Hårdhänt uppfostran, okej eller inte?
Idag kom jag in på samtalsämnet om hur man uppfostrar sin hund, med en bekant till mig (vuxen kvinna). Jag har alltid trott att hon är väldigt mån om sina hundar och använder sig utav positiva metoder. Vi kom in på ämnet om Cesar Millan och hon börjar berömma honom en massa, "åh, han är så duktig, han kan ju allt om hundar!" -jag blir då lite fundersam och börjar tänka på stackel och allt skit som han använder sig utav. -hon verkar då försvara honom med att säga, "ja men han använder bara det i nödfall" -så det gjorde tydligen ingenting för henne. Efter det så berättar hon att hon använt stackel på en av sina hundar i några år och gick sedan över till helstryp. -hon använde stackel och helstryp vid träning, om hunden drog då högg hon hårt till i kopplet. Jag och min mamma blir lite smått irriterande på hennes tänk och förklarar då positiva metoder, -vilket som för henne inte verkar existera. Vi berättar då att det är bättre att prata med hunden, visa att så här gör man, så beter man sig. Men nej, hon tittar konstigt på oss som om att "ni är ju konstiga, klart hunden ska bli hårdhänt uppfostrad". Hon hade dragit med stackel hårt när hunden drog mot en Höna.. Vad skulle hon då göra om hunden bet henne!? Hon sa också att hon brukade sätta halsbandet precis bakom öronen på hunden och kunde bara rycka till -UTAN att prata med hunden. Tänk er själva hur otroligt ont det ska göra!! -där fick jag lust att ta ut henne på en sån där "bra promenad"…. Jag har otroligt svårt att förstå vad hunden skulle lära sig av smärta, utskällningar och nedtrycknkngar mot marken?! Jag trycker aldrig ner mina hundar. Även om någon skulle bita mig, vad tjänar det på att skälla ut hunden? Det finns ALLTID en förklaring till varför en hund gör som hen gör! - kan meddela att hennes nuvarande hund är ganska rädd/osäker av sig.. Hur uppfostrar ni era hundar och vad gör ni om hunden gör "fel"?
Hur jag fostrar mina hundar? Jag lär dem vart gränserna går och ser till att de inte överskrider dem. Om så ändå sker får de en tillrättavisning av den typ som krävs för just den individ det gäller samt för den gränsöverskridning som skett. Använder varken direkt våld eller för diskussioner med dem.
Aa fast skulle en hund hoppa upp och bita mig (aggressivt) skulle nog även jag rytit till ordentligt och puttat iväg den. Då hade jag absolut inte tagit vid possetiva metoder. En hund är ett rovdjur som kan döda oss om dom vill, och i stunden det händer reagerar man instinktivt.
Det beror på vad du menar med fel. Drar dom till i kopplet så låter jag först, och lyssnar de inte petar jag till dom. (någonting jag lärt mig från cesar, dock petar jag och inte slår). Får de helt plötsligt för sig att jaga efter en hare när jag till exempel plockar upp bajs så säger jag "lägg av" och tar tag i nackskinnet. Beroende på vilken hund det är, men jag tar Nimbus som ett exempel. Hade det varit hans "brorsa" Norton, eller kanske Bernhard, hade de aldrig stuckit över huvud taget. Hade det varit Nadja hade hon inte dragit till, hade hon gjort det hade det räckt med ett nej. Så det är olika på vad som funkar på individen.
Eller om Nimbus hoppar upp på till exempel min kompis och biter tag i jackärmen så tar jag även där tag i nackskinnet, men säger samtidigt nej. För så gör man faktiskt inte.
Nu är det så att Nimbus blir lugn av att man tar i nackskinnet.
Men innan dessa saker sker ser jag till att förhindra detta, genom avledning eller dyl. Kommer det en hund, ja då tar jag fram godis och låter Nimbus få försöka ta det ur min hand. Då är han fokuserad på mig och inte på hunden.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag har använt mjuka, positiva metoder. Jag har berömt min hund då hon gjort rätt. Jag tror att få gjort som jag gjort med hur jag lärde henne att gå fint. Jag går med sele då hon får gå som hon vill och göra ifrån sig men då hon ska gå fint så tar jag på halsbandet och ifall hon går för snabbt så gör jag en 360% sväng till höger och då hamnar hon rätt igen. Inga ryck, inget skäll och inget gnäll.
