Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1739 ggr
[MinIda]
0

Rasval ?

Hej, det är så att min systers vän ska skaffa en hund under vår/sommaren. Nu då hon fått allt under kontroll med sig själv,lägenheten och så. Men hon vill inte laga ett eget konto nu för bara en tråd så hon lånar mitt konto lite till denna tråd.

- Promenaderna kommer sammanlagt per dag bli runt 1 ½-2 timmar per dag. Kan blir längre ibland.

- Inte högre än 50 cm.

- Vill träna och om eventuellt tävla i Agility,Freestyle,Lydnad/Rallylydnad.

- Hjärngymnastik runt ½-1 timme per dag.

- Vill kunna ha hunden lös, vet att det delvis beror på träning. Men menar att rasen inte te.x. har oerhört stark jaktkänsla.

- Inte en extremt skällig ras.

- Håller på med dog parkour med vänners hundar. Så skulle gärna fortsätta med att hålla på med det, dock med egen hund.

- Ska kunna ta det lugnare någon dag.

- Inte så hemskt mycket pälsvård. Högst cirka 2 timmar i veckan. Genomborstningar och badningar, putsning i öron/Nosveck ja där den behöver. 

Tror jag fått med en viss del åtminstone av den information ni behöver. Tack för era svar nu i förväg redan :)

[Teddies matte]
0

Någon av de tyska spetsarna kanske kunde vara intressant? Där finns det förstås risk att man får en hund som kan ha rätt lätt till skall, men det är ju en träningssak.

[MinIda]
0

Hon vill också gärna varma sommardagar ta ett av svalkande dopp med hunden.

#1 Hon har tänkt på dom, men kräver inte dom rätt mycket pälsvård med tanke på deras ''fluff'' 🙂

EDIT: Hon tänkte på fel ras.

[Teddies matte]
0

#2 Nej det gör de inte, trots mycket päls, den är väldigt lättskött. Genomborstning någongång i veckan.

[MinIda]
0

#3 Okej, tack. Finns det någon annan ras som du kommer på ?

[Teddies matte]
0

#4 Kan hon tänka sig klippa hunden? Isåfall kunde ju någon av de pudelvariant passa henne.

[MinIda]
0

#5 Hon kan tänka sig att klippa pälsen. Men hon har börjat se in sig på en mops. Men jag vet ju inte riktigt så mycket om rasen. Skulle den orka hänga med på det hon vill göra med rätt belöning och träning ? 🙂

En till sak. Hon älskar trix, men det vet man ju säkert när man hör freestyle. Så allt från enkla trix såsom sitt,ligg. Till de svåra som att flytta burkar,gå på ens fötter.

[MinIda]
0

Hur är det med sheltie. Skulle den nöja sig med hennes ''program'' ?

Är en mittelspitz och en sheltie ungefär på samma nivå i att dom är lättlärda och i agility ? 🙂

[Teddies matte]
0

#6 En mops är nog inte särskilt lämpad till tävlande i agility och kanske heller inte till freestyle (en del rörelser) och tävlingslydnad, men kanske hon ändå inte var så intresserad av att tävla eller hålla på med dessa grenar.

[Teddies matte]
0

#7 Jo, den kunde också säkert passa bra, de är väl lite liknande, men spitzarna kan upplevas aktivare och även ibland lite nervösare, själv upplever jag dem också något mer alerta och arbetsglada än Sheltien.

[MinIda]
0

#8 Hon är intresserad skulle gärna komma högre uppåt i grenarna. Hon bara undrade då hon sett en del mopsar på agility- kurser och så.

Hiro
0

Jaktlabrador!
Man behöver ej jaga med dem för att de skall må bra, bara man tränar dem mentalt. Min labbe går lös hela tiden, den enda gången hon är kopplad är ifall vi går på ett farligt stället till exempel på en motorväg. Jag tränar lydnad, budföring, spår och har börjat med freestyle och agility. Jag ska även testa sök och se vad hon tycker om det.
Pälsen är jätte lättskött, borsta någon gång och och då och bada vid behöv. Älskar att simma och vara med folk även fast hon föredrar mig framför andra då det är jag som gör roliga saker  -  tränar. Hon har aldrig jagat något annat än löv (då hon var valp) hon har mött allt från kor, får och hästar till katter, kaniner, marsvin mm :)

[Teddies matte]
0

#11 - Inte högre än 50 cm.

