Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 868 ggr
Dobben
0

Tränings/lek tips!

När ni tränar med era hundar, vad gör ni då? x)

När jag väl ska träna med dobby så kommer jag inte på nåt att göra. Både han och jag behöver hjärngympa ju xP

Så har nån bra tips på "hjärngympa" eller lekar? xD Gärna nåt man kan träna när man är ute o går, i skogen kankse x) Sånt man kan göra lite varje dag. eller nåt kul trick? xD

Tina-A
0

Är det saker som olika kommandon så som sitt, ligg (osv) som du söker eller..?

Något du kan göra i skogen är ju tex att träna Sök. Sprid ut lite godisbitar som han får leta efter eller ta med en vän som får gömma sig som han ska sniffa upp.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

AnneN
0
  • Fot
  • Sitt/ligg
  • Stanna
  • Hit
  • Hoppa över hinder i naturen
  • Krypa
  • Svänga höger/vänster
  • Hoppa upp i famnen
  • Stanna stående
  • Apport
  • Ta lyra
  • Sök (om man är 2 så kan en gå och gömma sig annars kan man gömma leksak eller godis)
  • Spår
  • Backa
  • Snurra
  • Slalom

Det är vad jag kommer på just nu som man kan träna

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Dobben
0

#1 ja, sånt som är bra som hjärngympa för hunden, vet inte riktigt vad man ska träna, sitt o ligg såklart, men gärna lite andra kul saker x) skulle va bra om man kunde få in "tränings" eller "hjärngympa" -biten i vardagen, tex. på promenad x) tips på det vill jag gärna ha xD

#2 Tack! va nåra där ja inte testat, kan ju bli kul x)

Tina-A
0

#3: Typisk vardagssyssla är ju såklart att träna på att gå exemplariskt i koppel (och utan?) och om man vill, se till att han går fot på promenaden och inte springer iväg och nosar om inte du själv vill det.

En annan grej man kan göra på promenader kan ju vara att lära hunden backa till olika saker. Kanske man inte har så stor nytta av egentligen men det ger ju lite mer bakdelskontroll och så kan man backa upp för trappor om man vill och sådär ^^ Annars kan man träna lite positionsarbete när man går på promenad just, tex fot på vänster sida, fot på höger sida, fot mellan benen, "bakvänd" fot (att huden står i fot och ni tittar åt olika håll, en av er går framåt samtidigt som den andra backar) och ja… Lite sånna saker om man vill det ^^ Bra hjärngympa och det kan man göra på promenaden.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

SaraC
0

Jag brukar dra nytta av det vi hittar på promenaden. Ser jag en massa stenar kan han få springa slalom mellan dem eller hoppa upp på en sten och sitta kvar medan jag backar därifrån. Omkullfallna träd eller stora grenar, små staket och liknande blir hinder att hoppa över eller krypa under.

Är vi någonstans där det är liv och röresle runt omkring oss kan vi stanna på en gräsplätt och köra vanliga kommandon. Blir krävande för honom att koncentrera sig på mig istället för allt annat spännande som händer runt omkring.

Inomhus brukar jag plocka fram plastbuttar i olika storlekar. En del vänder jag upp och ner, en del som är så smala att han inte når ner med huvudet i ställer jag vända uppåt osv. Sen lägger jag godis i dem och han får klura ut hur han ska få ut det.

Godissök både ute och inne. Ute kastar jag ut det på marken och inne går jag runt och gömmer det medan han får vänta i ett annat rum.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Lotta
0

Putt