Vilken ras/er tror du passar?
Vår älskade Norton dog ju i tisdags. Vi saknar honom mycket så det är ännu inte riktigt dags för en ny hund. Men, vi är helt säkra på att det blir en till nästa år.
Hunden ska inte vara en ersättning för Norton eller en kopia av honom - det är väldigt viktigt. Han var rottweiler/labrador/schäfer.
Önskemål:
- En stor och rejäl hund
- Skarp, gärna inte för trög
- Inte för mycket pälsvård
Jag kommer träna mycket och avancerad lydnad, för min skull. Kommer alltså inte tävla så en renras är inte ett krav. Enklare spår och lite allt möjligt sånt på hobbynivå. Hunden måste alltså klara av och kräva en hel del mental stimulans, men även inte gå i taket om man skulle bli sjuk.
Vi bor på landet i hus med stor tomt och mycket skog och mark. Vi har hundgård så hunden kommer nog inte vara i huset när vi jobbar. Jag promenerar mycket, runt 1-2 timmar per dag.
Jag har en förkärlek till rottweiler men är rädd att en renrasig sådan blir för trög.
Kanske OT, men lydnad kan du tävla med en blandis.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#1 Möjligt. Men jag tror inte att jag kommer göra det :) Jag är inte så insatt i tävlingar och vad som gäller.
Känner lite spontant dalmatiner?
-
# Dalmatiner? Det är en ras jag aldrig någonsin ens reflekterat över! Se vad bra det är med tips från andra :) Tyvärr ogillar jag deras utseende, men jag ska ta och läsa på lite mer om dem. Tack!
Dallisar är knappast ett förstahandsval om man vill syssla med avancerad lydnad.
Tänker på Jaktlabbe, Tollare, Boxer ev Aussie.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Kolla in australian cattledog! Känns som den kan passa dig!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
dalmatiner var faktiskt ett väldigt bra förslag :) aktiva rejäla hundar som ska kunna bli riktigt duktiga på lydnad :)
#5 ingen av de du radade upp är av intresse.
#6 Den har jag kikat på. Helt klart intressant!
Beauceron? o.O
hovawart kanske?
stora och stabila med bra bruksegenskaper, inte jättemycket pälsvård och gillar en dag eller två på soffan =)