Funktionshindrad med hund
_Tänkte dela med mig lite om min vardag som funktionshindrad med hund.
_Jag är funktionshindrad/handikappad det vill säga att jag har aspergers syndrom, adhd och motoriska svårigheter. Jag har personlig assistent, ledsagare och många andra kommunala hjälpinsattser i min vardag. Men sedan har jag ju också en hund som många säkerligen vet. Han heter Ludde och är blandras mellan Alaskan Malamute och Schäfer. En stor, stark, krafftig och envis grabb på 4 år.
Ludde kom till mig som omplacering från en familj som inte hade tid för honom och kunde inte ge honom det han behövde, aktivering och motion. När han kom hit var han mera vild än tam och hade sådan energi att han gjorde sig av med den på allt och alla. Men Ludde upptäckte ganska snart att jag är handikappad och valde självmant att tackla ner i samband med sin träning. Han tog bort sitt valpiga beteende med egen vilja och började fokusera mer på vardagen och hans omgivning. Han memorerade också vägen hem ganska snabbt utan minsta träning.
Det är ingen lätt sak att vara handikappad och ha hund utan vid alla sådana situationer gäller det att ha rätt hund.
Alla vet säkert vad adhd är men många vet säkert inte vad aspergers syndrom är.
Aspergers syndrom är ett autistiskt handikapp._
"_Det medför nedsättningar i helhetsförståelse, socialt samspel/kommunikation, planering/organisationsförmåga, fantasi/föreställningsförmåga, kroppshållning/kroppsrörelser samt beteende/känslor. Även de individuella faktorerna påverkas som beteendenivå hos personen kan de uppvisa ett annorlunda beteende. Personer med Aspergers syndrom skiljer sig i allmänhet inte utseendemässigt från andra, vilket gör att det kan vara svårt för omgivningen att se deras avvikande beteende. De blir därför ofta missförstådda och kan uppfattas som väldigt blyga, omogna, ohyfsade eller ouppfostrade.
Styrkor:
- Starkt intresse för hur saker och ting fungerar och samverkar
- Bra tålamod för specialområdena
- Informationsinsamling
- Starkt logiskt tänkande
- Mönsteridentifiering
- Problemlösning
- Målmedvetenhet och envishet
Personer med autismspektrumstörningar bearbetar signaler från omgivningen på ett annorlunda sätt. Det medför en tankeprocesstörning (central kognitiv dysfunktion). Konsekvensen blir: nedsatt förmåga att skapa, förstå och tolka sammanhang, samband och helhet. Styrkan kan istället bli ett detaljseende och detaljstyrning. De har även en nedsatt exekutiv funktion som medför svårigheter, som märks oftast när barnet blir äldre inom dessa områden: ha ett målinriktat flexibelt beteende, kunna planera och organisera sitt handlande, hantera och bedöma tiden (bristande tidsuppfattning). Samtliga symptom kan dock skapa en enorm förståelse och uppfattning inom personens eget specialområde."
(info: http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom_)
_Många jag stött på tror även att personer med aspergers syndrom är bortblåsta i huvudet, det stämmer däremot inte. Även om vi har vissa svårigheter har vi ett sinne för att memorera och personer med AS är ofta smartare på vissa fronter.
Att ha Aspergers syndrom innebär också en vardag i konstant stress. Folkmassor, telefoner, ljud, turbullenta omgivningar osv ökar stressen hos en person med aspergers syndrom. Detta är också något hundar känner av.
Normalt när en hund känner att en person är stressad eller rädd så reagerar hunden oftast på samma sätt eller negativt, men inte Ludde. När jag blir stressad är Ludde den som snabbt kommer till mig, sätter en tass på mig och lägger huvudet i mitt knä eller så försöker han få mig att sätta mig ner.
Ute i traffik förlorar jag konstantrationen relativt ofta och försvinner in i min värld, detta gör att jag sällan får visstas ute själv. Turen jag har här är att var gång det sker reagerar Ludde och gör allt för att få min uppmärksamhet. Skall vi korsa en väg så stannar han mig, sitter jag på gräset medan han leker och jag utan vidare försvinner från verkligheten kommer han fram till mig, slickar mig i ansiktet och lägger sig i mitt knä ibland kan han även gnälla.
Han kan leda mig hem ifall jag är för djupt ner i mina egna tankar och har inga som helst problem att hitta vart vi än är.
Får jag panik eller humörsvägningar är Ludde snabbt där och ska lugna ner mig eller så slår han larm till husse om han finns i närheten som kommer som ett skott.
Tappar jag saker i golvet kan han lyfta upp dem åt mig ifall han anser det nödvändigt. Ramlar jag och slår mig så kommer han alltid och slickar mig i ansiktet som tröst, ställer sig vid sidan av mig, puttar upp mina armar på hans rygg och med hjälp av hans kropp tar jag mig upp igen.
Ludde är aldrig tränad till allt det han hjälper mig i vardagen med utan har tagit det med egna initiativ och varje liten sak får han beröm för vilket får honom att tycka det är kul och fortsätta.
Jag är glad att jag är en utav de funktionshindrade personer som lyckats hitta rätt hund och även om människor har svårt att förstå sig på mig pga mina funktionshinder så gör i alla fall Ludde det.
