Bestraffningar är inte dåligt.
Jag har funderat lite runt om kring bestraffning.
Jag äger 2 rottis hanar och en alaskan malamute och är ensamstående pappa, många tycker jag är hård mot mina hundar men det är dom bästa hundarna i världen.
Går inga kurser, är självlärd från grunden.
Jag kör på cesarmillans tekniker, och gör mig en tydlig ledare och mina hundar följer mig vart som helst. Så kan inte fatta ni människor som sitter och babblar om godis och skit hit o dit DET ÄR EN HUND!!!!
Dom kräver ordning och reda och rutiner för att vara lyckliga.
ALLA HUNDAR SKA HA EN DOMINANT LEDARE.
Jag använder enbart belöning till mina hundar när dom lyssnar på mitt första komando, lyssnar dom inte då springer jag efter som en dominant ledare och lägger dom på rygg sen får dom följa med till startplatsen där jag ger beröm.
Jag är mycket facinerad av hur mycket varg det finns kvar i våra nutida hundar, många tror det inte men engligt en studie visar det att mycket mycket av det vilda som finns kvar. En hund är alltså beroende av människor men klarar sig lika bra med en hundflock i det vilda.
TITTA PÅ DOKUMENTÄREN, Domesticering av våra tamdjur.
Ha en bra dag.
Robert
//Redigerat av admin pga ovårdat språk. Tänk på attityden.
Tja, får du hundarna lydiga på det viset, så vis
st. Men för mig är min hund min familjemedlem, och jag skulle aldrig få för mig att dominera och trycka ner min familjemedlem. Och vet du vad? Han är är otroligt lydig och stabil ändå! Jag brukar få beröm för hur lydig och snäll han är.
Trycker du ner dina barn också när dom inte lyder?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jag kommer då aldrig göra såna metoder på min hund, då hade hon varit ett nervvrak nu.
Nej jag tror inte alls på såna metoder, aldrig.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Antingen så skrev du just ett helt inlägg enbart för att provocera. Är du lite uttråkad idag kanske? Jag rekommenderar en trevlig bok att läsa.
Eller så du kände att du behövde skriva ett helt inlägg för att tala om för oss andra hur duktig du är?
Kul att du är nöjd med dig själv :)
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
Mina hundar är väldigt lydiga, klart jag även ser mina hundar som familj, dom ser ju mig som deras ledare varför skulle jag då inte anse dom som min familj?
Mina barn diskuterar jag inte i detta forum då det handlar om hundar, och mina barn är inga hundar det är människor. Mixa inte ihop barn med hundar.
Jag anser behandlar man sin hund som just en hund så blir den mycket lyckligare, alla hittar bättre och tydligare sin plats i flocken utan att problem uppstår, har ex aldrig några matfighter hemma fast jag har 3 okastrerade dom vet jag är ledare och har hand om maten.
Mycket viktigt i att vara en ledare.
Läst mycket just det här på sidan om att man inte ska bestaffa sin hund utan enbart belöna det som är rätt!? Men om hundarna sticker ska man ignorera dom då????? eller om hunden är på matbordet ska man bara vända ryggen till och vänta på att hunden ska hoppa ner och då belöna?????? Hur ska hunden hålla koll på vad som är rätt och fel?
Nej vi människor blir bara blödigare o blödigare, vi bryr oss fan mer om våra djur och skämmer bort dom till odågor sen ska vi gå runt och klaga på alla andra ägare som inte klarar sina hundar???
Vi som skapar det med allt skit, vet en snubbe som skaffade sig en amstaff och körde på den "snälla" metoden hunden blev helt galet! OUPPFOSTRAD! jag fick gå imellan och ta tag i skiten och fick full kontroll! BARA för nån gick till honom och sa belöna ENBART när han är duktigt och ignorera honom som en straff när han gör fel.
Bestaffning är även en viktigt del av lärandet,
Vi bestaffar våra ungar med att stänga dom ute från leken när dom betett sig illa, om dom inte lyssnar ska vi prata vätt i dom osvosvosvosv… Att vara ledare för sina barn är också viktigt. MEN SOM SAGT HUND ÄR HUND MÄNNISKA ÄR MÄNNISKA.
#3 har tråkigt, läser, blir irriterad, skriver inlägg.
"Så kan inte fatta ni människor som sitter och babblar om godis och skit hit o dit DET ÄR EN HUND!!!!
Dom kräver ordning och reda och rutiner för att vara lyckliga."
Babblar om godis och skit? Vilken skit?
Tror de allra flesta hundägare vet att det är en hund dom äger. Att många väljer bort metoder som innebär att trycka ner sin hund och få den kuvad betyder snarare att de vill ha en god relation med sin hund och inte tvärt om.
Att man tränar med godis betyder inte att man inte har ordning och reda eller rutiner. Varför skulle det innebära det?
#4 Du vill bara provocera, märks på ditt inlägg.
Som sagt, hade jag haft "dina" metoder på våran hund, hade hon varit ett nervvrak nu. Såna metoder som du kör med, passar långt ifrån alla hundar.
Självklart ska man belöna sin hund om den gör rätt. Lär du in en sak, kan du inte begära att den ska fatta det med en gång.
#4 Sorry, men dina inlägg får mig inte att se att du är en duktig ledare om du har behov av att bestraffa dina djur.
"Vi som skapar det med allt skit, vet en snubbe som skaffade sig en amstaff och körde på den "snälla" metoden hunden blev helt galet! OUPPFOSTRAD! jag fick gå imellan och ta tag i skiten och fick full kontroll! BARA för nån gick till honom och sa belöna ENBART när han är duktigt och ignorera honom som en straff när han gör fel."
Kanske bara ägaren som inte visste att man kanske ska säga NEJ om hunden gör fel såklart, men beröm ska hunden få om den lyssnar och gör rätt såklart.
Klart man inte ska ignorera fel, men inte överdrivet dominera heller.
Eh ni tar ju inget seriöst här.
#12 Jo, en sak tar vi väldigt seriöst på. Det är ämnet hund!
