Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1129 ggr
[MinIda]
0

Normal vikt eller... ?

Hej, min sköthund Ida är ju av rasen Shetland sheepdog. Men efter vad jag har läst att alla andras shelties väger börjar jag lite fundera. Hon väger runt 8 ½ -9 kg. Mankhöjd vet jag inte riktigt men hon är på gränsen till medium i agility, så vi måste vari i mini. Runt 2 cm för liten för medium eller så. Men iallafall, är det för mycket för henne. Vi håller på mycket i skog och mark,går på berg,dog parkour. Men riktiga grenar så är ju Spår,Sök,Agility,Lydnad och även lite spring mellan olika hundägare med ett slags ''meddelande'' runt halsen, dock bara på skoj som sagt. 

Men till frågan. Väger hon för mycket, det känns alla fall inte så då man ser henne, hon är väldigt smidig och slank. Men jag är inte så duktig på sådant så jag frågar er. 

Ps. Hennes bror så väger runt 10 kg men han är dock väldigt muskulös och kraftig i själva byggnaden. Även stark är han, så kanske inte går att jämföra så mycket med henne även fast hon nog är rätt så stark med, men ja..

Har hon ''normal'' vikt eller ?

Maja2
0

Du ska kunna känna revbenen på hunden, när du stryker utefter sidorna på den, utan att de  för den skull ska sticka ut.  Du ska inte behöva klämma hårt för att känna dem. Då är det lagom hull.

[MinIda]
0

#1 Jo, jag känner revbenen på henne. 🙂

Maja2
0

#2 Då är nog vikten lagom. :)