Hjälp!!
Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig men jag skriver här ifall någon har tips eller en idé eller en åsikt.
Min mamma flyttade i somras ihop med en ny karl. (Jag har flyttat hemifrån förra året så jag bor inte där) Och han har SEX hundar, alla är jakthundar som han jagar med. Både jag och mamma har erfarenhet av hundar då vi haft hund sen vi båda var små. (Min första hund hette Geisha och var en Basset Griffon, dog förra året, sen en jaktlabrador ungefär ett år senare och hon lever fortfarande och sen skaffade mamma en dogo argentino för två, tre år sen)
Luna heter dogon och bor bara halvtid hos mamma för att hon går inte ihop med dom andra.
Jag kommer inte ihåg vad mammas karls hundar är för raser men dom ser ut som såna där hundar som drar hundsläp? Det är inte den rasen men dom liknar. Och nu till problemet, dom där hundarna står ute dygnet runt i en ganska liten hundgård och skäller så man hör till andra sidan sjön (där min farmor har sommarstuga så jag brukar höra hundarna när jag är där) nu har min farmor ringt och berättat idag att hundarna har stått och skällt hela natten. Hon tycker synd om dom för det är sex hundar i en hundgård och det är bara stängsel och dom är ute på vintern också och blir inte det kallt? Ja dom har päls men att sitta stilla dygnet runt i en hundggård? Min mamma är .. ja lite lat ibland och går inte ut och motionerar hundarna, inte hennes karl heller så hundarna sitter mest där hela tiden och ibland får dom kortare promenader. Jag skulle själv gått ut med dom om dom inte bodde 2 mil härifrån och jag har inge körkort. Jag tycker det är fel men mamma säger att det är lugnt. En av hundarna rymmer konstant och har bitit ihjäl flera katter som är ute där på gårdar. En av hundarna rymde och blev hittad i en annan stad!
Vad tycker ni om det här? Tacksam för svar
/ Michelle
Säkert jämthund du menar.
Det finns regler för hur en hundgård skall vara byggd och storlek efter hundarna; http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html
Om hundarna tydligt lider och/eller hundgården/gårdarna är för små tycker jag du skall anmäla.
Jag vill ju inte anmäla min egen mamma.. Jag pratar om det varenda gång jag är med mamma nästan. Hundgården är inte pytteliten men det är inte så stor att dom kan springa runt i den. Tänkte bara att det är synd om dom när dom sitter där dygnet runt och dom är rätt stora hundar som behöver mer motion, jag kanske bara är överkänslig men ..?
/ Michelle
#2 Jo, det måste du om hundarna far illa! Det spelar ingen roll att det är din mamma det gäller, sköter de inte hundarna som man ska så måste något göras!
Det spelar ingen roll vilken relation man har i släkten om hundarna far illa. Hundarna ska ha en vettig hundgård och den ska vara rymningssäker. Det ska finnas kojor där dom kan söka skydd för vind och regn. Allting står på jordbruksverkets sida.
Det är heller inte okej att en hund rymmer och biter ihjäl andra djur !
Dra ut kopia på vad som gäller och ge din mamma och säg helt enkelt att följs det inte så kan dom bli anmälda.
Okej jag kan dra ut en kopia som du sa. Det finns en lite koja i hundgården som är gjord av playwood men den ser lite skramlig ut. Dom skäller konstant! och dom sitter inte alla ihop utan i hundgården så är det avdelat mellan hundarna så två sitter ihop osv
Dom vet inte ens hur hunden lyckas rymma och mamma säger att dom ska bättra på hundgården men dom har dom sagt sen i juli så jag vet inte. Ville inte anmäla för att jag visste inte om jag över reagerade eller inte för mamma viftar alltid bort det jag säger så jag kände mig nästan bara löjlig.
/ Michelle
#5 Fortfarande måste ju hundgården följa jordbruksverkets mått, låter inte riktigt som den gör det i det här fallet. Jag tycker inte du skall vänta mycket längre, börjar inget hända fort nu bör du anmäla, eller inte bara bör du måste göra det.
Okej.