#12 Snarare du som är oseriös, eftersom alla har samma åsikt tillskillnad från dig
(vet att ts har tagit bort sitt konto)
TS behöver inte vilja provocera bara för att han skriver ett inlägg om hur han uppfostrar sina hundar.
Det kanske är ett fullständigt ärligt inlägg
Jag kan faktiskt säga, vare sej TS skojjar eller inte, att jag håller med om en hel del i vad TS skrivit i inlägget.
Alla tycker vi olika!
Tråkigt att han tog bort kontot/fick kontot borttaget. Hade varit intressant och höra vad han hade mer och säga. Jaja, då var det ingen mening att kommentera mer här då…
Alla hundar är olika och vissa kanske man måste vara lite hårdare och tuffare emot. Att trycka ner en hund skulle jag inte göra dock. Det är inte dåligt att använda sig av godis i hundträning, på många hundar funkar det bra. Och bara för att man använder godis betyder det inte att man aldrig bestraffar hunden. Men det finns olika former av bestraffning; fyskisk bestraffning (man tar tag i hunden, behöver inte vara hårt), utebliven belöning, ignorera hunden, inte låta hunden vara med osv. Finns så mycket att man nästan inte kan säga vad som är fel, får hunden ont däremot och lider då tycker jag att man har gått över gränsen. Jag använder mig av godis när jag tränar, men jag kan även bestraffa hunden om han har gjort något fel. Den värsta bestraffningen för min hund är att inte få vara med, att ta tag i han och skrika och gapa hjälper inte så värst mycket. Jag tycker att det är viktigt att belöna när en hund gör rätt också, då får den mer motivation enligt mig.
Blir helt mållös över TSs metoder. Visst, alla gör väl olika men det han beskriver att han gör skrämmer mig.
Han blev nog lite skrämd, alla går hårt ut på denna sida endå :P
#15 vilken del håller du med om?
Jag kan säga att han kanske har en poäng med att vissa göra fel med att gå ut till nya ägare om att ignorera felen hunden gör och enbart berömma. Nej är också ett viktigt ord i ordlistan.
Men förstod inte riktigt allt han skrev.
#17 Det var bra skrivet
#19 Skrämd? Det tror jag inte. Kollar man på hur personen själv utryckte sig så klarar man nog sådana svar som här. :)
#19 Att det är för mycket daltande med hundar nuförtiden och att många är väldigt blödiga och skämmer bort hundar alldeles för mycket. Håller egentligen med om nästan allt han skrev. Det är min personliga åsikt!
Men att jag sedan kanske inte fysiskt bestraffar mina hundar är en annan sak. Men bestraffar gör jag. Även belönar ordentligt när de gör rätt
#19 Jag skräms inte så lätt. hahaha
Mina hundar ex är sjukt tuffa! är jag inte tuff tillbaka tar dom över mig.
#22 tack!! skönt någon håller med om vad som händer.
Visst kanske ska sluta trycka ner hundarna, men ibland måste jag.
#23 Men att vara fysisk med sina djur är inte nödvändigt. Det handlar om vilka vibbar man sänder. Man kan vara en mycket stark ledare bara genom kroppsspråket och ljud.
#26 men om mina hundar börjar taffsa med varandra och ex morrar åt mina gäster, ska jag inte ta tag i dom menar du då? låta dom springa fram och skrämma skiten ur gästerna? Eller stå med en skål kött så dom lyssnar? dom skulle aldrig lyssna på mig för en sketen godis…
#27 Väluppfostrade hundar morrar väl inte åt gäster? ;)
Och nej, en bra ledare behöver inte ta tag i dom ens då. Det räcker att man ställer sig framför och ger tecknet för att det är slut.
En bra ledare har sådan koll på sina hundar att de slutar om man säger till dom. Behöver man ta tag i dom fysiskt så är man inte en så bra ledare som man kanske trodde.
#28 vakt hundar, bor på en liten gård inte så mycket folk.
Varje gång det dyker upp folk skäller dom och skäller och morrar men göra aldrig aldrig något som liknar utfall!! bara skäller springer fram samdtidigt sen hälsar. Men dom är stora så folk blir rädda.
Jag har vakt hundar, men jag låter dom vakta för det är det dom är gjorda för. Alla som kommer hit vet jag har vakt hundar och om dom inte gillar hundar så ska dom inte komma hit. :)
#31 så jag ska låta dom vakta, låta dom vara som dom är.
#33 Du ska ju inte låta dina hundar springa fram till dina gäster och skälla osv.
Det är inte okej i min mening, inte om gästerna är välkomna in.
#35 jag har 2 vakt hundar, och står tillochmed i rasstandrad på rasen att när en cane corso börjar vakta finns det inget stopp förens "faran" är över. DVS när dom hälsat på gästen.
Har försökt avvärja deras vaktigheter men dom blir MYKCET värre då och tror gästen är farlig och vägrar hälsa sen isåfall .
Har man vaktiga hundar ska man hjälpa hunden att vakta på en positivt sätt, inte trycka bort instinkten. Man jag vet inte någonting och rottisar så jag kanske har helt fel på den sidan.
Som jag skrev i en annan tråd så dominerar inte och kör inte en äkta flockledare med medlemmarna i sin grupp.
Har du någonsin sätt en riktig flockledare bland tamdjur i en väl fungerande och harmonisk flock så ser du aldrig att flockledaren dominerar någon. Ofta så märks flockeldaren minst. Det är den indviden som går in och styr upp när något kommer upp. Tex ett hot så grupperar flockledaren gruppen, blir det för mycket bråk eller någon "step out of line" så går flockledaren in och styr upp.
I en riktig flock hjälps medlemmarna åt att fostra och besluta. Flockledaren är inte där och petar hela tiden eller är aggressiv eller hotfull.
Jag säger bara gå en kurs, det märks att du är självlärd eftersom du helt tydligen inte vet vad du pratar om..
Hundar kan bli lydiga och trogna och lita på en till 100% utan såna metoder du använder.
Hundar är individer, vissa måste man vara lite mer fysisk med, andra räcker det med rösten knappt det. Det är de man måste se.
#36 Ja jag har inte sagt att det inte är ok för dem att vakta, men har ägaren sagt att det är okej, att dem inte behöver vakta, då ska dem inte göra det heller. Inte om man inte ska ha dem som renodlade vakthundar.
