Fredrik Steen
Det har gjort väldigt många trådar om Ceasar Millan och diskuterats mycket om hans metoder. Oftast är det endast negativa kommentarer där folk ogillar hans metoder.
Men vad tycker ni då om Hundcoachen Fredrik Steen? Är hans metoder i att uppfostra en hund okej? Eller är även hans metoder dåliga?
Jag tycker att han är ganska bra, i alla fall i hans böcker och de två säsongerna jag har sett. Alla har sina brister, såklart. Men överlag gillar jag honom.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tycker att han är fruktansvärt dålig.. visst använder han många bra metoder men nej för mycket negativt. Han tjänar pengar på andras metoder (dom bra)
#2 Kan du utveckla det där hur du menar?
Vilka "bra" skulle han sno ifrån och tjäna pengar på?
#2 Jag undrar, precis som #3: Vad menar du?
Han använder andras metoder, det kanske inte är något fel i de (vet inte om man får?) men han är kass på att visa och beskriva. Han har många konstiga saker för sig, Han är dålig helt enkelt
#5 Du besvarade dock inte frågan.
Jag tycker att han har varit bra på att beskriva och visa, av det jag sett och läst i böcker i alla fall.
#5 Vilka är "andra", och har de patent?
#5 Vad menar du med att han använder Andras metoder? Vems? Har konstiga saker för sig? Vilka konstiga saker då?
Föder man upp räkstjärtar/karpryggar får man tåla kritik.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#9 Vad har uppfödning med uppfostringsmetoder att göra?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag personligen tycker inte så mycket om honom… Visst är han bra på vissa saker, men efter att ha sett några av hans program så blir jag bara irriterad. Ett exempel på en scen i ett av hans program så var det en väldigt aggressiv (mot andra hundar) rottweiler och hunden gjorde utfall mot Fredrik och försökte göra utfall mot den andra hunden. Efter att Fredrik försökte säga "NEJ" och var bestämd, så efter att han hade sagt nej och dragit i hunden så började han sedan klappa hunden… I detta fall tycker jag att det är väldigt fel därför att jag anser att han bara förstärker hundens beteende. Det är ju som att han berömmer hunden för att ha visat sig aggressiv och det tycker jag var lite konstigt faktiskt… :o
#11 Har inte sett det själv, men min fundering blir direkt; han kan ju ha belönat att hunden tog åt sig av en korrigering?
Har bara sätt ett fåtal program med honom för ett bra tag sen. Tyckte inte att han var bra alls. Han var dessutom himla tråkig på något vis..
#11 Jag tror som #12, att han belönar att hunden tog åt sig av korrigeringen. vilket avsnitt är det på? Sett båda säsongerna nämligen…
Jag föredrar hellre fredde än cesar.
Gillar inte alls cesars metoder mot hundarna.
Fredde har jobbat en hel del med hundar, och även tränat polisen och deras hundar. Och sett honom med hundar i andra sammanhang.
Jag föredrar Cesar emot denna kille, kan inte med hans metoder. För mycket gull och inga direkta direktiv. Visst han har bra saker även han, men inget jag skulle betala pengar för att lyssna på, har bara sett 1-2 hela avsnitt och sen fått avsmak och inget jag vill slösa tid på. Kommer ihåg ett avsnitt där han skulle klippa klorna på en hund, ja inte blev jag imponerad av hans sätt. Gullade och hade sig och gjorde hunden mer osäker även om han fick klorna klippta, men det finns bättre sätt.
Skillnaden är ju att CM inte går ut med att han är en hundtränare (mer människotränare då), vilket FS gör om jag förstått han rätt. Så det är ändå skillnad på deras motiv, CM har mycket mer vett under skallbenet (även om jag inte håller med allt han gör) och det är inte samma nivå på hundarna dem imellan, CM hanterar hundar med alla nivåer av problem. FS hanterar lättare hundar (iaf det jag sett av honom). Men det kan ju även bero på att det är skillnad på svenska och amerikanska hundar, dvs amerikanska hundar har större problem då de inte lever på samma premisser som våra flesta svenska hundar gör.
Men tja så länge man behandlar hundarna rättvist så skiter jag fullständigt i hur man tränar/uppfostrar/hanterar sin/andras hund/ar.
Och vart skulle felet ligga i att man tar efter andras metoder och lär ut dem till andra? Alla har väl lärt sig från någon och tagit ut de delar man anser sig vara vettiga. Inte ska man väl behöva komma på en helt ny hundvetenskap för att få lära folk hantera hund. Finns inget patent på hundkunskap!
#10 Föder man upp räkstjärtar kan man inte tas på allvar som brukshundstränare.
Lästips Han är dessutom domare på utställningar av rasen Schäfer.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#17 Kan inte se att han föder upp räkstjärtar. Däremot visade han på bloggen en gång två foton bredvid varandra. Båda korten på hans hund, den ena när han var ställd för att visas på utställning, och det andra fotot när han inte var uppställd. Ingen räkstjärt överhuvudtaget
Jag brukar läsa hans blogg, tycker han är oerhört sympatisk och klok, och har en enkel och okomplicerad syn på det här med att umgås och träna sin hund
#14 vet inte vilket avsnitt för att ja hade sett avsnittet på en dator, en vän till mig hade laddat ner hans program, så kan inte svara på vilket avsnitt de var, för de står inte :/ men de handlar om en rottweiler i det avsnittet iallafall.
