Cesar Millan?
Råkade förbi denna artikeln om Cesar Millan (vet den är 2år gammal) Men undrar vad ni anser om Cesar Millan och hans metoder? 🤔
http://www.sydsvenskan.se/malmo/hundagare-rasar-mot-cesar-millan/
Själv uppfattar jag han och hans metoder som de bästa jag någonsin sett :) Men intressant att se vad ni andra anser och tycker.
Det går nog inte att räkna alla trådar om detta. Det går att hitta lätt om du söker på hans namn i sökfunktionen på sajten :)
Personligen tycker jag att det är fel att som huvudregel lära andra, okunniga människor att dominera alla hundar man ser och "sparkas", köra in fingrarna i revben och "lägga" alla hundar på rygg vid minsta lilla blick. Det är något man gör då en hund försöker bita ansiktet av dig. Inte för att en toypudel tittade konstigt på dig.
Han är bland det värsta jag sett 😡
Ja han använder ju t.ex. stackelhalsband, tycker väl att det säger en del om han och hans metoder?
Jag älskar hans program! Sen vad han gör när kamerorna är avstängda har jag inte en aning om. Så jag kan inte annat än säga bra saker om honom.
Dags att börja poppa popcornen för en sådana här diskussioner spårar alltid ur. Jag gillar inte hans dominanssnack, han sätt att "lära ut" hur man uppfostrar(misshandlar) en hund. Att sparka in i buken på hunden, att brotta ner den, att strypa den och rycka bakom öronen är hemskt i mina ögon.
-
Det finns så många oändligt långa trådar om Cesar. Vissa saker han gör får mig att koka inombords, men för det mesta tycker jag att han är helt okej på att hjälpa hundar. Det mesta som visas på TV nuförtiden är rent ut sagt bullshit. Dock gör man något rätt om man får en entimmes TV-serie på NatGeo.
Jag har även märkt att många som säger att Cesar "misshandlar" hundar väljer hellre att avliva en problemhund än att använda vissa kontroversiella metoder för att hjälpa den.
Och han pratar nästan exakt som mig haha 😃
Tänk om han slutade med sin misshandel på djuren (ja, i mina ögon är det misshandel så ingen behöver tjafsa emot.. jag vet hur det blir!)? Då hade han ju varit väldigt bra. För ser man bortom misshandeln så lär han ut väldigt bra saker.
Han anser att galler inte ska behövas för att visa att hunden inte är välkommen in i ett rum, man ska visa det. Eller att han säger hur man med kroppsspråket ska visa hunden vad man vill… se bortom misshandeln och han skulle vara en bra rackare han!
Jag tycker nog att han har både bra och dåliga saker för sig. Stackel och jag tror han även använder el halsband och det är ju helt fel men att stöta till hunden för att få den "ur balans" och tappa fokus på den andra hunden, bollen eller vad det nu kan vara kan jag tro på. Sen ska man så klart inte misshandla hunden för att uppnå det men jag kan inte tro att kicken han ger är så pass hård för att orsaka blåmärken på hunden. Största problemet är väl alla som tycker att det ser bra ut och använder sig av det men inte kan göra det på ett bra sätt. Men det absolut största problemet som människorna i hans progam har är att de inte fattar att en hund oavsett storlek måste få gå ut och göra saker inte sitta på en gård eller kissa på ett skydd inne. Blir lika förvånad varje gång jag sett programmet och ägarna säger nej vi rastar bara 2 gånger i veckan. Varför skaffar man ens hund??
Jag älskar Cesar millan, han är enligt mig den bästa som vet hur hundar "fungerar" och jag tycker att han är den bästa på hundar helt enkelt! Varje gång jag ser han blir ja glad och han är min förebild om hundar :) De är vad ja tycker och de verkar vara många i forumet som inte "gillar" Cesar och det är ju från person till person, alla är och tänker vi olika :) /cesar fan
Jag vet bara det jag sett på tv. Jag tycker han är jätte bra då han pratar om "energier" och sådant att man skall hålla sig lugn. Att man till exempel inte ska "trösta" en hund som blivit rädd. Överlag tycker jag han är jättebra även fast även han har sina dåliga sidor om man säger så men det har alla.
Han är nog något av det värsta jag sett också, nu verkar han kanske börjat inse lite vad han håller på med och förbättrat sig på vissa punkter, men ändå, han vägrar förstå grundläggande saker inom hund och hundträning som han gör fel. Han baserar hela sin tanke på helt felaktiga teorier som han i stort sett själv hittat på. Han är bra på att göra tv, men inte så mycket mer, han har inte något som inte en annan hundtränare har.
Här är ett mycket bra arbeta gjort om honom, läs igenom!
#11 länken funkar inte för mig.
#12 Märkligt, men här hittar du länken på Rasmus egen hemsida, längst ner i hans inlägg finns en länk i blått där det står "här".
http://rplushundskola.wordpress.com/2011/01/18/vad-pysslar-cesar-millan-med/
Jag ogillar majoriteten av hans metoder och man ska inte lägga ner hundar eller stöta till dem för att korrigera och att dominera som han gör är helt fel och kan orrsaka mer skada än nytta i de fleta lägena.
Det jag däremot kan se som bra är att han förespråkar motion för hundarna, vilket i USA nästan inte existerar man promenerar inte sin hund där som vi gör i Sverige. Även att man inte behöver stänga in hundarna för att få dem att hålla sig bort från vissa delar av huset och att man ska uppträda med ett lugn emot hundar och inte höja rösten och skricka och stressa upp sig när hunde gör något.
Codeavalone.blogg.se
Det positiva är att han framför är att hundar behöver fysisk aktivitet, det behöver man inte vara raketforskare för att förstå.
Han har mildrats med åren, vilket han skall ha cred för.
Jag kommer ev att revidera min uppfattning om honom den dagen han offentligt erkänner att han gjorde fel med Shadow, när han hängde upp hunden i kopplet o lät honom dingla där tills han blev medvetslös.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag har inte sett avsnitt med honom på väldigt länge, så jag vet inte alls vad jag skulle tycka idag.
Däremot, baserat på det jag sett innan, är det helt enkelt inte en sådan typ av relation jag vill ha till min hund. Dels upplever jag att det finns risk för sk "inlärd hjälplöshet" när han är klar med hundarna, då "straff" (även om de är milda sas) mest ger information om vad som är fel. Hunden vet alltså egentligen inte hur den skulle kunna göra RÄTT; och då gör den istället ingenting. Fruktansvärt tråkigt och ffa inget jag vill ha i mina träningshundar.
Dels tycker jag att passiviteten som sådan inte är något att sträva efter. Jag vill ha en pigg, fantasifull, initiativrik, trygg och kreativ hund som lyssnar på mina kommandon, helt enkelt.
Och dels, så tycker jag överhuvudtaget att teorin om att hundar klättrar i rang är himla tråkig, och jag hade inte haft hund om jag trodde på det. Känns urtrist att leva med i en relation där den andra parten ses som en "motståndare" hela tiden; som kommer att försöka dominera mig, ta över och klättra i rang om inte jag själv är dominant. Jag ser det inte alls så. Min hund är min bästa vän, och vi är teamworkar. Hon är min polare med den reservationen att jag liksom har veto (dvs vissa regler) i viktiga frågor. Det är lite som att leva i en maktkamp jämt, annars och det känns hysteriskt ledsamt.
Som 15 säger det ända han brukar framföra som är bra är att hundarna behöver röra på sig mer fysiskt. Resten får man väl tycka vad man vill men för mig är det värsta jag sett, finns betydligt bättre förebild att hitta än honom.
#15 - visst var det "varghybriden" som hette Shadow ? Den som verkligen fick panik och försöker göra allt för att slippa bli kvävd ? men som i stort sett blev upphängd tills den mer eller mindre svimmade.
Det avsnittet gjorde mig så upprörd att jag avsa mig allting som har med Ceasar att göra. Har sett så mycket program med honom där han använder stackel, elar hundarna mm - men detta tog priset😕
Jag tycker att han förklarar på ett väldigt förståeligt sätt, dock är inte hans handlingar så bra. Så som när han "sparkar", använder stackel, elhalsband eller dylikt. Jag tittar ibland på hans program, just för att se hur han "löser problemet". Vissa gånger ser jag inget negativt men vissa gånger gör jag det och stänger av. Jag skulle ALDRIG "sparka" min hund. Hundar förtjänar respekt, och respekt är inte att göra illa dom. Jag använder mig endast av positiv träning och skäller aldrig på mina hundar. Det tycker jag att Cesar gör fel, han använder inte alltid positiv träning, -om han ens har gjort det någon gång. Jag såg förut ett avsnitt där det handlade om hundmöten om jag inte minns fel, -och han använde halsbandet/kopplet för att dirigera, bara "drog till". Vilket som kan ta stor skada på hundens nacke. Varför använde han inte kroppsspråket där som han säger är så viktigt, kontaktövningar, peta lite lätt på hunden, avleda. Men nej tydligen inte, han drog bara till i kopplet.. Nu efter att ha läst igenom det jag skrivit så är min åsikt: Han kan hålla föredrag men kan sluta upp med sina dåliga "handlingar" och riskera att en hund gör sig illa på grund av många av hans metoder.