Den ledarrollen du beskriver är det jag är, När mina hundar kliver över trösklen så går jag dit och styr upp. Jag är aldrig agressiv utan expremt bestämd, alla flockledare är också individer och den "starkaste" är flokledare, Men MÅNGA MÅNGA som köper hund låter ledarrollen gå över till hunden utan att ägaren märker det. Och när man kör på metoden Ingorera alla fel hunden gör och belöna enbart rätt beteende så ger vi automatiskt ledar-rollen till hunden. .
#36 Ja, en vakthund ska ju sluta vakta när ägaren visat att läget är lugnt. Och det gör man ju inte genom att lägga ner hunden eller slita i den.
#40 Nej där har du helt fel. Man ger inte över ledarrollen till hunden bara för att man "dissar" hunden.
Jag håller med TS faktiskt. Ni som säger att han bara skriver så enbart för att provocera kan lägga ner direkt. Det finns något som heter åsiktsfrihet. Ni behöver inte anklaga honom för att provocera bara för att ni inte håller med.
Jag håller med att folk daltar alldeles för mycket med sina hundar. Och det kan helt klart gå riktigt snett om man enbart kör på en uppfostringmetod som går ut på att ignorera när hunden gör fel och att belöna när hunden gör rätt. Att ignorera ett oönskat beteende tycker jag är att acceptera det. Och en hund ser det nog på samma sätt.
Men sen är ju hundar individer och vissa hundar tål inte att man är hårda med dom. T.ex så kan osäkra hundar bli ännu mer osäkra. Medan andra hundar behöver man vara hårdare mot för att de inte ska ta över ledarskapet. Men sen finns det ju olika sorters bestraffningar. Dock ska man ju aldrig slå sin hund. Själv kan jag ta tag i min hund när han gör något fel. Honom måste jag vara tuff mot annars tror han att han får bete sig hur som helst. Att "neja" och fya" räcker inte alltid. Men som sagt, man får ju anpassa.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#44 Jo men att säga att man inte ska "dalta" med sina hundar utan att man ska vara tuff, är ju fel.
TS har inte skrivit att det är "hans åsikt" utan TS har skrivit det som att "så här är det, allting annat är fel".Våran hund t.ex tål inte tuffa tag och vet andra hundar som är så med. Man får helt enkelt anpassa efter individen.
#44 Jag tycker dock att det är konstigt att komma in på ett forum enbart för att skriva ett inlägg om att "våra" metoder är dåliga, han säger att vi som belönar hunden med godis pratar skit.
Så kan inte fatta ni människor som sitter och babblar om godis och skit hit o dit DET ÄR EN HUND!!!!
/Lova
Ny blogg!
#45,46 Jag tror att TS är lite frustrerad och att han därför framförde texten på det sättet. Och eftersom han skriver att "många tycker jag är hård mot mina hundar" så tolkar jag iallafall det som att folk har klagat på hans uppfostringssätt. Och därför känner han väl att han måste försvara sig.
#47 Man kan "försvara" sig på rätt sätt.
Men inte har sådan attityd från början, mot folk som inte gjort något. Det ger fel intryck från start
#48 Ja absolut, det håller jag med om. Men att han skriver så enbart för att provocera är ju fel. Utan han tycker ju faktiskt så.
#50 se #51.
TS vet du vad positivträning är för något?
Fast jag läser inget fel i texten som står nu, håller helt med honom i vad som skrivs. Men sen såg jag inte texten från början heller. Sen kanske han inte behöver skriva: "Så kan inte fatta ni människor som sitter och babblar om godis och skit hit o dit DET ÄR EN HUND!!!!" För alla har ju olika åsikter, så är det!
Jag tycker själv inte om de mjuka metoderna och är ingen person som kör med de metoderna eftersom jag själv märkt att de inte fungerar för mina hundar, utan att lite mer bestämda, ex Cesars metoder, fungerar perfekt och är vad hundarna behöver.
#51 Men då skriver man det: jag tycker si och så. inte på det sättet TS skrivit
#Loveradio
Jag kan erkänna att jag är frustrerad och håller med det du skriver.
Du fick fram min mening på ett lite trevligare sätt.
Jag försöker inte provocera ett skit, jag är bara irriterad över sånna människor som säger att man inte ska bestraffa ett felaktigt beteende. Som cesar millan artikel som jag läste, cesar visar bara red zone hundar och vi smutkastar den enda personen som jag verkligen sätt vill hjälpa till.
#50 tråkgit att du känner dig påhoppad, men ofta känner man så när man även känner sig lite träffad.
#55 Som sagt Frida så håller jag med om att det var lite klantigt formulerat. Men han är nog bara frustrerad och tänkte inte på hur han skrev.
#56 Eller så känner man så för att en annan skrivit på ett otrevligt sätt.
Ditt startinlägg lämnade mycket att önska. Man får tänka på att skriva bra även när man är irriterad. Folk har all rätt till att ha en annan åsikt än du har.
För övrigt finns det faktiskt fler hundtränare här på jorden som kan ta hand om hundar som det gått illa med.
#56 Det förstår jag. Jag kan också bli enormt frustrerad av sånt.
Aja, jag har skrivit mitt nu….
Jag är tacksamm över att veta nu iaf att det finns folk som håller med mig och endå gillar mitt inlägg, och respecterar dom som bara tryck på gilla utan att skriva, kan förstå känslan av allt påhopp man får.
Men alla ska stå på sina egna fötter och gör det ni står för!
PEACE OUT! V
Håller med dig till viss del TS, jag tycker fysisk beröring och kroppsspråk är underskattat. Men jag kan ändå ha en mjuk och bestämd hand, jag har inte en aggressiv hand som trycker ner hunden och jag kallar mig inte dominant, jag kallar mig ledare. Och jag tycker inte heller att man ska ignorera ett önskat beteende men att inte ignorera och istället visa hunden att det inte är okej kallar jag inte för att bestraffa utan korrigera. Säger jag "Sitt" till en hund som kan kommandot väl förväntar jag mig att hunden ska sitta kvickt. Om inte - sätter jag ner den mjukt men bestämt. Nu ska du sitta, liksom. Man kan egentligen tänka sig att en väluppfostrad hund sätter sig ner direkt, men man vet aldrig.