Ibland händer det dock att hon gör något oönskat. Jag behöver bara höja mitt finger eller ge henne en blick för att hon ska förstå att hon gjort fel. Jag har även alltid pratat i ganska tyst ton för då måste hunden lyssna ^^
Jag läste an artikel idag "frihet under ansvar" i en tidning och det är så jag tänker. Lär man hunden hur den ska göra och lär sig samma språk så kan hunden vara fri men samtidigt veta vad den skall göra.
När våra hundar gör fel tillrättavisar vi dem med mörk, lite långsam röst: "Vad håller du på med". Är de stökiga, och gör fel för att de är för uppspelta, tvingar vi dem att sitta still tills de lugnat ner sig (Vi säger sitt och stanna med bestämd röst). Verkar de stökiga för att de är oroliga sitter vi med dem, håller om dem tills de är lugna.
Usch vilken typ, du har väl förklarat att stackel är olagligt? Inga hårda tag eller ojusta beteenden mot hundar här, positiva metoder och en bra relation får det att fungera här, en god relation i grund och botten löser det mesta.
Jag tycker mjuka metoder ibland går för långt. Jag var själv så rädd för att tillrättavisa min hund i början att han lade till sig en mängd oönskade beteenden.
Min hund och jag har en fin relation men om inte jag tar kontroll över varje situation går han igång direkt. Ibland måste jag vara tuff och envisas för att bryta honom och få honom att förstå att "matte menar allvar nu".
Däremot tycker jag dominanssnack och CM är helfel. Stackel är olagligt och får inte användas i Sverige så där finns inte ens frågan om det är okej eller inte.
#5 håller med :) min hund svarar endast på positiv förstärkning. skulle jag vara lite småstressad nån dag och låta irriterad eller missnöjd vill han inte alls ha med mig att göra (förståeligt).
vi har en bra relation men han är lite busig i vissa situationer, kan bli stressad och kan då stänga av , MEN jag ser inte detta som något stort problem då jag vet att med träning kommer vi så småningom få bort dessa beteenden. det får helt enkelt ta den tid som det tar :)
sen tycker jag han är ganska rolig när han får vissa av sina små ryck :) en levnadsglad hund helt enkelt, som har svårt att stå emot sina impulser.
jag tycker det är viktigt att hunden får vara hund och vågar ta sina egna initiativ ibland. det kan bli lite tokigt innan den förstår vad man vill men det är bara att skratta åt situationen känner jag, då det oftast inte är så allvarligt.
så länge jag är lugn och lugnt talar om vad han ska göra och sedan berömmer när han gör rätt, brukar det mesta lösa sig. då är det jättekul att ha hund för man blir så stolt :)
Min hund är väldigt känslig av sig och skulle jag använda hårda bestraffningar så tror jag hans relation och trygghet för mig inte skulle vara densamma. Det räcker gott och väl att jag säger ett nej till honom eller hörredu, just när han är påväg att göra något otillåtet så slutar han. Min förra hund var "hårdare", där var jag tvungen att vara mer envis, bestämd och tydlig för att han skulle sluta med det oönskade beteendet. Men att trycka ner sin hund i backen, dra i nackskinnet, sprätta på nosen etc. är metoder jag aldrig skulle använda.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Jag är förälder i den mening att jag lär hunden rätt och fel. Jag bygger upp hunden att lyckas och jobbar fram ett teamwork istället för att alltid behöva oroa sig att hunden ska vända sig mot en.
Jag är lärare i den mening att jag lär min "elev" de livslektioner jag finner viktiga för att klara sig i samhället.
Jag förebygger att hunden ska göra fel. Om hunden gör fel gör jag så lite som krävs för att få uppmärksamheten och avbryta/avleda. Oftast ett ÖH! om hunden sticker, ett a-ah! om den är på väg att låsa sig.
Att vara hård mot sin hund när den gör fel är som att aga barn för att dom svarar fel i skolan. Det ger liksom inget annat än rädsla, osäkerhet och mentala ärr.
Gör om, gör rätt.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag skulle aldrig rycka en hund i nacken! För det första så lär den sig inget av det och för det andra så är nacken svagaste punkten på kroppen.
Har läst en norsk artikel för några år sedan där man gjort en studie på alla hundar som kom in på en veterinärstation (oavsett orsak). Ca 70 % hade nackskador i någon form troligen pga alla dessa koppelryck!
Man kan ge hunden skador för livet.