#12 Som jag såg det i det fallet så hade rottweilern precis gjort utfall och efter att Fredrik hade sagt till hunden att lunga sig och sluta så direkt hunden gjorde det så började han klappa. Allt gick väldigt fort och ja tycker då själv att han inte skulle ha klappat hunden precis efter… Men de är så ja tycker iallafall efter att ha dragit slutsatser :)
Jag föredrar definitivt Fredrik Steen framför Cesar. Fredrik har bra metoder och han förklarar på ett sätt som vem som helst kan förstå. Sen om han föder upp dåliga hunder eller inte betyder ju inget om hur han är som hundtränare! Dessutom är han väldigt trevlig och sympatisk som person. Har träffat honom på flera utställning då jag ställer i samma rasgrupp som honom.
Codeavalone.blogg.se
Jag följer hans blogg och håller med om *ungefär* hälften av vad han säger, resten tycker jag är uppåt väggarna.😛
Jag är inte för imponerad av honom när det gäller hundar. Han är inte dålig, men av hela hundsverige, var han verkligen det bästa man kunde komma med?
Och vad gäller honom och Cesar så märks verkligen en enorm skillnad i deras bakgrunder - Cesar var den fattiga bondpojken från en gård i Mexiko, som lärde sig behandla hundarna efter "moder natur".
Fredrik är en brukshundsuppfödare och domare inom SKK.
Enorm skillnad.
#17 Varför inte?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Tycker han har en del bra tips att ge.
#22 Oj, det där var verkligen grovhuggna generaliseringar
Jag gillar Fredrik. Han förklarar på ett lugnt och enkelt sätt. Kan inget om hans uppfödning eller vad han föredrar för hundar men jag tycker absolut han har mycket att ge! Bland det bästa han sagt är ju attm ånga hundägare har gått till att bli militärer, hunden får inte nosa, inte tänka, inte se åt nåt alls. det är bara regler hela tiden. Han vill se ett mer avslappnat hundägande med regler men även med mycket lek och positiva situationer. Det tycker jag är en klok människa.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Jag har bara sett tre avsnitt med honom och på alla tre avsnitt misslyckades han. Så jag vet inte, så jättebra vill jag knappast påstå att han är. =)
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
#27 Misslyckads? Vad är dt för avsnitt?
28# Det var längesen jag såg dem. Men det ena var en rottweiler. De andra kommer jag inte ihåg. =) Men jag minns så väl att det inte gick bra i något utav de tre fallen så jag struntar i att titta på honom.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
#29 Ok inget minne av det, jo ett avsnitt gick det ingt att göra, var den rottisen där, men någon annan minns jag inte 😛
Men alla hundtränare kan ju inte "Bota" alla hundar, och den rottisen fick ju chans på annat håll men det gick inte.
30# jo men det var något med en gubbe eller ngt. Och så fick han fredrik åka tillbaka flera gånger men det ordnade sig ändå inte i slutet.
Nej det är klart att det inte går att bota alla. Men om man lyckas ge första intrycket till någon att man inte kan bota någon alls, Då kanske man inte ska kalla sig för hundviskare =)
#31 Så känner jag om CM 😉 Ingen "hundviskare" för mig, kan sin sak i teorin men inte helt i praktiken för min del 😛 Så man uppfattar saker olika helt enkelt 🙂
32# Jag gillar inte heller Cesar. Alls faktiskt, skulle han göra de saker han gör i Sverige så skulle han nog hamna i häktet.
#33 Jag håller med honom till viss del, det med vad man utstrålar till sin hund, men sedan inte mycket mer xD
ja förmodligen…
Har du någon annan som du föredrar? 🙂
34# Nej inte direkt, Men jag har dock en närstående hundtränare som äger ett hunddagis, och hon är toppen.
Hon pratar alltid med hundarna med låg röst, sätter sig vid deras nivå, Kör med positiv träning alla gånger. Inga sparkar, inga "toutchar".
Hon varken höjer rösten eller stirrar aggressiva hundar i ögonen.
Hon är riktigt bra, och för mig handlar hundägande inte om att ha en undergiven hund. Utan det handlar om att ha en glad hund.
har du någon som du föredrar?
#35 jag gillar Fredrik till viss del, annars plockar jag lite varstans 🙂 Så ingen speciell heller direkt.
Låter som en bra person 🙂
36# ja hon är en bra person =)
ja man måste inte välja att tycka om allt. Man kan värdera olika egenskaper som bättre. =)
Fredrik säger ju faktiskt själv att Han inte har facit och lösning på alla hundar alla gånger! Så att han skulle ha misslyckats med ngn hund, Ja det är väl mänskligt då? Jag har alla program av honom här hemma o har nyss sett dom igen, o en enda gång "misslyckades" han, om man nu ska kalla det på det viset och det var rottweilern. Han är inte den enda i världen som till slut tyckt att en hund bör avlivas. OCH Vi vet inte bakgrunden om den hunden heller för den delen, mer än det vi såg på filmen.
Det är väl som alla tränare, vissa gillar Barbro vissa gilla Cesar, Fredde eller någon annan…Låt det vara så och inte trycka ner ngn för det! Huvudsaken är att det fungerar då. Upp till var o en. Jag kan plocka russin ur lite av varje av det jag tycker känns bra, och inte favorisera den ena eller andra….
38# Jag trycker inte ner någon för att jag inte tycker att han är bra?
Varför tog du åt dig??? Jag har inte nämnt ngn här.
40# Nej, och jag förklarade bara att jag inte har tryckt ner någon bara för att jag inte tycker att han är bra =)
Kan inte uttala mig så mycket om honom då jag inte är så insatt i hans metoder. Men det jag hunnit sett av honom tycker jag har varit bra. 🙂
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~