#18 Jepps, någon slags polarhundsbalandis/hybrid. Hundar skiter inte på sig o får stånd om de inte är halvt döda.
Finns ingen som helst anledning att tortera hundar på det sättet som CM gör.
Slänga vattenrädda hundar i poolen eller hålla katter ovanför huvudet på hundar o ela dem om de inte accepterar katten som högre i rang?
Sen får man ju också tänka så här att han kallas in när det är akut. Han agerar så starkt när det är en hund som verkligen kan skada sig själv eller någon annan. Uppfostrar man sin hund från början behöver det inte gå så långt liksom. Själv tycker jag att hans teori är super och att den faktiskt funkar i praktiken som många andra hundtränares inte gör.
Sen hur han använder teorin i praktiken kan man ju diskutera om. Men jag kommer absolut utgå ifrån hans teorier när jag själv skaffar hund och se till att uppfostra min hund redan från första dagen. Så jag inte ska behöva avliva eller omplacera eller använda de extrema metoderna. Många väljer ju faktiskt att alviva hunden istället för att ta tag i problemet och det är ju oftast där han kommer in.
Jag prövade stöta till en av mina kompisar som är väldigt klen och liten av sig. Hennes reaktion var förvåning och gav mig uppmärksamhet på en gång när hon egentligen var helt fokuserad på sin mobil. Jag frågade om det gjorde ont och hon sa nej. Hon sa att hon bara undrade vad jag ville. Och den reaktionen tror jag man får också om man gör ett litet pet/snabbt tryck på en hund som stirrar sig blind på en annan hund. Sen åsklart anpassar petet för intensiteten som hunden har i sitt beteende.
Jag gillar hur han försöker utgå ifrån hundars egna sätt att kommunicera så att de ska förstå honom bättre. Att han förespråkar ett så naturligt liv som möjligt för hundarna genom motion, aktiviteter och disciplin. Hur man ska bete sig lugnt och avslappnat i närheten av en hund. Själv tycker jag han blivit sjukt missförstådd men såklart uppfattar alla saker på olika sätt. Vissa fall har han inte varit så bra i, vissa fall har han varit utmärkt i. Men allt ahn gör är inte dåligt och det är lätt att vi blir dömande. Man kan hata honom hur mycket som helst som person men hans teorier är en helt annan sak. Det gäller att kolla objektiv på hela grejen och ur olika vinklar. Blir lite ledsen när folk säger att han misshandlar hundar när han inte gör det. Det är verkligen inte det han står för.
Medarbetare på bildredigering! :)
#21 så du menar att man inte får kritisera någon hundtränare om du råkar bli ledsen? Mannen är en charlatan.
#21 Är inte stackel, elhalsband, strypning, sparkar o.s.v misshandel?
Råder alla som inte redan läst det att läsa Rasmus arbete, han tar upp många viktiga saker och hur CM kunde ha gjort istället, gjort på ett vettigt sätt med de hundar han möter.
Att tro att man kan uppfostra hund genom att titta på Cesar Millan är väl lite samma som att tro att man kan bygga hus bara för att man kollar på "Äntligen hemma".
.
Kan inte uttala mig om vad han gjort för många år sen, jag är väl minst lika gammal som hälften av de åren han hållt på, och jag har väl sett hans program sisodär från och till, enligt mig är programmet endast för nöje, du kan hoppa över 10 avsnitt, komma in i halva program men du har ändå inte missat nått. Programmen han har är för att tjäna lätta pengar, han vet att man slår på tvn och låter det stå och gå, för det är en äkta skitserie som man tittar på ibland.
Som innan kan jag inte uttala mig om han är elak/torterar djur för har aldrig själv sett det. Blir lite fel då för jag vill inte sitta och försvara en man som kanske gjort nånting fruktansvärt.
Men jag tror att vi aldrig kommer bli klokare på att diskutera ämnet, t ex är jag inget fan av Cecar är rätt likgiltlig, därimot skulle jag tycka det var stort att få träffa honom på hans egna hundcenter. Det skulle jag kunna åka till staterna för att få göra. För han ÄR en kändis som säkert många vill träffa, precis som man vill träffa hollywood kändisar som också har massa skvaller efter sig.
+ att jag skulle säga att vad jag sett är han en fin person, han besöker hemlösa under en uttorkad sjö under en bro tror jag det var i ett avsnitt och hjälper en kvinna med sin hund så de får ett hem. Han har helt klart hjärta och när han sitter med familjernas bebisar och gullar och speciellt skulle jag säga att man ser hur mycket han gillar Daddy.
Mannen som talar med hundar vet hur man tjänar pengar, att man sen ibland ser dessa klumpiga scarfar får mig att vilja ringa karln för att faktiskt ändra hans sätt. Att sitta i internet världen dessutom på svenska gör nog inte så mycket ändring på honom.
Men jag vill om ett par år gärna få chansen att komma till hans hundcenter. Det skulle vara sjukt stort verkligen. Att jag sen själv uppfostrar min hund på ett helt annat sätt där jag försöker vara posetiv och dominerar inte min hund.
Men jag tror Cesar tyvärr kanske är en man som förlorat sig pengarna tyvärr, vet inte om det är sant som det är sagt men huvudsaken är att man om man ska diskutera en annans metoder ska man göra det på en schysst nivå och inte typ gå helt loss på honom som ett öppet byte.
Om jag minns rätt så har någon här på iFokus jobbat på Cesars hundcenter vilket jag tyckte var helt galet coolt och jag skulle så gärna en dag också få stå där, och om Junior finns klar såklart träffa han, levande legend ;)
#22 jag sa inte så alls. Och menade verkligen inte att man inte får kritisera hon om just för att JAG blir ledsen.
Man borde kritisera allt som visas i media. Men inte döma saker utifrån enstaka grejer.
#23 Det beror ju såklart på hur man anväder redskapen. Själv skulle jag aldrig använda något utav dem och tycker verkligen inte om stackel.
#24 klart man kan kolla på CM och uppfostra en hund utifrån det samtidigt som man kan bygga ett hus utifrån Äntligen hemma. Huruvida det blir bra eller inte kan man ju diskutera. Sen behöver ju inte alla få sina uppfostringsråd från CM. Jag tar faktiskt de bra go-bitarna utifrån varje hundtränares teorier själv. Positiv förstärkning inlärning tycker jag är sjukt bra. t.e.x :)
#26 "Det beror ju såklart på hur man använder redskapen".
Det finns aldrig ett bra sätt att använda elhalsband och dylika redskap på, aldrig.
#21 håller med dig! :)
synd att alla ser det som misshandel :P där går alla lite väl långt med uttrycken. Om han nu var så dålig varför är han så känd idag kan man ju undra? Tagit kändisars hundar med har han. Tycker att så många idag ser fel på hundens kroppsspråk vilket är så himla synd! Jag ser folk ge sina hundar timeout precis som den var ett barn. Man kan ju tycka att uttrycka sig om misshandel är lite väl att ta i måste jag säga, han slår inte hundarna pfft :P Om det var misshandel skulle ju inte hundarna han hjälper förbättra sig och inte heller skulle hans "flock" i hundcentret varit så stabila och skötsamma. Tror nog han Rasmus försöker ta åt sig lite av rampljuset från Cesar Millan. De redskap han använder i visa program skadar inte ens hunden, är hunden ett akutfall så tar man väl till det som behövs för att hjälpa hunden? I många av fallen brukar ju hundägarna säga att de har tagit hjälp av andra hundtränare som sedan gett upp, det säger ju mycket om andra metoder. Ja, jag tror helt ärligt att hans metoder är de bästa och säga det är misshandel är löjligt:P
Misshandel betyder att man på något vis fysiskt missbrukar sitt övertag genom att man exempelvis är större och starkare.
Vad han gör är att missbruka sin makt. När man stryper en hund så är det misshandel. Man måste inte slå. Likväl är det misshandel, på ett sätt, när man sparkar en hund i flanken eller med kraft kör in två fingrar mellan revbenen på hunden.
Tänk så, att allt du gör mot din hund ska du med gott samvete kunna göra med ditt barn. Alltså ta tag i en arm (respektive nackskinn), fösa undan, ryta till åt osv, det är acceptabelt. Men inte att åsamka smärta för att få önskat resultat.