Hiro
0

#12 Min tik och hennes närmaste släkte är under 50 och min unghund är ca 45 och väger ca 20kg (10 mån)

[MinIda]
0

#11 Låter ju toppen! 😃

Men som sagt under 50 helst. Men om hon fastnar för någon större så kör på ;)

Hiro
0

#14 Eftersom jaktlabbe uppfödarna tänker på egenskaper framför utseende så kan höjden och utseendet variera ganska mycket men det är bara att prata med uppfödaren och fråga hur hög hundarna är ;)
Om hon bor kring Stockholm så finns min uppfödare, kan starkt rekommendera. Superfina hundar, bra temperament och bra hjälp då jag hade frågor :)

Cahira
0

Instämmer, tysk spets eller japansk spets låter rätt så perfekt. Men min mittel hade hög jaktlust så försök fråga ut uppfödare om deras föräldradjur och släktingar till valpen har nån jaktlust, för tysk spets SKA inte ha jaktlust egentligen. Skällighet, jovisst, men om hunden aktiveras, motioneras och man lär in ett skällkommando och tystkommando så kan man kontrollera skällningen rätt så bra. Speciellt om man låter hunden skälla av sig på tillåtna platser då hunden börjar bli överljudlig. Detta kan behövas mer i tonåren än som vuxen. 

Tysk spets kräver nästan ingen pälsvård alls. De fäller i tussar så då man känner tovliknande uppbyggnad i hårbottnen så håller ullen på att släppa. Man borstar ut ullen och allt fastnar i borsten och så är fällningen i princip klar. Smuts torkar och ramlar av i princip. 

De mittlar jag mött har varit riktiga badälskare! Och de går absolut att tävla med! Min mittel var en riktig liten bergsget och jättesäker på fötterna. Hoppade upp i min famn utan problem med. Kolla så föräldradjuren är ögonlysta, har bra knän (patella) m.m. 

Hade Ådi inte haft sån stark jaktlust hade jag kunnat ta med honom när jag flyttade hit och då hade jag fortsatt köra uppletande av föremål, apportering, freestyle, dog parkour, etc med honom. Riktig liten stjärna!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Mr_Si
0

Tysk spets och sheltie är bra förslag. Jag tycker även att din vän skulle kunna spana in rasen dansk-svensk gårdshund, anser att de passar in på hennes önskemål även om hon eventuellt kommer behöva träna bort lite skällighet.

Cahira
0

En mindre pudel med, de brukar inte vara cirkushundar för inget. :)

[MinIda]
0

Tysk spets har hon nu verkligen börjat fastna för mer och mer. Pudel har hon också tänkt på men hon är lite osäker i just pudel.

[MinIda]
0

Nu kommer några frågor om Mittelspitz

Skäller de stup i kvarten eller sådär mittimellan som går att kontrollera ?

Är de enkla att handskas med ?

Bra förstagångs hund ?

Är de svåra att få motiverade till träning eller kör de på direkt ?

[TeamGolden]
0

låter som en trogen flatte hon ska ha

[Teddies matte]
0

#20 Det varierar lite men största delen av dem jag stött på har inte varit svåra att kontrollera skällandet med, gick kurs med en som skällde mycket vid frustration, så där gällde det att vara mer tydlig i sin träning. 

Tycker de är rätt enkla hundar, inte svåra att ha att göra med. Känner många som skaffat dem som sin första hund.

Tycker de verkar väldigt lättmotiverade, de jag gått kurser och träningar med har varit riktigt lättlärda, motiverade och arbetsglada, alltid mycket längre hunna än andra ekipage.

[MinIda]
0

#21 Njaa, flattar är inte direkt hon.

#22 Okej, låter bra 😃

[MinIda]
0

En fråga till.

- Varierar det något med mentalitet/Närmare till skall, ja något förutom storleken på Mittelspitz,kleinspitz,groszpitz (Stavning)

Cahira
0

Skäller de stup i kvarten eller sådär mittimellan som går att kontrollera ?

En understimulerad hund som inte är uppfostrad skäller konstant ja. En harmonisk hund kommer bara skälla om det ringer på dörren eller vid lek i princip. Men det gör ju många hundar. :) För att få en hund som jobbar tyst får man avbryta träningen om hunden varvas upp i skall och ta en paus. Det kommer ta tid och vara lite jobbigt men med konsekvens kan man lära hunden att om du vill fortsätta jobba så får du allt vara tyst. :) 

Är de enkla att handskas med ?

Ohja. :) Vissa kan ha problem med hundmöten men det gäller alla raser känns det som. 

Bra förstagångs hund ?

Absolut!

Är de svåra att få motiverade till träning eller kör de på direkt ?

