Hugger efter oss
Min lilla bitmaskin hugger i luften efter oss även om jag säger nej och visar att det är fel
Hon visar tänderna och hugger.. någon som har vart med om samma?
Vad ska man göra åt det?
det beror lite på varför och i vilka situationer hon gör det. är hon osäker eller leksugen eller är det något annat?
är hon osäker skulle jag inte neja beteendet. egentligen inte om hon är leksugen heller, om hon är en ung valp. jag skulle avleda med någonting eller visa att jag inte vill henne något illa/respektera att hon vill ha utrymme vid osäkerhet.
vid osäkerhet skulle jag låta henne vara ifred om det är det hon vill, om hon är trängd eller liknande, och även ägna mig åt mycket relations- och kontaktskapande aktiviteter.
men ja.. det beror helt lite på hur situationen ser ut för er när detta beteende visar sig som sagt. annars bits ju valpar en del och då är det avledning som gäller, ge den något som är okej att tugga på :)
Det är när hon är som värst tokig/busig lek galen men också när hon gör fel och inte riktigt kan ta det
ska jag ge henne nåt då? hon tittar oss i ögonen och hugger mot oss…
nu formulerade jag mig nog lite tokigt. jag menade mer att man inte borde fya en valp men kanske vänligt säga nej (om den ens vet vad det betyder) och erbjuda den något annat.
när du beskriver situationen låter hon som en busig liten krabat :)
det är så svårt att svara när man inte ser hur det ser ut. å ena sidan kan det ju bli en belöning om hon får en leksak eller liknande när hon beter sig så men å andra sidan lär hon sig kanske att leksaken är det man får bita på och inte husse och matte? alternativt kanske ignorera och gå därifrån hjälper bättre så hon inte får ut nånting utav att bita. om hon slutar kan hon få belöningen.
min hund var sjövild som valp. vi gjorde mycket passivitetsövningar. han fick ligga i mitt knä och jag satt med honom i "ryggsäcken".
han uppskattade inte alls att ligga still i mitt knä men jag hade honom där tills han var lugn, sen fick han gå. man får hjälpa de att chilla när de blir hyper ibland ;)
jag har tränat passivitet så det kan hon men hon bits iaf!
Asså jag ser djävulen i hennes ögon när hon hugger. Hon hugger när hon inte får som hon vill!
Jag nejjar henne och hon vet vad det betyder
Vissa hundar har mer integritet än andra. När jag rör min daghunds ben när vi är på promenad (för att kopplet hamnat under, jag säger "tass" och tar snabbt upp tassen) så börjar han genast hoppa på mig och bitas om han kan. Då detta hänt flera gånger ska jag börja att i lugn och stillhet i lägenheten klicka in att jag rör på hans ben - eller att han själv lyfter benet - så att det inte blir lika laddat när det väl sker ute.. Han tittar också på mig med en blick full i fan och tycker helt enkelt att jag ska låta bli att röra honom sådär. Det gäller att utvärdera vad hunden reagerar på och varför.
Hundar kan för övrigt leka genom att låtsasbita och sedan springa iväg, så jag skulle varit försiktig med att bestraffa det.
Ts, du säger att hunden hugger även om du nejjar och visar att det är fel. Hur visar du det? Du säger åxå att hunden vet vad nej betyder.
Du säger åxå att hunden hugger när den gjort fel, och inte kan ta det, samt när den inte får som den vill. Förklara gärna hur du menar då?
Kan det vara så att hunden inte vet hur den ska bete sig, blir stressad av att få kommandon och nejjanden, som den inte förstår?
Låter som stress och visar hon tänderna också låter det som om ni har lite svårt i er kommunikation, du skall inte hålla på och "nejja", hunden vet ju uppenbarligen inte vad det betyder utan du förvirrar henne bara ännu mer och hon blir ännu mer frustrerad.
När hon blir sådär uppjagad så igång med passivitetsträning, alltid när det går överstyr, ju mer ni tränar, desto snabbare kommer det upphöra. Och skapa inte medvetet bråk, ni måste lära in och befästa ett ordentligt nej om det skall fungera, som det är nu så är det ju antagligen ni själva som skapar den här situationen. Under tiden ni befäster nej-kommandot får ni lov att bara ta bort hunden därifrån den gör något "fel", köra byteshandel o.s.v.
Det är den del strul med valpen om man utgår efter trådar, jag tycker ni ska inte klura i alla fel utan försöka skapa er en bra relation. Att lära hunden vara mer avkopplad och ha sitt ställe att vara på att ha regler är inte fel så länge hunden/valpen förstår dom och kan leva upp till dom. Du har fått flera bra tips, det låter som en normal valp som kanske får lite överslag därmed får man bryta innan varför inte ge något ätbart tuggbart som tar lite tid typ köttben och den får äta detta på sin bädd :)