Nu blev detta väldigt långt men har ni frågor om respektive handikapp eller Ludde får ni gärna ställa dem, jag svarar gladligen så gott jag kan.
Intressant inlägg, trevligt att du vill dela med dig.
≧◔◡◔≦
Texten blev lite osammanhängande ser jag också men jag skriver så fort hela tiden. 
Åh lylo dig. jag har ett rörelsehjinder. och mina assis chef tillåter mig inte att ha hund.
iaf vad jag menare e att du e stark och du blir starkare med hunden , tänk va smart din e ^^ så svartis på dig ^^ skulle lätt kidnappa din vovve^^ iaf smart hund och lycka till och puss
#3 Han har sina egen heter men också en hel del olater.
det har alla hundar^^ det e det bästa med dom^^
#5 Förmodligen. Då har man väll lite att arbeta med.
Vad trevligt att få en insyn på hur du har det i ditt liv och ditt handikapp samt samspelet med hunden. Här är ännu ett bevis vilken nytta hunden gör, hoppas det är fler som får möjligheten att ha en hund. Alla har nog inte samma tur som dig då han inte är tränad till det och håller med Emmieline om att alla hundar har olater och det är väl det som gör dom till den unika personlighet dom har 
Vad bra att Ludde fungerar så bra för dig!
Jag har autistiska drag (men uppfyller inte tillräckligt många kriterier för att få en diagnos). Bl.a min svåger har ADHD/damp (han stämmer in ganska väl på båda diagnoserna). Så lite koll har jag 
Funderade på vad du skrev i den andra tråden. Att det är mycket utgifter för er nu och så med flytt och liknande. Men du kan kanske få hjälp med att kolla upp möjligheten att söka fondpengar, och på den vägen få hjälp av en instruktör att få Ludde godkänd som tjänstehund.
Jag ser två fördelar med det. Det ena är att du kan få hjälp med de problem ni har idag, men också att Ludde kan följa med dig mycket mer om han kan bära tjänstehundstecknet när ni är ute, och han blir specialtränad till allt (mer eller mindre) som du behöver hjälp med.
Jag vet inte om det är en bra idé, men en idé iaf :)
Medarbetare på jack russel terrier
#8 Ludde, godkänd som tjänstehund… oj vad jag skulle skratta mig lycklig ifall det gick. Med hans utfall idag är det tekniskt omöjligt men med träning kanske. Dock har jag för mig att blandraser inte får ta tjänstehunds diplom, har för mig det måste vara en godkänd ras för det så som tex golden retriever eller dyligt.
#9 Skickar pm till dig :)
Naima, jätte intressant , tack för att du skriver om hur det är att ha hund samtidigt som du har funktionshinder! Ludde är dessutom jätte söt, och ser ju så snäll ut.
Bara för att klargöra. Blandrashundar KAN bli servicehundar (förutsätter att det även gäller assistanshundar då de utbildas på samma ställe). De måste bara gå igenom samma tester som alla andra. AD/HD, rasbundna sjukdomar, id-märkning samt lämplighetstest.
#12 Ja Ludde är ju långt ifrån det och nästa år blir han 5 år gammal. Jag vill ju ha en hund som blir godkänd service hund men det blir säkerligen inte Ludde. Nästa hund planerar jag på att bli Tollare eller golden.
#13 Vad är det Ludde inte är?
#14 Vad menar du?
Väldigt intressant inlägg. Åh,vilken klok hund du har! :) Han måste du vara väldigt stolt över :)
#15 Du skrev att Ludde är långt ifrån det, och snart fyller 5 år. Undrade var det var han var långt ifrån :)
#17 Att bli servicehund. Han har mycket kvar att lära.
#18. ok. Men går han igenom testerna, och då får fondpengar, får du 1 års hjälp att träna honom med hjälp av instruktör.
Vad har du att förlora på att kontakta dem? Du kan inte få mer än nej :)
vad bra skrivet! jag har själv aspergers syndrom och adhd och ska försöka få en assistanshund.
Skulle jag få skriva ut din text och visa för min lss-handläggare för att visa att en assistanshund verkligen hjälper och vad dom kan hjälpa med?
Det vore jätte snällt, jag försöker få så mycket bra information och sånt som möjligt att visa till henne så att hon förhoppningsvis kommer betala för en assistanshund.
Min son har Aspergers syndrom och jag har märkt att han fungerar lite bättre sen vi skaffade hund. Hunden är lugnet själv inomhus, utomhus vill han hålla koll på min son och försöker "valla" in honom genom att lugnt blockera hans väg och styra honom mot mig igen. Min son kan ibland försvinna i sin "egen" värld och eftersom han är så ung (snart 5 år) så uppskattar jag all hjälp man kan få för att underlätta för sonen. Beppe (hunden) skulle jag vilja utbilda till assistanshund, men vet inte vilka kriterier som krävs. Vet någon av er det? Han kanske är för gammal för det? Beppe är 6½ år och är en stor blandrashund (69 cm i mankhöjd och 42 kg).
Ägd av S*Zaxofragas Zigge