Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1363 ggr
Allumania
0

Cindy överviktig :(

Jag känner världens sötanste o snällaste beagle 8år, hon heter Cindy. Cindy är överviktig, hon väger 20 kg :'( Jag och min kille har köpt diet mat åt gumman men vikten rör sig inte från stället. Jag och min pojkvän tror att hon blir smyg matad :( Vi har get strikta regler åt min killes mamma o pappa men vi tror att farmor och farfar som bor bredvid är dom skylldiga. Vi har gång på gång tjatat. Dessutom borde hon få mera motion. Jag har sagt till min kille att jag lovar gå ut med henne varje dag på minst 4km+ promenader om vi tar henne till oss. Men han säger att det inte känns rätt emot hans föräldrar. (det är min killes hund dock) Cindy bor ute i sin hundgård och han menar att det blir svårt att vänja henne leva i en lägenhet. Jag vet inte mera vad jag ska göra :( Jag vill hjälpa Cindy :( Hon är den första hunden jag någonsin älskat :(

[Tess86]
0

Det är kul att höra att du vill göra någonting för Cindy fast det inte är din hund, hoppas att du lyckas!

Många dietfoder motarbetar viktnedgång eftersom de innehåller en massa konstiga ämnen som hundar inte behöver, bland annat mycket kolhydrater. Prova köpa ett rent, nyttigt foder med huvudsak protein. Jag skulle köra på färskfoder som ändå är lättsmält.

Sedan får man prova sig fram till en portionsstorlek som gör att hunden går ner lagom fort i vikt tillsammans med motion. Ibland räcker det med endast motionen, man behöver inte minska matintaget. Det bäst skulle vara om man kunde hålla promenaderna på skogsterräng, då förbrukar hunden mycket mer energi.

Om det är din killes hund borde han ju absolut få ta hem den. Han behöver ju inte säga att det är för att ni vill ta bättre hand om henne. Han kan ju bara säga att han skulle vilja ha sin hund hemma hos sig.

Jag tror absolut inte att det blir problem att ta in Cindy. Hundar anpassar sig snabbt till nya situationer om man hjälper dem, det är ju inte en vild hund ni tar in :) Hon lär sig snart reglerna inomhus.

[Teddies matte]
0

Börja med att fråga dem ifall ni kan få ha hunden hos er, eftersom de inte är särskilt aktiva med hunden kanske de inte alls skulle ha något emot det?

Djurälskaren87
0

fråga om ni kan ha henne på veckodagar och dom helger eller någo? börja där först

Allumania
0

#1 Jag köpte Brit care eftersom butiks biträdet föreslog det. Är det bra? Vi kan inte gå med Cindy just nu då föräldrarna bor 40km från oss :( Min killes mamma är "sjuk" och min killes pappa orkar inte :( De går korta promenader . Cindy är inte vild nej men vår valp Rambo är sen har vi 2 kattungar. Så vi har ett litet Zoo :P Cindy är inte förtjust i Rambo precis men jag tror de skulle bli vana med varan :P Jag tror oxo att hon vänjer sig snabbt vid lägenheten men det är det min kille inte förstår! Argh!!! #2 Kanske orättvist men Cindy är det ända sällskapet min killes mamma har när hon är ensam hemma :(

Allumania
0

#3 Låter som en bra idee :) skall diskutera :D

[Tess86]
1

Jag antar att det är brit care light ni har då. Kalkon kommer ju i alla fall först i innehållsförteckningen. Men sedan följer ris, potatisflingor och potatisprotein. Längre ner kommer öljäst och torkade äpplen, och olika former av sackarider (!). Så totalt kanske det vegetabiliska är i större mängd än det animaliska, även om kalkon kommer först. Jag är inget jättefan av torrfoder överhuvudtaget eftersom proteinet är upphettat och därför har proteinmolekylerna ändrat form, men någon annan kanske kan svara på huruvida brit care är ett något bättre dietfoder än andra märken. Vår första hund åt torrfoder i början och då fick vi tipset av både veterinär och vår hunds sjukfysioterapeut att ge orginalfodret istället fast i mindre mängd och med mer motion. Fast vi gick över till färskfoder och barf istället och nu har hon bra vikt. 

Det var ett bra tips det där med "delad vårdnad". Då kan ju Cindy få aktiva dagar och lugna dagar och dina svärföräldrar blir inte av med henne. Kanske en personlig fråga, men om din svärmor är sjuk och Cindy bor i en hundgård, hur är då Cindy sällskap till henne?

