Hundar iFokus

Hundar

Etikettklicker-shaping
Läst 2667 ggr
[Camia7]
0

Trög hund

Jag vill träna lydnad med min boll men hon fattar inget, så sjukt trög

Jag gör U svängen då ska hon komma mot mig och sen runt för att sätta sig bredvid mitt vänstra ben.. Men hon hoppar och biter mig i handen när jag försöker locka dit henne med godisen.. Första gången fixa hon det hur bra som helst men nu fattar hon inte

Vet ni någon video på tuben som skulle kunna hjälpa?

Vet ni någon bra bok om tävlingslydnad? om hur man tränar alla olika sakerna

[Forest]
11

Det är ingen trög hund utan antingen så är det du som gör fel så hunden inte förstår vad du menar, att göra om det hela gör inte saken bättre om du gör fel. Jag har fått lära mig att jag inte kan lära ut våra 3 hundar på samma sätt utan man får vara mer tydlig med andra. Jag tycker du bör gå på kurs än att se på filmklipp på tuben där får du dessutom hjälp med mycket annat du skriver här inne bra stressad valp, o den biten. :) 

Kanske tagit fel och du inte har valp iaf ber jag om ursäkt men gå på kurs om man själv inte vet hur man ska träna sin hund är rätt så nyttigt för ägare och hund.

hundelsan
0

Jag tycker att boken Med sikte på tian är bra, där kan du läsa om alla lydnadsmoment. En annan grej som kan vara bra för att träna ingångar är klossträning som blivit populärt på sistone, många jag tränar ihop med har klosstränat och det verkar fungera bra. Om du söker på det på google eller youtube hittar du nog beskrivning.

Sen borde du inte ha inställningen att din hund är trög, den gör antagligen sitt bästa för att göra som du vill. Lydnad kan vara svårt i början, man måste ha tålamod och lägga upp träningen i steg. Det ska vara kul för båda att träna tycker jag! :)

hundelsan
0

Om det är en valp får man ha låga krav i början, en valp blir snabbt trött i huvudet av träning. Du kan prova att träna kontakt och att hunden ska behålla kontakt när ni rör er, inte lägga kommando på det utan bara öva upp en följsam hund.

[Forest]
1

Sen är inte alla raser riktigt så vassa i lydnad vad är det för ras du har ts ?

[Camia7]
0

klossträning fattar hon inte alls så jag har lagt ner det..hon lägger sig ner och sen lägger tassarna på klossen (cd skivan), jag klickar när hon råkar stå på den men hon fattar inte. jag gick kurs och jag blev visad och på kursen och gjorde hon som hon skulle men inte hemma fast jag gör samma sak…

Jag har ingen stressad valp!!

Sugar Mist
0

Kör klossträning :) Annars kan du testa att ta ut svängarna mer :)

-

[Camia7]
0

#2 boken finns inte att köpa:/

#4 sheltie

okej ska testa att ta ut svängen mer:)

[Forest]
6

5 oj vad du tar i. Missa du läsa hela mitt inlägg?Kanske tagit fel och du inte har valp iaf ber jag om ursäkt men gå på kurs om man själv inte vet hur man ska träna sin hund är rätt så nyttigt för ägare och hund. 

Tänkte på dina tidigare inlägg bla om stressmjäll

[Camia7]
0

jo jag har valp:) men hon är inte stressad (vad jag vet?)

Jag har gått kurs och vet hur jag ska göra

[Forest]
10

9 nehe eftersom du tagit upp det i trådar att hon juckar och fått stressmjäll 🤔

hundelsan
0

Den finns här! http://www.adlibris.com/se/bok/med-sikte-pa-10an-beloningstraning-for-lydnadsklass-i-elit-9789197815857

Ett förslag är att prova en större kloss så hunden måste kliva upp lite, då kan det bli tydligare. Dom jag har sett har träklossar som är kanske 4-5 cm höga, då kan hunden inte lägga sig som du säger med tassarna på klossen.

[Camia7]
0

#10 ja det är rätt, men juckandet har hänt tre gånger och hon har mjällat två gånger så tycker inte att det räknas som att hon allmänt är stressad? hon är väldigt rädd för allt utomhus (det kanske är stress?) kan man miljöträna bort det?

#11 okej tack för tipset :)

[Camia7]
0

vad är skillnaden mellan brukslydnad och tävlingslydnad?

Jag såg en som inte tyckte att boken var helt tydlig? vad tycker du?

Sugar Mist
2

Du får ha mer tålamod med din lilla valp, för det är precis vad hon är :) E energifylld, hyperaktiv boll av päls ät vad du har och de kan vara riktigt jobbiga. Jag fick traggla mycket med min hund för att få upp honom på klossen men tillslut rammlade bitarna på plats. Var envis!

-

[Camia7]
0

#14 okej tack :)

Vad använde du för kloss? jag funderar på vad jag kan använda ist för cd skiva

Sugar Mist
0

Jag använder en 1dm hög förvaringslåda fylld med havregryn :)

-

[Camia7]
0

aaa smart:)

htt
0

Ts: Jag brukar använda en tjockare bok som kloss :)

Lilllens
16

Sluta kalla din hund för trög och ha lite tålamod.