Själv klarar jag inte att ha t ex en mobiltelefon i snöre runt halsen. Jag får jätteont i nacken bara av det. Tänk när en 60 kilos människa rycker till på en kanske 20 kg hund! Det är mycket mer kraft än vad nacken är skapad för. Förklara det för henne kanske…
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Jag skulle aldrig rycka en hund i nacken! För det första så lär den sig inget av det och för det andra så är nacken svagaste punkten på kroppen.
Har läst en norsk artikel för några år sedan där man gjort en studie på alla hundar som kom in på en veterinärstation (oavsett orsak). Ca 70 % hade nackskador i någon form troligen pga alla dessa koppelryck!
Man kan ge hunden skador för livet.
Själv klarar jag inte att ha t ex en mobiltelefon i snöre runt halsen. Jag får jätteont i nacken bara av det. Tänk när en 60 kilos människa rycker till på en kanske 20 kg hund! Det är mycket mer kraft än vad nacken är skapad för. Förklara det för henne kanske…
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Jag har alltid lärt mina hundar vid hårda tag men inte i bestraffnings syfte utan för de ska tåla när små barn kan tjuv nypa dom.. Men vissa hundar kan behöva en fastare hand.. Då räcker det inte alltid att avleda.. Min förr hund (st bernhard) var ohjälplig när jag fick henne 1,5 år gammal så henne fick jag lägga ner ett par gånger för inte bli iväg dragen.. Men med mkt tålamod och övning så lärde hon sig att sitta ner när andra hundar kom.. Såg hon en hund satte sig hon ner och titta på mig tills hon fick gå.
Hon verkar ju uppenbarligen inte veta något om vad Cesar gör eller förespråkar.
Jag uppfostrar mina hundar med både positiv träning och de som kallas "negativ/hård" uppfostran. Håller helt med en som skrev tidigare, en hund ska vara van vid fysisk beröring, så de kan hantera barn mm som kanske råka klappa lite fel eller nypa till! Och skulle någon utav mina hundar bita Mig så skulle de fÅ sig en rejäl läxa som de sent kommer glömma! Det är helt oacceptabelt! Nu har mina hundar så pass mkt respekt för mig så de skulle aldrig hända, men om så finns de Inge babbel om attnjag ska ignorera det med nå positiv träning. Jag skulle nog säga såhär, min uppfostran är hård men rättvis. Vid träning så är det positiv träning som gäller!
#14 Det finns ju alltid en orsak till varför en hund skulle ex. så du skulle straffa en hund som ex. agerar av osäkerhet? Då får du dubbla problemet tillbaka.
#15 om en hund jag är med ofta eller mina egna skulle bita mig så skulle de få veta tre varv om att de gör man aldrig om!
Jag har hanterat sådana situationer förr och inte fått de dubbla problemet tillbaka.
Sen är det en annan sak om en hund skulle bita pga av att den har ont elr liknande, men kan man läsa av hundar så ser man ofta ganska snabbt vad de var som orsakade bettet.
#16 Ja, visst kan man skrämma en hund till att aldrig göra om det, men det botar inte den egenliga orsaken, bara konsekvenserna som kan komma tillbaka som det dubbla vid ett annat tillfälle. Innan man genast får för sig att straffa tar man reda på orsaken.
#17 av ren nyfikenhet, vad skulle du göra om din hund bet dig?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#18 Det beror helt och hållet på situationen, min nuvarande hund skulle aldrig göra något sådant, skulle det hända skulle jag uppsöka veterinär för då är det helt klart något som är fel. Andra orsaker som kan få hundar att faktiskt bita är ju ex. stor rädsla och då går man heller inte och skapar ännu mer obehag, då gör man det bara dubbelt värre, samma med stor stress ex.
#17 Här hemma har vi två okastrerade hanar, en mops och en muskel blandning. och en mopstik. Alla är uppfostrade på samma vis och alla våra hundar går ihop med alla andra hundar, de vet att jidder är nolltolerans! De har heller aldrig bitit någon eller något de är underbara och glad hundar. om någon annan hund flyger på dem så försvarar de sig inte, de svarar inte på jidder utan vet att det tar vi hand om. Jag möter hundar hela tiden som inte går ihop med vissa hundar och flyger på andra hundar lite hipp som happ, mina hundar har fått tagit så mycket skit från andra hundar vars ägare aldrig tagit i dom fysiskt och jag är fruktansvärt trött på att mina hundar får ta skit för att de kan bete sig!!
Så jag kan inte förstå på vilket sätt jag "förstör" mina hundar ?
är också extremt nyfiken på hur du hanterar situationen om du blir biten
Sådant kan även klassas som inlärd hjälplöshet så vitt jag vet.