Skulle min hund av någon anledning morra åt gäster eller ngt annat oacceptabelt skulle jag be den backa och upphöra med beteendet. Om inte går jag emot den och visar med kroppen att var god och backa, visar med händerna att nu backar du. Även här kan man tänka sig att en väluppfostrad hund inte morrar åt gästerna, men det vet du aldrig. En hund är trots allt en hund, det är ett djur som inte alltid kan förstås till 100%.
Sen det här med godis/annan belöning, så är det ju toppen för inlärning, men sen vissa självklara saker (tex i vardagen) som hunden lärt sig och kan sen länge ska ju självklart inte belönas. Men under valptiden och om det gäller osäkra hundar så föredrar jag godis och annan belöning! Är det en valp eller osäker hund ställer jag inga krav.
Så som sagt - vill inte säga att jag är dominant över min hund, utan jag är en ledare. Jag kan ha kul med mina hundar och mina föräldrars hundar har alltid sett upp till mig just för de tycker jag är rolig och leker med dem, men samtidigt om de skulle utföra oacceptabla beteenden skulle jag visa att det inte är okej. Men inte på ett aggressivt sätt och genom bestraffning, utan bestämt. Min filosofi är en balans mellan att ha fruktansvärt kul med sina hundar men samtidigt om de utför oönskade beteenden visa det på ett bestämt sätt att nu är det inte okej. Nu korrigerar jag. Så skulle jag vilja säga….
#56 Finns många fler än han som kan hantera hundar i "red zone" på att bra sätt. Han är inte "kungen" över det direkt, men tv och vissa vill få honom att framstå som det.
Ts. Jag är själv inte den som fjantar med min hund för det skulle aldrig funka, men visst använder jag godis och jag är ingen idiot för det. Jag gillar också Cesar men avgudar inte honom.
Känna sig träffad? Jag ÄR träffad eftersom du sitter och skriver att det är fel att använda godis inom hundträning. Det blir jag irriterad på. Man respekterar varandras åsikter.
Synd att du inte ville bevara min fråga i inlägg 43.
/Lova
Ny blogg!
#61 Du säger bla att saker som hunden kan sen länge, självklart inte ska belönas …. då undrar jag… varför då?
#64 Ja för att jag anser att de vardagliga saker som hunden kan riktigt bra är självklarheter. Självklarheter tycker inte jag ska belönas. Som tex att hunden går fint i koppel utan att dra, att inte rusa in i huset när man varit ute samt inkallning när de lärt sig detta bra.
Jag skulle aldrig kunna ta tag i min hund och lägga den på rygg. Däremot har jag "nypt" till snabbt i nackskinnet om hon verkligen inte lyssnar, sen belöning när hon väl gjort rätt. Hon går ibland upp i varv och för att få fokus igen så brukar jag säga att hon ska lägga sig ner, ibland fungerar det inte och då hjälper faktiskt ett nyp i nackskinnet för att hon ska komma "tillbaka" till jorden igen. Jag tycker faktiskt alla får göra som de vill, även fast jag inte skulle göra så på min hund - så har alla rätt till att göra som de vill med sin egen hund.
#65 ok. Själv tycker jag att rätt utfört arbete alltid ska belönas, om jag bett om det. Däremot så varierar belöningen. Huvudsaken att hunden uppskattar belöningen. Ofta räcker det med en klapp och uppmuntrande ord.
#67 Uppmuntrande ord och klappar är enligt mig en annan sak, än att ge hunden belöning i form av tex godis varje gång. Men jag föredrar själv inte heller att gå runt och hela tiden säga "Braaa killen", alltså inte överdriva detta om hunden faktiskt kan det bra redan. Jag syftade mer på godis mm.
Belöning är vad hunden ser som belöning. Må vara godis, klapp, bus, lek, kamp, uppmuntrande ord osv.
#69 Ja visst är det så. I träningssammanhang så menar jag att självklart ska man belöna ett bra utfört arbete, men även här i lagom mängd om hunden kan det bra. Nan kan leka lite efter tex ett bra spårpass. Jag syftade mer på vardagliga saker… som jag beskrev innan.
Att trycka ner hunden på backen gör den bara osäker. Du kan tex visa att du är en bra ledare genom att ha en bestämd röst och bara blockera. Vara rak i ryggen. och gå som om du är en ledare. Och huvudet rakt fram. Då ser hunden upp till dig och man behöver inte ha hårda metoder. Dessutom så skulle jag inte följa Cesar Milans metoder just därför att det står tydligt i hans program att man inte ska utföra metoderna IRL.
#71 Men för hunden är det ingen skillnad på "vardagligt" och inte. Varför ska man inte belöna hunden när den gör nåt bra, oavsett om det är träning eller inte? Vad skulle vara tokigt med att belöna?
Att bestraffa en hund när den gör fel, fast den "kan" är ganska bortkastat tycker jag. För det första så är det mest sannolikt så att man ställt för stora krav, varför hunden inte gör det. Dvs man har inte tränat in kommandot tillräckligt väl, i olika störningar mm. Många säger: min hund KAN det där, men Vill inte. Det är fel tror jag. Man har helt enkelt tränat för dåligt, belönat för dåligt, varit otydlig eller inkonsekvent.
#71 Det är ju så att alla har olika åsikter och för mig har denna filosofi fungerat bra. Jag tänker inte varje gång min hund fint inväntat ett "varsågod" belöna, eller när jag säger "gå och lägg dig" och denne läger sig, så tänker jag inte belöna. När den kan det väl. En valp eller en hund som är under inlärning mm gäller andra saker för.
Och jag har faktiskt inte sagt något om bestraffning, jag sa korrigering. Jag använder inte ordet bestraffning och anser inte att bara för jag lugnt men bestämt sätter min hund vid oönskat beteende och inväntar ögonkontakt, att jag bestraffar den. Och med det menar jag att jag tänker inte ignorera om min hund gör något fel. För visst kan det hända att en hund, trots att den är duktig och väluppfostrad, göra fel någon gång. Det är ju inga robotar det heller.
