Behöver tips!
Jag och min Uddis var ute och gick på promenad en dag, hon var lös som vanligt, och sen möter vi grannens hund. Jag har Udda lös och även den andra hunden var lös. När vi möter dem ropar jag på Udda och tar tag i henne (det är bra med sele) och håller i henne, den andra hundägaren ropar på sin hund, men han lyssnar inte för fem öre (som vanligt) så han springer fram till Udda och biter henne rakt över nosen (det blev inget märke), den andra hundägare ropar på sin hund, men gör ingenting för att ta tag i honom och ta bort honom. Det slutar med att jag får hålla i båda hundarna och räcka henne hennes hund för att hon inte vågar gå fram till honom när han morrar.
Den här hunden är dagligen på rymmen från sin tomt och springer kors och tvärs i området. Jag kan inte ha Udda under bevakning 24 timmar om dygnet, men det är ett måste om hon inte ska bli skadad.
Något tips på vad jag ska göra? Det hjälper inte att prata med de andra hundägaren, de säger bara att deras hund vill leka, men jag tycker inte att det är en lek när han bitar min Uddis =( De har ingen pli alls på honom, oftast får de jaga honom i åtskilliga minuter innan de får fast honom när han rymmer.
Jag skulle anmäla. Den bet faktiskt din hund. Och då man inte har kontroll över sin hund får man inte ha den lös. Tyvärr verkar det inte som så mycket händer då man anmäler..
Hur bor ni? I hus eller lägenhet?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vi bor i hus, nyinflyttade
Okej. Jag tycker också du ska anmäla. Om det känns jobbigt att hamna i "bråk" med grannen, kan du ju göra ett sista försök att prata med dem. Förklara hur du känner och att du tänker anmäla om de inte skärper sig.
Om hunden kommer springande emot er, försök skräm bort den, skrik "NEJ!"
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

jag skulle anmäla till polis… det har ju kommit en ny regel om djurägare nu,… kan få djurförbud om djuren inte är "i bra skick" så att säga…

Först skulle jag anmäla ägaren, hunden har ju inte någon aning om hur man ska uppföra sig. Sen nästa gång det händer skulle jag "stå upp" för min hund o genom mitt kroppsspråk visa att detta är min hund o den rör man inte! Koncentrera dig på den andres hund, din hund springer nog inte så långt. Gå emellan, mota bort, forma händerna som en "gripklo" o stöt till den andra hunden. Det kan få den på andra tankar o kanske lyssna på dig..
Jag skriver inte "saker i det blå", har själv varit med om detta o då hade jag inte någon hund utan ett barn med mig.. o är man sansad o inte blir alltför rädd(man vet ju att hunden kommer) så kan man iallafall stoppa hunden för påhopp tills ägaren kommer fram..

Sewena det var ett jätte bra tips =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#6> Håller med om dina tips! Däremot skulle jag kanske inte rekommendera att du fsikt angriper den andra hunden med din "gripklo", då du inte känner hunden och den lika gärna kan bita dig då. Det är bara dog whisperer som kan göra så på TV och man bör nog inte göra så mot en främmande hund. Det kan mycket väl funka, men du kan lika gärna få ett bett i armen…
Jag skulle nog testa att tala allvar med grannen först. Om nu inte hon tror att hennes egen hund kan göra skada genom att bita din hund, kan du ju varna henne för att du inte kan garantera att din hund inte kommer bita tillbaka nästa gång, om den blir attackerad. Då kanske hon tänker efter 2 ggr…