Några citat från mina intervjupersoner när jag skrev mitt arbete om etik i hundvärlden och intervjupersonerna fick se klipp från bland annat the dog whisperer. I det här fallet Shadow. Personerna intervjuades separat. Det var veterinärer och etologer, alltså högutbildade, yrkesaktiva människor.
Vad noterar du, utifrån din profession, när du studerar den här hunden?
Veterinär1: Hunden har vissa andningsproblem hela tiden, speciellt på slutet när han ligger ner… då ser man hur han drar efter andan där. Jag bedömer det mer som en hund som har panik på grund av syrebrist. (Min följdfråga för förtydligande är om det inte är en lugn andhämtning som det påstås i klippet). Nej, det syns tydligt precis när han lägger ner hunden att ¤visar att han drar efter andan¤, nej… den håller på och kvävas, helt enkelt.
Veterinär2: Sedan så börjar han strypa hunden, det var därför han fick ner hunden, det var ingen som såg det, men det syntes ju på andningen och bakbenen, det var litelite på gränsen där… Han var nära att bli riktigt strypt.
Etolog1: Inlärningsmässigt så kan all möjlig respondent betingning till obehaget ske. Han kanske associerar föraren, platsen, halsbandet eller vilket för oss obetydligt stimulus som helst till smärtan och kontrollbristen. Vilken som helst av dessa stimuli kan alltså trigga en oförutsägbar respons hos honom nästa gång han utsätts för dem. Oklart också för mig vad syftet med hela övningen är. Vill man minska något beteende, bestraffa?, eller öka något, förstärka?. Framgår säkert mer i sitt sammanhang; här ser man mest en person utsätta ett djur för ett obehag, och som en konsekvens av detta en reaktion hos djuret.
Etolog2: Jag upplever att hunden känner kvävningskänslor, vilket är oerhört stressande. Han är mycket stressad och upplever sannolikt panik inför det som händer.
Är detta säker hantering av en hund? Varför/varför inte?
Veterinär1: Nej. Säker hantering, alltså… Han håller ju på och stryper hunden.
Jag skulle reagera, absolut. Han håller på och kväver hunden. Det är djurplågeri i allra högsta grad.
Veterinär2: Nej. Han blir ju biten. Hunden blir inte bättre. Det kommer hända nästa gång igen, tror jag.
Enligt din professionella åsikt, löper hunden någon risk för skador? I sådana fall; vilka och varför?
Veterinär1: Både och (fysiska och psykiska skador, min anm.). Kvävning. Här är dragen lite hastigare, risk för whiplashskador och andra typer av nackskador.
Veterinär2: Ja. Strypningsskador. Han hade väldigt lång återhämtningsperiod när han låg där på sidan och försökte få luft. (Jag påpekar att showen meddelar att hunden hade valt att bli avslappnad där) Nej, inte med den andhämtningen.
Är det etiskt försvarbart att behandla en hund såhär? Varför/varför inte?
Veterinär1: Nej.
Veterinär2: Nej, de vet att han tänker reagera sådär och då bör de ta det mer försiktigt, mer stegvis, nu gick de rakt på. De hoppade över en massa steg. Det kändes jättefel. Om man får säga ”kändes”, men… Det såg inte… det blir inte bättre om man gör sådär och man vill ha det bättre.
Etolog1: Inte under några förutsättningar. Det finns andra alternativ om man vill ändra ett djurs beteende. Det är oklart vad han vill uppnå – det är inte ens så att ändamålet helgar medlen, tycker hela syftet med övningen verkar vara att plåga hunden. Risken är dessutom att denna hantering är förstärkande för människan eftersom det ger makt – vilket är berusande. Risken är att man tar till denna lösning snabbare nästa gång.
Etolog2: Nej. Det handlar mycket om vilka värderingar man har, men det vore också intressant att få fler domar i domstol där det avgörs om det är förenligt med svensk lag att träna en hund på detta sätt. Även om detta inte utspelar sig i Sverige, sänds det i svensk TV och det är stor risk att människor tar efter.
Är det etiskt försvarbart att till människor lära ut detta som ett sätt att träna (rehabilitera kallas det i denna show) hundar? Varför/varför inte?
Veterinär1: Nej. Alltså, det är ju misshandel av djur. Det här är misshandel.
Veternär2: Nej, det blir ju fel. Inte strypa hundar, nej! Man kan ju använda namn (syftar på att showen kallar det ”rehabilitering” istället för ”träning”, min anm.) för olika saker, men att saken är ju den att hunden håller på att bli strypt och det är aldrig rätt.
Etolog1: Absolut inte. Det blir ett sätt att legitimera denna hantering. Om Cesar Millan kan göra det, så kan väl jag? Okunskap i kombination med den berusande effekten av att få bestämma kan dessutom leda till att detta blir default-approachen. Om det ska visas i TV så ska man dissekera det utifrån ett etiskt perspektiv och dessutom visa upp alternativen, vad det nu var han ville uppnå.
Etolog2: Nej, definitivt inte. Den påverkan som det kan medföra av människors syn på hundar och hur vi får träna och uppfostra dem är skrämmande. Det handlar inte längre om bara värderingarna hos den som utför det hela, utan också om propaganda för metoder som borde undersökas om de är förenliga med våra svenska lagar om hur djur får behandlas.
//Lina
#29 han gör ju inte något av det vad jag kan se. Ska man kalla någon för misshandlare måste ni ju komma med mer bevis än att säga att han sparkar eller slår till, vilket hans metoder inte gör. Det är enkla stöttar som inte gör ont. Om det var misshandel så misshandlar ju mina hundar varandra när de leker med varandra också.
#30 Var inte shadow en hybrid ? det är ju hälften varg och hund, vilket är helt fel att avla på. Det blir väldigt blandade betenden och därav svårt att ge rätt metod för. Jag såg aldrig det avsnittet så kan inte utala mig av vad som gick fel eller om något gick fel ens. Finns säkert veterinärer som anser exakt samma saker som er som är emot hans metoder så deras utalande kanske styrdes av vad de själv tycker.
Jag tycker bara att att kalla hans metoder misshandel är fel ordval. Sen kan man ju sitta och diskutera vad man anser är rätt och fel men att ni tycker misshandel är chockerande.
#27 el-halsband behöver inte vara skadligt eller ens obehagligt om man har det som en typ mobil-vibration. Mer än det skulle jag bara säga nej till.
#30 de fick se ett klipp, och också det värsta klippet och utgå ifrån det. Ett klipp summerar ju inte hela hans show eller hans grejer. Men annars håller jag med om att det avsnittet var sjukt oebahgligt och om jag var ägare skulle jag stoppat honom direkt alternativt anmält honom med bevis från veterinär. Det är inte acceptabelt att göra så som han gjorde där.
Men bara för att han vissa gånger varit lite för extrem så betyder det ju inte att allt är dåligt. Folk hakar upp sig så mycket på enstaka grejer tycker jag ;o
#32 Ja men nu pratar vi inte om vibrationshalsband utan EL-halsband, som han använder.
Att nästan ha dödat en hund är inte något man bara kan bortse från, är det så konstigt att folk hakar upp sig på sådant? Han fortsätter ju gå i samma spår och vägrar inse vad han håller på med, vägrar inse vad som är fel i det han gör och har gjort tidigare.
Vad jag har fattat det som är att han använder den metoder hundar gör med varandra i flock. Ligger nog mer psykologi än träning i det.
Och det är skillnad på en hund som är rädd än en hund med respekt.
#34 Nej, han grundar bl.a. sina teorier på hur han tror att vargar beter sig i vilda flockar, dock är hans teori helt fel. Dessutom är människor varken några hundar eller vargar och skall inte bete sig på det sättet heller, en hund förstår inte en människa som håller på på det viset, det skapar enbart frustration och förvirring.
Han kanske får dem till det yttre att se ut att respektera honom, men på insidan är de allt annat än trygga, stor stress och rädsla, inlärd hjälplöshet m.m. Psykisk misshandel kallas det.
Jag förstår hur du ser på saken om du inte "sett vad jag sett". Tyvärr kan jag inte visa de extremare fallen då jag trots ordentliga försök inte hittar länkarna. Likväl har några klipp raderats från youtube. Så om du inte håller med mig efter detta förstår jag absolut :) Vi har alla olika åsikter.
Här är några länkar med exempel.
http://www.youtube.com/watch?v=nJyPPbZxyXw
http://www.youtube.com/watch?v=Qh9YOyM2TAk
Här är ett dåligt exempel med en dålig video. Det är ett exempel där han elshockar en hund tills den praktiskt taget vill krypa under soffan och försvinna, och biter sin ägare i processen.
http://www.youtube.com/watch?v=GptupfqLYwc
Jag förstår att många av sakerna han gör är sista utväg. Absolut. Men att säga att det är BRA det är att överdriva.