Men som sagt vi har alla olika åsikter och metoder, jag överanalyserar aldrig andra hundägare, och jag har aldrig påstått att jag har mer rätt än någon annan…
#74 Det var inte min mening att överanalysera, jag försöker diskutera :)
Vad är skillnaden mellan bestraffning och korrigering? Det är väl samma sak?
# 75 Bestraffning är för mig - Att på ett mer eller mindre nästan aggressivt sätt visa hunden att den gjort fel, tex rycka åt hårt i kopplet om den drar mm
Korrigering - Visa hunden vad rätt är
För att visa min hund att han gör fel så räcker det med att jag harklar mig eller sägar hans namn varnande. Skulle jag trycka ner honom i marken skulle han vara otroligt rädd hund just nu. Min pappa provad det och ja det tog dagar innan han hämtade sig efter det.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#77 Jag skulle heller aldrig trycka ner min hund i marken för att den inte kommer när jag kallar. Att LÄGGA ner en hund skulle jag aldrig gö. Men jag skulle gå dit och putta till den lite för att visa "hallå här är jag, nu lyssnar du på mig"
#77 Ja Lillan tål inte det heller. Räcker också med att jag ändrar tonläge eller puttar till henne lite.
Jag måste köra med fysiskt beröring på mina hundar annars som #70 säger så kör dom över mig. Har hundar med mycket starka psyken men även dom två kräver mycket olika hanteringar. Min ras är otroligt röstkänslig, och kräver en fast men mjuk hand.
Äldre tösen behöver jag kanske höja rösten till då hon är väldigt signal känslig, och han tvär vänder vid höga ljud.
Men yngre tösen är kaxig som tusan! :P så henne kan jag lägga ner ibland för att lugna ner henne, men jag dunsar aldrig ner min hund i backen som bestaffning, mer för att lugna henne. Jag lägger henne ner och klappar lugna mjuka "klappningar". Och det fungerar utmärkt.
Jag ger mina hundar beröm med röst och beröring. Godis funkar inte om jag inte har en stor köttbit i handen. haha
Vid träning av lydnad eller agility använder jag godis, annars ser dom mig bara som en vandrande matmaskin och gör som dom själva vill endå. hahah :P
Tror uppfostring av hundar är en ras-fråga, alla raser kräver olika slags uppfostringar.
#80 Jag tror att uppfostring är individfråga, inte rasfråga.
Lillan t.ex. Hon är väldigt signalkänslig, så var hennes syster med, men inte hennes pappa. Så tror mycket handlar om inidivid
Individ tror jag mer på än rasen
Tror också det….att det är mer skillnad mellan olika individer i en och samma ras än vad det är mellan olika raser.
Då ändrar vi det till att det är mer en fråga om individanpassning när det gäller uppfostran. :)
Skulle vilja fråga en sak. Om man bara belönar när hunden gör rätt o har en hund som aldrig gör rätt hur gör man då?
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
#85 Då skulle jag vara tydligare i att visa hunden, hjälpa hunden att lyckas
#85 Jag tror inte att hundar aldrig gör rätt utan det är du som ägare som inte märker eller ser när hunden gör rätt.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Om tex en busig unghund bitertag i kopplet o drar varje gång man går ut. Hur visar du då? Obs bara ett ex.
#1 Orka jämföra sina barn med en hund.
Då frågar jag ingen TS vet du vad positivträning är för något?
Jag skulle aldrig kunna köra sånt med min hund. Hon är redan alldeles för osäker i sig själv, skulle jag ens ändra mitt tonläge till lite mörkare skulle hon direkt kissa på sig. Med henne måste jag hålla på dalta och försäkra henne om att hon inte gör något fel. Jag kan se lyckan i hennes ögon bara jag berömmer henne. Hon blir direkt till en annan hund.
Dock finns det ju hundar som är så pass starka att de ''klarar av'' att bli ned kastade, absolut. Dock skulle jag alldrig göra det, och kommer nog aldrig göra det heller. Om det inte handlar om fara för ett liv. Och det hanldar inte om att ja tycker synd om hunden, som jag inte skulle göra det. Utan för att jag inte tror att det funkar.
/Helena
Medarbetare på Brukshundraser
#90 se #60. Tror inte han kommer svara mer. Och jag tror han vet vad positiv träning är, han skriver ju om det i #4.
#88 Tex ge hunden något annat att bita i, bära på, eller någon annan uppgift som jag tränar
Men om hunden inte hunden vill bita i något annat bara släpper o tar tag i kopplet i stället.
Kommer ihåg när jag precis fick min första tik som var aggresiv mot nästan allt ibörjan då hon inte hade bra förra ägare.
Hon gjorde en stort utfall mot en hund på en promenad, då var jag tvungen som ledare att säga åt ordenkligt att detta accepterar jag inte och drog ner henne i backen, men hon gav inte upp utan att sträta imot till max! Men efter jag gjorde det och sa åt henne, och den andra hundägaren var snäll och stannade upp så hon kunde lugna ner sig utan en dålig upplevelse. Hon satte sig sedan upp och kollade lugnt på den andra hunden men mellan åt skapa ögonkontakt med mig och typ "fråga" är jag duktig nu? och massa beröm fick hon och sen gick vi vidare och tackade andra hundägaren för hjälpen. :)
efter det har hon lekt med många andra hundar. och hon är super ducktig nu, men har fortfarande lite svårigheter med promenader, men blir bättre och bättre aldrig mera utfall.
Svårt nästan och säga vad som är Rätt och vad som är Fel, alla nya hundägare borde istället bli tilldelade en gratis valpkurs där dom får lite individanpassad träning med sig.
Ni som säger att hur tålig hunden är beror på individ? Ni har aldrig tänkt på att det finns hundar som är avlade för att vara signalkänsliga och uppmärksamma på sina ägare? Hundar av vallhundstyp och sheltie till exempel.
92 ser inget att han skrivit om positivträning i inlägg ?
Men det är klart att folk orkar bara vara med o diskutera så fort de får lite klappar om ryggen får dom inte det så dissar dom.
