Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1384 ggr
liinnea
0

Belgisk vallhund?

Dela med er av allt ni vet om belgiska vallhundar! :) Har intresserat mig lite i rasen och tycker den verkar spännande, så dela med er av era erfarenheter med rasen! :)

Anibaz
2

Vilken variant?

liinnea
0

När jag läste på skk så stod det att det bara var färgerna och pälsen som skilde dem åt och isåfall så gillar jaggroenendael och tervueren bäst. :)

Anibaz
1

#2 Dem skiljer sig rätt ordentligt.

Jag har en tervueren, vad vill du veta? 🙂

[fantasi]1
0

och jag har en malle, så jag kan försöka svara på frågor om dem ;)

Cahira
0

Såsom jag förstått det är det rätt rejäla skillnader mellan bruksterv och "utställningsterv" som oftast har väldigt mycket päls. Man får kolla uppfödare och föräldradjur noga och lära sig läsa MH. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[fantasi]1
0

#5 ja det har du rätt i! det finns även sk. utställningsmallar också och (oftast) dem är inte heller mycket att hänga i granen.

Anibaz
0

#5 Det är ju rejäla skillnader mellan alla raser som är uppdelade i show vs work-linjer.

Oliviahack
0

Terv och groenendael kan ju födas i samma kull så vad jag har förstått så är det inte så stort skillnad på dom iaf :)

[fantasi]1
1

#8 och om en långhårig valp föds i en mallekull reggas den som terv. Men det är som #5 och #7 skriver, det finns olika linjer inom rasen och vissa linjer är mer specialicerade, ex bruksmallen. Skulle du jämföra en utställningsavlad grönis med en bruksavlad malle hittar du nog inga likheter i varken utseende eller mentalitet.

RedMonsters
0

Jag tycker att det är en stor skillnad på alla varianterna. Jag skulle inte ens ta en bruks/showgrönis/terv med en tång (förutom min väns terv, men han kanske inte räknas, då han är från mallelinjer), medans jag fullkomligt älskar bruksmallen, och ska ha en sådan om några år. Skriv vilken variant av dom du är intresserad av, och ifall det är show eller bruksavlad du är intresserad av. Lättare att skriva då.

Medarbetare på brukshundraser.

liinnea
0

Är bara intresserad av en bruksavlad isåfall, jag är helt grön på den här rasen så jag vill väl veta i princip allt haha! Hur är deras mentalitet osv? Skriv ner allt ni kan komma på! :)

[fantasi]1
0

#11 en bruksavlad vadå? :)