Varför är elhalsband och stackelhalsband förbjudna i Sverige? Jo - för att det klassas som för radikala medel för att sätta på en hund. Alltså, djurplågeri.
#31 Kolla in lite fler avsnitt, finns massvis där han riktar ordentliga sparkar, ex mot ansiktet på hundar, vissa gånger hinner hundarna undan och vissa inte, såg ett där han sparkade mot en liten hund, den han dock undan, skulle den inte gjort det kunde det ha gått illa för den stackars hunden.
En hund som är ordentligt uppe i varv reagerar inte på en liten knuff, utan det är ordentliga kickar som han gör på många hundar för att de skall avbryta, dessutom på mycket känsliga stället, det gör ont, att påstå annat är att ljuga. Dessutom är det bestraffning han kör på, han korrigerar inte, utan straffar och då är det ju även helt meningslöst, hundarna får inte lära sig vad de skall göra istället utan blir enbart straffade.
Shadow var bara ett av exemplen. (Hybrid eller inte, strypning är aldrig en "rätt metod".) De fick se Jack, Josh och JonBe också. Och eftersom tillvägagångssättet inte är något ovanligt för Cesar så kan man knappast kalla det för någon slags engångshändelse.
Intervjupersonerna visste inte på förhand vad de skulle få se, de visste bara att jag sökte intervjupersoner till ett arbete om etik i hundvärlden, så det var inte en inhåvning av anti-cm-personer.
Just Cesar verkar ursäktad mycket. I andra fall tar man en veterinärs ord på allvar, om denne bedömmer något som djurplågeri, misshandel, strypning osv, men när det går emot något Cesar säger eller gör, så blir det plötsligt en annan sak.
//Lina
Jag tycker det är fel att utsätta hunden för sådan stress och såna situationer den inte klarar av. Att verkligen se till så att hunden gör så mycket fel som möjligt så att man kan skälla på den för att den är fel. på 50-60 talet var hans sätt att "träna" hundar de enda som fanns och man visste inte bättre. Nu vet vi bättre och all ny forskning bevisar hur mycket fel den där "dominans teorin" är. Dominans finns inte mellan olika arter. Dominans finns i en grupp med djur av samma art och den som är högst i rang går ALDRIG och trycker ner eller på annat sett är elak mot någon annan individ i gruppen. Den som är dominant kan liknas med någon som har bra självförtroende tycker jag, den vet att den är bra och den behöver inte bevisa det för någon. Det är den som är "undergiven" (subdominant) som lägger sig ner för de mer dominanta, men absolut inte för att de trycker ner den utan de gör det självmant. Det finns mycket att läsa om detta och jag föreslår att ni börjar med att läsa lite ny forskning om ämnet dominans. Då kommer ni också att inse varför hans metoder inte är bra.
En bra artikel om ämnet: http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen
En väldigt bra bok: http://www.adlibris.com/se/bok/hundars-och-vargars-beteende-myter-och-fakta-9789197559140
Sen kan jag väl tycka att endel han säger är bra, tex att man måste motionera hunden och att det är ägaren det är fel på (även om det faktiskt finns hundar som är så kassa mentalt att ingen kan få ordning på dom helt och hållet) och inte hunden. Men det är TV underhållning på hög nivå och jag tycker det är så tråkigt att det faktiskt visas på TV när hans metoder är uråldriga. Quick fix funkar sällan i längden och vad gör man med en hund som klarar av att säga ifrån? Trycker ner den ännu mer tills den får så ont (eller inte kan andas) att den inte kan fortsätta?
Om jag tar ett exempel: En hund som gör utfall säger de flesta är aggressiv. Men om vi skulle tänka på ett annat sätt, att en hund som gör utfall vill ha mer avstånd till den/det den gör utfall emot. Skulle ni fortfarande tycka att hans metoder är bra eller skulle ni välja att träna en sådan hund på ett annat sätt?
Mvh Linn
#39 valt hans metod :)
#31 har jag, har med besökt hans hemsida. Japp jag kommer använda hans metoder på mina hundar, funkar utmärkt. Det är psykologi bakom hans metoder, han kan läsa av en hund som ingen annan kan. Finns flera avsnitt där han hjälper hemlösa hundar och personer att välja rätt hund från hundhem, läsa av dem. Vilket jag tror många hundtränare idag missar, att läsa av en hunds kroppsspråk rätt. ATT inte förmänskliga sin hund. Tror det folk kanske hänger upp sig på är att det alltid är ägarens fel på hur hunden beter sig. Beter sig ens hund dåligt eller har något dåligt betende är det ägarens fel och inte hunden. Är en hund aggressiv/rädd för minsta lilla betyder det att ägaren har hanterat sin hund fel och inte är det hundens fel, läsa av hunden rätt är viktigt. Det är en sak som Cesar förmedlar.
#38 finns fall där hybrider har dödat sina ägare, säger bara att hybrider är fel att ha och därför kanske inte hans metoder fungerar. Finns ställen för hybrider, där ägare lämnar för de inte klarade av en hunds betende blandat med en vargs. Finns avsnitt med Cesar där han pratar om hybrider. Men jag har inte sett avsnittet men säger bara att det är en hybrid och för ett fel kan man inte döma en person.
#40 Dock är ju Cesar många gånger mycket dålig på att läsa hundar, han tolkar hundarna helt fel, påstår att osäkra hundar är "dominanta" (ett begrepp som inte är relevant eftersom begreppet inte har något med sammanhangen att göra överhuvudtaget, Cesar har inte koll på vad begreppet dominans betyder) och därefter använder sig av helt fel metoder på sådana hundar.
#36 ehm, ser inga fel i några av videoklippen. Han gjorde rätt i alla situationer. Är det det ni kallar misshandel? okej, ni tar misshandel till en helt ny nivå :P
#40 finns det bevis på det påståendet?
#43 Läs Rasmus arbete t.ex. som jag länkat, han tar upp mycket av dessa saker och gjort en ordentlig sammanfattning av det hela, läsvärt arbete!
#42 Nej, det gjorde han inte, samma saker kan man ändra med mycket bättre metoder, vilket leder till mycket bättre resultat.
Så enligt dig är det helt rätt att nästan strypa en hund till döds?
Då kan vi sluta diskutera. Behandlar du din eller andras hundar så beklagar jag.
#45 har inte sett någon hund strypas till döds.
#47 Shadow ströps nästan till döds, du kan ju läsa mer här i tråden om vad som hände Shadow.
Stor tumme ner. Nej, gillar inte han alls och hans "metoder" osv.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#48 gillar hans metoder och kommer använda dem på mina hundar:)
#50 Så du tycker att han gör rätt som använder t.ex stackel, och nästan stryper vissa hundar (syns tydligt, i alla fall för mig, i vissa klipp) och tvingar hundarna till att göra saker? För jo, i många fall gör han det.
#50 Att ett helt land förbjudit allt vad som har med honom att göra borde ju också få en att förstå att det han gör inte är särskilt trevligt.
#51/#52 stackel har han ju på hundar som är i röda sonen eller som är i behov av det, akuta fall. Finns det ingen annan lösning så ja använd stackel tycker jag, hellre det än att avliva. Han använder inte stackel så ofta ens, endast vid behov. Vdå allt med han att gör förbjudet? Om han var förbjuden varför var han här och undervisa oss då?? han använder ofta utan stackel.
#53 Inte en enda hund ska behöva utsättas för skackel! Det är ren djurplågeri i mina ögon att använda det, taggar in i halsen nej usch!
Nej då är det ärligt talat bättre att avliva hunden om den är så farlig, bättre för hunden än att utsättas för all den stress och smärta som den utsätts för.
Han har andra metoder som jag inte anser är bra heller, inte bara skackel. Men orkar inte rabbla upp allting här.
#53 Men usch vilket synsätt! Stackel är aldrig rätt att använda, det finns ALLTID andra lösningar än ryck i stackel och elhalsband, att han inte väljer att använda de bättre metoderna betyder inte att de inte existerar. Är en hund riktigt extremt stressad, har riktigt jobbiga problem inbyggda som försvårar dess liv kan det helt klart vara bättre att avliva, en död hund lider inte, lider gör de däremot av denna typ av behandling.
Han är inte på något sätt en sådan guru som vet allt som han försöker framstå, skall sanningen fram så kan han inte särskilt mycket om hundar, dess egenskaper och träning mot vad andra hundtränare kan.
Österrike har förbjudit honom och hans metoder till fullo.
#55 trevligt att du säger usch till mig :P tycker bara avlivning är sista utvägen.
Tror Cesar kan en del och det finns bevis på att han kan saker om hundar. Kolla bara på hans hundcenter.
#56 Och det har jag sagt då eller?