Allumania
0

#6 Cindy är inne på dagarna ibland spec. Om någon är hemma tex. Matte. Måste se över fodret. Hon brukar få färsk foder men matte och husse har problem med mängderna…

[Wraith]
0

Ge information om vad fetma hos hund kan orsaka (tex ledproblem, cancer och andra sjukdomar), visa bilder osv. Ge informationen på papper så de kan sitta ner och läsa.

Tråkigt att en Beagle som är en jakthund ska få så lite aktivering:(

Jag hade nog funderat på att testa något färskfoder tex VoH eller Mush.
Om inte så ge mindre av fodret och mer "bukfylla" (tex morötter) så att hon slipper gå hungrig men som inte ger några egentliga kalorier.

[Camia7]
0

Låter hemskt att hon har hunden för att inte behöva vara ensam:/ Kasta inte ut henne på långpromenader i början för det ger mer skada än nytta. Ge mindre mat och öka längderna på promenaderna en vecka i taget

Allumania
0

#8 Cindy blev oppererad för livmoderscancer ca. 4 mån sen och vetten bad dem få henne gå ner i vikt hon vägde ca. 16 kg då. Men vikten tvärt om ökade :( Jag tror dom vet allt men ids int bry sig! Borde få den o lätta PÅ REVEN O GÅ UT! >:( Hon jagar nog men det är mera sällan nu när min kille tränar Rambo. Cindy "jagar" ca. 1 gng i veckan. Men jag oroar mig för lederna varje gng hon far o jaga :( Fodre måste vara "enkelt" då dom är smått "dumma" o inte fattar sig på mängder. Cindy borde max äta 700 kcal o hon åt som värst 1500 kcal. Bara för att dom tyckte att portionerna såg "små" ut. #9 Verkligheten är tyvärr brutal men det finns många andra hundar som lever i samma situation. Lever o lider bara för att någon skall ha sällskap. Man borde lära dem att man kan älska hunden genom motion och inte genom att bara ha den. Men när dom är så eländigt lata o motionerar hunden kanske en gng i veckan. Inget verkar gå hem i deras skalle.

VildaVittra
0

Varför inte köpa en hundkurs i present till din svärmor och Cindy, så dom kommer ut och rör lite på sig? Tex kantarellsök, sök, spår osv

Ibland får man ta andra vägar än den korta.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Allumania
0

Jag blir så ledsen när jag tänker vad mycket roligt jag kan hitta på åt Cindy som bara ligger. :( Med mig skulle hon få promenader både morgon o kväll. Lång promenader på vksl. Min mamma skulle kunna ta Cindy ut nästan varje dag på promenad om jag är i skolan. Cindy är så lugn o snäll att tom en 2 åring kan promenera henne :D Skogs "äventyr" skulle stå på menyn. Gå till hundparken o titta på dom andra vovvarna många gånger i veckan om bara Cindy vill och orkar. :) Borde bara köra iväg och kidnappa henne

Allumania
0

#11 Cindy jagar hare redan. Men en hund kurs skulle inte störs det minsta..

[Tess86]
2

Skaderisken är otroligt stor när man låter en otränad hund jaga. Det är mycket vanligare att jakthundar skadar sig av denna anledning än att de t.ex. blir skadade av andra djur eller skadeskjutna.

[Wraith]
0

Oj, om hon går i jakt och är så otränad som hon är så är det mer en tidsfråga innan hon kommer skada sig och med dessa förutsättningar så kommer rehab bli lång och krånglig ja kanske avlivning blir det enda man göra. En människa som tränar/tävlar skulle aldrig komma på tanken att slappa hela veckan för att en dag i veckan träna/tävla utan uppvärmning och underhåll av muskler och leder dagarna emellan.

Allumania
0

#14 och #15 Tyvärr är saken som den är :( Jag känner mig makt lös i denna situation. :( Känns som om jag bara går o väntar på döden :'( Cindy är en så fin jakt hund och har skött sig ypperligt. Bästa årena har hon haft över 20 harar och likamånga mårdhundar skjutna under sig. Hon har alltid varit rund men aldrig överviktig som nu :( Jag önskar att min kille snart får nog av detta gödande! :(

Allumania
0

Ps. Ännu förra året vägde Cindy ca. 15-16 kg. Vi fick henne ner till 14 kg på vintern när vi bodde i gran staden. Vad som hänt nu går bara att gissa :(

Cahira
0

Om ni får låna Cindy, kolla om ni kan hitta ett badkar att fylla och köra simträning. Snällare mot lederna. Kan bli enormt blött i början innan ni får in tekniken hur ni ska hålla henne och sådär. Håll i en tass då ni ska lyfta ur eller ge henne en paus så stannar simreflexen.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.