Min fråga kvarstår om TS råkar snubbla in så får han gärna svara på min enkla lilal fråga. 
#96 Ja vissa raser ska vara det, men man kan inte enbart gå efter raserna ;)
#97 Vad räknar du som "positivträning" då? Har aldrig hört det begreppet förut.
# 94 Tålamod och belöna rätt beteende säger jag.
#97 Jo det har han, men han kallar det för den "snälla metoden".
"Läst mycket just det här på sidan om att man inte ska bestaffa sin hund utan enbart belöna det som är rätt!? Men om hundarna sticker ska man ignorera dom då????? eller om hunden är på matbordet ska man bara vända ryggen till och vänta på att hunden ska hoppa ner och då belöna?????? Hur ska hunden hålla koll på vad som är rätt och fel? "
"Vi som skapar det med allt skit, vet en snubbe som skaffade sig en amstaff och körde på den "snälla" metoden hunden blev helt galet! OUPPFOSTRAD! jag fick gå imellan och ta tag i skiten och fick full kontroll! BARA för nån gick till honom och sa belöna ENBART när han är duktigt och ignorera honom som en straff när han gör fel."
"Bestaffning är även en viktigt del av lärandet".
Och det tolkar iallafall jag som att han inte tror på positiv träning.
#99 Det är när man belönar när hunden gör rätt och ignorerar när hunden gör fel.
#100 Men om hunden i exemplet en dag gör rätt alltså inte biter o drar i koplet en dag. Tror du att den fötstår att den belönas för att den inte biter i kopplet?
# 103 Skadar inte att prova i alla fall, eller hur? :) :)
Det gäller ju att LÄRA hunden hur den ska bete sig, inte att kräva att den ska fatta med en gång. Vissa saker lär den sig snabbt, vissa saker tar längre tid. Det beror på belöningens storlek, motivationen och tajmingen på belöningen.
Dessutom, om vi tar det där exemplet, så får man som hundägare lära känna sin hund, skaffa sig kunskap om varför den biter i kopplet. Är det upphetsning, lekfullhet, frustration, understimulering, överstimulering, stress … Om hunden börjar redan i hallen att studsa runt och vara all over the place, så kanske risken att den biter i kopplet och studsar runt, är större, än om man väntar tills hunden är lugn innan man kopplar den och går ut.
#103: Jag har en hund som kampade i kopplet, det kan han visserligen fortfarande göra men släpper när jag säger till. Om jag velat träna bort det helt hade det dock inte heller varit ett problem.
Jag tränade genom att släppa kopplet när han började kampa för att ta bort det självbelönande beteendet. Under tiden hade jag självklart någon annat att hålla honom i så han inte kunde springa iväg och så fortsatte vi bara gå eller så kan man såklart vänta tills hunden släpper kopplet, belöna och gå.
Utöver det lärde jag in ett släpp kommando och han har inte längre lika lätt att gå upp i stress, vilket delvis var anledningen till att han började kampa med kopplet i första taget och var svår att bryta. Allt detta utan att en enda gång trycka ner honom till marken.
Vi kan säga att hunden börjar dra när vi kommer ut att de är ett försök till att få igång mig på dragkamps lek vilket den faktiskt får om jag bara går o inte bryr mig för jag håller ju i kopplet. De är ju de jag menar hur skall den kunna lära sig om den inte förstår vad den lär sig? O här ser jag de svårt att tajma belöningen när skal belöningenn komma. De är ju de som är vitsen med belönig. Att den skall komma i rätt sekund
#102 Det kallas förstärkning av beteenden. Ingen "positivträning".
# 106 Om du har en sele åxå, så att du har två koppel och gör som #105, släpp det han drar i?
Läst lite om vad ni skriver om att hunden kampar med kopplet, Tex jag vet exakt hur min hund skulle tänka om jag lät henne kampa i kopplet (ignorera beteendet), Och sen när hon släpper belönar jag henne. Då lär hon sig att om jag kampar i kopplet får jag belöning, jag skulle nog förstärka hennes beteende på det viset.
När min unghund kampar i kopplet tar jag bara kopplet snabbt och enkelt ur hennes mun, säger bestämt nej, sen går jag iväg igen. Och om hon då slutar kampa och går snällt breve resulterar det till bus och skoj. DÅ vet hon att om hon inte kampar blir det kul. Kampar jag blir det inte kul.
Men alla individer som sagt lär sig olika.
Så jag tycker även att man absolut inte ska utesluta någon metod, man ska testa på dom flesta metoderna som man själv känner är passande.
#109 Ja, då belönar du rätt beteende med bus och skoj, därav att hunden lär sig att om den beter sig på det sätt du vill, så blir det kul.
#107 Det är visst det man menar med "positiv träning".
Har inte läst alla inlägg då det tycks spåra ut.
MEN jag ser det såhär: Har man en hund och man kör med positiv förstäkrning och man märker att det inte funkar, ja då kanske man ska ta till med hårdare metoder? Hårda metoder kan missuppfattas på många sätt!
Men har man en aggressiv hund så kanske man ska överväga o se vad man ska använda för metoder så att hunden förstår.
Att trycka ner en hund kan också missuppfattas, har min hund smitit från gården och jag hittar henne, då tar jag ner henne på sidan så får hon ligga där till hon är helt lugn. Sen går vi hem. Det är absolut inget att trycka ner och inget fel på metoden då hon fattat nu att hon inte får rymma hur som helst. I början testa jag faktiskt med positiv förstärkning men det blev helt fel o hon fatta inte nånting. Då testa jag med detta o ja det funka. Nu tränar vi klickerträning istället :)
Alla hundar är olika och man kan inte ha samma metoder till alla. utan det är något man får prova sig fram!
#111 Förstärkning är inte alltid positivt. Man kan förstärka negativa saker också. Därför är det missvisande att använda "positivt" och "negativt" i träningssamanhang
En hund lär sig genom vad den får belöning för, endera som Vi belönar, eller att det är självbelönande. Den LÄR sig inget av att bli nertryckt vare sig det är på sidan eller på ryggen.
Att säga sig ha testat att belöna sin hund, men den fattade inte, då har man inte använt sig av en belöning i hundens ögon, dvs det var ingen belöning alls.