Jag nämner att det absolut finns andra vägar att träna en hund på än ryck i stackel och elhalsband, men visst om du inte vill tro på det så är det din sak, men sprid inte falsk kunskap.
#57 Allting visas inte på tv och man ska inte förlita sig helt på hans program. Han visar då inte sina kunskaper i så fall i sina program, snarare tvärtom i många läge tyvärr. Nej finns betydligt bättre hundtränare osv
#57 Vad är det med hans hundcenter? Visst kanske han kan något, men han saknar stora delar av viktig kunskap om hundars beteende och hundträning och använder många felaktiga metoder, rent farliga och mycket oetiska metoder. Det han kanske kan är inte något som en annan hundtränare inte kan, det finns massvis med bra hundtränare här i världen som kan samma saker som han och mycket mer därtill, men som inte använder dessa hemska metoder som han delvis använder, varför inte vända sig till dem istället. Att man är på tv betyder inte att man är bra, det betyder bara att man är bra på business. De bästa tränarna är inte de som visas stort i tv, det är de som är där ute och faktiskt kommer någonstans med sina hundar.
Stämningar, stor avsky, att länder börjar förbjuda hans metoder, stort ifrågasättande, kunniga tränare som tar sig tid att försöka få honom att förstå (även om han vägrar inse) o.s.v ger ju faktiskt till känna att man borde tänka om lite.
Och som sagt läs Rasmus arbete, han sammanfattar det hela mycket bra. https://docs.google.com/file/d/0B4A3F6ijmUCoZjYzOWYyZjYtOWIyOC00Yzc2LWEzMDctYTY1ZDZmZWZlNzlh/edit?hl=en&pli=1
#58 "Men usch vilket synsätt!" det skrev du men men. Vdå falsk kunskap???
Ibland finns det inga andra vägar kanske för hundar som är riktiga akutfall ? Jag ser aldrig att hunden skadas av hans metoder och det är verkligen fel av dig att säga att han BARA använder stackel och att det är hans metod. Han använder så mycket mer än de verktygen, han läser av de bra och hjälper ägare att förstå vad felet är och lär dem göra rätt.
#61 Det finns alltid andra vägar! Det finns massvis med duktiga tränare som arbetar med dessa typer av "akutfall" (som många gånger i hans fall absolut inte är några akutfall) utan att använda några hemska metoder och som faktiskt får resultat som håller i längden, vilket inte CM får, han använder Quick-fix och kör med straff, vilket inte leder någon vart. Quick-fix kan fungera en kort stund, precis som kan visas i tv, men så småningom kommer problemen tillbaka (vilket givetvis inte visas i tv), eftersom man inte förändrat något hos hunden, man har bara tagit bort konsekvenserna av problemet, ex. genom rädsla, men inte arbetat med det grundläggande problemet.
Shadow t.ex. ströps nästan till döds, är inte det att en hund skulle bli skadad? Han har blivit stämd efter att hundar varit på hans hundcenter eftersom de var värre och mådde mycket sämre när de kom därifrån.
Du verkar inte vara så insatt i det hela, ta och kolla upp lite mer omkring det hela så förstår du nog bättre vad folk försöker förklara. Om du tar dig tid att läsa Rasmus arbete kanske du börjar förstå vad som menas, det skulle ta väldigt lång tid att förklara här, men han har satt ihop mycket av vad folk här försöker förklara. Och nej, Rasmus försöker verkligen inte stjäla publicitet av CM, varför skulle han? Rasmus är en duktig och kunnig tränare, som har utbildat sig mycket i ämnet och själv arbetar med hundar som enligt CM skulle klassas som "akutfall", CM däremot, har inte den endaste utbildning inom hund.
#62 Det är ett fall du bara kan komma med. Jag har inte ens sett hundens klipp så kan ej utala mig om det, kom med andra gånger han plågat ? Vdå insatt jag tittar /läser och ni drar era slutsatser efter exakt samma saker som jag gör. Jag gillar Cesar Millans metoder och tycker han förstår sig på hundarna bra. Jag anklagar ej rasmus för något eftersom jag aldrig träffat han eller sett hans arbeten. Cesar Millan är en bra hundtränare tycker jag och har aldrig sett en enda hund misshandlats i hans program.
En hybrid är, Hälften Hund hälften varg. Något man inte ska avla på. Så de ska man inte ha som husdjur tycker jag. Dåliga ägare som ens skaffade sig Shadow om han nu är hybrid.
#63 Men kolla avsnitten då? Hur kan du säga att han aldrig skulle misshandla några hundar och att du aldrig sett han göra det när du knappt kollat några avsnitt.
Nej, men läs Rasmus arbete då som är länkat här många gånger om.
#61 Min hund var ett s.k. akutfall. Gjorde utfall mot allt, stressade, vaktade osv. och var allmänt odräglig. Ska jag ringa Ceasar och göra min hund mer osäker och mer stressad då? Låt mig berätta att det gjorde jag då inte. Prövade metoder, vande honom succesivt vid hundar och nu kan han sitta 10-7m och titta, gny och ta kontakt med mig. Tog hem mer folk så att han vande sig vid att det kommer folk hem till oss, han skäller numer 6-7ggr innan han går och lägger sig. Har aktiverat honom mer, ökat hans självförtroende och liknande, och han är inte stressad. Jag har inte användt Ceasars metoder och ändå kommit såhär långt. Chockerande, right?
-

Kanske är jag den enda, men jag har aldrig sett honom misshandla en hund?
Mvh Ellenfyrkant
#64 jag kollar ganska ofta på hans avsnitt:) Någon här bifogade även klipp där det påstods hundarna misshandlades men jag såg ingen misshandel i klippen …
#65 Nej jag är inte chockad.
#66 samma här har aldrig sett :P
#67 Frågade dock inte om du blev chockad eller icke. "Ibland finns det inga andra vägar kanske för hundar som är riktiga akutfall ?"
-
Ingenstans i showen talas det om Shadow som en hybrid, så jag vet inte vart det kommer ifrån. Han är en Alaskan malamute-mix som de plockade upp på ett malamute rescue.
Några andra hundar, några citat.
JonBee:
Veterinär1: Det är ju uppenbart på slutet i alla fall att hunden har svårt att andas när den ligger där och hässjar igen det syre den inte har fått på en god stund. Sedan är det ju också väldigt mycket kast och drag. Skademässigt så, här håller det på ganska länge också, så överhettning, risk för strupskador, nackskador… att den tuppar av helt enkelt av syrebrist.
Veterinär2: Första gången så tappar hunden svansen där och blir jätterädd och så ska han trycka ner honom och han är rädd. Hunden uppfattar det här som ett rent hundslagsmål, alltså, så att han slåss för sitt liv. Och sedan så får han ner honom, men det är för att han strypt honom, för tungan är ju jätteblå. Och sedan ska hon gå ut för att hon utstrålar negativ energi på något vis. Det är för att hon inte ska se hur han gör, för att inte han ska komma i dålig dager, så uppfattar jag det. JonBee har lärt sig att det är ännu farligare att vara inne, då blir man anfallen, av främmande som de bjudit in.
Enligt din professionella åsikt, löper hunden någon risk för skador? I sådana fall; vilka och varför?
Veterinär1: Risk för skador på hals och nacke, men jag tycker inte att det är ett, alltså, bra sätt att träna hund. Det ser ut som han närmast är utslagen.
Veterinär2: Han höll på att strypa hunden. Risk för fysiska och psykiska skador. Hunden höll på att bli strypt. Inte fick han mer förtroende för människor.
Jake**:
**
Veterinär1: Han verkar mest trycka ner honom på sidan. Jake verkar stressad. Flåsar väldigt kraftigt. Hunden var utmattad. Inte lugn. Det här är ju en främmande människa för hunden också. Ingenting jag själv skulle använda på mina djur eller rekommendera någon jag känner att använda de här uppfostringsteknikerna.
Veterinär2: Han är rädd, stressad.
Etolog1: Jeezus. Mycket stor rädsla, möjligen också rage det är lite svårt att bedöma eftersom han har munkorg. Sparkar han för att fly undan (FEAR) eller för att åsamka skada (RAGE)? Motivationssystemen för dessa beteenden är olika. Vitt uppspärrade ögon är något jag förknippar med rädsla som tyder på att det förmodligen är FEAR. Jag ser inte hunden ge upp riktigt under inslaget, men om den gör det så är det inlärd hjälplöshet med de bieffekter detta ger. Om FEAR är den drivande motivatorn så finns dessutom risken för en CER (conditioned emotional response) som leder till ökad likadan respons nästa gång. För mig är det oklart vad det är tänkt att djuret ska lära sig. Av kommentarerna förefaller det som om syftet är att ändra känsloläget. Problemet är att tränaren uppenbarligen inte kan skilja på en lugn och tillfreds hund från en som är rädd och utom sig men har gett upp.
