Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2451 ggr
aleexxs
0

Vilken ras skulle passa?

Jag och min kille har hamnat i hundtankar men vet inte riktigt vilken ras som skulle passa oss. Vi har raddat upp lite krav som vi har och om det nu finns en ras som passar in på alla punkter vore det underbart, men det kanske är att hoppas på för mycket ^^

Är någorlunda frisk (ej raser som har tendens till andningsbesvär, cancer mm.)

* Ska inte ha en överdriven jaktinstinkt (som typ vinthundarna)

* Helst inte ha lätt till skall

* Inte behöva mycket pälsvård (borstning 1 gång/veckan inga problem, men inte någon ras som behöver konstant trimning)

* En som orkar hänga med i svängarna då vi är väldigt aktiva samt en som är någorlunda arbetsvillig. Behöver inte vara en will-to-please ras som retrievern men inte heller en envis rackare som är svår att arbeta med 😂

Någon som har rasförslag?

[Teddies matte]
0

Hur är det med storlek?

aleexxs
0

Den ska helst ha en mankhöjd som är minst 30 cm, men vi båda föredrar hundar av medelstor eller stor modell. Finns det dock en liten robust ras som passar in på punkterna så är vi såklart öppna 🙂

aleexx
0

Nu är väl jag lite partisk, men dalmatiner kanske? Låg frekvens av sjukdomar och förekomst av HD samt ED, har i princip ingen jaktinstinkt, vaktar en del så skällandet är en träningsfråga. Kräver typ inte heller någon pälsvård men den fäller konstant, så huset lär bli fullt av små korta vita hårstrån Blinkar

Rasen är extremt aktiv så den kräver mycket aktivering för att må bra, både fysisk och mental aktivering.

[Teddies matte]
0

Jag började tänka lite på Keeshond, där kan det dock förekomma en del som har lättare till skall, men det är ju en träningssak, finns även några andra ur samma grupp som skulle kunna passa om ni ev. kan bortse något från den tredje punkten/kunna tänka er träna på det om det skulle bli ett problem.

Cahira
0

Keeshond, eurasier, labrador, collie, Pudel (om den hålls kortklippt så är det i princip ingen pälsskötsel, ser ut som en tunn labbe ungefär), pinscher - har lite egenhet och "ska bara" men är inte supersvår att jobba med så länge man har tålamod och humor samt gör träningen varierad och intressant. De tröttnar rätt så lätt så nötning är ouppskattat. 

Vissa av dessa har lite skällighet men med träning så blir det ett minimum. Jag tänkte även corgi men även de kan vara rätt så skälliga och lite envisa, men de orkar mycket! 

Fralla, mops eller bostonterrier tror jag ev skulle funka med. Lite envishet där med men även dom orkar förvånandsvärt mycket och är robust och stor portion humor i livet. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Frida B
0

Helt klart Eurasier!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

jenmjao
0

Pudel, svensk lapphund(?), japansk spets (min kompis behöver bara borsta sin en gång i veckan)

Aristarcos
0

Då redan labrador och collie ( kanske KH?) så tänkte jag på Puli :) dock viss vakt i dem, men det är väl beroende på hur de fostras..

htt
0

Dansk/svensk gårdshund! :) 

Liten o smidig men ändå tålig och robust. 
Minimal pälsvård, underbara kelgrisar som älskar att hänga med på ALLT!

aleexxs
0

Tack för alla tips på raser! Ska kolla upp info om några stycken och sedan på mässan i december knalla runt lite bland alla rasmontrar och prata med uppfödare 🙂

Just de brachycephala raserna som nämndes ovan hoppar vi nog, det måste vara en ras som kan hänga med på springturer vilket dessa nog inte klarar.

Aristarcos
0

och vad menar du med  brachycephala raser ??

Men Fralla, mops eller bostonterrier de här har väl iallafall två av tre trånga andningsvägar, med boston är jag mer osäker om de har några problem ?!

Frida B
2

Hon menar kortnosade. Alla kortnosade raser snorkar, vilket ofta är trånga nosborrar vilket också leder oss till andningssvårigheter. Och TS kanske inte vill ha en kortnosad hund pga att h*n inte vill stödja aveln? Eller kanske helt enkelt ite vill ha en sådan hund?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Mr_Si
0

Labrador tycker jag låter som det skulle passa :)