…
Detta var ju bara ett exempel. Min hund är 6 år. de jag ville komma till var att oavsett om man belönar eller tillrättar visar så är de viktigaste att hunden förstår varför den belönas eller tillrättavisas.
#109 Då tillrättavisar du säger nej o tar fysiskt bort kopplet.
Att ha två koppel på hunden vist ok de funkar säkert o jag förstår ju påengen.
Men att ha två koppel på en busig ung hund skulle jag inte ha då de lätt hamnar runt benen.
#116 det var bara ett exempel på vad man kan prova ifall man inte vet hur man ska göra. Många gånger tror jag att man gör det mer komplicerat än det behöver vara
#114 antar att du syftar på mig nu. Min hund har vart väldigt borta när hon är ute, då menar jag att hon är i sina egna tankar, hon har inte lyssnat, alltså kan man stå o säga hennes namn 100ggr utan att hon ens reagerar. Jag testade med positiv förstärning rätt länge faktiskt, det funkade inte, man kan ju inte förvänta sig att positiv förstärkning ska funka på alla hundar eller hur?… Kanske funkar på dina, men inte min. Kan ju inte hålla på med positiv förstärkning i år utan att se förbättring eller hur? Utan då får man faktiskt ändra metod. Jag vet nu vad som krävs för att få henne att förstå och att lyssna, hon har jaktraser i sig och det enda hon gjorde ute va att söka spår. Nu gör hon inte det då vi tränat bort det, men innan så räckte inte positiv förstärkning för att hon skulle förstå utan jag fick ta till "hårdare" metoder, hon blev ju ingen sämre hund för det? Snarare bättre :) Nu går hon inte utanför dörren utan lov.
Varför kan man inte uppfostra sin hund på sitt sätt utan att folk ska trycka ner en ? Vi känner våra hundar bäst och vi vet vad som krävs för att uppfostra dom på bästa sätt.
Så onödig tråd, förstår inte varför man ens ska diskutera att folk gör fel för att de uppfostrar sin hund på sitt sätt. Handlar det om att nån annan uppfostrar din hund på ett sätt du inte gillar, ja då kan ni börja snacka. Men man gör väll vafan man vill med sin hund? Ingen ska hålla på o lägga sig i o säger att en gör fel?! Det är skillnad på att slå sin hund som bestraffning, det är bara djurplågeri, men att bestraffa genom att trycka ner eller så är stor skillnad.
#106: Det är vad som kallas ett självbelönande beteende, även om du inte aktivt deltar belönar du beteendet genom att hunden får ha dragkamp. Som jag sa släppte jag helt enkelt kopplet just för att det inte skulle bli en kamplek, han fick alltså inte som han ville men heller ingen bestraffning. När inget händer när hunden börjar kampa i kopplet kommer också beteendet minska.
Tillägg: Att säga nej gör ju varken till eller från på en hund som inte lärt sig vad nej betyder. Att säga nej till min hund i den situationen hade han struntat fullständigt i. Det betyder såklart inte att det inte fungerar på andra hundar men det hade inte fungerat i vårt fall och visar också att problemet kan lösas på "snäll" väg om man har viljan. Angående flera koppel har jag alltid flera koppel då jag har flera hundar på promenaderna, det har aldrig varit ett problem och man kan såklart hacka på/av kopplet enbart i den specefika situationen.
#113 Positiv träning innebär iallafall att man belönar när hunden gör rätt och ignorerar när hunden gör fel. Man bestraffar aldrig.
När lillan kampar med kopplet (hon gör det när hon är jätte glad och ska leka, det blir ju som kamp eftersom jag håller i kopplet) så säger jag bara Släpp och då släpper hon kopplet. Släpp är ett komando som både hon å schäfern kan väl och det gäller pinnar, koppel, hästbajs, bollar såväl som en filt eller något som de hittar i skogen eller så. Jag har Släpp istället för Loss. J
ag berömmer alltid när hundarna gör rärr, då dom behöver uppmuntran och jag har lärt mig att dom behöver veta när dom gör rätt. Oavsett om jag ber dom eller ej. Gör dom rätt och jag struntar i det så tror jag inte dom gör det nästa gång… Det är inte svårt att säga Duktig eller Bra.. Men det är Min teori på Mina hundar. De hundar jag haft innan har vart annorlunda, på flera sätt. Och har då krävt annan typ av träning/belöning/korrigering.
MVH
Sofie
#118 nej jag syftade inte på dig utan rent allmänt i tråden. Du behöver inte brusa upp och svära utan tycker du att tråden är usel så behöver du inte delta i den .
#79 Precis mer behövs inte. Är om han får upp något spår som det inte funkar. Sudden däremot märkte inte om man knuffade till honom eller något sånt. Han fortsatte att gå. Men honom sålde jag.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#122 I en tråd skrev du såhär
- Bara för att en hund är duktig på lydnadsplanen,
behöver den inte vara särskilt vardagslydig, är min erfarenhet.
Men i denna tråden skriver du såhär
- Men för hunden är det ingen skillnad på "vardagligt" och inte.

#124 det stämmer. Om du bara belönar hunden för vissa moment och bara inom lydnadsgrenarna och dessutom bara på träningsplanen, så är det inte säkert att hunden är speciellt lydig- följsam- uppmärksam i vardagen, dvs utanför tränings och tävlingsplan. Den ser däremot ingen skillnad på vardag eller inte, den har motivation på träning/tävling men inte annars. Det tror jag beror på hur motiverad hunden är att följa sin ägare, inte om det är vardag eller inte
http://www.dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap
http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen
http://www.canis.se/bibliotek/artikler.php?id=4
http://www.svartbergs.se/pdf/Forstarkning%20Brukshunden.pdf
http://www.canis.se/bibliotek/artikler.php?id=16
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Va jag tycker synd om alla era hundar som ni anser att ni måste trycka ner för att visa att ni är ledaren, annars tar dom över rollen. Jag hoppas att ni nån gång öppnar ögonen och ser hur många bra metoder det finns. Och nu menar inte jag att man ska stå och vänta med en klicker tills hunden har slutat bita i grannens arm för att belöna när den slutar. Då får man ta bort hunden och inse att hunden inte klarar av den situationen. Dom ranghöga i flocken är inte aggressiva. Inte i bråk och om dom går åt ett håll och nån annan ranglåg går åt något annat kan dom vända och följa efter. Dom är ofta dom äldsta och mest erfarna. Inte dom starkaste och våldsammaste. Dom rullar inte över en annan hund på rygg!!!! Visst kan ranglåga lägga sig på rygg men inte av att någon annan gjort det åt dom.
