Snyftvideo
Vill ni bli berörda och gråta en skvätt?
http://www.youtube.com/watch?v=ZqaNiv91ceE
http://www.youtube.com/watch?v=c_4ZgY5VOa4
Jag tycker så fruktansvärd synd om dessa gatuhundar. När jag var i Indien för några år sedan med min gymnasieklass, så åkte vi till en ö. På den ön kom det fram en gatuhund, hon satte sig bredvid min kompis, och satt där i flera timmar och blev klappad, var jättesnäll. Den hunden ville man bara ta med hem och ge ett äkta lyckligt hundliv.
Åh dom låg jag och kollade på igår kväll och som tårarna flödade! Tycker så synd om hundarna att de ska behöva leva och lida sådär! Tycker att det behövs fler människor som Eldad! :)
Den första grät jag inte ett dugg av, den andra kan jag inte kolla på utan att bryta ihop ordentligt. Det var min och Nadjas låt nämligen.
Tycker faktiskt inte så synd om dessa hundar. Lever de på gatan sedan valpstadiet så vet de ingenting annat än det vilda, och har möjlighet till att lära sig att jaga då de flesta hundar fortfarande har det i sig.
"Även den minsta Chihuahua är i hjärtat en varg".
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Ja, den där hunden var verkligen jättemysig. Jag bestämde nu att hon ska heta Serendipity, för hon förtjänar ett namn!
Det är jag på bilden för övrigt.
#2 Okej, jag ser att vi har olika synsätt. Men jag förstår inte, hur är det inte synd om gatuhundar? vet du inte vad det innebär att vara gatuhund? Jag såg exempelvis i Indien när man slängde skor på små avmagrade skelettliknande hundar så att de flög omkull.
Att vara en gatuhund innebär många gånger av gångerna att gå hungrig, bli slagen av människor, hamna i hundslagsmål, bli påkörda, bli sjuka, ingen klipper klorna på hundarna detta blir en hälsofara, de ligger och lider, de går runt ett helt liv utan att bli älskade och klappade på. Hur kan du säga att det inte är synd om gatuhundar? och du säger att du "älskar djur", vilket skämt.
Ni får ursäkta mitt anfall här, men jag tar verkligen illa vid mig. Du skulle själv vara en gatuhund i ditt nästa liv, få massa infektioner, bli sparkad på, svälta och se hur kul det skulle vara. Skäms!
#4 Dock får faktiskt jag tycka som jag vill utan att bli kallad icke djurvän :) Och dessutom vill jag i sådana fall förklara mig lite, innan alla påhopp börjar. Självklart är det synd om en hund som blir slagen, men dessa hundar har levt hela sitt liv helt fria. Att då stänga in de i hus och att de får gå ut tre gånger om dagen, skulle jag inte heller må bra av att göra. Och nej jag tycker faktiskt inte jag behöver skämmas för mina åsikter, då du uppenbarligen förstod mig fel :) Vad jag menar är att dessa hundar vet inte någonting annat, och de har levt fria hela sitt liv. Och att sedan fånga in de och stänga in de, tycker jag är lite smått jobbigt att se. Istället skulle man kunna kastrera alla (vilket många redan gör) och informera alla om vad man ska och inte ska göra när man ser en gatuhund. Jag har själv inte varit där, men jag pratar utifrån vad jag hört folk berätta. Så utifrån vad jag hört är detta min åsikt :) Hade jag sett det själv, hade jag kanske ändrat åsikt, eller kanske inte. Men det vet jag inte :) Förresten varför tar du illa vid dig? Jag sa min åsikt, det var ingenting mot dig. Hoppas du förstår mig lite bättre nu, kanske formulerade mig fel. Men skulle uppskatta om du lät bli att hoppa på folk nästa gång :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Juste, glömde en sak. Om du nu ändå varit där, och inte jag, så kanske det skulle vara bättre att upplysa mig om hur de faktiskt har det? :) Då jag bara kan tala utifrån vad folk sagt till mig. Och på dig låter det som att jag missat en del grejer.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#5 Jag förstod dig helt rätt. Ja men varför släppa ut Fritzls barn/barnbarn då? De var ju vana att vistas nere i källaren, de växte ju upp i källaren och visste ingenting annat. Det är ju däremot synd att tvinga ut dem bland folk, få se solen och få sjukvård etc. Det var säkert inte lätt för dem, jävligt taskigt faktiskt att släppa ut dem.
