Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1674 ggr
Sugar Mist
1

Tips på lös-träning.

Hej! Iom. att Opsis hundproblem blir bättre och bättre vill jag börja träna på att ha honom lös, vill ha alla möjliga tips! Inkallningstips, gå fint tips m.m. Har bara haft honom lös i situationer jag har 100% koll på allt som händer, oftast i skogar jag känner till väl, när och vilka som går där m.m. och det funkar väll fint förutom när han ska göra nr. 2, då sticker han typ 100m ifrån, suck, men jaaa, han håller väl sig ganska nära i ostörd miljö.

-

mingman
1

Långlina. Om du är nervig och osäker kommer han känna det, så använd en lina tills han säkert kommer. Försök också arrangera situationer, kanske ha någon vän som kommer gående och agerar störning. Då kan du lätt se hur han klarar situationen utan att riskera skrämma någon. 

I övrigt är det ju mest att bara jobba jobba jobba på kontakt. Gör dig själv mer intressant än allt annat. Det är tufft, speciellt när de vill hålla koll på omgivningen. Min lilla sån - han är extremt uppmärksam på vad som händer, och vill gärna sticka och kolla. Då måste jag vara mer spännande och rolig.

Ett brytkommando är också bra, så du kan (förhoppningsvis) få stopp om han får vittring eller ser och vill sticka efter något.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

felzena
0

Börja med att vara på inhägnade områden eller använda långlina så du har kontroll över hunden om den inte skulle lyssna. Det som fungerade bäst för mig var att berömma väldigt mycket, direkt hunden tog ögonkontakt, när den kom frivilligt och/eller på inkallning. Hunden förstod ganska snabbt att det lönar sig att komma till matte. En metod som också hjälpte mig var att när jag ropade och hunden enbart kollade på mig men den kom inte, var att springa och motsatt håll. Sedan då ni är ute träna inkallning några gånger, när hunden kommer till dig, beröm, sedan får den springa iväg igen. Koppla inte varje gång den kommer , för det resulterar till att du har en hund som inte vill gå ända fram till dig. Men de gångerna du kopplar hunden vid inkallning, beröm, och sedan busar du samtidigt som kopplet är på så hunden förstår att man kan ha roligt som kopplad också. De här metoderna har jag använt och nu har jag en Gråhund som kan vara lös i skogen (utan att sticka efter vilt), allmänna platser etc. Man ser att han tycker det är roligt att komma på inkallning.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

tjoopa
0

Det jag tycker är det viktigaste när hunden är lös att man ska kunna ropa fast den om det behövs. Jag har varit mer noggrann med att lära/nöta in kommandot "stanna" än "kom hit" eller "här"(=går nära, typ fot). Och ja, det funkar även i skarpt läge ;) Han drog iväg efter en bil för ett par månader sedan och jag vrålade/ropade med bestämd röst "stanna!" = tvärnit och titta på matte som blev jättejätte glad och rolig :) Vi brukar även gömma ossd eller byta riktning om vi har hunden lös i skogen och han går för långt bort/utom synhåll. Han ska lära sig att hålla koll på oss och inte tvärtom :)

DSG
0

Ang. att använda långlina så kan det kännas lite trassligt i vissa situationer men det ger dig en ett lugn och trygghet som smittar av sig på hunden. Jag fick tipset av en instruktör att efterhand korta linan. När du känner att det fungerar bra på långa linan, klipp av 10 cm och fortsätt träna. Efterhand som du gör framsteg fortsätt att klippa av 10 cm i taget. Vid 10 cm känns ingen skillnd men till sist ha du bara haken kvar och en hund som du förhoppningsvis kan ha lös. Lycka till!

Majken!
0

Lek med hunden innan du släpper den, koppla lös och ge frikommando, kalla sedan in hunden direkt, belöna med lek. Sedan kan du utöka genom att vänta några sekunder till innan nästa inkallning och belöning. Det skapar en förväntan och fokus på hunden när den inte får chansen att glömma bort att du har superbelöning.