Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1432 ggr
Nathalie0610
0

Rastips

Hej!

Skulle vilja ha lite rastips då jag och sambon är sugna på hund. Det vi är ute efter är:

*En ras som fungerar med mindre barn

*Hyfsat stor ras, ingen liten plutt utan mer åt Golden-storleken.

*En ras som gärna vaktar lite. Vi ska flytta till landet i framtiden och då jag är en riktig räddhare skulle jag känna mig tryggare med en hund när sambon jobbar sent. Jag förväntar mig inte att hunden ska försvara mig eller så utan mer vara "avskräckande" och ge mig trygghet.

Anibaz
0

Vilken typ av aktivering kan du erbjuda?

VildaVittra
5

Jag skulle satsa på en ras som avskräcker med sin storlek och inte sin mentalitet. Leonberger.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Nathalie0610
0

Anibaz: Båda jag och min sambo är väldigt aktiva av oss och går långt året runt samt löptränar den varmare halvan av året. Tanken är väl att hunden ska få följa med så fort vi går ut och motionerar. Sedan har vi även tänkt att i framtida boende bygga staket runt hela trädgården så hunden kan gå in och ut fritt.

Kan ju även nämna att det är en första hund även om vi båda haft mycket kontakt med hundar tidigare.

Frida B
0

Håller med om Leonberger.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sugar Mist
1

Leon, Newfoundland, Landseer?

-

[Bolten]
1

#3 Metalträning då?

Michaela-N
0

Leonberger!

Mr_Si
0

Tycker du fått jättebra förslag :) Bullmastif och Engelsk mastiff skulle säkert fungera det också.

Lämna dock aldrig barn och hundar oövervakade oavsett ras och se till att lära barnen hur de får handskas med hunden.

Många större raser kan ha vissa hälsoproblem och man kan behöva tänka på att inte träna för hårt med dem medan de växer.

Madicken4
1

Sankt bernhard! Har själv en och han älskar barn, är stor och vaktar ibland om det kommer objudna gäster 🙂 Jag kan gärna berätta mer om du vill 👍

Fridaaaa
3

Håller med #9, sankt bernhard om ni tål dreggel, en hund som tar plats och som fäller 🙂 Våran hund är jättesnäll och trygg med barn hon känner, och hon vaktar mot främmande. Snäll och kramgo.
våran är dock en osäker hund men det hör inte ihop med rasen utan helt enkelt individuellt precis som med andra raser 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cahira
1

En hund med mycket vakt tillsammans med barn kan sluta i katastrof. De kan ju vakta mat, ben m.m. med, inte bara hus och hem, så ni tänker på det.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Fridaaaa
1

#11 Det är så bra med våran sankt bernhard. Min sambos småsyskon t.ex på 7 år, får ta vad dem vill för henne, busa och hålla på men hon vaktar mot främmande och så. Tror att mycket beror på uppfostran och vad de är vana vid 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cahira
0

Min mor beskriver exakt samma med hennes ex's njuffe. Barnen kunde fläta pälsen, köra bilar på m.m. men när nån försökte bryta sig in en dag så lät hunden grymmare än grymmast och skrämde iväg. 

Så instämmer med er alla att sanktis, njuffe, leon, landseer, berner etc är rätt spår. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

boox
1

Rhodesian ridgeback?! :) Har vakt i sig (på ett naturligt sätt som varken behövs eller bör "uppmuntras eller tränas fram"), 60-70 cm höga, fungerar bra m barn och är en ras som inte är drabbad av allt för mycket sjukdomar. Rasen är reserverad/ointresserad av främlingar, men tyr sig väldigt mkt till familjens alla medlemmar, även om den vad jag förstår har en tendens att välja ut sin favorit :) En ras som behöver aktiveras fysiskt så väl som mentalt. Kanske inte rekomenderas som "första hund". Å andra sidan kan man väl ifrågasätta det här m förstahund, om man ska köpa en specifik ras enbart för att man inte haft hund innan. Själv anser jag att det är bättre att skaffa en ras som man tror kommer passa ens livsstil. Har man någon form av djur/hundvana, engagemang, vilja, tålamod och är beredd att lägga den tid som rasen behöver har man en bra grund. Att köpa från en seriös uppfödare som man kan vända sig till med frågor och gå på valpkurser samt läsa på så mkt man kan innan valpens ankomst är andra bra saker att tänka på. Jag ska själv skaffa min första hund nästa sommar, och det blir en ridgeback. Efter mkt efterforskning har jag kommit fram till att det är rasen för mig. Jag har som sagt aldrig ägd en hund, där emot har jag haft häst och genom stallet och vänner haft att göra med många hundar av olika raser :) Jag läser nu så mkt jag hinner om valpfostran, rasen och annat att tänka på inför ankomsten av vår nya familjemedlem :) Lycka till!! :)

vallhund
0

Tibetansk mastiff?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Mr_Si
1

#15 Hur tänker du då? Känns det inte lite "overkill"?

ts: Berner Sennen skulle nog också vara bra :)

[Beak]
0

Bullmastiff, Canecorso! Haft båda raserna och mina har varit helt underbara och super barnvänliga och vaktat LAGOM mycket! Roliga och väldigt bra allround hundar som är bra familjehundar! Enligt mig