-
Ursäkta ? inlärd hjälplöshet ??
det är inte direkt så att de hamnat i fight och jag har straffat de för att försvarar sig…!
Jag har aldrig behövt lägga ett finger på någon av de hundar jag tränat eller tagit hand om.
Varför? Jag har sett till att bli ett team med hunden på en gång, istället för att försöka bete mig som någon dominant översittare (rang existerar inte mellan två olika arter).
De gånger jag då varit tvungen att ryta till ordentligt för att hunden är olydig, då har de skärpt till sig på två röda eftersom de blir missnöjda när jag är missnöjd.
Det är ju mycket roligare när man sköter sig och matte är glad för då får man godis och pussar :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag är en sån som förespråkar positiv inlärning utan våld. Om min hund skulle bita mig skulle jag ta henne till veterinär för att kolla vad som är fel, en frisk hund biter inte hur som helst. Jag skulle absolut inte spöa henne för det.
Hur jag gör när hon gör fel? Ja det beror ju helt på vad hon gör.
/Lova
Ny blogg!
Vi använder till stor del positiv inlärning men om Trixie gör något fel så använder vi bas rösten och säger Nej. Det räcker för det mesta för att avbryta.
#5 Stackel är olagligt, det vet jag. Dock kunde jag inte berätta det för henne just då eftersom att jag inte vet om det alltid varit olagligt i Sverige eller sen vilket år det blev det. -Hon är en sån kvinna som måste ha riktig ''fakta'', för annars anser att hon har rätt, och att hon är stört bäst och vackrast.. Det är heller inte en sån person jag gärna inleder en diskussion med så hon är en riktig surk*rring. Tycker bara väldigt synd om hennes nuvarande hund.. Till alla: Angående om någon av mina/våra hundar skulle bita mig så skulle jag aldrig skälla ut dem. (syftar på att bita hårt). Eftersom att jag vet att ingen av dem skulle göra det vanligtvis. Så skulle det hända så skulle jag fort in på akuten och när jag är bra igen åka direkt till veterinären med hunden. Anledningen till varför jag inte skulle skälla ut dem är för att någonting skulle vara fel om de bet mig/någon. Så om jag då skulle skälla ut just den hunden så skulle det troligtvis förvärra hela saken. Sen har jag ingen anledning till att ryta till åt dem. -I vissa fall gör jag det, men det är på t.ex. skogspromenader och de kanske springer mot någonting som verkar farligt. Men aldrig annars.
En hund har alltid en anledning till varför de biter/hugger.
#26 stackel förbjöds första april år 2008, kan vara bra att veta. Tror det var april, annars var det maj.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Ha din kompis att läsa detta. http://www.hundharmoni.com/halsbands_art.htm
Jag använder mig av mjuka metoder då jag har hundar som är "mjuka" mentalt.
Dock är inte "hård" uppfostran helt galet/fel om andra väljer att använda det och använda det rätt, alla hundar är olika, finns olika vägar till samma mål :)
#27 Säker på att det inte var samma datum som den senaste djurskyddslagen trädde i kraft 1/1 2008?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#30 ganska säker, men inte helt 100. kan vart 1/1, men har för mig att det var april..
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Då var det nog tyvärr lagligt när hon använde det.. #28 Okej, tack! Kompis är hon då inte, det är en person som inte många kan tycka om tror jag. Tyvärr går hon inte att undvika alla gånger då hon bor tillsammans med en nära släkting till mig. + att hon är uppåt 50-60 och jag skulle heller aldrig vara vän med någon som tycker att stackel är något av det bästa som finns och "uppfostrar" sina hundar på ett så brutalt sätt som hon gör, ursch.. :/
Skriv ut artikeln och lämna i brevlådan. :P
#33 haha, de lät som en bra idé! x)
Kanske dra överstrykningspenna på de viktiga delarna ;)
Jag hade ganska sträng uppfostran på min hund, eller snarare konsekvent. Sa jag nej så va det nej som gällde och inte nja. Men att på något sätt skada eller göra illa sin hund vid uppfostran är inte ok. Att dalta med sin hund kan även det ska förstöra uppfostran, något som många tyvärr glömmer.
För mina hundar använder jag rösten och det räcker för dem. Och det ska naturligtvis göras när man direkt kommer på dem att göra fel.
Sen är det ju så olika vilken hund, som gör fel. Någon måste man vara mer bestämd emot, medan några är vekare och det räcker med en mildare ton för att de ska förstå.
Celia🙂