Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 4205 ggr
Novelia
0

Mini eurasier

Jag har kommit på att den perfekta rasen för mig hade varit en Mini eurasier. Jag älskar allt med eurasiern: deras mentalitet, temperament, deras utseende osv bortsett ifrån att dom är lite större än vad jag tänkt mig. Så en mini eurasier hade ju helt enkelt varit helt perfekt. Men dom finns ju inte. 

Så brainstorma med mig nu, kan ni komma på någon ras som liknar eurasiern i både temperament och utseende men är storleksmässigt som en japansk spets ungefär?

I have no sympathy for people without empathy

Sugar Mist
1

Någon av de tyska spetsarna(Keeshound, gross- mittel- och kleinspitz, pomeranian?)

-

Frida B
0

Som #1 säger, någon av de tysta spetsarna!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Persifone
7
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en keeshond. Lagom storlek enligt mig :) Går att lyfta upp om nödvändigt, annars en stabil hund som hänger med på allt. Älskar familjen och visar sällan intresse för andra människor. En bild på min tik. Enda nackdelen är att det har nära till skall (likt många spetsar)

Du kan även skicka pm om du vill veta mer :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[tiffitott]
2

Mittelspitzen! Underbar ras <3

Novelia
0

Jag har kollat och varit inne mycket på mittelspitz men tvekar litegrann just för det där med skällandet. Självklart en uppfostringssak också men det sitter ju ändå i rasen att ha lätt till skall och jag tänker att mitteln kanske är lite väl mycket "småhund" till sättet för mig som varit storhundsägare. Men jag har inte bestämt mig än om det är min slutgiltiga åsikt, ska träffa några fler först :-) men av dom tyska spetsarna lutar det mest åt mitteln. T

Novelia
0

3#jättefin :-) jag älskar verkligen spetsarnas utseenden.

Cahira
0

Vad är det du gillar hos Eurasiern, mer specifikt? Ju mer detaljerat desto bättre. :) Och vad kan du tänka dig kompromissa på och vad är viktigt av dessa punkter?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Novelia
0

Alla eurasier jag har träffat har varit så himla mysiga i temperamentet. Jag gillar hur dom är så värdiga, coola & självsäkra. Dom jag har träffat har varit stabila & tar allt med ro utan att brusa upp sig, oavsätt valp eller vuxen. Lugna men har ändå GO i sig.

Jag är ju ganska aktiv i veckorna och jag vill ha en hund som orkar följa med mig på joggingturer samtidigt som dom inte blir knäppa av att ligga hemma heller. Gillar hur det är en mer "rejäl" hund: kan leka med större hundar och vara ute i minusgrader.

Jag vill träna lydnad, kunna ha med mig hunden överallt till jobbet, till släkt & vänner osv. Därför vill jag inte ha en alltför svår hund.

Sen gillar jag även utseendet. Som en gosig björn, mycket päls, bred nos osv. Gillar sättet dom rör sig på, hur dom bemöter världen.

Det är storleken som gör att jag tvekar. Jag har en stor hund idag och att ta med sig honom blir som en hel planerande procedur. Jag vill kunna kasta upp hunden i knät & bara åka iväg, eller kunna ta med den hem till folk vilket blir svårare om hunden är stor. Små hundar accepteras lättare. Jag vill helt enkelt inte att min hund ska begränsa livet lika mycket som en stor hund gör om ni förstår vad jag menar? Eurasiern är betydligt mindre än min hund men den tar upp rätt mycket plats ändå.

Funderar jag mellan eurasier & mittelspitz som jag har gjort ett tag så tänker jag såhär: Eurasiern är större än vad jag tänkt, men kanske är mittelspitzen lite väl "småhund" i temperamentet ändå. Får blandade uppfattningar där. Och jag vill ha en stor hund i liten kropp, jag har inte bestämt mig om mittelspitzen uppfyller alla mina kriterier ;) Den är väldigt nära dock. Däremot så är det viktigare att hunden passar in i mitt liv än vilken storlek den har. Men hoppas på att jag slipper kompromissa storlek ändå. Det borde finnas någon ras som uppfyller allt, jag har bara inte hittat den än.

Novelia
2

Jag glömde skriva att hälsan är otroligt viktigt. Dels därför jag gillar spetsar & urhundar. Jag vill ha en frisk ras. 

Sammanfattning: Jag vill ha en alltiallo fluffig mentalt stor hund i liten kropp som jag kan träna lydnad med och aktivera på många olika sätt som klarar av att gå långa promenader, följa med på joggingturer ett par gånger i veckan men samtidigt kan uppskatta latare dagar, någon som går bra ihop med andra hundar och djur och framförallt människor. Ingen mesig vek hund utan en framåt, social, orädd, nyfiken, rolig & påhittig vovve som inte är skällig & bjäbbig. Gärna så lite jaktinstinkt som möjligt då den kommer att få vara lös mest. 

En del av det här är ju en uppfostringssak men jag vill ha oddsen på min sida XD

[TeamGolden]
6

Måste säga att om det är eurasier som verkligen är rasen för dig (du pratar mycket gott om dem och verkar gilla dem väldigt mycket) så varför inte fundera över om du kanske kan tänka dig ha en mellanstor hund trots allt? Kanske värt en tanke om det är rasen i ditt liv, fundera på det! :)

Novelia
0

#10 Jag har funderat mycket på det. Men tänker mycket på att det är en rätt stor kompromiss jag får göra om jag väljer en större hund än vad jag egentligen vill ha. Men samtidigt så är storleken långt ifrån det viktigaste. Jag hoppas bara på att hitta en ras som har allt det jag söker utan att jag behöver kompromissa :)

Sugar Mist
0

Keeshound är mindre så vitt jag vet och faktiskt en av raserna man blandade med att få fram Eurasien om jag minns rätt, varför inte kika lite extra på den? :)

-

Cahira
1

Skaffa en eurasier, känns som att den kommer göra dig lyckligast. Resten löser sig!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Wellcraft
1

Min kompis har en mellanspets som skällde på allt, cyklar, människor, hundar..
Tills hon började aktivera hunden lite ordentligare!
Eftersom en mellanspets inte kräver så mycket så räckte det med att få träffa andra hundar varje dag, springa i löplina, trickträning, lite agillity och längre promenader.
Nu skäller hon mycket sällan och gör hon det är det enkelt att avbryta.
Jag tror skällandet har mycket att göra med hur mycket aktivering hunden erbjuds (både mental och fysisk) och träning, självklart.

Hon är en mycket tuff hund som inte är rädd för någonting, hon leker för fullt med en berner sennen.
Hon är väldigt fäst vid sin ägare men också mycket klipsk, dröjde inte länge innan hon förstod dethär med agillity :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

BettySue
1

Ja men varför inte en keeshound? Den ligger ju till grunden för eurasier, så det vore för mig det självklara valet :)

russin
2

Du kommer troligtvis inte få en direkt lugnare hund om du väljer en av de mindre spetsraserna och eurasiern upplever jag som en ganska lugn ras.

Jag skulle nog som redan nämnt kika mer på keeshonden som är en av de raser som eurasiern skapades av, om du vill ha liknande egenskaper.

Bjallstal
2

Keeshound har jag bara hört gott om, mycket trevliga hundar(dem jag stött på) :) och att dem är fantastiskt söta är ju inget negativt direkt :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…