Behöver råd hur jag skall göra ...
Hej! I skrivande stund ligger en mycket gosig och fin hund bredvid mig som ev skall avlivas:/ det är min kompis hund. Hunden är helt frisk förutom att hon lider av tandproblem. Min vän är borta 4 dgr i veckan och har ständigt problem att hitta passning åt hunden. Just nu har hennes ex hunden ibland. Hunden får inte den tid o omsorg hon förtjänar. Hon rastas inte ordentligt o får ingen ordentlig mat. Torrfoder från Lidl… Hon är 8 år gammal men hon är en underbart snäll och fin hund. Min vän sa till mig förra veckan att hon funderar på att avliva hunden då hon inte orkar eller har tid,samt råd med veterinärbesök hos veterinären. Jag vill ha hunden men samtidigt blir de svårt av många anledningar. Hon har tandproblem precis som min hundbild som ni vet går de inte på försäkringen så de blir en dyr historia. Hon kan vara hemma själv men min mormor som har min hund när jag jobbar kan inte passa henne också. Hon är 8 år och kommer väldigt bra överens med min hund. Vad hade ni gjort? Känner mig medskyldig om hon avlivas o jag vet om de…
Jag hade sagt till henne att omplacera hunden, inte schysst att avliva en frisk (eller tja nästan frisk) hund.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Håller också med om omplacering, eller lämna in henne på något hundstall eller så.
Jag skulle börja med ett veterinärbesök där de ger ett kostnadsförslag på tandvården hon behöver.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jo men svårt att omplacera en gammal halv sjuk hund? Tror inte hon ens har tid att sätta ut annons om jag ska vara ärlig… Tycker synd om hunden. Hunden har tandsten ser jag iallafall på alla tänder så blir ju en dyr kostnad
#4 ja men försöker man inte så får man aldrig reda på det. Det går på 5 minuter.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
det finns säkert någon med pengar som vill ta över en snäll och mysig hund
Skall kolla med henne om annons. På blocket då? Finns de någon här som kan hjälpa mig skriva en bra annons så får ni all fakta för hunden ni behöver. Jag är inte så bra på att skriva annonser..
#7 bättre att kontakta hundstallet eller hittehund typ. Men vill ni ha hjälp att skriva annons till blocket hjälper jag gärna till, skicka PM bara :) men skulle inte annonserat på blocket först, utan testat med typ hundstallet eller hittehund.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Hur funkar det med hundatallet o hittehund? Inte alls engagerad i de.. Har dom hund i jourhem tills permanent hittas?
#9 på hundstallet vet jag de har hundarna hos sig, dock så får de sitta ensamma i boxar. Självklart får de daglig aktivering, kel gos och promenader.
Hittehund vet jag inte riktigt, mejla dom och fråga?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag har svårt med att dom sitter i boxar.. Hon är extremt kelig och vill ha mycket gos. Känns bäst att man annonserar och hon fr ett permanent hem direkt än att först vara där och sen där osv
Men kolla med hittehund, där har de inga boxar utan hittar hem via familjer. Tror att de har jourhem. Kolla annars med hundis på facebook.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Hunden har tandproblem. Det är inte helt gratis. Hunden är 8 år. Om man har ett tandproblem påverkar det ju hela kroppen. Tarmsystem och annat.
Vad är vänligast mot hunden? En död hund lider inte. Vem vet vart hon hamnar. Någon som faller pladask för henne och sedan inser att tandvården kostar skjortan. Då är hon i samma situation som innan+ i ett nytt främmande hem.
Man rekommenderar inte avlivning hur som helst. Men ibland kan det vara den bästa lösningen för hunden. Jag är trött på att se folk som behåller sina hundar för att dom "tycker synd" om dom. Hur är man den bästa hundägaren? Hon kanske ständigt har ont och varje måltid är en plåga. Det kan hon inte berätta.
Hälsning från en stor djurvän
#15 det är då man kontaktar en seriös omplaceringsorganisation, som till exempel hittehund eller hundstallet som matchar ägare med hund och låter de blivande ägarna besöka hunden ett par gånger innan de bestämmer sig. Och Hittehund gör även hembesök ;)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#16 Visst, det är jätte bra att dom här organisationerna finns. Dom stöttar jag verkligen. Bättre att stötta dom än andra utomlands.
Men problemet kvarstår ju. Hon behöver tandvård. Såg en bild på henne och hon är hur söt och go som helst. Men hon är inte frisk. Man måste ha en gräns för hur långt man kan gå i sin omvårdnad av en äldre sjuk hund. Man får inte knäcka sin egen ekonomi och sätta sej i stora skulder som man kanske får dras med några år framöver. Det måste finnas en sund tanke bakom. Hur fina och goa vovvarna än är😉
Jag älskar mina hundar, men skulle aldrig låta dom lida ont.
Hälsning från en stor djurvän
#17 jo det vet jag, men har personen ifråga sagt hur dålig hunden är? Jag tycker det låter som om hunden har grov tandsten som behövs skrapas bort, vilket inte är dödligt för en hund direkt. Kanske försäkringen inte täcker det, men det kan lixom inte kosta lika mycket som till exempel en operation gör. Och det är heller ingenting hunden dör av.
TS hur gammal är hunden? Och hur illa är tandproblemen?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag håller nog med #15 i denna diskussion. Själv hade jag inte tagit på mig en så gammal hund med tandproblem som kommer att kosta. Själv känner jag inte någon med så god ekonomi att de kan bortse från tandproblemen. Säkert en jättefin hund ochskulle kunna leva några år till ett gott hundliv.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Hunden är 8 år. Vet inte exakt hur mycket tandproblem hon har. Tandsten ser jag att hon har men hon verkar inte ha ont. Hon äter mjukmat och är pigg och har bra mage osv. Ser inga tecken på en hund som har smärta. Då min egna hund har paradontit så ser jag skillnaden på om en hund har jätte ont. Min hund vägrar äta och är allmänt deppig när han har tandont. Ser inga tecken på detta hos denna hund. Hon har heller inte blodigt eller inflammerat tandkött. Jag tycker inte hon skall avlivas. Är emot att avliva hundar som inte lider.