Undrar
Min tik kanske ska ha bebisar!Vet inte, men pappan har vi också och de är samma ras. Nu är detta ingen planerad parning, och jag skulle inte ha gjort den om jag fick bestämma. Ska jag registrera dessa valpar eller ska de vara oregistrarade?
Då jag inte har bestämt parningen så känner jag att jag inte vill ta ut så mycket som 9000-10 000kr då jag inte ville bli hunduppfödare, men vad säger då andra uppfödare om jag tar mindre betalt.
Reggar jag dessa så kommer de nog få avelsförbud eller vad det heter.
Ge mig råd, inga bitska kommentarer- jag kunde faktiskt inte rå för parningen av olika skäl.
Hjälp mig, inte stjälpa mig, tack!!

Jag ser ingen anledning till att man inte ska regga valparna trotts att det är tjuvparning om man är helt 100% på vem som är pappan. Om du tar ett pris under "normal priset" så kan antagligen nån enstaka uppfödare bli gnällig men du avgör ju själv priset på valparna då det är du som är uppfödaren, och dom som är gnälliga är nog inte så mkt att bry sig om.
Jag tror dessutom att det är lättare att hitta seriösa valpköpare om valparna har stamtavla och ett normalt pris.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Vad är det för ras på valparna? *nyfiken*
_**/Mvh Anne

Är både mamman och pappan registrerade så klart du ska registrera dom.
Är det inavel eller?

Nej men släkt bakåt i stamtavlan
Båda har gjort mh
båda är fri röntgade armbågar o höfter
Undrar också vad det är för ras?
Tycker absolut du ska regga dem i så fall, som andra sagt kommer de säkerligen bli lättare att hitta seriösa köpare med reggade valpar! Då blir det ju även lättare att se bakåt i stamtavlan att hundarna har gemensamma linjer, om någon ev. skulle fundera avla på någon av valparna senare.
Priset tycker jag du gör som du vill med. Besikta, chippa, vaccinera osv. så kommer du ju upp i en liten summa per valp. Sedan väljer du ju själv hur mycket du vill ta utöver det. Man kan ju även skicka med valparna mat, leksaker, foton, första årets medlemsskapsavgift i SKK och/eller rasklubb osv. om du vill höja priset lite mer utan att känna att du gör det för pengarna.
Lycka till! =)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Ps. Om du inte vill ha valparna kanske det inte är för sent för abortspruta. Fråga veterinären, för jag antar du ändå ska kontakta sådan =)

Nej vidare avel på dem vet jag inte…isåfall avelsförbud eller vad det heter i stamtavlan.
Det jag känner är att jag kan inte stå för denna kombination. De var inte tänkta som avel ihop och jag tror att avkomman inte blir så bra mentalt. De är båda bra mentalt, men kombinationen ihop tror jag inte på.
Det är vallhundar jag har.
Jag har kontaktat veterinären, men han ger inte abortspruta-då måste jag ta mig till annan klinik- vilket jag ska höra mig för. Men då jag jobbar natt så är det svårt att komma iväg…men får ge ett försök.
Valparna tror jag skulle bli bra familjehundar, men de lockar gärna personer som kanske inte riktigt vet vad de ska gör med hundarna-då de kräver lite hjärngympa.
Jag har inte kunskap om folk på det sättet. Det är svårt helt enkelt.
Men de kommer inte att ge bra avelsmaterial, så därför undrade jag om man ska regga dem eller regga fast med avelsförbud?

Hade ingen aning om att man kunde regga dom fast med avelsförbud. Hur kan man kolla så det inte händer då?
Eller du menar att man inte kan regga dom isf?
Kolla upp den andra kliniken angående abortspruta. Men har din veterinär konstaterat att det är valpar i magen? Eller kan han/hon inte göra ultraljud heller? Annars kolla det först! =)
Vet inte hur det ligger till med avelsförbud och reggning, du får ringa SKK. Men även om du inte reggar dem kan väl någon av valpköparna ta kull ändå..?

De e klart att dom kan ta kull även om det är avelsförbud eller oreggade bara det att då får inte den kullen reggas
_**/Mvh Anne
Jamen då tycker jag hon bör regga. Om det ändå inte förhindrar att någon tar kull på valparna, så är det ju enbart fördelar med att regga valparna =) Man får hoppas att valpköparna sedan är så pass vettiga att de förstår att inte avla vidare!

Hur går det för dej Desire?
_**/Mvh Anne
Putt