Så alla ni som gör så för det är så mycket varg kvar i våra hundar så önskar jag att ni läser om vargar för dom gör inte som ni gör.
Har inte läst hela tråden, men jag håller med delvis om att hundar behöver en ledare. De är flockdjur, men jag anser att ledaren ska vara schysst på alla sätt. Sen har jag faktiskt aldrig sett CM springa efter en hud och lägga den på ryggen om den inte gör som han vill. Visst han har lagt hundar på sidan om de kämpar om makten vid något tillfälle, men detta är en metod som man ska vara extra försiktig med och inget man ska missbruka vilket du verkar göra. Men om du anser att du gör som CM så snälla tänk om för jag ser inget i CM tänket som du gör och jag själv tränar och tänker mycket som CM gör.
Nog fasiken kan du vara hård mot din hund och få den lycklig, hundar är så förbaskat lojala så även om du skulle misshandla hunden så hade den suttit troget vid din sida. Men gör det hela saken rätt? När du kan få samma resultat genom att vara schysst mot hunden. Menar inte att fysisk korrigering är fel alla gånger, men om man använder det i vardagen för att man inte vet bättre, då borde man nog inte ha hund.
Gammal tråd men tänker ändå skriva mitt:
Det är något inte klokt hur förvridet ordet ''fysisk'' har blivit på senaste. Att vara fysisk med sin hund är bra, man ska röra hunden mycket, både i omtanke genom massering, streching, klappar osv för att visa kärlek, men sen måste man också ibland stoppa sin hund, har man som jag en bulldozer som inte stannar på ordet stanna när nånting väääldigt kul är i hans sikte försöker jag få kontroll över honom innan det hinner ''bryta ut'' (att han sticker eller så) med det menar jag att jag tar i honom fysiskt, det betyder inte att jag kastar mig på honom och mosar honom i marken utan att jag försöker ta runt hans bröstkorg så han blir lite låst och sen sätter jag mig i ryggsäcken medans jag kopplar honom. Att vara fysisk står inte för att vara ovårdsam eller misshandel, det är tyvärr båda parterna i denna diskussion som får det fel, de som anser att det är fruktansvärt har tyvärr inte fått uppleva en riktig fysisk korrigering utan kollar helt på Cesars typiska rycka i kopplet eller pet i revben, precis som att ordet fysik missbrukas av dem som helt enkelt är våldsamma mot sin hund men vill ha en ursäkt till att få skada sin hund. Att vara fysisk betyder inte att man ska kasta hunden i marken och trycka ner den fort som attans när den inte lyssnar, utan att ta kontroll över situationen på ett tryggt och bra sätt för alla, både andra människor, dig själv och hunden.
Att lägga hunden ned verkar också vara förvridet i denna diskussion ''jag skulle aldrig lägga min hund ner på sidan, min hund skulle bli ett nervvrak'' men kära nån att lägga hunden på sidan är som sagt inte något våldsamt, man ska om hunden är uppstressad försiktigt få ner hunden i liggande position, sedan försiktigt välta över hunden utan att den känner obehag så att huvud hamnar utmed marken tillsammans med resten av kroppen, därifrån kan man klappa lugnande ett bra tag, det är en stund där man visar att man som ägare har kontroll och hunden kan vara lugn, man visar att vi håller koll åt hunden, så hunden kan stressa ner. Man kan klappa lugnande eller massera en stund, det är en mysig stund för båda två och när man känner sig klar ska man inte kasta sig upp och ''tjoa'' så hunden hamnar i samma sinne igen utan man kan lugnt ställa dig upp och ta det lugnt en stund. Om man känner att lägga hunden ner är opassande kanske är man ute kommunalt där det är trångt osv kan man alltid använda sig av ryggsäcken.
Fysisk korrigering eller allmänt vara fysisk är inga fula ord, det ska inte skapa obehag för hunden för då tycker jag man gör fel. Man ska använda det som ett sätt att komma närmre sin hund och är man fysisk kan man många gånger få ett toppen förhållande till hunden, att ta på hunden mycket, göra ryggsäcken och ligga lugnt och stilla och mysa med hunden länge gör mycket för relationen. Så blanda inte in ren och skär obehag för hunden med ordet fysisk.
Hoppas min point is taken ;)
#131 jag håller helt och hållet med dig om att man ska ha fysisk kontakt med hunden så länge det inte handlar om att göra illa hunden för att få den att sluta med det den gör. Till exempel rycka i kopplet för att den ska sluta dra, skälla eller nått. Slänga ner den på rygg tycker jag är helt fel. Sen att stoppa en hund med en hand på bogen m.m. Tycker jag inte är fel. Jag satt i ryggsäcken med händerna på min hunds bog när jag tränade han för utfall mot hundar. Han kom inte därifrån eftersom inga händer var i vägen men jag gjorde inte illa honom. När min valp gick över till bordet lyfta jag tillbaka honom till soffan och satte handen för när han försökte igen.
Jag blir livrädd när folk kallar sig självlärda och använder tekniker dom sett på tv. Missat texten "dont try this at home"?!
Håller inte med dig på en enda punkt. Tycker synd om dina hundar. Vad tror du hunden lär sig av att ligga på rygg? Knappast så CM använder den metoden…..
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Inte för att lägga mig i jättemycket men tycker det var roligt när några av er skrev att han ''attackerar'' er och era metoder och att han är emot er när det direkt var typ flera st som var emot honom i början då han skrev själv mot er. Jag tycker det han skriver låter ganska vettigt. Jag har haft 3 hundar och mina föräldrar har 6 jakthundar jag är ingen expert men tycker faktiskt ganska mycket stämde.
/ Michelle