Det är svårt att förklara hur den ser ut men den är avlång och fyrkantig. Den är gjord av vanligt stängsel och den är avdelad i mitten och taket är öppet förutom en halv stor playwood skiva som brukar åka av då det har hänt att hundarna lyckas klättra upp i taket. Stängslet kanske är.. 2 meter? Det finns två små playwood ''hus'' inuti hundgården. Kommer inte ihåg hur underlaget är men tror det är grus. Men mitt första problem som jag tänkt på är det inte tråkigt för dom att vara ''instängda'' där? Dom borde ju vilja ha långa promenader och dom bor i sko gen så det borde finnas perfekta gåvägar! har nästan aldrig sett dom utanför hundgården. Från ena hörnet till nästa längst bort i hundgården på bredden så är den kanske 4, 5 meter? och på kortsidan på bredden kanske 1.5 meter? På ett ungefär alltså. Men dom är ju så många hundar i den och när dom skäller dygnet runt är det för att dom kanske mår dåligt? Alla hundar där är mellan 1 år och 4 eller 5 år. Och det är en mamma hund och dom behöll två valpar och resten är köpta. Dom planerar att para igen i vinter.
/ Michelle
#7 Du ser ju på jordbruksverket vilka måtten skall vara, jag länkade ju sidan åt dig.
Självklart har de tråkigt, om de heller inte tas ut varje dag så är det också en till sak de bryter mot, hundar som är permanent i hundgård måste få minst 1 promenad per dag.
Jag såg det.
Jag läste att hundgården ska vara så stimulerande som möjligt vilket den inte är alls. Men dom har många arga grannar där uppe eftersom en av hundarna bet ihjäl två katter från samma ägare så det är konstant att ingen av dom anmält ännu.
/ Michelle
#9 Ja, jag tycker ju helt klart du måste anmäla om det inte sker någon förändring fort, det kan även vara bra att nämna det där med katterna.
Det är tufft när det är en egna familj, men tänk på hundarna som ska leva där i många år framöver🙂
Det måste finnas skydd för hundarna, så dom kan komma undan kyla, regn och vind - och bra liggunderlag i kojorna (halm är billigt och isolerar bra). En utkiksplats är enkelt fixat, så hundarna kan komma upp en bit och ligga och se ut över området.
Tycker av dd du skrivit du redan vet vad som måste göras:)
Som jämthundsägare blir man så ledsen när man hör sånt här. Det är en sån fantastisk ras som så ofta vanvårdas. De får ofta stå hela livet i hundgårdar, blir understimulerade, skälliga och jobbiga och till sist vill ingen ta ut dem därför att de helt enkelt är för svåra. Om de väl får komma ut på jakt på hösten är kroppen i så dåligt skick att hundarna lätt skadar sig i skogen.
Vi har vår jämthund som vilken hund som helst. Hon bor inne med oss (fast på dagarna ligger hon helst i trädgården i timmar), vi pysslar med olika aktiviteter, framför allt fysisk träning, spår och jakt och hon är verkligen den perfekta familjehunden, väldigt mjuk och försiktig runt vår tvåmånaders son. Visst låter det högt när hon skäller men hon skäller inte oftare än någon annan hund.
Jag hoppas verkligen att du kan göra något för hundarna, och om inte annat att du vågar anmäla.
Här kan du läsa om berikning för hund: http://spetsarochurhundar.ifokus.se/articles/4d7146f3b9cb46222105bf54-berikning-for-hund?participating-1
Där finns länkar till fantastiska hundgårdar för inspiration.
Kojorna skall vara vinterisolerade med ett för o ett ytterrum, typ.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Oj, att anmäla en familjemedlem tror jag det inte är många som har modet till att göra. Skulle ni som föreslagit det verkligen kunna göra det själva?
Om du har en så pass god relation med innehavaren torde det ju inte vara omöjligt att ge honom förslag på hur man kan inreda hundgården och få hundarna att trivas. Engagera dig för att förbättra deras situation, tror inte du kommer skapa annat än osämja i familjen om du drar in myndigheter i det här.

Säger inte lagen att man måste rasta hundar som bor i hundgård på annat ställe varje dag?
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
#16 - det gör den, men vem ska kontrollera det. Så tyvärr är det många hundgårdshundar som inte får ens den stimulansen.
Ja det skulle vara extremt konstigt och jobbigt att anmäla min egen mamma. Jag är 17 år och hon är 38 och vi har haft bra kontakt och så sen jag var liten och jag vet att man ska tänka på hundarna men om jag anmälde min mamma så skulle hon säga upp kontakten med mig och jag är seriös hon är långsint som person och jag tror verkligen hon skulle sluta prata med mig totalt så det känns nog bättre att försöka hjälpa istället.
/ Michelle
Du kanske kunde få henne att förstå att som hundarna har det idag skulle du kunna anmäla henne, fast inte som ett hot om att du ska göra det utan snarare bara diskutera lagen tillsammans.
#19 Ja, det låter vettigt.
/ Michelle