Etolog2: Jag skulle säga att hunden upplever stark rädsla och panik.
//Lina
#67 Shadow höll på att strypas ihjäl, som du kan läsa här ovan hände det även lite andra otrevliga saker, du kallar inte det misshandel?
I andra avsnitt kan man se hur han elchockar hundar, sparkar i ljumskar och mot ansikte på hundarna, rycker med stackel o.s.v, är inte det misshandel? Sedan förekommer ju en hel del psykisk nedbrytning som också är en typ av misshandel.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#67 Detta kallar inte jag sund hunträning, om man kollar klippet. Att dra upp hunden för trappan. Stackars hund säger jag.
Nu är detta milt jämfört med sånt som han brukar göra…
Här är med Shadow. hunden håller på att strypas 😕
Håller med #70!
Hela episoden
//Lina
Ofattbart hur en del blundar för hur illa cm behandlar hundar!
Såg inget i videorna. ingen stryps ? ingen svimmar. Tror det är ganska lätt för flera miljoner tittare att döma en enda person. Hade fler hundtränare synts på Tv och blivit kända och fått träna kändisars hundar med, så skulle nog även folk där döma minsta lilla rörelse dem gör. Ex. skulle Rasmus med varit lika känd skulle han med blivit dömd av olika folk för hur han tränar hundar. Det är lätt att döma för minsta lilla.
#75 Du borde lära dig att läsa av hundar bättre om du ser att hundarna inte lider av att ha ett stryphalsband spänt precis under hakan.
-
#76 Han blir biten om han inte lyfter hunden så. Det kanske ser hemskt ut men ingen håller på att dö.
Undrar vad Shadow lärt sig? Eller Schäfern som blev elad när en katt hölls över hans huvud för att den skulle lära sig att katten stod över sig i rang. Rappakalja i kubik o kvadrat.
#75 Då borde du kolla noggrannare… I Shadow-avsnitten tycker jag man ser det tydligt hur hunden inte for luft osv.
och i den med sankt bernharden drar han hunden upp för trappen = definitivt inget bra eller rätt sätt att träna en hund på, att lära sig gå upp för några trappor…
#77 Spelar ingen roll man praktiskt taget stryper inte en hund pga det, bättre att ha munkorg på vid träning i såfall, och ha andra bättre metoder anser jag.
Som jag säger det är lätt för er att döma efter en video eller för en person gör något som upplevs hemskt ut. Jag tycker iallafall det han gör är bra. Alla kan ju inte gilla allas metoder.
Stödjer inte en som gör hundar illa i alla fall…
#80 Handlar inte om en video, utan flera gånger, upprepade gånger…
#81 vad jag sett och läst i hans böcker så anser jag han har bra metoder och läser av hundar bra:)
Om han misshandlade hundar skulle han väl inte få så många som gillar hans metoder. Kändisar skulle ju verkligen inte anlita honom för det är dåligt för deras rykte/image. Fergie är en av de som anlitat honom :)
#82 Man ser klart i många videoklipp att det inte är bra metoder han kör med, jag tror personligen att många anställer honom just pga att han är känd och viss del okunskap. Vissa få metoder han gör är bra men som sagt , stödjer ingen som drar iväg med hundar, nästan stryper dem och använder olämpliga halsband mm… Det väger inte upp det han gör bra….
Och vissa hundar biter ju honom av olika anledningen, t.ex smärta, stress, obehaget… Så han själv som skapar vissa situationer.
#77 Varför tror du Shadow bet honom? Hmm.. Kaaan det vara för att han blev strypt och behövde komma loss? Pröva att sätta ett strypkoppel längst upp på hundens hals och dra upp så hårt att framtassarna lyfts och se om din hund blir passiv eller om den biter dig.
-
#82 Han har lika många som avskyr honom, troligen mer som avskyr honom än gillar honom. Oftast är det de som inte har så stor kunskap om hundar och hundträning som gillar honom, för att sen när de lärt sig mer om hundar skippa honom. Som sagt har han blivit stämd och han gjorde ju även ett självmordsförsök eftersom det är så många som avskyr honom.
En hund blir inte halvt medvetslös och blå sådär bara, det blir den om den håller på att strypas.
#85 Självmordsförsöket hör inte hemma här, det var relationsrelaterat vad jag vet.
Han må vara hur duktig/klantig som helst vad gäller hundträning, det har inget med hans skilsmässa att göra.
Visst har han en läcker häck o en sexig röst, men det gör honom inte till duktig hundtränare.
#86 Som jag förstått det hade det med hat mot hans metoder att göra, det kunde man iallafall läsa om i vissa artiklar, såsom han uttryckt sig, om det är just det som är anledningen kan man ju förstås kanske inte veta till 100 % om man inte frågar honom själv.
Gloriosa. Att försvara hans metoder "för att så många gillar honom" är som att försvara förintelsen "för att det fanns många nazister".
Okunskap. Folk blundar och folk tycker att hundar är djur som ska disciplineras. Precis som att det finns folk som slår sina barn. Visst finns det gott om dem, men inte fasen är det bra för det :)
5, har du poppa popcornen än 😉
Jag anser väl att han gör det mesta med skapa obehag för att få hunden dit han vill positiv metod finns inte på hans karta, jag förstår att länder förbjuder att visa avsnitten med Cesar.
Jag är en av dom som var ganska okunnig och älskade Cesar. Är uppvuxen med hundar. Men aldrig med någon problemhund. Kollade på massa avsnitt och lyssnade på att han sa att han bara pekade hunden m.m. Att man behövde göra så. Att det va sista utvägen. Sen köpte jag hund och fick en hund som var livrädd för hundar. utfall konstant och han har bitit hundar. nu tycker dock alla det är jätte gulligt när han försöker vara "kaxig" efter som han är 25cm hög och en pomme. Jag ville inte göra illa honom m.m. så var bestämd på att hitta en metod utam ryck m.m. och då, för att få bort detta problem fick jag fördjupa mig i hundar på ett sätt jag aldrig behövt förut eftersom våra hundar har älskat allt och alla m.m. Jag lärde mig om hundar, deras beteende m.m. Och lär mig fortfarande. varje dag. älskar det. Och nu avskyr jag honom. Önskar att alla som älskar honom kunde läsa lite om hundar. Och om ni efter det säger att han läser hundar bra så är det upp till er. Men läser man tillräckligt mycket tror jag inte man kommer tycka det. Men det är min åsikt.
''Nej men… min hund är psykfall, jag pallar fan inte.. jag köper stackel och trycker in metallpinnar i skrällets nacke och hals.. då kanske han lär sig nåt!'' Kanske det är ägarna som borde få stackel inkört i deras hals… för är det någon som behöver tränas så är det ägarna som anser stackel (och diverse saker) är okej och tror det kommer lösa problemen åt en.
Vad är det vi brukar säga här inne….? Just ja: Om hunden inte förstår vad du vill så har du inte visat tillräckligt tydligt.
Så, är det verkligen hunden som ska få ta all skit för att den är på fel bana? Är det inte ägaren som ska gå en kurs eller dylikt för att lära sig allt om hundar och därtill? Lär vi verkligen hunden nåt genom att utsätta den för smärta, panik och ångest? Tänk, tänk, tänk… använd hjärnkontoret och tänk. Snälla någon vad jag blir galen.
#93 Fast Stackel ska inte borras in i hundens nacke utan nypa skinnet.
-
#94 Den här bilden är ju rätt vanlig dock;
95, Hua stackars hund 😢
Jag gillar CM:s filosofi och det han säger men jag tycker att han går emot sig själv för så fort han hanterar hundarna så är det hårt, bryskt, ryck och slit. Tycker inte det går ihop med vad han säger om att respektera hunden som individ och som hund.
Tycker han är fantastisk i sitt sätt att bemöta hundägare med respekt, oavsett hur dom behandlar sin hund. Det kommer han långt med, men varför behandlar han inte hundarna med samma respekt?
Tycker det han säger om att vi människor gärna älskar hundarna till döds men vi är rädd för att uppfostra och aktivera dom. För mycket kärlek är inte bra, vi ska älska dom men vi måste först uppfostra och aktivera dom.
Huruvida man ska bli en guru bara för att man förespråkar dagliga promenader är ju tveksamt, det borde vara sunt förnuft! Inget man kan sko sig på men USA är ju USA…
Hans teorier om dominans tror jag inte på, inte mellan människa-hund iaf. Däremot tycker jag att han läser av hundarna väldigt bra och kan förhindra bråk osv. Däremot skulle jag aldrig använda hans metoder och jag hoppas verkligen ingen försöker sig på att bli en egen CM! Livsfarligt!