De är redo sekunden du TÄNKER att du ska ställa dig från stolen. 👍

Några videos på min Ådi:

Frivilligt fotgående i 15m lina (därav kravlöst, i slutet fick han syn på annan hund) ignorera vattenflaskans kluckande :P http://www.youtube.com/watch?v=7kz9jElh5ic

Vårt första apporteringspass. Hade tränat honom kanske 5 minuter innan jag startade kameran. http://www.youtube.com/watch?v=llIzXTO9JZI

Vill du se hur de fungerar i agility finns tonvis med videos på youtube. :) http://www.youtube.com/results?search_query=mittelspitz+agility&oq=mittelspitz+agility&gs_l=youtube.3..35i39j0l3.7117.9410.0.9757.19.11.0.0.0.0.467.1694.1j2j2j0j2.7.0…0.0…1ac.1.11.youtube.3UjrCVnmdMY

Har en kompis som tog godkänt viltspårprov med sin mittel och har tävlat i lydnad bland annat. Skitrolig sporthund! Rasen är lite reserverad mot främlingar, menat att det tar dom liten stund innan dom kommer fram och hälsar. De ÄLSKAR närhet och kel, de älskar aktivitet, de älskar att träna, de älskar motion, de älskar klurigheter. De ser alltid lyckliga ut och Ådi hade två lägen: Fullt ös/medvetslös. Det man får tänka på är att lära dom att ha tråkigt och träna in en offknapp.

Cahira
0

Varierar det något med mentalitet/Närmare till skall, ja något förutom storleken på Mittelspitz,kleinspitz,groszpitz?

Grosspitz finns knappt i sverige, vet inte om det finns få exemplar eller inga alls. Klein och mittel är exakt likadana men olika storlek. Mittel har dock lite längre ben så är lite lättare om man tex vill spåra i skogen. :)

[MinIda]
0

Okej, tack för era svar. Ni förklarar suveränt. 10 poäng till er alla direkt! 👍

[MinIda]
0

#26 Tack, då vet hon. 😃

För att påpeka har ni gjort mig förälskad i tyska spetsar nu, lika mycket som i shelties. Det är svårt det hörni, ni lyckades 😉

Cahira
0

Haha jag älskar mittlar och jag skulle gärna ha en utan jaktlust, men det finns inte många av dom i usa tyvärr. :( 

Jaktlusten funkar inte här då ådi gärna drog iväg till skogs och det finns coyotes i skogarna här som inte drar sig för att döda hund om de får chansen. Därför han fick flytta till mina föräldrar istället. :) Det och han och pappa klickade väldigt bra. :)

[MinIda]
1

#29 Men alla fall ett gott slut 🙂

[MinIda]
0

Kom en fråga från henne.

Vad är det för skilland mellan Japansk spets och Mittelspitz. Kräver någon av dem mer. Har någon mer jaktinstikt/ vaktinstinkt ?

Sugar Mist
0

Jappen skulle jag vilja säga är envisare än mitteln

-

[MinIda]
0

#32 Okej, 🙂

[MinIda]
0

Kräver en sheltie och en mittel ungefär lika mycket ?

Mr_Si
0

#34 tidigare när den frågan ställts på forumet så har jag jag uppfattat det som att de kräver ungefär lika mycket, möjligen att en mittel har lite lättare att bli "stissig".

Cahira
0

Jag har inte överdrivet med hands on erfarenhet av sheltie men jag upplever det som att sheltie är lugnare på tex promenader, men mitteln är nästan mer allround eftersom de mittlar jag mött inte dragit sig för apportering, spår, etc. även om shelties troligen kan klara det finfint med, men har förvisso mest mött sällskapsshelties och agilityshelties. 

Tror det är mer nervositet i sheltierasen med, men misstänker att mittlarna är mer ojämna som ras i mentalitet. Mittlar verkar även mer självständiga medans sheltien söker mer guidance från sin ägare. Båda har lätt till skall både i vardag och arbete. 

Men gällande arbete skulle jag säga att dom är rätt samma nivå. Min erfarenhet av mittlar säger att de har svårare att varva ned än sheltien och är alltid på tå och redo för aktivitet.

[MinIda]
1

Tack för era finfina förklaringar. Nu har hon även fastnat för sheltien. Och de raser av ''mindre'' storlek hon fastnat för är Mittelspitz och Shetland sheepdog, dock även pudel.

Sedan i lite större format tycker hon även en jaktlabrador vore intressant.

idipidi
1

Kul! Det är någorlunda liknande de krav som jag hade när jag skaffade hund. Andra raser på vår ursprungliga lista var Papillon/Phalene, Pumi, Schapendoes, Lagotto Romagnolo, Lancashire heeler, Dansk svensk gårdshund. Det landade sen i mellanpudel. :)

[MinIda]
1

#38 Hon ska kolla in dina förslag, tack. 🙂