Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 8433 ggr
Faxlin
1

Vaccinationsanvisningar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De sjukdomar man i regel vaccinerar mot är valpsjuka, hepatit (smittsam leverinflammation) och parvovirus (hundpest).

Därtill kan man vaccinera mot kennelhosta. För hundar som skall resa utomlands och återkomma till Sverige krävs att de är vaccinerade mot rabies. I vissa fall rekommenderas även vaccination mot leptospiros.

Uppfödare rekommenderas att kontakta sitt försäkringsbolag för att kontrollera de villkor och eventuella vaccinationsanvisningar som gäller för avelstikar, vilka kan skilja sig från nedanstående rekommendationer.

Grundvaccinering av valpar

Valpar vaccineras vid 6-8 veckors ålder med vaccin mot parvovirus (om högt smittryck) och vid ca 12-13 veckors ålder med ett kombinationsvaccin som skyddar mot valpsjuka, hepatit och parvovirus.

Revaccinering

Hunden revaccineras vartannat år med ett kombinationsvaccin som skyddar mot valpsjuka, hepatit och parvovirus. För hundar som ställs ut eller tävlar kvarstår krav på vaccination vid ett års ålder.

Vaccinering mot kennelhosta

Vaccin mot kennelhosta är ett tilläggsvaccin som kan vara aktuellt för hundar som vistas ofta i hundrika miljöer, t.ex. tävlingar, utställningar, hundpensionat mm. Vaccination sker som regel vid 12 veckors ålder och därefter 1 gång varje år. Man bör dock vara medveten om att vaccinet inte ger 100% skydd mot kennelhosta.

Leptospiros

Leptospiros är en leversjukdom som även smittar till människa. Sjukdomen finns inte i Sverige, men för hundar som skall resa utomlands (utanför Norden) och återvända till Sverige rekommenderas i vissa fall vaccinering. Grundvaccineringen består av 2 injektioner med 4 veckors mellanrum och därefter årligen eller oftare vid ökad smittorisk.

Rabies

Rabies är en mycket allvarlig sjukdom som även kan drabba människor. Sjukdomen finns inte i Sverige men hundar som skall lämna landet och sedan återvända vaccineras. Grundvaccineringen består av 2 injektioner med 3-4 veckors mellanrum. För regler rörande revaccinering hänvisar vi till Jordbruksverket.

Av: ÅsaF

Datum för publicering

• 2007-07-01

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

TinaH
0

nu har åsa varit duktig för dagen, nu kan Busan ut och rasta matte, och natta henne sedan, "matte ska soooova och vara så snäll"..*sjunger*Oskyldig

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

lill-jarven
0

Bra artikel men jag blev liiite förvirrad. För ett år sen gick jordbruksverket nämligen ut med att man endast behöver vaccinera mot hepatit, parvo & valpsjuka vart tredje år då svenska hundar är så välvaccinerade och risken för smitta är minimal. Men de sa även att man skulle vaccinera vartannat år om man åker runt på tävlingar och/eller utställningar.

Kan tillägga att när det gäller rabiesvaccinering finns det ett par olika vacciner som gäller olika länge. Båda accepteras inte alltid på alla tävlingar/utställningar utomlands så det är noga att man kollar upp med arrangörerna vilket vaccin de kräver. :)

Lotta
0

#2 jag har hört samma sak som dig, så jag vart också förvirrad =)

Faxlin
0

Man kan låta det gå längre emellan. Men det är samtidigt en ökad risk nu för tiden med tanke på alla smuggelhundar. Och anledningen till att våra hundar är så friska och välvaccinerade är att vi har skött detta så länge med att vacinera dem som vi ska.
Men man kan alltså köra med var tredje om man vill. Men det finns fortfarande tävlingar och utställningar som inte godtar detta. Så det bör man kolla upp med den som arrangerar utställningen eller tävlingen.

Hoppas jag rätat ut era förvirringar lite nu. Var inte meningen att förvirra med min artikel.

Audiatur et altera pars

Lotta
0

Hahaha du är alltid förrvirrande ;)

Faxlin
0

VA? Men nu var du inte snäll Lotta. Jag som försöker vara så oförvirrande jag bara kan. Misslyckas jag menar du. hihi

Audiatur et altera pars

lill-jarven
0

Haha tack för förklaringen Åsa :)

Jag jobbade som veterinärassistent förra sommaren nämligen (och ska börja igen imorrn) och vi har sagt till folk att det räcker med vaccinering vart tredje år om hunden i fråga inte ska på utställning eller tävling eller på nåt annat sätt träffar mycket andra hundar. :)

Hm.. om jag nu alltså ska jobba imorrn kanske jag borde sova nu? ;P

Godnatt på er

Faxlin
0

natti natti

Audiatur et altera pars

TinaH
0

Lotta…har du fått fnatt??
Snorisar ÄR fdörvirrande!! =)

Mvh TinaH

Lotta
0

Vad är fdörvirrade Tina? *ASG*

Åsa du misslyckas katastrofalt mycket…kan det bero på solsting tro Fundersam

[Mova]
0

ÅsaF, vet du vad dom vaccinationerna som en valp behöver kostar?

Faxlin
0

#11: Det skiljer sig otroligt mycket hos olika veterinärer. Så tipset blir att ringa runt och höra på olika ställen.

Audiatur et altera pars

TinaH
0

jag betalade nu för  tripplen 380 :-

Mvh TinaH

kerstinjoh
0

#11.  Ja, ring runt och kolla. Det kan skilja många hundralappar hos olika veterinärer.

TinaH
0

Nu ljuger jag!!Generad

Jag betalade inte merän 320 :-
Men ring runt och kolla! ;-)

(jag gjorde massa andra saker med)

Slutnotan hamnade på 620:-

Mvh TinaH

kerstinjoh
0

Äsch, det var bara tantis-minnet som haltade lite!Skrattande

TinaH
0

för många varv i rondellen med el-rullisen… ,-)

Mvh TinaH

Liss
0

men dom vanliga vaccinationerna är alltså vid 8v. och 12v. och nästa.. är den vid ett år? var de inte så?

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

AnneN
0

jepp du har helt rätt

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

TinaH
0

Undra hur ofta en snoris ska vaccineras………Fundersam

Mvh TinaH

Lotta
0

Hjälper inte ens med hela världens vaccin på dom där Oskyldig

Liss
0

Okej. för när jag ringde in om eckos knöl så frågade vetten när han var vacc. Och när jag sa att han var 10 månader sa han, jaa då var de ett bra tag sen då?:) hum.. dom ska väl inte vacc. i mellan liksom?

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

lill-jarven
0

Nej det ska dom inte :) Underligt att dom sa så.

I Kiruna kostar det 400 att vaccinera en hund, 660 för 2 tror jag. Skiljer nog väldans mycket beroende på vilken veterinär man är hos. :)

AnneN
0

*putt*

_**/Mvh Anne

Lotta
0

putt

AnneN
0

Vad är era hundar vaccinerade mot?

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Velvet är vaccinerad mot parvo, valpsjuka, hepatit (HCC) och kennelhosta

_**/Mvh Anne