Jag kan förstå att du tycker som du gör, jag menar om jag vore en gatuhund med brutet ben och parasiter både i och på mig, klart somatt jag skulle vilja fortsätta leva så då. Hellre det än att äckligmat serverad varje dag, gå ut på promenader, bli aktiverad av matte/husse, få massa hundkompisar. Varför ha kärlek överhuvudtaget när man kan leva fritt? Hmm, jag ska nog packa ner en bag redan nu idag, bosätta mig på en öde ö i vänern och leva i friheten. sambon och hundfan får stanna här, orka med dem när man lever i friheten, då behöver man inte känna sig älskad.
*Inlägg redigerat av admin på grund av svordomar!*
#6 Ja men det är väl ditt ansvar att bli påläst, istället för att yttra sig. Barnsligt resonemang, men nu ska jag flytta till Korsön, hejsvejs!
#7 Kan du vara vänlig att disskutera som en vuxen människa? Det här börjar bli ganska löjligt, och jag sa inte att jag inte tyckte synd om de ett dugg. Jag sa att jag inte tycker SÅ synd om de.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#8 vi kan ta ett exempel. Förrut var jag ett stort fan av CM. Hade inte folk här på HiF sagt vad de tycker och varför hade jag fortfarande gillat hans metoder. Men folket här fick mig att öppna ögonen. Det är så jag menar.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
postmortum91 Nu ber jag dig att att ta ett steg tillbaka innan du skriver igen.
Svordomar och otrevligheter hör inte hemma på forumet.
Man behöver inte gilla andras åsikter eller ens förstå dom, men hålla en god ton får man faktiskt göra ändå.
ok
Jag tycker synd om hundarna men det jag tycker är värst, de är att man tar dessa hundarna som redan lider och utsätter dem för stress osv med resor till andra länder där de omplaceras. Humanast är en mild avlivning.
Adm, ta bort texten om Fritzl o hans barn/barnbarn i #7 Nån osmakligare jämförelse får man leta efter!
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#14 Även rätt osmakligt att sitta och säga att man inte tycker synd om varelser "för att de inte vet något annat". Det argumentet kan legitimera det mesta som är dåligt och orättvist i världen. Fattigdom och svält till exempel. Eller att vara inlåst i en källare hela sitt liv. Man får tycka vad man vill, och skriva mycket av det man tycker, men tycker man något grundat på en märklig logik får man också vara beredd på att någon säger ifrån och visar exempel på att logiken var just bristande.
Bara för att man lever innebär inte det att man lever drägligt, eller att man inte förtjänar att ha det bättre om möjligheten finns. Ett mycket märkligt argument, som jag förstår att TS provocerades av.
#15 men herregud det var ju inte det jag menade!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag är ledsen om några tog illa vid sig, och jag inser ni att man inte ska sitta inne på iFokus sent på kvällen då jag inte riktigt vet vad jag säger och skriver. Man kan inte ta tillbaka sånt man skriver, det är jag mycket medveten om och jag får stå mitt kast och stå för det jag sa, men efter att ha tänkt så menar jag inte alls det jag skrev. Hoppas ni förstår (hoppad kan man alltid göra) och jag ska absolut tänka efter innan jag skriver någonting igen så att det inte blir en liknande situation. Man lär sig av sina misstag.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Fast istället för att bara tycka synd om djuren, gör en skillnad för dem istället. Någon nämnde Edgad som räddar hundar, de tar gärna emot donationer till sitt arbete.
Jag har själv det inte så gott ställt, men skickade över en hundralapp, gick hur smidigt som helst. Och ja jag tror på att pengarna används till att rädda djuren i Hope For Paws.
#15 Ja tack, jag blev riktigt provocerad med sådant argument. Just därför överdrev jag med mitt, vilket du förstod. :)
#18 Jag har på riktigt tänkt att åka till typ rumänien om några år, leta reda på en gatuhund som behöver ett bra hem, ta den till veterinär etc och ta med hem. Dock är det säkert massa pappersarbete med vaccinationer, hundpass etc. Men jag är fast besluten att jag ska "rädda" en gatuhund någon gång i mitt liv. Alltså inte ta ifrån något hundshelter, det kan jag ju också göra. Men jag skulle vilja vara med från början.
#19 Är väl ingen ursäkt? Två fel gör inte ett rätt.
Ja, gatuhundar har det verkligen inte lätt. :( Har också sett en del sådana klipp, som tur är finns ett fåtal människor som ägnar sig åt att rädda dem och omplacera dem till bra hem.
Andra klipp som berört mig är de om vanvårdade djur, hundar, katter, hästar m. fl. Ett amerikanskt program som heter Animal cops på youtube. Sevärt!
#21 Jag har också sett något av deras avsnitt eller vad man kan kalla det, väldigt sevärt :)