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Jag tycker han använder rätt metoder iallafall och han är kunnig. Alla kanske inte gillar hans metoder men man kan inte hata en person för det, man kan få kritisera men att ha så mycket hat mot någon det är inte att kritisera. Han räddar hundars liv och hjälper människor anser jag och han som person utanför "jobbet" verkar vara en snäll och omtänksam människa som bara vill väl.
#75 Herregud… Ingen stryps? Titta igen på klippet.. Hunden har ett helstryp på sig. Eller nej, Titta inte. Undersök. För tittar man bara är det lätt hänt att man missar saker.. Shadow ligger inte där på marken eftersom han blev trött av att hoppa omkring. Han ligger på marken eftersom han fick svårt att andas. Det kan man även se, att han andas på ett helt annat sätt än om det bara varit fysisk trötthet… Möjligtvis att shadow inte höll på att dö, men nog *** fick hunden syrebrist. Och hade Cesar inte touchat honom, och hållt kopplet så spännt i början hade det säkert aldrig hänt. #98 Rätt metoder och kunnig? Hur förklarar du det här? http://www.youtube.com/watch?v=HcGyzMIqPiU Alla som har kunskap vet att man inte ska lyfta i nackskinnet då det kan orsaka skador på muskler/vävnad. Ett annat klipp jag sett, så handlade det om en berner sennen som inte ville gå uppför trapporna i familjens villa… Cesar tar en liten språngmarsh med hunden, springer in, och försöker springa uppför trappan, varpå hunden tvärstannar. Cesars lösning? Att slita och dra för kung och fosterland… Du låter ju nästan som en tjej som är blind för allt pga kärlek….
#99 Du menar nog med sankt bernharden som jag visar i #71?
Ja jag tycker synd om den 😕
#100 Ja, sankt bernhard är det ju.. vet inte varifrån jag fick berner sennen :P
#101 Ibland rör det ihop sig hehe
Jag undrar om jag skulle kunna lära CM något om jag började strypa på honom. Så som han höll på med shadow?
Men hur kan jag tänka så?! det är ju misshandel! … men att strypa en hund räknas inte som misshandel. ELLER?!
#103 Tyvärr skulle du antingen få fina böter eller en ny fin dräkt som matchar ditt nya rum med galler :o
#104 Det var ett lite dåligt försök att vara rolig. Men efter alla kommentarer jag läst så skulle de som inte gillar CM säkert heja på mig haha 😂
Teddies matte Arbetet va mycket läsvärt. Ska visa det för min morfar som är Cesar fan. Kanske han lyssnar på det eftersom våra samtal inte kort någon stans.
107. Jag känner flera som anser att Cesar är bra och de kör ganska mycket efter hans knep då inte med verktyg men ja vissa knep. De tror att hundar som juckar visar dominans helt endast. Att hundar kissar i flock nene de kissar över varandras kiss för markera att de är dominanta. Att hundar river med bakbenen efter kissat/bajsat är bara dominans, för att visa alla andra hundar att de är på väg att ta över. En tik som lyfter lite på benen är helt kart ledar-tiken är den inte det blir det snart strul i flocken. Jag ser det så här, jag orkar inte tjavsa om detta med denna person eftersom denna verkar vara lite väl okunnig i läsa av hundar, dessutom okunnig på att veta att hundar dubbelmarkerar lite med krafsa med tassarna efter dom har kissat/bajsat. Om nu din morfar anser Cesar är bra låt han tycka det köp någon bra bok till han i julklapp finns riktigt bra böcker jag är lite mer Anders Hallgren fan o där finns det bra böcker o läsa. Själv köpt en av hanns böcker till en bekant som tror på Cesars knep är bra.
#108 ja det har du nog rätt i. Onödig energi att lägga. :)
Cesar Millan ❤️ Bästa hundprataren enligt mig iallafall! Innan jag har sett hans program och läst hans böcker så förstod jag typ nästan ingenting om hur hundar tänker och hur dem fungerar osv… Men nu efter att jag då har sett hans program och läst hans böcker så säger jag bara:
-Wow vad duktig han är och det är tack vare han, som jag har lärt mig så mycket om hundar! 🐶
#110 I den blindes rike är den enögde kung
Kanske ta och läsa några böcker av några andra också för att få lite mer kött på benen gällande hundar och hundträning? Hans teorier går ju emot all nutida forskning och dagens kunskap inom hundträning.
Per Jensen och Kenth Svartberg t.ex. är värt att ta en titt på.
Tipsar åter igen om Rasmus arbete; https://docs.google.com/file/d/0B4A3F6ijmUCoZjYzOWYyZjYtOWIyOC00Yzc2LWEzMDctYTY1ZDZmZWZlNzlh/edit?hl=en&pli=1
#111 Jag bryr mig inte om du/ändra inte gillar honom :D Tack för boktipset, men jag håller mig ändå till Cesar, för jag tycker han är helt Awsome iallafall och det står jag stolt för ❤️
GOO Cesar!! 😉
#112 Har du studerat andra hundtränare och så?
Så du tycker att en person som använder stackel (som är förbjudet i Sverige), tvingar hundar till saker, t.ex drar dem upp för trappor när de inte vill gå med, i princip stryp vissa hundar i program (hans fel att de har försökt bita) mm? Är et sund bra hundträning enligt dig? Hoppas inte du tränar din hund som Ceasar gör i många program 😕
Handlar inte nu om att "omvandla" dig till att gilla andra osv, utan bara att du ska få en tankeställare 😉
#112 Alla tycker väl vad de vill så länge de inte följer hans metoder, som att straffa hundarna utan att korrigera/rätta till och straffa genom att skada och skrämma dem till lydnad.
Läs Rasmus arbete, mycket bra och läsvärt!
#113 Cesar tvingar inte hunden till nått! han visar bara vem det är som bestämmer och är en tydlig ledare! Han vill inte göra illa hundar och det gör han inte heller… "drar dem upp för trappor när de inte vill gå med" Men snälla, tror du allvarligt att han gör allt bara för att vara dum och göra illa hundar??? "Tvingar hundar till saker" Han tvingar inte hundar till att göra nått, han försöker få hundar att "tänka om"
Cesar hjälper hundar och det tycker visst inte vissa människor uppskatta/förstå??? Jag tycker då att all jobb och tid Cesar lägger ner för att hjälpa hundar är helt fantastikt! Det är ju bättre att han hjälper hundar och få de att bli friska i "psyket" än att inte göra nått alls, för det han gör, GÖR STOR SKILLNAD! Tänk bara så många hundar han räddar och lyckas rehabilitera och som sedan kan få ett kärleksfullt hem och ett liv som är meningsfullt för dem! Är inte det tillräckligt bra!!!? Hade du kunnat göra det bättre än vad han gör? blir bara så himla frustrerad! Ni får ursäkta mig om jag låter arg, jaa eller vad ni nu tycker… men jag tycker då att han är en HJÄLTE, som lägger ner all sin energi och tid på att få hundar att leva ett meningsfullt och lyckligt liv som dem förtjänar precis som vi människor. ❤️
#115 Han lär de att de är hjälplösa, dvs inlärd hjälplöshet. Inte att de har en tydlig ledare för INGEN vill följa en ledare som slår, sparkar och brottar ner en, dessutom finns ingen sk. rang mellan två helt olika arter.
-
"slår, sparkar och brottar ner en" Harreguudd! tror du att han är en sådan ond människa att han vill sparka, slå och brotta ner hundar!? Skämtar du med mig?
#115 Då borde du verkligen titta på videos som finns här i tråden, bland annat den med sankt bernhardshunden. Han drar praktiskt taget upp hunden för trappan, det är inte att visa vem som bestämmer.
Nej han tvingar dem. Det syns väldigt tydligt i flera avsnitt.
Du behöver se det med helt andra ögon.
Finns flera andra sätt att "visa vem som bestämmer" om man nu tvunget ska göra det. Man ska vinna hundens tillit och respekt på ett bra sätt.
Det handlar inte om att "hjälpa". Utan hur han "tränar" vissa hundar och vilka metoder han använder. Ja han vill hjälpa många hundar, ibland lyckas han på bra sätt och ibland på dåliga sätt.
Din text är jobbig att läsa på överdriven användning av frågetecken, utropstecken osv, tänk gärna på det när du skriver.
Jag skulle aldrig använda dem metoder han gör. Finns dem som är bättre än honom på just hundträning och rehabilitering, som helt enkelt gör det bättre. Finns flertalet andra hundtränare osv som lägger ner mycket tid och energi men som tränar på andra vis osv, som också är hjältar, som jag mer ser upp till än honom. "Vardagshjältar" bland annat.
#118 Hur hade du gjort då med hunden i det fallet? Cesar tvingar inte hunden för att vara elak han gör det för att visa hunden att det är inget att vara rädd för…
#115 Kanske ta och kolla mellan raderna och inte sluka allt som han säger, han är grymt bra på att göra tv, men inte så mycket mer egentligen, han har inget som inte en annan tränare har.