[MyCassie]
6

Frustration hjälper först och främst inte när man tränar, blir du frustrerad så blir hunden varvad och sen går det inte att träna. Tålamod gäller, allt går inte på första försöket och vissa moment tar lång tid att träna in. 🙂

Sen beror det också på om din hund har något intresse för att lära sig just det du vill den ska, den kanske helt enkelt inte är tillräckligt motiverad och då är det lönlöst att tjata på hunden och försöka få den göra något den inte vill då det i sig bara förstör själva träningen.🙂

Cahira
4

Tålamod, valpar är bara bebisar. :) 

Om du vill ha tydligare hjälp kan du skaffa en targetstick som hunden kan följa, men regel nummer 1 i när det går dåligt är att man är otydlig. :) 

Filma dig själv och kolla! Är ibland lättaste sättet att se vad man själv gör. :) 

Vad gäller fot, börja från stillastående och nöt in att hunden ska vara vid din sida, träna ingångar m.m. När detta sitter kan du börja ta nåt steg och öka duration. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nalle-]
1

Hur gammal är din valp? Min är 5 månader nu och det är först nu som jag känner att han börjat få nog mycket fokus att man kan börja fundera på att träna mer än småtrix. Kanske ställer du för höga krav på din valp? Med linförigheten har jag hittills bara gjort så att jag lockat in honom till sidan, lockat honom att följa med och taggat honom med rösten och när han följt med ett par steg får han massor av berömm och godbit/leksak. Alla hundar är också olika när det kommer till träning! Tog närmare ett år att få in en hyfsad linförighet på min 6åring. Jag tycker det är lättare att hunden kommer in i utgångpossition genom att gå bakom mig och sätta sig vid sidan i stället för U-sväng, men det är ju olika. Lycka till!

[Camia7]
0

Tack det ska jag testa:)

[Murvel]
17

Jag tycker det är lite olustigt att du ständigt kallar din valp för trög och att den inte fattar nåt. När det gäller hundträning bör man ALLTID vända det mot sig själv först och säga: jag är för dålig på att lära ut för att hunden ska lyckas förstå mig, hur visar jag hunden bättre vad jag menar? Hur motiverar jag hunden mer? När man testat allt och hunden fortfarande inte fattar - DÅ kan man börja tänka i banorna av att hunden kanske är lite trög. Men då är det ju så - och det enda man kan göra är att bli ännu tydligare. Hundens hjärna kan man ju inte ändra på, fattar den inte så fattar den inte. Det du kan ändra på är dig själv.

Lilllens
4

#24 +1!

[Camia7]
0

Jag har fått hjälp på kurs så jag vet hur jag ska träna men det visste jag redan innan förstod jag på kursen, men som sagt så är det lätt att bli enformig, jag ska testa de tips jag har fått här

Cahira
3

Låt valpen vara valp, fokusera på att få vardagen att fungera och få en trygg individ först. Snart kommer tonårstiden och då går det inte att träna ändå och man får hålla på ramarna man satte upp under valptiden. SEN kan man börja träna då hunden är 2-3 år. :) 

Ni har typ femton år på er, så ta det lugnt. :) Inte skulle du förvänta dig vuxen matematik på ett barn, så varför förvänta dig vuxen koncentration hos en valp? :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Frida B
7

Du pressar hunden alldeles för mycket, och förväntar dig att allt ska gå som en dans. Skit i lydnaden och allt sånt och låt valpen vara valp, träna passivitet, lek, gosa, bosta pälsen, träna kloklippning, hantera o.s.v för utifrån alla dina inlägg märks det att du sätter alldeles för mycket press på valpen.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

TjockaBerta
7

Så många moment, så många olika metoder på så kort tid?

Inte konstigt att du inte får något resultat. Jisses!

>>>Malum domesticum<<<

[Camia7]
0

Jag tränar kanske 10-15 min i veckan och det tycker jag inte är mycket Jag tror att det låter värre än vad det är. Två eller tre gånger i veckan tränar jag lite kontakt, sitt och ligg och ibland target och gå fint Hon är duktig på det

Driva
2

Jag vet inte hur gammal din valp är, men min, nu unghund, är det först nu vid ver ett års ålder som hon börjar bli mogen att träna lydnad med.

Hon är ett energiknippe som ÄLSKAR att träna, vilket gjorde att när vi tex tränade att gå in i position vid sidan bara studsade hon runt. 
Att sitta kvar längre än 2 sekunder gick inte. Vi gick valpkurs och skulle belöna ju längre de satt kvar, men Speja var helt omöjlig… 

Klossen fattade hon inte heller. Hon kom så långt att hon kom på att hon skulle sätta tassen på den, ibland två, men sen bara stod hon och pep, eller for runt överallt på klossen.

Visst jag hade kunnat vara hård och stenhårt tränat, men jag kände att det hade nog kunnat döda hennes träningsglädje. Så istället har vi tagit små steg, övat på det som går bra istället.

Tex har hon alltid varit väldigt lyhört och alltid gått jättefint vid sidan, utan någon större träning. Så då har vi gjort så att hon fått klick när hon gått vid sidan, och sedn har jag saktat ned, så vi övar sidor positionen ifrån gående till stilla stående istället.

Nu när hon är lite över ett börjar hon ÄNTLIGEN mogna så hon klarar att fokusera lite längre stunder. 
Det är först nu och me hjälp av träningsmetoden "omvänt lockande" som hon har börjat klara av att sitta och ligga kvar längre stunder. 

Nu börjar hon också kunna klara att snurra runt på klossen. 

Så ta det lugnt, vissa hundar klarar inte av at fokusera så mycket när de är små. Låt henne vara valp och träna på det som går bra, och ta verkligen baby-steg med det som hon har svårt för. 

Jag vet de som redan kommit upp i lydnadsklass II med jämnåriga hundar som min, men jag känner att Speja har inte varit mogen för avancerad lydnadstränings förän nu, och vi har förhoppningsvis 15 år på oss.

Jag har hellre än träningsglad och motiverad hund som kanske inte kommer ut på tävlingsbanorna vid 3 års ålder, än en elit hund vid 3 år som har tröttnat på allt vad lydnad och träning heter.

Besök min blogg: http://bumpi.se

[Forest]
0

Hur går det, något framsteg?

[Camia7]
0

Har inte testat än:)