Wellcraft
0

Pinscher!
Är man dock in hundvan så kan de vara ett helvete att uppfostra och träna. De mognar även sent.
Men är man varierande och har mycket humor så funkar det lätt! En pinscher hänger med på allt och har en tydlig av och på knapp för det mesta.
Dock är det vanligt med lite till mycket jaktinstinkt, min har tyvärr en riktigt stor jaktinstinkt hon har jagat ikapp en hare och bitit ihjäl, samt dödat en höna.
Hon skulle aldrig springa ifrån mig då hon är riktigt fäst vid mig, men då hon har ett så starkt jaktintresse så gäller det att man är med hela tiden, hinner man avbryta i tid så är det lugnt.
Pinschern är ingen skällig ras, den piper oftast när den vill någonting och kan uppfattas som lite pipig. Min piper dock nästan aldrig.
Dock har pinschrar lite till mycket vaktinstinkt, min pinscher är skarp då hon är så fäst vid "sina" människor.
Hon skulle inte tveka att beskydda oss, min pinscher är ganska vaktig.
Hon larmar alltid och skulle gärna gå till handling om någon bryter sig in. Men annars är hon riktigt glad i folk, dock reserverad mot främlingar.
En sista sak, förespråkar du negativa uppfostringsmetoder (eller ceasar millans metoder) så är pinschern inget för er! En pinscher är en hund med värdighet och stolthet, en pinschers förtroende förtjänar man. Skulle man börja försöka bete sig som en översittare mot en pinscher skulle den antingen bli mycket osäker (vilket kan leda till bett) eller tappa förtroendet för dig och istället göra precis som den själv vill.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Lilllens
0

#11 Boston har minst lika mycket problem.

-

Jag tänker på Eurasier.

aleexxs
0

#11 jag menar raser med kort nos. En av våra krav på hund är att den ska vara relativt frisk, och kortnosraserna har ofta problem med andning. Eftersom vi springer och cyklar mycket är inte dessa raser inte direkt optimala för våran livsstil (möjligtvis med undantag för boxern men det är för mycket brukshund för oss).

#13 Labrador har vi kikat lite på men det känns svårt att hitta rätt "typ". Utställningsvarianten är lite väl tung (temperamentet är dock underbart!), jakttypen är ju betydligt lättare i kroppen men där är ju jaktinstinkten också starkare.

#14 Pinschern har attraktiva egenskaper, det håller jag med om, men den kändes som en lite för tuff ras att ha som förstahund. Vi ska givetvis gå kurser för att få "ordning" på hunden men det känns fortfarande som vi behöver lite mer erfarenhet innan vi ger oss på en pinscher 😉

Eurasier är det flera som nämnt, ar någon personlig erfarenhet om hur hälsan är på dessa? Googlade lite snabbt och det jag hittade om hälsan var inte så överdrivet positivt, men man ska ju inte bara gå på det som man läser på nätet utan att ifrågasätta!

[Teddies matte]
1

#16 Ni kan ju kolla in DP-varianten hos Labbe, den är ju lite mittemellan.

Cahira
0

Eurasier är, såvitt jag vet, en av de friskare raserna. Det finns rassjukdomar i alla raser, frågan är hur ofta de framkommer. Om jag inte är helt fel ute så har jag för mig att labrador har värre sjukdomsstatestik än eurasiern. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Madicken4
0

Welsh springer spaniel!!👍

Mr_Si
0

Springer Spaniel  eller DP-labbe rätt avlade så är de friska och aktiva hundar, i min erfarenhet ganska tystlåtna. Viss jaktinstinkt men ingen överdriven och som jakthundar ska de jobba nära föraren så benägenheten att "dra iväg" efter vilt borde vara begränsad. En del pälsvård på Springern dock…

Aristarcos
0

Springer spaniel har mycket jaktinstinkt ( både Welsh och Engelsk) aktiva hundar som mår bäst och de får röra på sig mycket. Så om man skaffar en så bör man träna träna och träna ifrån dag 1, varför jag själv inte tipsade om dem ( har själv en Welsh springer spaniel) Men #20 har rätt i att de normalt inte är borta så länge, normalt en 5-10 minuter ungefär, men de är intresserade av allt vilt men allra mest av fågel

Madicken4
1

Har också haft welshare, våra var inte så intresserade av fåglar och heller inte super jaktiga så det är nog olika 🙂

Aristarcos
0

#22 överlag är de flesta jakt intresserade, har inte träffat en welsh utan jaktintresse än så länge, och har träffat flera ifrån vår tiks kennel, men även flera andra kennels….och ingen har haft lite jakt intresse…

aleexxs
0

Det är väl ganska generellt så att retriever och spaniels har jaktlust? De flesta (om inte alla) är ju ändå i grund och botten jakthundar, men gudars så mysiga och trevliga många av dom är 🙂

För tillfället har vi några kandidater som vi ska prata med diverse uppfödare om för att få en bättre bild; Dalmatiner, eurasier, DP labben, DS-gårdshund och KH collie.