Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 4615 ggr
sasha_setter
1

Tejpa öronen på mopsvalp?

Hej! Jag stötte nyss på en som tejpade sin mops valps öron för att det skulle bli en bra utställnings hund… Är detta ett vanligt fenomen och vad får det för konsekvenser på hunden? Är även nyfiken om ni har bilder på en som varit tejpad och en som inte varit tejpad!

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

[Camia7]
0

Visste inte att man tejpade deras öron? ska inte dom hänga?

[00emi07]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, det är relativt vanligt. Här ser du min hund, översta bilden efter understa bilden innan öronen blev klistrade

[Camia7]
0

de är väl ingen mops?

[00emi07]
1

Nej det är det inte, men tänkte ändå visa en bild på min irländska terrier Divan

[Camia7]
1

Okej:) jag vet några raser som man tejpar öronen på, jag tejpar min valps öron men hon är en sheltie så det kanske inte är så konstigt. Men en mops har jag aldrig hört att man tejpar öronen på??

imsuchadiva
1

Har hunden "dåliga" öron för utställning så är det väldigt vanligt att man tejpar dem, speciellt på valpar. Man kan tejpa såväl stå öron som hängöron. Man tejpar antingen för att öronen ska hänga eller stå korrekt. Vissa hängöron kan få problem med infektion i öronen när man tejpar sägs det.

imsuchadiva
0

Googla på "tejpa öron på mops" så finns det massa bilder och info :)

[jahoda]
0

Jag tejpade min dobermanns öron, inte för utställning men för att dobbisar ofta har lätta öron (avlades på för att underlätta kupering) som vinklar sig åt alla möjliga håll under valptiden. Min hunds öron pekade rakt fram som skygglappar så jag tejpade för att de skulle ligga ner och inte hindra honom.

Bjallstal
0

Min chinese crested powder puff pojke fick sina öron tejpade innan jag hämtade honom. Hans ena öra var på väg att resa sig och efter att ha haft tejp två dagar stod båda två väldigt bra :) det gör dem förfarande två månader senare med :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

vallhund
2

Varför manipulera med hundens utseende?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Em_
2

Tycker det är lite konstigt att man gör så. Kan förstå att man vill ge sin egen hund en chans på utställning, men de sysslar med avel borde väl ändå vara intresserade av att ta fram hundar som inte måste tejpas i generation efter generation. 

Undrar vad rasklubbarna skulle tycka om tandställning på hundar ^^

vallhund
0

Eller tandinplantat?

Har hört talas om en kastrerad hanhund som fick "neuticles", silikonkulor inopererade i pungen. Föraren ville nämligen ställa ut hunden. Väl på plats så upptäcker domaren att hunden har 3 kulor, han var nämligen krypt o kulan i magen hade vandrat ner efter op.

Möjligt att det är en skröna, dock sedelärande sådan i så fall.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.