Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 898 ggr
linn8
0

2 hundar?

Hej! Om man har en hanhund och vill skaffa en till hanhund. Hur gör man så att dom inte rider på varandra? Det är ju ett naturligt beteende och man vill väl inte att hundarna bara ska bry sig om den andra hunden? Hur har ni gjort? Hoppas någon svarar!

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Majken!
7

Man säger till dom att ge fan i att rida på varandra.

[Cras]
1

att de rider på varandra är ett tecken på stress, så man kan ju alltid börja med att förebygga så ingen av hundarna behöver bli så uppstressade i lek/hälsning/annan situation. sen om det blir så ändå, sära på hundarna eller säg till dem om de lyssnar/kan kommandot nej och lugna sen ner dem på separat ställe.

för det är INTE naturligt för två hanar att gå runt och rida på varandra, det är hundar som mår dåligt.

linn8
0

#2 ok

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

linn8
0

#2 Jag menade att ställa rang är naturligt:)

[Cras]
0

#4 mja men det gör de inte genom att rida på varandra, det är en gammal myt som inte stämmer. 

citat från dej ovan "och man vill väl inte att hundarna bara ska bry sig om den andra hunden? "
-det gäller att bygga en bra relation med båda hundarna helt enkelt, träna och aktivera båda en och en. det underlättas ju såklart enormt om du redan har en bra relation med första hunden och att den lyssnar och är lydig redan när du skaffar den andra hunden.
Personligen tycker inte jag heller att alla hundar ska få göra upp om allting själva heller, utan jag går hellre in och styr upp så de inte stressar upp sig för mycket, så det inte blir bråk, utan det är jag som bestämmer reglerna hemma hos oss.

linn8
0

#5 ok. Vår hund är bra och trygg hund som lyssnar bra. Han är van vid valpar oxå.

Sofy
2

Två harmoniska och lugna hundar som får utlopp för sina behov, rätt motion och stimulans juckar inte på varandra.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

linn8
0

#7 ok Några bekanta har en hund som bara rider på vår hund, han är 1 år yngre.

lillvilda
0

Det där med att rida kan man få med 2 tikar också. Det är bara att se till att dom får utlopp för sin energi men inte blir stressade och säga ifrån att det är inte ok.  Hundar kan ställa rang utan att jucka på varandra.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Sofy
0

#8 Två friska harmoniska och lugna hundar som får utlopp för sina behov juckar inte på varandra, såvidare det inte handlar om hane-tik vid löp. Valpar som juckar eller hane-hane tik-tik eller även hane-tik utanför löp handlar för det mesta om någon slags överslagshandling skapad av stress eller liknande.

Motionera och stimulera båda hundarna och se till att undvika stressmoment så slipper du juckandet.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian