)