Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1414 ggr
[dynamitella]
2

Varför massa kuperade hundar?

De senaste dagarna har jag räknat ihop till 10 annonser med öronkuperade amstaffar. Vad i?

Jag får en känsla av att samtliga hundar inte är importerade "färdigkuperade", utan att det bör ske här i landet. Har ni också känt så?

Trodde inte att man skyltade med det så öppet. Ingen nämner ens i annonsen att hunden är kuperad av en anledning. Ofta är det föräldrardjuren som är kuperade. Men ändå påstås det att de har stamtavla, likt valparna.

Udda. Eller man kanske får äga, men inte ställa ut kuperat?

Mischa
1

…..eller snodda bilder, tyvärr inte ovanligt.

≧◔◡◔≦

CupcakeGod
1

Många hundar uppfödda i mörka källaren som ägs av gangsterwannabes för att "ägarna" ska få högre status. Det är nog så det funkar. Vissa puckon kanske tycker att det är fint och skiter i att hunden lider. 

Jag frågade en som kuperade sin hunds öron om han hade tyckt om om någon klippte av hans tummar. Ni kan förutse vad hans svar var. Varför göra det på en hund då?

Karolina-H
1

Du får äga en hund som är kupperad men inte ställa ut den om den är född efter 2008. Det kan vara dålig uppföning som tycker hundarna ser farligare ut om de är kuperade vilket är så fruktansvärt eftersom det är ett väldigt lidande för hundarna och om det dessutom görs av okunniga personer så är det riktigt illa!!!

Codeavalone.blogg.se

vallhund
2

#3 Vid vilken ålder de är födda är ganska ointressant om de är öronkuperade, dessa får vare sig tävla, ställas ut eller göra MH, faktiskt inte ens träna/vara delaktiga på SBKs/SKKs eller rasklubbars aktiviteter.

En del importerade svanskuperade hundar får genomgå MH om det krävs för att få regga avkomma, vet inte när åldersgränsen gick ut.

Efter att svanskuperingsförbudet inträdde så vart det en hel drös med Amstaffs, Boxers, Dobbisar o Rottisar + ev några till raser som märkligt nog fick sina svansar så illa skadade av bildörrar etc så de måste amputeras/kuperas. Nu för tiden är det bara några av de stående fågelhundarna (mitt minne?) som får tävlas o ställas om de är kuperade o har veterinärintyg som stödjer detta.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Karolina-H
0

#4 Var osäker på om man fick tävla med dem så skrev inget om det men vet att utländska hundar som är födda tidigare än 2008 får lov att ställas om de är födda i ett land där det är lagligt att kupera. Har 2 raser själv som inna har kuperats så har stött på det många gånger.

Codeavalone.blogg.se

vallhund
0

För MH/tävling är samma regler, oavsett om det är bruks/lydnad/jakt/vallning osv i en klubb som är ansluten till SBK/SKK.

Jag fick visa svansintyg på min stubbsvans inför MH, dvs ett veterinärintyg som var max 2 dygn efter födseln.

[dynamitella]
1

Nu pratar vi öron, inte svans :) (tack för infon!).

Där var en annons där hanen hade naturlig stubbsvans, och även valparna. Men det är ju en genetisk mutation och borde inte få någon att reagera.

Det är mer dessa uppmusklade amstaffarna med short crop och 10 cm tjockt läderhalsband som får mig att skaka lite på huvudet.

Itchy
0

det är vanligt med kuperade staffar & "bullys" i bedrägeriannonser där de bara tar första bästa bilden från google

You can't spell Bitchy without Itchy

Mischa
1

Staffar lär väl inte vara kuperade, amstaffar där emot. ;)

≧◔◡◔≦

[dynamitella]
1

Får man lov att länka till blocketannonser? Om inte, och du (eller någon annan) vill se annonserna så PM-a.

Många verkar vara genuina.

Itchy
0

#10 du kan PMa mej annonserna så kan jag ta en titt & se om jag kan hitta ursprungsbilderna

You can't spell Bitchy without Itchy

Mischa
0

Jag har fått en stulen bild upplagd i en annons en gång på min tik (vilket tydligt framgick), i annonsen skulle det föreställa hanhunden de använt till sin tik.

≧◔◡◔≦

vallhund
1

Jag vet inte hur det är med Bergers, men Aussies som har stubbsvans avlas inte med varandra, pga risken för Spina Bifida. Om hundarna har kuperade svansar så vet man ju inte vad de nedärver. Vad gäller öron så kan kuperade öron ej maskera defekter, vad jag vet.

mvh