Han kör med Quick-fix och det finns inga quick-fix i världen som håller i längden, så småningom kommer problemen tillbaka och ofta dubbelt värre, men det visar man ju såklart inte i tv. Han jobbar inte med det grundliga problemet, tar bara bort konsekvenserna och det på ojusta sätt, men arbetar man inte med grundproblemet kommer man aldrig komma någon vart. Att påstå att han inte tvingar några hundar ill något och aldrig skulle skada dem är ju heller inte sant. Och hundarna blir verkligen inte friska i psyket, ofta sysslar han med att bryta ner hundarnas psyke, ren och skär psykisk misshandel.
En relation skall inte utgå ifrån "vem som bestämmer", det är bara rent trams, en hund tror varken någonsin att den själv skulle "bestämma" eller att en människa skulle "bestämma över den", något sådant existerar inte. För att nå framgång är det en bra relation som gäller, och det får man inte genom att köra på härskar-metoder.
Ta och läs Rasmus arbete, där finns det mesta sammanfattat som många här vill förklara, men det blir väldigt långt att börja dra upp här, han tar även upp hur han själv skulle göra istället. Sen när du läst det kan du återkomma.
#119 Nu skrev du till dig själv, vem syftar du på?
#117 Nej, jag skämtar inte. Be någon gräva in fingrarna i din hals och trycka ner dig mot marken. Be någon "peta" till dig med hälen i magen, be någon nypa til i midjan varje gån du gör något fel. Sätt på dig ett elhalsband, ett stackelhalsband och känn hur det känns, be en vän sätta på dig ett strypkoppel och be hen rycka till varje gång du går framför denne, eller gör något fel. Tror du att det kommer vara kul? Räknas det som misshandel? Ja, det gör det. Tänker du vara blind och fortsätta tro på en människa som misshandlar hundar i ett tv program så visst, go ahead, men kom inte och säg att han är bra, för det är han verkligen inte.
-
#117 Men det är ju det han gör, kanske ta reda på mer innan du börjar påstå saker som inte stämmer?
Mycket vanligt att han brottar ner hundar, kickar i ljumsken eller rent av sparkar, sparkar mot ansiktet på hundarna förekommer i flera avsnitt, strypning, ryck med stackel, stryp eller hans egen designade stryphalsband på det mycket känsliga stället på halsen, elhalsband o.s.v.
#119 Skulle du bli mindre rädd om någon tvingade dig till något du var livrädd för? Så kommer man inte över sina rädslor.
Okej jag har fattar att ni inte gillar honom och såklart så ska ni också överdriva med att säga att han misshandlar hundar bara för att ni inte gillar honom. Klassiskt! Varsågod, kasta ner alla era hatord på honom bara för att ni inte gillar honom! Mår ni bättre nu? Jag tycker att han är VÄLDIGT DUKTIG och nu tänker jag avsluta det hela här och nu därför det verkar aldrig som att det ska bli något slut i denna tråd. Alla tycker olika och ni behöver ju inte kasta på er på alla som faktiskt tycker om honom -.- Ni tycker inte om honom OKEJ vi fattar det ganska tydligt! Men ni behöver ju inte ätlta samma sak hela tiden om misshandel osv. Räcker det inte med att bara säga att ni inte gillar honom och punkt slut?
Aja hejdå! /Cesar fan ❤️
#115 vad menar du med en tydlig ledare? Menar du flockledare så beter sig inte den ranghögsta vargen sådär.
#125 Nej det handlar inte om det, utan ren fakta helt enkelt.
Du har missuppfattat hela principen av det vi har skrivit helt enkelt.
Vi säger helt enkelt ren fakta. Men du har inte besvarat allas frågor, och du verkar inte vilja se bristerna heller.
#125 Folk skriver inte här för att bara påpeka att de inte gillar honom, folk försöker ju få folk att förstå VARFÖR de inte gillar honom och få sådana som inte har insett vad han gör, faktiskt gör, det är ju inget folk hittar på, det är ju sådant som syns i avsnitten.
Att påstå att strypning, sparkar, till viss del dessa kickar, el-halsband m.m inte är misshandel tyder ju på att man har en lite snev verklighetsuppfattning, eller vill man bara så hårt blunda för sanningen att det blir ens egen sanning?
Och åter igen, läs Rasmus arbete så kanske du förstår lite bättre, att bara kasta ifrån sig utan att se lite andra synpunkter är ju inte särskilt smart, Rasmus har gjort det verkligt tydligt och klart hur han själv också skulle arbeta med dessa hundar istället, läs!
Helt ärligt så känns det som vissa (speciellt cesar fan) har fått för sig att en uppfostran är rätt och då vägrar dom lära om någon annan. Vet inte om det är för att dom inte vill se att det kanske inte är så som dom själva har byggt upp i sina huvudet. Eller för dom alltid har tyckt så och vill inte inse att dom hade fel. Jag älskar att ifrågasätta mina metoder/åsikter m.m. Ju mer jag läser om andra metoder eller pratar med andra som har andra åsikter inser jag att jag antingen verkligen tycker en metod/åsikt är rätt eller så öppnas en dörr och jag börjar inse nya saker. Det är så man utvecklas. Om man tycker någonting är rätt och är helt bestämd på det så kan man ifrågasätta det hundra gånger utan att ändra åsikt om det verkligen är så rätt som man trodde. ALLT kan och ska ifrågasättas. Om ingen skulle ifrågasätta skulle vi fortfarande tycka att vi skulle behöva slå barn när dom va dumma.
#129 Ja, det är väldigt tragiskt, känner till flera sk. Cesar-fan i min närhet som stenhårt håller fast vid dessa hemska teorier, även hans straff-metoder, "han är bäst och han har alltid rätt".
Inte ens när hundarna blir värre, ännu mer osäkra och till sist rent av farliga verkar de förstå att CM-metoderna är fel.
Jag tycker det är ganska pinsamt att höja cm till skyarna, och samtidigt förneka det som sker i programmen. Om ni nu finner honom så fantastisk, stå då för att ni gillar det han gör mot hundarna också! Att blåneka det ALLA kan se med egna ögon ser bara underligt ut.
#130 det är det jag tycker är så tråkigt. För att utvecklas måste vi ifrågasätta. Jag har faktiskt aldrig träffat någon som håller på med positiv förstärkning som inte tycker om när man ifrågasätter dom. Det kanske bara är jag, men jag tycker dom är mer öppna för diskussion. Startar man en med en Cesar fan så blir dom ofta sura och säger att det är så, bara för att det är så. Inge mer. Samma argument hela tiden. Man lägger fram fakta på fakta på fakta men det enda man får tillbaka är att det är cesars metod och han skulle aldrig göra illa dom. Han räddar dom. Finns ingen annan som han. Har varit i en diskussion med en om att hundpsykolog inte är skyddad titel. Och sen sa jag. Men se på Cesar, han kallar sig hundpsykolog. Han har ingen utbildning. Svaret blir, men det är ju för han har en egen metod som ingen annan. Han har ju utbildat sig själv.
En del av oss är så pass gamla att vi växte upp på BK där dessa metoder praktiserades förr. CM har inget nytt att komma med, förutom stomatol leende o en läcker stjärt. Hans metoder är förbjudna på brukshundsklubbarna sedan länge pga att de är skadliga för hundar o skadliga för relationen mellan hund o förare.
Visst, metoderna fungerar, det är bara det att vi numera vet att det finns betydligt bättre metoder att uppfostra o träna hundar.
http://www.nosvisklickerkunskap.se/CesarMillanhundviskarenvadsagerhanmellanraderna…..htm

Tycker att många av hans ideer är vettiga. Att hunden ska sitta lugnt och stilla innan man går in och ut, och före den får mat tex. Att gå vid sidan om ägaren och inte dra som en tossing. Att man ska kunna ta maten/leksaken utan att hunden morrar.
Jag har sett samtliga program som finns på Youtube, och det är kanske 3-4 gånger han använt stackel eller vibrationshalsband på hundar. Några gånger är det ägaren själv som köpt ett, och det har hänt fler gånger att han byter ut strypkoppel och stackel mot annat.
Den där "strypvideon" så inte kul ut, det håller jag med om, men hunden gjorde ju detsamma mot sina ägare, ska de också anklagas för misshandel när de försökte förhindras att bli bitna?
Har aldrig heller sett att CM sparkar en hund i ansiktet, eller ens sparkar någon. Han kickar lite till den, mer som en stöt. Tricket med handen mot halsen (imitera ett bett) har jag själv använt på hoppande hundar och de sätter sig ner omedelbart. Tyckte inte att jag misshandlade dem precis.
Hatar cancer och älskar vårlökar.