Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 3082 ggr
[Balder123]
0

Vår valp väcker oss flera gånger under natten

Vi har en valp som nu är 11 veckor, har alltså haft honom i 3 veckor. Han har varit väldigt lugn hela tiden vi haft honom, sa inte ett knyst den första natten hos oss. Har inte heller varit orolig för att ha kommit ifrån mamma och syskon. Men han väcker oss ungefär 3-4 gånger per natt genom att gnälla.

Han sover nu i köket då det är där vi vill att han ska vänja sig vid att sova, när han gnäller tar vi ut honom och då kissar eller bajsar han. Nu undrar jag om någon annan har erfarenhet av detta? Är han ledsen och ensam eller är han bara kissig? Han lägger sig och sover direkt när man kommer in igen efter kissrundan.

Men sedan väcker han oss igen någon timme senare. Vi vill gärna ha honom sovandes i köket, och han sover helst där inne under dagarna trots att vi är i ett annat rum. Han är en väldigt självsäker och glad valp, inte rädd för någonting vad vi märkt utan är väldigt cool. Ensamhetsträning har vi börjat med och han kan vara ensam ca 20 min utan problem.

Vill gärna ha tips och råd om detta :) Om någon annan varit med om liknande och när det slutade/avtog? Vet inte hur vi ska gå tillväga för att minska det.. Vill ju inte att han som vuxen ska vara van vid att gå ut 3 gånger per natt.

vallhund
9

Om ni vill att han skall sova i köket så får en av er oxå sova där tills han blir trygg där.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

sarae
5

Sover han helt ensam i köket? I så fall, med tanke på att du skriver att han klarar av att vara ensam i 20 minuter… så är det där problemet ligger. Han är ensam.  För länge mot vad han klarar av. Är det så att ni sover med honom inne i köket, så låter det ju mer aom att han är nödig eller/och har svårt att falla till ro. Då kan ni jobba mer med avslappning och nedvarvningsövningar på honom.

mingman
2

De första två månaderna var Fidel vaken varje natt. Till slut slutade jag ta ut honom. Behövde han göra något fick det bli på golvet (förhoppningsvis de utlagda tidningarna) och då gick jag lugnt, utan att bry mig om valpen och torkade upp.

Det slutade faktiskt med att han fick flytta upp i sängen. Hellre lätta på mina principer än förlora så mycket sömn.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

[Balder123]
0

Sängen är inget alternativ, och vi sover inte med honom i köket. Har ingen möjlighet att sova där inne pga storlek. Sedan springer han ju dit o somnar så fort man kommer in, känns dumt att hålla på o dra i honom för att han ska sova i ett annat rum. Ska vi flytta in honom till sovrummet tills han blir lite större även om han vill sova i köket? Blir det sedan svårt att få honom att sova i ett annat rum senare?

vallhund
7

Hundar är flockdjur.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

russin
6

Håller med om att det är inte konstigt att valpen väcker er om den sover själv i köket - den är otrygg. Valpar behöver sin flock oerhört mycket och det går att lära en hund när den är vuxen att sova i köket om den är tvunget att göra det - men en valp behöver trygghet hos sin flock om den ska fortsätta vara trygg som vuxen.

Att han behöver gå ut flera gånger per natt visar att han är orolig, för då kommer magen igång.

Em_
1

Ni kanske kan kompromissa? Typ sätta galler för dörröppningen till sovrummet och låta valpen sova på andra sidan så att han hör och ser er. 

Jag valde att prioritera min sömn framför total rumsrenhet. Han gnällde aldrig när han ville ut, men kissade ofta inne riktigt tidigt på morgonen.

[sobel]1
6

Sov med honom i köket om det är så viktigt att han är där? Oavsett om det finns plats eller inte, sov på golvet? Ta en madrass? Varje gång min tik löper så måste vi såklart ha hundarna i olika rum (tik och hane), och jag brukar alltid sova med henne då, -även fast hon klarar sig själv. Bara det att jag får ett enormt dåligt samvete om jag inte sover med henne då, hundar är flockdjur och jag vill att de ska känna sig trygga hela tiden och aldrig vara ensamma. Det kan vara i soffan, på golvet eller att jag somnar med henne i hundkorgen.  Och speciellt ni som nu har en valp på 11 veckor.. Varför lämna en hund helt ensam över natten om du säger att han klarar att vara ensam i 20 minuter? -Ni sover väl inte endast 20 minuter/ natt? :S

Majken!
2

Låt hunden sova hos er tills den blir så pass trygg att den väljer att sova någon annanstans. Min hund sov med oss i sovrummet tills hon var sex månader, då fick hon flytta ut i köket på natten. Det har fungerat strålande, men hon hann först bli trygg och började sedan efterhand välja att inte sova med oss.